Intressant läsning; här drepes mange myter om hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Kjell_Kranzberg

    Hi-Fi freak
    Moderator
    Ble medlem
    08.03.2005
    Innlegg
    3.392
    Antall liker
    3.419
    Torget vurderinger
    0
    Dersom du ikke hører forskjell på High End og Low End, da er det ikke anlegget det er noe galt med...
    Da blir også svært vanskelig å anbefale noe og/eller diskutere med deg også.
    Aner jeg en liten feilformulering her?


    PS: noen ting kan vi enes om, rommet betyr mye og kabler betyr lite! :)
    Jeg mener det jeg skriver. Ingen feilformulering. Jeg hörer forskjell på high end och low end men, den är väldigt liten, så liten att jeg ikke finner prisen till high end forsvarbar.
    Jeg har for tillfelle en Pioneer A9 (2 x 110 w, high end 1981) och en Sony STR 3800, 2 x 30 w, mid-fi 1978; i blindtest kan jag inte skilja dem åt.

    Vad mener du når du skriver att det är noe annet det är galt med?

    M v h
     

    rolfb*123

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.08.2008
    Innlegg
    615
    Antall liker
    574
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Mye av moroa og grunnen til å ha dette som hobby er jo å teste ut litt av hvert, gjøre seg erfaringer, få meninger, nye erfaringer og nye meninger. For noen er dette med å finne forklaringer og å få teoretisk forståelse sentrale deler av hobbyen, for andre er det følelser og lytting, hva gir fot...
    Det bør være rom for alle, vi trenger ikke å være enige men å respektere hverandres meninger og at vi er forskjellige med ulik fokus innenfor hobbyen må det være rom for. Veien er jo det som er moro :)
    Innertier!!!!!
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Jeg er bare glad vi er forskjellige jeg. Hadde vært et kjedelig sted om vi bare holdt hender og sang "Kumbaya".
    vi er ikke er så forskellige når vi vurderer billedgengivelse, det mener jeg heller ikke vi er når det gælder audio , hvis man for lov at hører noget som er virkelig godt , noget som for alvor begynder at ligne virkeligheden, det sker bare ikke så tit , men når der sker er det min erfaring at enigheden er stor blandt tilhørende. Og eventuel smag bliver skubbet i baggrunden.
     
    Sist redigert:

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Dersom du ikke hører forskjell på High End og Low End, da er det ikke anlegget det er noe galt med...
    Da blir også svært vanskelig å anbefale noe og/eller diskutere med deg også.
    Aner jeg en liten feilformulering her?


    PS: noen ting kan vi enes om, rommet betyr mye og kabler betyr lite! :)
    Det som betyr mest er smaken din. Har hørt anlegg opp mot millen som i følge mange skulle spille fantastisk men i mine ører og musikk spilte ræva :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.547
    Antall liker
    35.457
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tillbake till topic...
    Jeg synes han har en del poenger.
    Jeg har f eks aldrig förstått folk som hör skillnad på olika kablar.
    Vel, jeg mente også dette. Og har vært helt bastant på at det ikke er forskjeller. Mener vel fortsatt også dette når det kommer til høyttalerkabler og strømkabler, men i oppsettet mitt har jeg nå oppdaget klare forskjeller i rca-kabler. Spesielt i toppen har jeg merket dette.
    Det kan ha noen naturlige forklaringer, litt avhengig av hva som er i hver ende:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...re-forskjeller-mellom-kabler.html#post1383319

    Men det er ikke sikkert at "å avsløre forskjeller mellom kabler" skyldes noen positiv egenskap i apparatene og anlegget, akkurat. For ordens skyld: Jeg har også greid å fremprovosere hørbare forskjeller mellom RCA-kabler hos meg, men jeg måtte virkelig ta i for å lage kabler som var tilstrekkelig dårlige til at de begynte å degradere lyden i hørbar grad. Tre meters lengder i stedet for de vanlige 75 cm hjalp en hel del. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ
    A

