Forsterkere Integrerte forsterkere litt utenfor allfarvei.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Det finnes mye å velge i der ute. Men det er utrolig mye jeg ikke kan tenke meg å investere i. Mye mainstream som låter godt, men eierglede skal en ikke kimse av. Kanskje vi kan holde denne tråden fri for hyllevare?

    Har ikke tenkt ut noen prisklasse sånnsett, dette er bare drodling og resultatet av surfing på nett.

    1. Leben cs600.

    deilig integrert rørslede jeg godt kunme tenke meg å gi oppholdstillatelse.

    2. JOB INT

    Goldmund mini. Integrert med dac og en analog inngang. Stilren til tusen og slettes ikke dyr. Skal visst være knallbra. Helt i andre enden i forhold til Leben cs600.

    3. Croft acoustics 7 serie

    Masse enkle flotte forsterkere.

    4. Exposure 3010D.

    Veldig nysgjerrig på denne. kanskje det mest mainstreame produktet i denne sammenhengen.



    Noen fler enn burde ha på en hotlist? Ikke tenk høytalerlast. Her skjer det litt med tiden;-)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Sikler litt på leben selv til et anlegg med effektive og lettdrevne høyttalere. Utrolig flotte saker, med en tilleggsverdi i form av eierglede (vil jeg anta all den tid jeg ikke eier en :)

    Er en luxman sq-38u for hyllevare? Utrolig flott integrert.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Kan ramse opp noe jeg har - og har hatt - opp gjennom årene av integrerte som er litt utenfor hyllevare-segmentet, som er verdt å nevne.

    I helt tilfeldig rekkefølge:

    - Lavardin IT (Litt slank, krystall klar lyd. Rørmagi uten varmegang)
    - Ayon Spark 3 (krystall klar lyd, homogen og deilig, varmer godt i stua)
    - EAR V20 (gylden mellomtone som er vanedannende, spiller bare deilig og lettflytende)
    - Musical Fidelity AMS35i (gjør det hele, varm kl A, dyp og super nyansert bass)

    Ingen av dem har mer enn 50 watt - har stort sett hatt lettdrevne HT, et bevisst valg! - men skjellsettende på hver sin måte. Er ellers veldig nysgjerrig på den Leben, ja. Og ikke minst Gryphon Diablo.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Luxman vil jeg ikke kalle hyllevare. Heller ikke John Shearne forsterkerne.

    Lavardine er tøft.. Det er kanskje underdog'en i den gruppen du har ramset opp.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Luxman vil jeg ikke kalle hyllevare. Heller ikke John Shearne forsterkerne.

    Lavardine er tøft.. Det er kanskje underdog'en i den gruppen du har ramset opp.
    Lavardin er ikke så gangbar i Norge, men er absolutt ingen underdog i denne kontekst, IMO. Da vil jeg heller nominere MF siden de lager ting i alle prisklasser og deres SOTA-saker, som absolutt ikke er hyllevarer, ikke får så mye cred blant hifi-snobbere.
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Det finnes mye å velge i der ute. Men det er utrolig mye jeg ikke kan tenke meg å investere i. Mye mainstream som låter godt, men eierglede skal en ikke kimse av. Kanskje vi kan holde denne tråden fri for hyllevare?

    Har ikke tenkt ut noen prisklasse sånnsett, dette er bare drodling og resultatet av surfing på nett.

    1. Leben cs600.

    deilig integrert rørslede jeg godt kunme tenke meg å gi oppholdstillatelse.

    2. JOB INT

    Goldmund mini. Integrert med dac og en analog inngang. Stilren til tusen og slettes ikke dyr. Skal visst være knallbra. Helt i andre enden i forhold til Leben cs600.

    3. Croft acoustics 7 serie

    Masse enkle flotte forsterkere.

    4. Exposure 3010D.

    Veldig nysgjerrig på denne. kanskje det mest mainstreame produktet i denne sammenhengen.



    Noen fler enn burde ha på en hotlist? Ikke tenk høytalerlast. Her skjer det litt med tiden;-)
    Leben er knallbra men du MÅ ha med Gato dia-250/400 :)
    Hadde pre/effekt delen til Exposure og Gatoen er i en annen klasse
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    4.128
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Rogue Audio Chronus (Magnum)

    M
    De ser man ikke mange av. Big Dipper bruker en slik i butikken.
    Synd.. Det er egentlig litt rart, med tanke på godlyd pr krone.
    Selv har jeg en original Chronus(EL34) med oppgraderte rør. Oppgitt til 55watt, men Stereophile målte en slik til 2x77watt i 8 ohm.
    Driver det meste med god autoritet. Jeg har spillt på alt fra 84dB/1w Acoustic Energy AE1 og til 90dB Snell/ProAc.
    Lett å få til til rørmagi med denne, og en svært service-minded forhandler(PlanetSnapa)

    M
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    NVA
    nene valley audio

    http://www.nvahifi.co.uk/

    Har hørt to integrerte derfra.
    The Integrated Statement,
    Kunne levd med den til endes
     
