Integrert Forsterker

Cobalt

Medlem
Ble medlem
19.08.2004
Antall liker
12
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
4
Heisann

Jeg skal gå til anskaffelse av en ny forsterker til mine Audiovector Mi3 Super. Har fra før brukt dem på en Arcam surround reciever, men skal nå gå over til stereo!
Så det jeg trenger hjelp til er dette int. forsterker valget, (jeg hører mye på heavy-rock og litt metal som Tool og Deftones)

Har hørt audiovector sammen med Primare og Hegel, noe jeg likte veldig bra! Men siden budsjettet mitt er på 10 lapper, og disse disse to sjelden opptrer på bruktmarkedet er jeg nesten nødt til å vurdere andre merker.
Cayin 252B ser lovende ut, men den får jeg ikke hørt. Heller ikke Xindak 6950 eller XTZ A100.

Noen som kan si noe om disse og kombinert med Audiovector? Andre forslag?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Hva med Accuphase E-210 som Lyric Hi-Fi har brukt til salgs for kr. 9800? Tipper du kan prute den ned et par lapper og da gjør du et røverkjøp.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva med Accuphase E-210 som Lyric Hi-Fi har brukt til salgs for kr. 9800? Tipper du kan prute den ned et par lapper og da gjør du et røverkjøp.
Det tror jeg er en god ide til disse Audiovectorene! E-210 er en aldeles nydelig forsterker, og har alle rette klangegenskaper for å passe supert med Audiovector.. iallefall på papiret :)

Mvh Vidar P

O

om.s

Gjest
Er dette en utgått modell? Nypris?
Ja, dette er en utgått modell, tilsvarende idag heter E213 og koster 33300,-.

Nydelig sak denne 210, men kanskje ikke den jeg ville bygd ett "heavy" anlegg rundt, jeg hadde denne hjemme ca 98-99 og den var helt enkelt for snill med sine ca 2x80W(?), endte selv opp i de dager med storebroren E306V som var både friskere og større...

mvh

Cobalt

Medlem
Ble medlem
19.08.2004
Antall liker
12
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
4
Den så jo ganske så pen ut den Accuphasen. Men blir den ikke litt spinkel? Jeg fant ikke så mye speccs på google, utenom de 2*80'ene. Men det høres litt lite ut for en som liker å la ørene få gjennomgå litt ;D Det blir jo i tillegg litt vanskelig å få låne denne da jeg bor på andre siden av landet :-/

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den låter iallefall ikke "spinkelt".. om det er av interesse :) Heller tvert om, litt fyldig og rikt imo.

Men jeg er enig med om.s i at denne type forsterkere ikke er så mye out'n out rock; mer for liebhavere. Du skulle kanskje sett på noe annet dersom musikkopplevelser er at du vil blø i øregangene..  ;)

Da er din foreslåtte Cayin fin, vet du.

Mvh Vidar P

Cobalt

Medlem
Ble medlem
19.08.2004
Antall liker
12
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
4
Okei. Det er klart man ikke skal blø, men man kan ikke se bort fra en fest i ny og ne eller bare irritere naboen en smule, hvis man er i det humøret 8)

Jeg får vel gå litt i tenkeboksen, og se an litt hva slags tilbud jeg får rundt forbi. Men jeg takker for alle svar, og er enda åpen for flere tips!

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Skal man først komme med en anbefaling lar jeg denne paralelle tråden på vinyl forum si sitt ;) ...

http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi2;action=display;num=1166650920

mvh
Forsterkeren du nevner koster over 30K og jeg mener trådstarter hadde en limit på 10K. Derfor anbefalte jeg Accuphase E-210 som er et røverkjøp til 8K.

Er det flest mulig watt per krone som er tingen så finnes det mange andre alternativer. F.eks. NAD C372 på 2x150W til kr. 5998 på Hi-Fi klubben. Vil du ha enda flere watt til en enda lavere pris skal jeg nok finne et enda dårligere valg ;)

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Den så jo ganske så pen ut den Accuphasen. Men blir den ikke litt spinkel? Jeg fant ikke så mye speccs på google, utenom de 2*80'ene. Men det høres litt lite ut for en som liker å la ørene få gjennomgå litt  ;D Det blir jo i tillegg litt vanskelig å få låne denne da jeg bor på andre siden av landet  :-/
Mere data her:
http://www.accuphase.com/historys/e-210_e.htm

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Har komboen Audiovector M3 Super og XTZ'n som du har nevnt som mulig alternativ. Er strålende fornøyd med dette fortsatt. Men du nevner heavy metall/Rock og det er muligens svakheten hos XTZ'n. Den tenderer til å blande korta litt her. Og litt slank bass for å rocke skikkelig vil jeg tro.