    ANM

    Gjest
    vi er ikke er så forskellige når vi vurderer billedgengivelse, det mener jeg heller ikke vi er når det gælder audio , hvis man for lov at hører noget som er virkelig godt , noget som for alvor begynder at ligne virkeligheden, det sker bare ikke så tit , men når der sker er det min erfaring at enigheden er stor blandt tilhørende. Og eventuel smag bliver skubbet i baggrunden.
    Man kan ikke skubbe smak i bakgrunnen, det lar seg ikke gjøre imo. Opplevde forskjeller kommer ofte like mye innenfra. Der tror ihvertfall jeg vi har X-faktoren som mange smarte forretningsfolk vet å utnytte. Hva gjelder syn... Hva er din favorittfarge? :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.547
    Antall liker
    35.457
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eller han har apparater med tilstrekkelig lave utgangsimpedanser, tilstrekkelig høye inngangsimpedanser og tilstrekkelig lite jordstøy til at kabling ikke gjør noen forskjell, jfr linken min litt over. Da er det ingen kabelforskjeller å høre, brutalt enkelt som det også er.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Tillbake till topic...
    Jeg synes han har en del poenger.
    Jeg har f eks aldrig förstått folk som hör skillnad på olika kablar.
    Beklager å måtte si det, men da hører du faktisk ikke så godt. Det er faktisk så brutalt og enkelt.
    Tillat meg da å på bombastisk vis gjengi mitt vise innlegg litt lenger opp i tråden: Jeg våger meg utpå med et bombastisk utsagn om at man skal være litt forsiktig med å komme med bombastiske utsagn.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Eller han har apparater med tilstrekkelig lave utgangsimpedanser, tilstrekkelig høye inngangsimpedanser og tilstrekkelig lite jordstøy til at kabling ikke gjør noen forskjell, jfr linken min litt over. Da er det ingen kabelforskjeller å høre, brutalt enkelt som det også er.
    Sukk! Hadde bare alle orket sette seg inn i modellene og forstått de kunne vi vinket adjø til en rekke parasittære janglebedrifter.

    Legger til denne, ikke for at gutta har det beste kameratekket og er litt på kanten av temaet.

    https://www.youtube.com/watch?v=BgDB86tkth8
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Jeg stresser ikke med at folk ikke hører forskjell, heller ikke med at folk ikke forstår at ANDRE hører forskjell. Så var jeg vel litt for bastant da. Det var ikke verken meningen eller poenget.
    Men forklaringene over knyttet til impedans, støy og slikt, er nettopp i stor grad kvantifiseringer av hva all kablingen inni og mellom apparatene og dets komponenter gjør. Det meste av lyd skjer i form av strøm i kabler. Spoler f.eks. Hvis dere hadde rett ville det nesten kun vært mekaniske forskjeller på apparater.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Eller han har apparater med tilstrekkelig lave utgangsimpedanser, tilstrekkelig høye inngangsimpedanser og tilstrekkelig lite jordstøy til at kabling ikke gjør noen forskjell, jfr linken min litt over. Da er det ingen kabelforskjeller å høre, brutalt enkelt som det også er.
    Nu er det jo nok den uundgåelige aflednings-kondensator som står for det meste af kablets lydsignatur, Lederne er pladerne i kondensatoren , de kan være af dårlig stranded/flerkoret ledning (den sorte lakridsledning fra fona), det kan være solid kobber , som regel kobber af en bedre kvalitet, kobber kan være udskiftet med finsølv, dette giver yderligerer et kvalitetsløft.
    Det er alt sammen ting som giver lydforskelle, og ting som helt sikkert kan høres i en reel kondensator konstruktion.

    Isoleringen i kablet svarer til dialektrikum i en kondensator, dialektrikum er meget vigtigt for en kondensators grundlæggende kvalitet/data, men dialektrikum er også vigtigt for lydgengivelsen.
    Som dialektrikum kan bruges billig PCV, eller det noget bedre Polyethylen, eller papir(olieret) og teflon som det bedste i forbindelse med kondensatorer, polystyren er også godt.
    i forbindelse med kabler kan man som dialektrikum også bruge tarvestoffer som bomuld og silke, alt sammen har en indvirkning på lyden i den uundgåelige afledningskondensator.

    I stik sider en tilsvarene afledningskondensator, som også vil antage lydsignatur efter hvad stikket er lavet af, mange gange er stikket lavet af kobber af meget varierende kvalitet (såkaldt Kina kobber) som er "guldbelagt" hvor meget guld og hvor rent det er ??.
    Finsølv bruges også, isoleringen i billige stik kan være pertinax eller dårlig plastik, i gode stik er som regel Teflon, nogle bruger også hårdt træ.
    Men igen den uundgåelige kondensators data og lyd ændre sig efter hvad pladerne og dialektrikummet er lavet af.
    Derudover er der en mere eller mindre variabel modstand i selve forbindelsen i mellem stik og bøsning.