    Sist redigert:

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    mye snacks som kommer frem her!
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    En annen som frister er shindo apetite. De kan små rørintegrerte i Japan.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Einstein The Absolute Tune:)
    Meget god på mye, men liker vel minst hardrock/punk...:cool:

    0012.jpg


    gismo
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hm, tar sjansen på å nevne ting jeg ikke selv har eid også, som jeg har tro på....Hva med SPEC ? Ellers kan man jo importere selv Decware. Også har vi Octave, Jadis osv, osv, osv....:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Lavardin er nevnt og støttes helt og fullt. Har ikke hørt IT, men har selv hatt IS Referense og dette er noe av det beste jeg har hatt.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Rogue Audio Chronus (Magnum)

    M
    De ser man ikke mange av. Big Dipper bruker en slik i butikken.
    Synd.. Det er egentlig litt rart, med tanke på godlyd pr krone.
    Selv har jeg en original Chronus(EL34) med oppgraderte rør. Oppgitt til 55watt, men Stereophile målte en slik til 2x77watt i 8 ohm.
    Driver det meste med god autoritet. Jeg har spillt på alt fra 84dB/1w Acoustic Energy AE1 og til 90dB Snell/ProAc.
    Lett å få til til rørmagi med denne, og en svært service-minded forhandler(PlanetSnapa)

    M
    Rogue sine integrerte er kanskje det beste kvalitet pr krone du kan få, særleg dersom vi snakkar om rør.
    Elles er eg godt fornøgd med min vesle integrerte (4 kolli, 135 kg), sjølv om noko av rasjonaliseringsgevinsten ved integrerte forsterkarar fell vekk (enklare straumforsyning, mindre vekt, meir oversiktleg) Men god er han.
    imagesASr.jpg
     

    Olmais

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.11.2013
    Innlegg
    166
    Antall liker
    76
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Perreaux er ikke akkurat dagligdags, men har mye fine saker. Eloquence 250i er rå.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Pathos Tt anniversary RR.
    En amp jeg savner innimellom.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kan nevne min egen integrerte: Icon Audio 40 med EL34 rør
     

    JBN

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2014
    Innlegg
    81
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Grandinote Shinai integrert dual mono transistorer forsterker med utgangstrafoer, har separat strømforsyning til hver del fullbalansert og klasse A 40 kilo for 37 watt.
    image.jpeg
    image.jpeg

    Vi testet denne opp mot en Adyton forsterker på 100-200watt (husker ikke modell)for å drive Amphion Krypton 2 (4ohm) gjett hvem som vant?!
    hjemme hos meg kjørte jeg den på mine Musical Affairs Grand crescendo og det var som å ha fått en sub i systemet.
    endte opp med å kjøpe effektforsterkeren Silva
    fra Grandinote.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skulle egentlig, -før jeg røk på Nuprimen, "investere" i en Norma 70. Flott lyd, rå byggekvalitet og fin look = "må ha".
    Den låter vel ikke særlig bedre, har ikke DAC, fjernkontroll i aluminium kostet flere tusen, men når man først har satt seg noe fore..

    Uansett, legger ved et par bilder Norma vs. Nuprime

    REVO-IPA70-SILVER-2.jpg


    VS.

    Nuprime IDA 16.jpg
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Shearne låt veldig bra, men de var notorisk ustabile. De har nok lagt inn årene nå.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ...Heller ikke John Shearne forsterkerne....
    Eksisterer det merket ennå? Husker noen lekre saker m/blå fronter fom mange år tilbake.
    Veldig god sak. Hadde den en periode og endte opp med å la den inngå i et anlegg bestående av Marantz 67 KI Sig - JS Phase 2 Ref - Mission 750 LE. Fikk senere vite at hun solgte alt til 2500 kr ifm flytting etter endt studie :mad:

    shearne_phase2.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mht Leben CS600 så har jeg hatt en slik i en del år nå, og har egentlig kun positive ting å si om den - kanskje med 2 unntak:
    a) De medfølgende rørene Sovtek 5881/6L6 yter på ingen måte forsterkeren rettferdighet, og låter ikke spes bra.
    b) Htlf-kretsen er i utgangspunktet meget bra, spes mot høyohmige htlf, men har en svak, svak volum-uavhengig susing.

    En annen sak det kan være verd å nevne er at kabinettet med fordel kunne vært bygget litt høyere. Om man ønsker å benytte rør som bygger litt høyere enn 6L6/5881 så må topplaten enten shimmes eller være av. Eksempelvis KT88 Winged C bygger 2-3 mm for høyt til at topplaten kan være på.

    Så ser jeg at noen er inne på dette med høyttalere og følsomhet. Ja, jo - det er forsåvidt riktig at man bør ha dette i baktankene, men følsomhet i seg selv er egentlig ikke helt relevant. Klipsch er et godt eksempel på akkurat det. Generelt høy følsomhet, men enkelte modeller (uten at jeg husker hvilke akkurat nå) nærmer seg jo kortslutning i området 70-100hz.