Dire Straits fungerer perfekt forøvrig, men det kan vel ikke kalles heavy metall ;)

Kan være jeg tar noe feil da det har vært lite heavy på denne karen siste årene. Og mulig jeg har hatt feil innspillinger liggende. Prøvde "Ride the lightning" her om dagen, gammel favoritt forøvrig, og det låt skralt.. Derimot ble jeg overomplet av en Mi-2 cd som lå nedstøvet. Det låt faktisk ganske rått på et par spor

John Egil

O

om.s

Gjest
Forsterkeren du nevner koster over 30K og jeg mener trådstarter hadde en limit på 10K. Derfor anbefalte jeg Accuphase E-210 som er et røverkjøp til 8K.

Er det flest mulig watt per krone som er tingen så finnes det mange andre alternativer. F.eks. NAD C372 på 2x150W til kr. 5998 på Hi-Fi klubben. Vil du ha enda flere watt til en enda lavere pris skal jeg nok finne et enda dårligere valg ;)
Burde nok sagt brukt ja, husker du forresten ny prisen på E210? og hvor gammel den er?...

mvh

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Antall liker
13
Hva med Thule Spirit IA 100 til kr. 6398,- på "klubben"?
Denne kan i likhet med de fleste Nad bygges ut med en ekstra effekforsterker om det skulle bli aktuellt!

Cobalt

Medlem
Ble medlem
19.08.2004
Antall liker
12
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
4
Nei det er selvfølgelig ikke kun watt jeg ser på, og NAD kommer ikke på tale. Liker ikke lyden eller utseende på NAD. Har prøvd Primare I21 med "kun" 75 watt. Dette låt bra, men jeg fikk ikke utnyttet høyttaleren skikkelig.

Den der Audio Analogue saken din var jo virkelig pen, men hvordan vil du karakterisere lyden på den? Jeg prøver å unngå noe lys klang..

* Accuphasen var forresten solgt.

B

bamsemann

Gjest
Nei det er selvfølgelig ikke kun watt jeg ser på, og NAD kommer ikke på tale. Liker ikke lyden eller utseende på NAD. Har prøvd Primare I21 med "kun" 75 watt. Dette låt bra, men jeg fikk ikke utnyttet høyttaleren skikkelig.

Den der Audio Analogue saken din var jo virkelig pen, men hvordan vil du karakterisere lyden på den? Jeg prøver å unngå noe lys klang..

Hvis du likte lyden på Primare i21, hvorfor ikke gå opp til i30, den er jo testvinner og årets produkt overralt...

bamsemann.. :)

Cobalt

Medlem
Ble medlem
19.08.2004
Antall liker
12
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
4
Fordi den er 8000 over budsjettet mitt :-/ Og den dukker nesten aldri opp på bruktmarkedet..

B

bamsemann

Gjest
Fordi den er 8000 over budsjettet mitt  :-/ Og den dukker nesten aldri opp på bruktmarkedet..
Ser at budsjettet var på 10k ja...

Nei den er sjeldent på bruktmarkedet desverre....

bamsemann.. :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.894
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det beste eg har høyrt av Audiovector og integrerte forsterkarar, er McIntosh. Ein match som verkeleg får fram det beste frå begge partar. Men dyrt er det....så kva med å prøve den litt meir armodslege Harman Kardon - ikkje på langt nær så detaljert og presist om Hegel og denslags, men med rikeleg smokk og smell - og billeg, samanlikna med ambisjonsnivået. Eg har ikkje prøvd kombinasjonen sjølv, så det er berre ei magekjensle eg sender vidare- du må prøve sjølv, og ikkje ta avgjerdene berre ut frå det eg skriv seint på natt...

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.174
Torget vurderinger
7
Det er jeg enig i. Mcintosh på mi3 signature var sinnsykt heftig. Det som forbauset meg mest var en lynkjapp og fysisk bass som plutselig dukket opp. Tøfft.
Samme høyttaleren med hegel låt mildt sagt jævli. (grøss)

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Antall liker
0
cayin låter litt hardt og kjipt. ikke vent så mye utav XTZ heller, her er det stort sett watt for penga det går i.