    Er impedanserne ikke helt ude i hampen/skoven så er det ikke det som påvirker lyden nævneværdigt. Men det er en fordel at have lav udgangsimpedans og ikke for høj indgangsimpedans.
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Du tar feil igjen igjen kortvarig. Første betingelse for bidrag er hvor dominant faktoren er i kjeden. Du kan måle bidraget fra en rekke kondensatorer fordi vi da snakker om kvmvis med overflate jmf overflaten i en kabelstump. Når sola er oppe ser du bare en stjerne...
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg våger meg utpå med et bombastisk utsagn om at man skal være litt forsiktig med å komme med bombastiske utsagn.
    Helt enig. Passer også godt til han som har skrevet FAQ-sida som det lenkes til i åpningsinnlegget.
     

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Selv hører jeg forskjell på noen dac. Ikke på alle, men jeg har hørt forskjell på enkelte modeller.

    Forsterkere i klasse A og AB får varmere lyd når de har blitt varme. Stått påslått noen timer. Faktisk.

    Litt bedre lyd om natten da det er mindre strømforbruk i byen.

    Disse tre punktene er jeg personlig helt sikker på at jeg opplever.

    Selv om jeg har litt sliten hørsel.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.708
    Antall liker
    7.959
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Selv hører jeg forskjell på noen dac. Ikke på alle, men jeg har hørt forskjell på enkelte modeller.

    Forsterkere i klasse A og AB får varmere lyd når de har blitt varme. Stått påslått noen timer. Faktisk.

    Litt bedre lyd om natten da det er mindre strømforbruk i byen.

    Disse tre punktene er jeg personlig helt sikker på at jeg opplever.

    Selv om jeg har litt sliten hørsel.
    Fint innlegg. Den gode sida:
    - personlege opplevingar er fyrstehands og verdifull informasjon

    Ein liten kritikk: du har hoppa til konklusjonen om straumforbruket i byen. Kan du vere sikker på at dette er årsaken? Har du eliminert andre faktorar?
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Selv hører jeg forskjell på noen dac. Ikke på alle, men jeg har hørt forskjell på enkelte modeller.

    Forsterkere i klasse A og AB får varmere lyd når de har blitt varme. Stått påslått noen timer. Faktisk.

    Litt bedre lyd om natten da det er mindre strømforbruk i byen.

    Disse tre punktene er jeg personlig helt sikker på at jeg opplever.

    Selv om jeg har litt sliten hørsel.
    Fint innlegg. Den gode sida:
    - personlege opplevingar er fyrstehands og verdifull informasjon

    Ein liten kritikk: du har hoppa til konklusjonen om straumforbruket i byen. Kan du vere sikker på at dette er årsaken? Har du eliminert andre faktorar?
    Det hele virker som en fuldstændig forkvaklet indstilling til hvad hi-fi er, man taler om der er forskelle osv , og jeg formoder at de forskelle drejer sig om man synes det ene er mere behageligt fedt at hører på end det andet osv.

    Hi-fi drejer sig om at gengive instrumenter oprindelige klang korrekt og når det sker kan vi alle hører det, og dette kan man naturligvis ikke bruge højmanipulerede plader som er toptunet til at lyde dejligt på det gennemsnitlige indlæg, måske endda der er tilført diverse lækkere wowwww effekter , er det hi-fi er blevet til , wow effekt plus dejlig behagelig lyd.

    Jeg håber det virkelig ikke , men man kunne godt få den fornemmelse når man læser indlæg og vurderingerne af hi-fi her i forummet, kort sagt er hi-fi er blevet til hvad den enkelte kan lide, En jagt på lææææker lyd og wow effekter., ligesom når der diskuteres musik, mad, vin osv. Håber det virkelig ikke.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg vil ikke ha et hi-fi anlegg som gir meg en korrekt klang som jeg oppfatter som tørr og kjedelig. Jeg vil ha en lyd jeg liker og som gir meg godfot. Det er hi-fi for meg. Er det i tillegg produkter som har en historie og som er bygget for evigheten så er jeg i mål.;) Har heller ikke samvittighet til å bruke mange hundretusen på et anlegg. Jeg koser meg med et anlegg trygt plassert på den riktige siden av de hundretusen.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Dersom du ikke hører forskjell på High End og Low End, da er det ikke anlegget det er noe galt med...
    Da blir også svært vanskelig å anbefale noe og/eller diskutere med deg også.
    Aner jeg en liten feilformulering her?


    PS: noen ting kan vi enes om, rommet betyr mye og kabler betyr lite! :)
    Jeg mener det jeg skriver. Ingen feilformulering. Jeg hörer forskjell på high end och low end men, den är väldigt liten, så liten att jeg ikke finner prisen till high end forsvarbar.
    Jeg har for tillfelle en Pioneer A9 (2 x 110 w, high end 1981) och en Sony STR 3800, 2 x 30 w, mid-fi 1978; i blindtest kan jag inte skilja dem åt.

    Vad mener du når du skriver att det är noe annet det är galt med?

    M v h
    Å være Hifi interessert er som å være vin interessert, man klarer ikke høre/kjenne forskjell om man ikke vil og ikke har evner og erfaring til det!
    Jeg er ikke interessert i vin og kjøper derfor 80-100 kroners viner og lever godt med det, men jeg innser at de med interesse og kjærlighet til vin, samt har erfaring i hva man må kombinere vinen med, hvilke smaker man skal kjenne etter og som har prøvd en del viner, har en fordel og klarer ofte å skille mellom billig og dyr vin.

    Jeg har hørt mange dyre anlegg som låter kanonbra, jeg har også hørt dyre anlegg som låter middels bra. Ofte har det sammenheng med eiere som ikke har peil!
    Men jeg har ALDRI hørt et high-end anlegg som låter low-fi og jeg har heller aldri hørt et low-fi anlegg som låter high-end!
    Selv har jeg et middels anlegg som låter OK og lever greit med det.


    PS: de fleste som mener at det ikke er forskjell på low-fi og hifi/high end, er de som sitter med et low-fi anlegg...
     
    A

    ANM

    Gjest
    Inntil HiFi er perfekt er det vel snakk om hvilke kompromisser en kan leve best med? Eller hur?
    Hi-fi kan være tæt på perfekt men det ved du tilsyneladende ikke en skid om.
    Du plapre bare bare løs som en anden tumpe som bare konstant skal være stik imod alt hvad jeg siger, hvad fanden er dit problem?.
    Du må forklarer for jeg kender virkelig ikke årsagen .

    Lang de fleste hi-fi entusiaster ønsker lyden lyslevende live ind i deres stuen, det er målet , og de kan også hører når dette nærmer sig.
    Og det alt afgørende er holde fast i målet.
    Leser du ikke hva folk skriver? Det du oppfatter som perfekt er tydeligvis ikke fasit for alle. Det er jo en grunn til at det finnes nesten 500 forskjellige produsenter som konkurrerer i dette markedet.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.708
    Antall liker
    7.959
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Selv hører jeg forskjell på noen dac. Ikke på alle, men jeg har hørt forskjell på enkelte modeller.

    Forsterkere i klasse A og AB får varmere lyd når de har blitt varme. Stått påslått noen timer. Faktisk.

    Litt bedre lyd om natten da det er mindre strømforbruk i byen.

    Disse tre punktene er jeg personlig helt sikker på at jeg opplever.

    Selv om jeg har litt sliten hørsel.
    Fint innlegg. Den gode sida:
    - personlege opplevingar er fyrstehands og verdifull informasjon

    Ein liten kritikk: du har hoppa til konklusjonen om straumforbruket i byen. Kan du vere sikker på at dette er årsaken? Har du eliminert andre faktorar?
    Det hele virker som en fuldstændig forkvaklet indstilling til hvad hi-fi er, man taler om der er forskelle osv , og jeg formoder at de forskelle drejer sig om man synes det ene er mere behageligt fedt at hører på end det andet osv.

    Hi-fi drejer sig om at gengive instrumenter oprindelige klang korrekt og når det sker kan vi alle hører det, og dette kan man naturligvis ikke bruge højmanipulerede plader som er toptunet til at lyde dejligt på det gennemsnitlige indlæg, måske endda der er tilført diverse lækkere wowwww effekter , er det hi-fi er blevet til , wow effekt plus dejlig behagelig lyd.

    Jeg håber det virkelig ikke , men man kunne godt få den fornemmelse når man læser indlæg og vurderingerne af hi-fi her i forummet, kort sagt er hi-fi er blevet til hvad den enkelte kan lide, En jagt på lææææker lyd og wow effekter., ligesom når der diskuteres musik, mad, vin osv. Håber det virkelig ikke.
    Når eit tre fell i skogen, lagar det då lyd om ingen høyrer på?
    Utan persepsjon, ingen hifi.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Inntil HiFi er perfekt er det vel snakk om hvilke kompromisser en kan leve best med? Eller hur?
    Hi-fi kan være tæt på perfekt men det ved du tilsyneladende ikke en skid om.
    Du plapre bare bare løs som en anden tumpe som bare konstant skal være stik imod alt hvad jeg siger, hvad fanden er dit problem?.
    Du må forklarer for jeg kender virkelig ikke årsagen .