    Tidligere kjørte jeg CS600 (og før det et par andre andre rørforsterkere på 25-50W) på ht m/følsomhet på 87,5db. Fordelen med disse ht var at imperdansekurven var omtrent padde-flat uten dipper og vanskelige fasevinkler. Denne ht fremsto dermed som en relativt lett last for forsterkeren, hvilket er en klar fordel mht rørforsterkere.

    I dag kjører jeg CS600 mot SF Liuto. De har en oppgitt følsomhet på 89db, men de har heller ingen spes. vanskelige kurver mht last (en av årsakene til at de ble valgt). Selv med noen lav-effekts 6L6 rør jeg har, som struper effekten i CS600 ned til et parogtyve watt, er det ingen tegn til utpreget åndenød, selv ved ganske kompleks musikk på (mer enn) høyt (nok) lyttenivå.

    Generelt er jeg forsiktig med å anbefale produkter jeg er fornøyd med til andre. Min opplevelse av et produkt er i høyeste grad subjektiv og påvirkes av hvordan produktet fremstår i forhold til mine preferanser, den musikk jeg spiller, mitt lyttenivå, matching mot mine øvrige komponenter, lytterommet osv.

    Allikevel mht Leben CS600 vil jeg anbefale andre å ihvertfall låne et øre til den - og om mulig teste en slik i eget oppsett. Under forutsetning av at den kobles opp mot ht med egnede egenskaper så er det en god forsterker. Videre har den også den fordelen at den kan brukes med nær sagt alle rør-typer som passer i rørsoklene. Det er dermed mulig å tune lyden og karakteristikken til CS600 i langt større grad enn hva er tilfelle for mange andre.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Shearne låt veldig bra, men de var notorisk ustabile.
    Det minnes jeg å huske var et tema ja, og om jeg ikke husker helt feil så var det NAT som hadde John Shearn en periode. Det må ha vært der jeg siklet på en pre/power-kombinasjon på midten av 90-tallet.
     
    Sist redigert:
    M

    mo ha dk

    Gjest
    To stykker som er blant mine favoritter ... spesielt Viva Solista da jeg en sånn ;)

    Kondo Overture
    Overture.jpg


    Viva Solista
    Solistaa.jpg
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Er det ingen av dere som har prøvd Densen? Jeg har hatt forskjellig opp gjennom tidene ( Tandberg'ere, B&O, Electrocompaniet, Doxa, NAD i flere utgaver for å nevne noen ), men ingen slår Densen. Jeg har hatt en DM10, og angrer som f... på at jeg bytta inn den. Fantastisk forsterker!! Nå har jeg en B150+ med DNRG ( ekstern strømforsyning ). Den er litt meir "analytisk" og litt meir "moderne" ( kjøligere??) i lyden, enn gode, gamle DM-10. Men den banker de nyeste integrerte fra EC, Hegel og Bladelius - i alle fall i mitt oppsett.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.396
    Torget vurderinger
    2
    En annen integrert som vel ikke akkurat kan kalles hyllevare her på "bjerget" er vel Acoustic Masterpiece sin meget vellydende AM-201

    At den er lekker i tillegg (IMO) gjør den til en av mine favoritter blant integrerte...
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Er det ingen av dere som har prøvd Densen? Jeg har hatt forskjellig opp gjennom tidene ( Tandberg'ere, B&O, Electrocompaniet, Doxa, NAD i flere utgaver for å nevne noen ), men ingen slår Densen. Jeg har hatt en DM10, og angrer som f... på at jeg bytta inn den. Fantastisk forsterker!! Nå har jeg en B150+ med DNRG ( ekstern strømforsyning ). Den er litt meir "analytisk" og litt meir "moderne" ( kjøligere??) i lyden, enn gode, gamle DM-10. Men den banker de nyeste integrerte fra EC, Hegel og Bladelius - i alle fall i mitt oppsett.
    Densen er veldig lekre saker dét :)
    Og settet du har er ikke dumt! Kanskje prisen som er litt stiv..? MEN, de er vel fortsatt laget i Danmark og er av god dansk design tradisjon,-så da kan sikkert prisen forsvares om de lyder like godt som de ser ut :)

    Men apropos lyd og hvordan Densen (ikke) blir promotert: Når jeg var innom OHfC ifjor for å høre på ny forsterker, så ble ikke akkuratt Densen fremsnakket. Snarere tvert imot. Da selges det jo ikke mye dansk..kanskje noe med marginene å gjøre.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Danske BOW Wazoo er en sjelden sak jeg har hatt gleden av å eie..
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Hadde en slik en stund, Chapter Precis Mk 1. Denne er vel også litt utenfor allfarvei.
    image.jpeg
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Da synes jeg BOW ZZ 8 er penere og tøffere. :cool:
    (Gjenspeiler dette forholdet mellom meg og HCS, mon tro?!):p
    cf9b68e9fb7eca0b950c74410323c85d.jpg
     

    ahe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.05.2002
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    482
    Torget vurderinger
    4
    En god dansk til, GamuT Di150. Har hatt en slik i mange år nå.

    di150.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn