Internett via strømkontakrene i bolig..?

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.223
Antall liker
9.461
Torget vurderinger
2
Har langt mellom router og motsatt ende av leilighet.(15m) og wifi faller fra 800mps til 8 mps etter å ha vært gjennom 3 vegger.

Lurer på å bruke powerline nettverk,dvs nettverk via strømkablene og forlenge WIFIen
Har noen her erfaringer med det, og lurer på om det bare virker nå det er på samme kurs, eller om det bare må være strøm fra samme sikringskap

". Koble TL-PA7010 i veggen og koble den til ruteren med en Ethernet-kabel.
Plugg deretter TL-WPA7510 inn i hvilken som helst ønsket stikkontakt.

2. Trykk på "Pair"-knappene på begge adapterne for å opprette et sikkert nettverk.
Sånn! Bare nye sømløs, kablet og trådløst nettverk med høy hastighet.

* Powerline-adaptere må være koblet til den samme elektriske kretsen."

https://www.komplett.no/product/921443/datautstyr/nettverk/homeplugpowerline/tp-link-tl-wpa7510-kit-11ac-powerline#productinfo
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har ingen peiling på nettverk og strøm, men ville teste ut en slik løsning for et par år siden. Det var tregt og ustabilt online i kjelleren via WiFi, og det fristet ikke å legge 15 meter nettverk kabel ned dit heller.

Ville bare teste ut den billigste løsningen jeg fant på Clas Ohlson. Devolo eller noe sånt heter det.

20200329_102538.jpg


Husker ikke prisen, men tipper det var 199,- eller noe sånt.
Den ble værende.
Nettet faller ut 1 til 2 ganger pr. mnd.
Da napper jeg bare ut dingsen fra veggstikket og setter tilbake etter 5 sek. Da funker alt som normalt igjen.

Ikke noe kritisk her om det faller ut av og til.
Nettet brukes kun til Tidal, Spotify, og vanlig nettsurfing.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.909
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Funker egentlig greit nok, men hvis man har 3-fase fordeling blir det tull, - begge enhetene må være på samme fasepar... men så er det også mesh-nett, men der har jeg ingen erfaring. Har enkle løsninger og korte avstander i heimen..
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
583
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
Brukte strømnettet tidligere i stedet for å kable frem til min Bluefosound Node. Fungerte OK, men når jeg skulle spille plater, måtte jeg ta ut enheten fra stikket, da det forstyrret noe helt for jævlig.
Kjøpte meg Google Wifi mesh (3 punkter). Nå kjører jeg trådløst på det. Fungerer kjempebra. Ingen problemer selv med HiRes filer fra server på loftet.
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
612
Antall liker
560
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Løsning via strømkontakt må være på samme fase hvis du har 3-fas og bør være bak samme sikring ,siden gjennomgangen i sikringer ikke er ideel, for å fungere optimalt.
Har mesh løsning fra en av landets store ISP`r selv og dette fungere helt sømløst = 0 problemer.

Mvh.
Rolf
 
Topp Bunn