    Lang de fleste hi-fi entusiaster ønsker lyden lyslevende live ind i deres stuen, det er målet , og de kan også hører når dette nærmer sig.
    Og det alt afgørende er holde fast i målet.
    Leser du ikke hva folk skriver? Det du oppfatter som perfekt er tydeligvis ikke fasit for alle. Det er jo en grunn til at det finnes nesten 500 forskjellige produsenter som konkurrerer i dette markedet.
    Når man har fasitsvaret, så har man det og ingen kan si imot! :)
    Glem det! Han kommer til å messe om det samme i ukesvis, til du er lei også "vinner" han debatten!
    Dette skjer i ALLE debatter han er med i...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.708
    Antall liker
    7.959
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Inntil HiFi er perfekt er det vel snakk om hvilke kompromisser en kan leve best med? Eller hur?
    1. Hi-fi kan være ret tæt på perfekt men det ved du tilsyneladende ikke en skid om.
    2. Du plapre bare bare løs som en anden tumpe som bare konstant skal være stik imod alt hvad jeg siger, hvad fanden er dit problem?.

    3. Du må forklarer for jeg kender virkelig ikke årsagen .

    4. Lang de fleste hi-fi entusiaster ønsker lyden lyslevende live ind i deres stuen, det er målet , og de kan også hører når dette nærmer sig.
    Og det alt afgørende er holde fast i målet.
    1. Unge mann, no må du gå i deg sjølv. Kva erkjenning trur du mottakaren av denne bodskapen kjem til?

    2. Gå til tastaturet med din glede, ikkje din vrede!

    3. Ærleg talt, du har ikkje gjeve uttrykk for akkurat kva du ikkje forstår. Kan du utdjupe?

    4. ja, og så?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Når man har fasitsvaret, så har man det og ingen kan si imot! :)
    Glem det! Han kommer til å messe om det samme i ukesvis, til du er lei også "vinner" han debatten!
    Dette skjer i ALLE debatter han er med i...
    Vet du hva? Elsker slike personer! Blir ikke lei, men må være forsiktig slik at ikke Høvdingen krever skalpen min. ;)
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Inntil HiFi er perfekt er det vel snakk om hvilke kompromisser en kan leve best med? Eller hur?
    1. Hi-fi kan være ret tæt på perfekt men det ved du tilsyneladende ikke en skid om.
    2. Du plapre bare bare løs som en anden tumpe som bare konstant skal være stik imod alt hvad jeg siger, hvad fanden er dit problem?.

    3. Du må forklarer for jeg kender virkelig ikke årsagen .

    4. Lang de fleste hi-fi entusiaster ønsker lyden lyslevende live ind i deres stuen, det er målet , og de kan også hører når dette nærmer sig.
    Og det alt afgørende er holde fast i målet.
    1. Unge mann, no må du gå i deg sjølv. Kva erkjenning trur du mottakaren av denne bodskapen kjem til?

    2. Gå til tastaturet med din glede, ikkje din vrede!

    3. Ærleg talt, du har ikkje gjeve uttrykk for akkurat kva du ikkje forstår. Kan du utdjupe?

    4. ja, og så?
    Jeg er ikke en ung mand men en mand med over 30 års erfaring, og jeg har været det hele igennem mindst en gang , jeg ved faktisk hvad jeg taler om.

    Det som man irriterer mig at mange fornægte deres inderste mål med hi-fi , måske fordi de er langt fra dette mål, Jeg kender ikke årsagen .
    Men det giver ingen mening at diskuterer hvad hver enkelt kan "lide" så kan alt være lige godt, og dette bliver jo kun diskuteret fordi det er så vanskeligt at opnår den ægte vare, den vare/lyd vi alle har som mål, at musikken står lyslevende i vores stue som live.
     
    Sist redigert:

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Inntil HiFi er perfekt er det vel snakk om hvilke kompromisser en kan leve best med? Eller hur?
    1. Hi-fi kan være ret tæt på perfekt men det ved du tilsyneladende ikke en skid om.
    2. Du plapre bare bare løs som en anden tumpe som bare konstant skal være stik imod alt hvad jeg siger, hvad fanden er dit problem?.

    3. Du må forklarer for jeg kender virkelig ikke årsagen .

    4. Lang de fleste hi-fi entusiaster ønsker lyden lyslevende live ind i deres stuen, det er målet , og de kan også hører når dette nærmer sig.
    Og det alt afgørende er holde fast i målet.
    1. Unge mann, no må du gå i deg sjølv. Kva erkjenning trur du mottakaren av denne bodskapen kjem til?

    2. Gå til tastaturet med din glede, ikkje din vrede!

    3. Ærleg talt, du har ikkje gjeve uttrykk for akkurat kva du ikkje forstår. Kan du utdjupe?

    4. ja, og så?
    Jeg er ikke en ung mand men en mand med over 30 års erfaring, og jeg har været det hele igennem mindst en gang , jeg ved faktisk hvad taler om.