J

Jurassic

Gjest
Hva med en Cayin 265? Den låter så langt fra hardt og kjipt en kan komme iallfall, nydelig lyd om enn noe snill.

Cobalt

Medlem
Ble medlem
19.08.2004
Antall liker
12
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
4
fælt så mange natteravner det var her da!
Cayin 265 virker jo interessant nok, men hvordan ligger denne prismessig? Fant kun en gammel dansk test, der det sto 16 danske lapper. Fører de dette merket i Stavanger muligens?

J

Jurassic

Gjest
Tror du kan få en brukt 265 for en 6500-7000 kroner.
Mener den kostet 18500 når den kom på markedet og tror den har blitt en 2000 kroner rimeligere nå.
De selger den på Norsk Audio Teknikk

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
cayin låter litt hardt og kjipt.  ikke vent så mye utav XTZ heller, her er det stort sett watt for penga det går i.
Er på sin plass å advare mot Cayin 252b ja. Hadde den i fjorten dager (kjøpt brukt så den VAR innspilt) Hard umusikalsk lyd, rotete stereoperspektv, en "rar" klangkarakter. Kan for mitt bare liv ikke forstå hvorfor denne har fått gode anmeldelser.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Du er bare bortskjemt du din Adyton eier  ;)
Det er jo sant! Men hadde 252b lenge før Adyton kom inn i bildet, dvs stua. Forskjellen på Adyton Opera og Cayin 252b er så stor at jeg grøsser her jeg sitter.

Cobalt

Medlem
Ble medlem
19.08.2004
Antall liker
12
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
4
Da får man bare være oppmerksom på bruktmarkedet da.
Ser helst for meg en Primare da, men man får se hva som dukker opp ;)

J

Jurassic

Gjest
Du får se etter en Adyton Opera på bruktmarkedet vet du.
Jeg kunne tenkt meg sånn men aner ikke hva jeg skulle med den, litt kjøpemani tror jeg

G

Gjestemedlem

Gjest
Til heavy.rock og metal tror jeg jeg ville vurdert en brukt Krell 300i. Disse burde du kunne få tak i til 10.000.

Den er spesielt god hvis du liker å skru opp volumet litt og slippe musikken løs. Og den har makt og tempo til å brilliere på denne typen musikk.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Kunne ikke vært mer enig, Toriamos. Synes ikke perspektiv og slikt var så ille, men den klangkarakteren var bare så ufattelig pågående til slutt at det bare endte med irritasjon. Har lurt mye på hva det var som fikk meg til å kjøpe denne, må ha vært mentalt ustabil i den perioden, var litt av karusellen for en stund, tok tydeligvis litt tid før dvalen gikk over og jeg våknet.
Bør virkelig ikke parres med ting som låter noe annet enn temmelig mørkt. Hva med en Holfi Integra 88 se? Får det meste av høyttalere til å spille musikk og ikke lyder, og har nå kommet et nivå ned på bruktpris. Terje på audioaktøren har muligens en. Og ja, det går å bestille metallfront til den hvis man ikke liker furu-look alike cherryfronten som er på den. Cobalt; du skriver ikke noe om kilden din. Bør ikke glemmes, du kommer ikke langt med en god forsterker hvis det slurves her, spør du meg. Lykke til!

Er på sin plass å advare mot Cayin 252b ja. Hadde den i fjorten dager (kjøpt brukt så den VAR innspilt) Hard umusikalsk lyd, rotete stereoperspektv, en "rar" klangkarakter. Kan for mitt bare liv ikke forstå hvorfor denne har fått gode anmeldelser.

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Billig alternativ med mer enn nok strømstyrke er
Denon PMA-1500AE eller 2000AE.
Kanskje litt "kjedelig" for miljøet her inne, men de er 2 gode forsterkere.

Testet den første på mine H400... effekten på kun 2 x 70W er meget misvisende..... ;D

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

Den er ikke lys i klangen, men hvorfor ikke kontakte eieren av den for info?

Cobalt

Medlem
Ble medlem
19.08.2004
Antall liker
12
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
4
Nå har jeg lånt med meg en Primare I21, for å teste den en gang til. Det låt ikke akkurat dårligere denne gang. Har i tillegg fått et godt tilbud på både I21 og CD21 fra en person her på forumet, så det ordner seg nok :)

Topp Bunn