    Det som man irriterer mig at mange fornægte deres inderste mål med hi-fi , måske fordi de er langt fra dette mål, Jeg kender ikke årsagen er.
    Men det giver ingen mening at diskuterer hvad hver enkelt kan lide så kan alt være lige godt, og dette bliver jo kun diskuteret fordi det er så vanskeligt at opnår den ægte vare, den vare/lyd vi alle har som mål, at musikken står lyslevende i vores stue som live.
    Å forvente at hifi skal bringe musikken like lys levende som live, er like realistisk som å forvente at en TV skal bringe Grand Canyoun eller Niagarafossen lys levende inn i stuen. For meg er målet med hifi å lage en akseptabel illusjon av musikk slik den låter live - en illusjon tilpasset f.eks. det at jeg ikke ønsker å sitte med ørepropper i godstolen, slik jeg gjør på en rockekonsert. Ekte vare i stuen? Det er rett og slett ikke mulig.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Tillbake till topic...
    Jeg synes han har en del poenger.
    Jeg har f eks aldrig förstått folk som hör skillnad på olika kablar.
    Vel, jeg mente også dette. Og har vært helt bastant på at det ikke er forskjeller. Mener vel fortsatt også dette når det kommer til høyttalerkabler og strømkabler, men i oppsettet mitt har jeg nå oppdaget klare forskjeller i rca-kabler. Spesielt i toppen har jeg merket dette.
    Det kan ha noen naturlige forklaringer, litt avhengig av hva som er i hver ende:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...re-forskjeller-mellom-kabler.html#post1383319

    Men det er ikke sikkert at "å avsløre forskjeller mellom kabler" skyldes noen positiv egenskap i apparatene og anlegget, akkurat. For ordens skyld: Jeg har også greid å fremprovosere hørbare forskjeller mellom RCA-kabler hos meg, men jeg måtte virkelig ta i for å lage kabler som var tilstrekkelig dårlige til at de begynte å degradere lyden i hørbar grad. Tre meters lengder i stedet for de vanlige 75 cm hjalp en hel del. :)

    Her hos meg, har jeg sammenlignet en kabel fra Monster, en fra wireworld og en connex diy-kabel i sølv fra parts connection. Samtlige kabler er 1 meter lange.
    Forskjellene på kablene er like uavhengig av hvilken av de 2 dacene eller de 2 ampene mine jeg bruker.

    Hadde helst sett at det ikke var noen forskjeller å høre med kablene, da det gir nok en komponent en kan tune lyden litt med. Akkurat som at det ikke er nok med høyttalere, forsterker, dac og akustikk?...

    -Og jeg liker absolutt ikke å innrømme at jeg hører en viss forskjell på dem...
    Placebo? Mulig, mulig. Hjernen er underlig.
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.708
    Antall liker
    7.959
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er ikke en ung mand men en mand med over 30 års erfaring, og jeg har været det hele igennem mindst en gang , jeg ved faktisk hvad jeg taler om.

    Det som man irriterer mig at mange fornægte deres inderste mål med hi-fi , måske fordi de er langt fra dette mål, Jeg kender ikke årsagen .
    Men det giver ingen mening at diskuterer hvad hver enkelt kan "lide" så kan alt være lige godt, og dette bliver jo kun diskuteret fordi det er så vanskeligt at opnår den ægte vare, den vare/lyd vi alle har som mål, at musikken står lyslevende i vores stue som live.
    Så du er nesten like gammal som meg. (Eit råd ossimellom: ver distingvert og lat ungdomane få grunn til å ha respekt for dei grå hår. Det gjer eg) Men eg starta mi audiofile karriere før eg starta i fyrste klasse, då eg fekk bruke familiens platespelar relativt fritt. Oppdaga at shellet kunne takast av, og at pickupnåla kunne vendast til monoavspeling. Hastigheitane 16 og 78 rpm vart også utforska. Det var tider.....

    Du er inne på det audiofile dilemma. Målingar og objektiv samanlikning av lydleg og emosjonell persepsjon, noko som i utgangspunktet nesten er definisjonen på det subjektive.
    Men det går an å diskutere. Hifi-entusiasme ligg rett nok nærare psykologien enn ingeniørkunsten, men det er uråd å lage god hifi utan å kjenne naturlovene. Vi vil alltid vere i skjeringspunktet mellom yin og yang. Hallar vi for mykje til eine sida, veltar båten. Eg prøver å sitte relativt stille i båten oftare enn eg sprett omkring.
    Mitt anlegg har visse aspekt som er heilt fantastiske. Men ikkje alle. Eg gleder meg likevel over det eg har fått til, og kan til kvardags ignorere dei svake sidene. Innimellom kjem frustrasjonen. Då er det svært interessant å skifte komponent og sjå om ting endrar seg. Ofte gjer dei det, men beklagelegvis, det kostar no meir enn det smakar å forbetre ting radikalt. Gler meg til å sjå kva som finnest bak neste sving. Det gjer vel du og, eller er du slutta å vandre?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.708
    Antall liker
    7.959
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    1. Å forvente at hifi skal bringe musikken like lys levende som live, er like realistisk som å forvente at en TV skal bringe Grand Canyoun eller Niagarafossen lys levende inn i stuen. For meg er målet med hifi å lage en akseptabel illusjon av musikk slik den låter live - en illusjon tilpasset f.eks. det at jeg ikke ønsker å sitte med ørepropper i godstolen, slik jeg gjør på en rockekonsert. Ekte vare i stuen? Det er rett og slett ikke mulig.
    Ja. Jau. Nei. Allegorien haltar litt. Sanseinntrykket er så ulikt i karakter at det gjev litt feil. Du har vel sett Hunderfossen sitt opplevelsessenter med Caprino sitt spesielle filmkamera? fleire filmkamera er synkroniserte. Dei gjev ei oppleving av å vere til stades i stor grad, men ikkje alltid. Av og til er det formidling av to handlingsforlaup parallelt, og det gjev ei anna forståing av opplevinga. Her er samanlikninga med svært gode kvadrofoni (som eg kjenner frå gammalt), multikanal- og stereoopptak (spesielt via slike rundstrålande høgtalarar som visse av oss har, etter mi meining) ganske relevant. Ei annleis realisme.

    Har du sett gode filmopptak av spennande konsertar? Veldig tidleg i filmhistorien tok ein til å flytte kameraet, panomere o.l. Endå det mest korrekte var å sette kameraet med 60 mm linse på ein observasjonsplass i konsertsalen heile kvelden.

    Det å bruke tid og ressursar på å definere ein slags objektiv subjektivitet er av og til fruktbart. Berre vi ikkje kaldkveler kvarandre under diskusjonen.
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    1. Unge mann, no må du gå i deg sjølv. Kva erkjenning trur du mottakaren av denne bodskapen kjem til?

    2. Gå til tastaturet med din glede, ikkje din vrede!

    3. Ærleg talt, du har ikkje gjeve uttrykk for akkurat kva du ikkje forstår. Kan du utdjupe?

    4. ja, og så?
    Jeg er ikke en ung mand men en mand med over 30 års erfaring, og jeg har været det hele igennem mindst en gang , jeg ved faktisk hvad taler om.

    Det som man irriterer mig at mange fornægte deres inderste mål med hi-fi , måske fordi de er langt fra dette mål, Jeg kender ikke årsagen er.
    Men det giver ingen mening at diskuterer hvad hver enkelt kan lide så kan alt være lige godt, og dette bliver jo kun diskuteret fordi det er så vanskeligt at opnår den ægte vare, den vare/lyd vi alle har som mål, at musikken står lyslevende i vores stue som live.
    Å forvente at hifi skal bringe musikken like lys levende som live, er like realistisk som å forvente at en TV skal bringe Grand Canyoun eller Niagarafossen lys levende inn i stuen. For meg er målet med hifi å lage en akseptabel illusjon av musikk slik den låter live - en illusjon tilpasset f.eks. det at jeg ikke ønsker å sitte med ørepropper i godstolen, slik jeg gjør på en rockekonsert. Ekte vare i stuen? Det er rett og slett ikke mulig.
    Enig. Med mindre man snakker om akustisk musikk og man er en kjenner av dette (noe svært få er), så aner man faktisk ikke hvordan det skal låte.
    Alle elektriske instrumenter går gjennom mengder av duppedingser som farger lyden og ingen instrumenter låter likt! Tilogmed like gitarer og forsterkere låter ikke likt, de preges av utøvers og ikke minst, produsentens lydønsker. Hvordan da en person kan sitte å vite hvordan ting skal låte og påstå at hans anlegg er det eneste som videreformidler dette riktig er for meg en gåte...

    Hifi er og blir subjektivt og lyd preges av rom, smak og ikke minst musikk type!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.547
    Antall liker
    35.457
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Å være Hifi interessert er som å være vin interessert, man klarer ikke høre/kjenne forskjell om man ikke vil og ikke har evner og erfaring til det!
    Jeg er ikke interessert i vin og kjøper derfor 80-100 kroners viner og lever godt med det, men jeg innser at de med interesse og kjærlighet til vin, samt har erfaring i hva man må kombinere vinen med, hvilke smaker man skal kjenne etter og som har prøvd en del viner, har en fordel og klarer ofte å skille mellom billig og dyr vin.
    Det er en god og interessant parallell. Jeg har stor respekt for kjøkkensjefer som er i stand til å finne den perfekte vinen til hver rett, slik at mat og vin blir til noe mye mer enn hver av delene for seg. Hos den beste jeg kjenner på det fagområdet er det som regel moderat prisede viner ingen av gjestene har hørt om tidligere, men matchen er perfekt hver gang. Å bestille en Chateau X fra nittenhundreogblomkål og servere den med stort seremoniell er bare et spørsmål om pengebruk og snobberi, på samme måte som å tenne sigarer med pengesedler og å dekke mobiltelefoner med diamanter. Vinsnobber blir også såra og vonbrotne av blindtester hvor de konfronteres med at de ikke er i stand til å peke ut hva som er dyrt og billig hvis de ikke får lov til å se etiketten først. Derfor er det også en blomstrende industri med å sette "dyre" etiketter på "billige" flasker og innkassere lettjente penger på snobbenes bekostning. Å finne den riktige vinen handler derimot om å kunne noe om det man holder på med, og det er noe annet.
     
    Sist redigert:

    Class

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Innlegg
    2.763
    Antall liker
    496
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Opplevelsen er subjektiv, men virkeligheten er nok objektiv så det holder.
    Hva mener du egentlig her?
    Er klang, perspektiv og presisjon objektiv definert noe sted? I såfall, hvor? Kan det måles? I så fall, hvordan?
     
    D

    Desillusjonert

    Gjest
    Å være Hifi interessert er som å være vin interessert, man klarer ikke høre/kjenne forskjell om man ikke vil og ikke har evner og erfaring til det!
    Jeg er ikke interessert i vin og kjøper derfor 80-100 kroners viner og lever godt med det, men jeg innser at de med interesse og kjærlighet til vin, samt har erfaring i hva man må kombinere vinen med, hvilke smaker man skal kjenne etter og som har prøvd en del viner, har en fordel og klarer ofte å skille mellom billig og dyr vin.
    Det er en god og interessant parallell. Jeg har stor respekt for kjøkkensjefer som er i stand til å finne den perfekte vinen til hver rett, slik at mat og vin blir til noe mye mer enn hver av delene for seg. Hos den beste jeg kjenner på det fagområdet er det som regel moderat prisede viner ingen av gjestene har hørt om tidligere, men matchen er perfekt hver gang. Å bestille en Chateau X fra nittenhundreogblomkål og servere den med stort seremoniell er bare et spørsmål om pengebruk og snobberi, på samme måte som å tenne sigarer med pengesedler og å dekke mobiltelefoner med diamanter. Vinsnobber blir også såra og vonbrotne av blindtester hvor de konfronteres med at de ikke er i stand til å peke ut hva som er dyrt og billig hvis de ikke får lov til å se etiketten først. Derfor er det også en blomstrende industri med å sette "dyre" etiketter på "billige" flasker og innkassere lettjente penger på snobbenes bekostning. Å finne den riktige vinen handler derimot om å kunne noe om det man holder på med, og det er noe annet.
    Det finnes definitivt HiFi snobber også. Det er stort sett bare disse som klarer å få middels lyd ut av High End. Utseende, pris (så høy som mulig) og et merke de kan skryte av er viktigere enn noe annet!

    Og vi ser det igjen på HiFi markedet, med personer som Maxwell i førersetet der...
    Det er lett å se seg blind på pris og merker!
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Opplevelsen er subjektiv, men virkeligheten er nok objektiv så det holder.
    Hva mener du egentlig her?
    Er klang, perspektiv og presisjon objektiv definert noe sted? I såfall, hvor? Kan det måles? I så fall, hvordan?
    Hvorvidt det er definert, endrer vel neppe det faktum at virkeligheten er som den er, helt uavhengig av hva du og jeg måtte tenke, føle og mene om den. For øvrig leder denne diskusjonsretningen kun ut i filosofien, så kanskje er det best å la det ligge.
    Relevant for denne diskusjonen er at noen bryr seg om å finne igjen alt som ble spilt inn, mens andre bryr seg mer om å finne fram det som beveger dem. Disse tingene er ikke nødvendigvis nøyaktig like hverandre. Det er min oppfatning at det er ikke så mye å krangle om, jeg tror det er bedre for den enkelte å lete etter noe som gjør en selv rimelig fornøyd, enn å lete etter gullbøtta i enden av regnbuen.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn