Integrert forsterker under 10 tusen?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Hei

Jeg har i lengre tid brukt en Music Angel el34 rørforsterker i min lille kjellerstue hvor musikklyttingen hovedsaklig skjer. Den driver et par Tannoy Autograph mini med Audio pro Mondial sub. Fores av en iMac(dac kommer) eller en Gyrodec/AT oc9mk2/Trichord Dino+. Etter at iMacen tok toppen av stereomøbelet har rørforsterkeren blitt koblet bort. Jeg lånte en Yamaha A-420 fra barnerommet, og med den innkoblet ser jeg at det er mer dynamikk og bassklarhet tilgjengelig via høyttalersystemet enn hva jeg kanskje hadde trodd. Dette har ført til at jeg har begynt å se litt etter en ok integrert forsterker. Systemet står ikke optimalt oppstilt, og jeg har altså ingen ambisjoner om noe high end lyd. Jeg ønsker en klar og rytmisk lyd, men det bør ikke være noe sterk fokusering i diskanten da Tannoyene fort kan bli litt pågående her.

Jeg følger med på bruktmarkedet, men kjøper gjerne nytt. Hvilke kandidater er det som har en NYPRIS på under 10 lapper?

Jeg vurderer hovedsaklig disse:

Naim Nait 5i 8700,-

Yamaha A-S700 ca 6000,- Jeg liker designet på denne, og har alltid likt lyden fra de Yamaha produktene jeg har hørt.

Roksan K2 8-9000,-(?) Denne er kun aktuell i aluminium finish.

Densen B-110 11.000,-(kun aktuell brukt)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det øverste alternativet ville ha vært evig bra nok for meg iallefall. Men jeg har ikke hørt de andre; og jeg vil mene at de som har samme smak, kilder, høyttalere og generelle romforhold som deg, og som har hørt alle tre i komparativ modus, er omtrent like vanlige som "the proverbial hen's teeth". Så evt meninger bør vel ses i lys av det.

Jeg har sansen for musikkgjengivelse fra både Yamaha, Roksan og andre generelt, men ingen av de når Naim's voldsomt engasjerende musikalitet til knærne i mine ører. Problemet er bare det at du ikke skal lytte med mine ører  :)

Mvh Vidar P

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Vidar P skrev:
Det øverste alternativet ville ha vært evig bra nok for meg iallefall. Men jeg har ikke hørt de andre; og jeg vil mene at de som har samme smak, kilder, høyttalere og generelle romforhold som deg, og som har hørt alle tre i komparativ modus, er omtrent like vanlige som "the proverbial hen's teeth". Så evt meninger bør vel ses i lys av det.

Jeg har sansen for musikkgjengivelse fra både Yamaha, Roksan og andre generelt, men ingen av de når Naim's voldsomt engasjerende musikalitet til knærne i mine ører. Problemet er bare det at du ikke skal lytte med mine ører :)

Mvh Vidar P
Takk for svar. Jeg er veldig fristet av Nait 5i. Er du kjent med de lydmessige forandringene fra den forrige modellen som het 5i, og ikke 5i? I linken under kan man lese en test av den forrige modellen og gis noe kritikk for en fremhevet øvre mellomtone. Dette gjør meg noe skeptisk, men jeg har forstått det som at det er gjort en god del endringer i siste versjon. Det er en forhandler som selger Naim i Arendal. Kanskje verdt å ta turen og høre om mulighetene for en hjemmetest?

http://www.avreview.co.uk/news/article/mps/UAN/777/v/1/sp/

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
296
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Naim forandrer ikke mye på sin klang fra generasjon til generasjon; klart fins det lyttere som er ute etter noe annet; men om du leser nær sagt alle andre omtaler skrevet i verden (Jason Kennedy er en snål fyr), så ser du at det for tilhengerne ikke akkurat er noe negativt med Naim-lyden dette at de er engasjerende og frempå.

Det virker jo litt feil å teoretisere om dette, for man hører jo med en gang hva man liker eller ei. Det blir helt feil å høre noen fortelle ditt eller datt som ikke er relevant i det hele tatt for egen smak og system.

At Naim er frempå i noen forstander er ingen hemmelighet, og eierne elsker de for det. Men de er slettes ikke avvikende fra nøytralt hva klangbalanse angår ift konkurransen, det kan du bite deg i nesa på!  Får all annen hifi til å virke kjedelig og dødt. Noen liker det ikke, men det ser ut som om de fleste liker det. Jeg er iallefall blant de, og jeg kan ikke med min beste vilje høre noen tendens til at CD5i/Nait5i (har ikke hørt med Kennedys kilde) har noen tendens til hardhet, i forrige utgave iallefall. Det beste du kan gjøre er jo å høre på det selv.

Mvh Vidar P

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Takk for svar.

Skal se om jeg kan få hørt på en Nait 5i. Dette med tester/anmeldelser av lydprodukter tar jeg forøvrig med en klype salt. Det kan dog være greit for grovsorteringens del, selv om det kan være farlig det også. Enkelte anmeldere stoler jeg dog mer på, feks Vidar Mørch. Han har flere ganger truffet spikeren på hodet i forhold til produkter jeg har testet eller eid. Enkelte andre anmeldere har jeg stikk motsatte erfaringer med, tenker da både nasjonalt og internasjonalt.

Som sagt opplever jeg det nyttig å høre andres erfaringer og tanker rundt et produkt for å kunne foreta en grovsortering å gå videre ut fra. Om det er noen andre tips eller kommentarer til de nevnte forsterkerne, så setter jeg stor pris på det.

U

utgatt60135

Gjest
Du har ikke tenkt på Creek Classic 5350SE? Det var den jeg likte best blant ganske mange andre. Foretrakk denne såvidt foran Roksan Caspian. Burde kunne få den for nær 10k. Mener å huske at vi koblet den inn etter å hørt Naim´en på Linn Ninka. Creek synes litt bedre mener jeg å huske.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Hei, jeg hadde for kort tid tilbake gleden av å teste en del integrerte i prisklassen fra 10 000 kr og oppover. Noen av disse var en del dyrere:
Testet følgende:
- Atoll IN 100 (10.000 kr) og Naim Nait 5i på KEF Q65.2 (samt Graaf GM20 med en Graaf pré)
- Atoll IN100, Sugden Optima 200 (eldre modell, ca 20.000 kr), Holfi Integra 8S (12.000 kr), Lector VFI-70L (14.000 kr) og Unison Research Unico SE (25.000 kr) på PATOS Symphonic III AMT.

På Patosene var det kun to forsterkere som virkelig spilte godt; Atollen og den dyre Unicoen. Men så er jo disse høyttalerne ganske krevende mht kraftressurser. Unicoen spilte rett og slett fantastisk, men Atollen - til 40 % av prisen - imponerte skikkelig!
På Kef'ene var Atoll best; i mine ører betydelig bedre enn Naim, og den dyre Graaf GM20 falt helt i gjennom, men er jo kjent for å ikke takle impedanser under 6 ohm.
Til prisen synes jeg faktisk ikke Atoll IN 100 har noen svakheter. OK, om man ønsker magien fra en rørforsterker har den selvføkgelig ikke dét. Men ellers overbeviser den på det meste.
Den heller LITT mot det varme, har en kraftfull dynamisk bass, en organisk/naturlig mellomtone og en oppløst "smooth" topp. Passet svært godt på Kef'ene, ga et stort veldefinert lydbilde og go'foten kom fort igang! :) Tror nok at de med stor sannsynlighet vil matche Tannoyene godt.
Fidelity har forøvrig testet Atoll IN 100 for ca 10 nr siden (ca nr 25??), og mente den var noe av det aller ypperste man kunne få under 20.000 kr.
http://www.atoll-electronique.com/press/in100-mars01.htm

Mvh

PS Fjernkontrollen står dessverrre ikke i stil mht utseende, men er - funksjonelt sett - helt OK.

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.338
Torget vurderinger
10
Hei, har hatt Densen Beat 200/300/400, og hvis 110'en har samme lydsignatur hadde jeg styrt unna. Tror ikke det vil være noe god match.

Mvh
Bia

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Jeg har nait 5i (forrige modell) og føler som sagt før, at denne gjør ikke så mye feil i mine ører. Ditt ønske er etter hva jeg skjønner en musikalsk forsterker. Denne forsterkeren har til og med fått meg til å lytte til Kari Brææmnæs ;) På en del plater får denne forsterkeren foten virkelig til å gå.

Jeg har fortsatt tilgode å få orden på signalkilden min, og det høres. Når dette er i orden, vil jeg virkelig se hva denne forsterkeren er god for. Stuen min er på 20kvm.

Kjenner meg heller ikke igjen om at denne skal være pågående eller fremtredende på noen spesielle måter.
Det er verdt å prøve denne forsterkeren. Handler du en brukt, og ikke skulle bli lykkelig, så er det såre enkelt å bli kvitt den på brukten igjen.

Torsen

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
Jeg har hatt Nait 5i i tre måneder nå, og er eksepsjonelt fornøyd. Masse futt, fart og moro. Har sluttet og surfe på nettet etter nye ting å kjøpe etter at Naiten kom inn i huset og begynt å dyrke tomater isteden. Har aldri hørt så mye på musikk før som nå, så denne kan varmt anbefales.

Men som Vidar sier, du må lytte selv og finne ut om du liker det.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.163
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Fidelio skrev:
Jeg har hatt Nait 5i i tre måneder nå, og er eksepsjonelt fornøyd. Masse futt, fart og moro. Har sluttet og surfe på nettet etter nye ting å kjøpe etter at Naiten kom inn i huset og begynt å dyrke tomater isteden. Har aldri hørt så mye på musikk før som nå, så denne kan varmt anbefales.

Men som Vidar sier, du må lytte selv og finne ut om du liker det.
omtrent som om jeg skulle sagt det selv med min 112x/150/cd5i kombo.
"alt ana æ pure rapi"

mvh
Thomas1

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Torsen skrev:
Jeg har nait 5i (forrige modell) og føler som sagt før, at denne gjør ikke så mye feil i mine ører. Ditt ønske er etter hva jeg skjønner en musikalsk forsterker. Denne forsterkeren har til og med fått meg til å lytte til Kari Brææmnæs ;) På en del plater får denne forsterkeren foten virkelig til å gå.

Jeg har fortsatt tilgode å få orden på signalkilden min, og det høres. Når dette er i orden, vil jeg virkelig se hva denne forsterkeren er god for. Stuen min er på 20kvm.

Kjenner meg heller ikke igjen om at denne skal være pågående eller fremtredende på noen spesielle måter.
Det er verdt å prøve denne forsterkeren. Handler du en brukt, og ikke skulle bli lykkelig, så er det såre enkelt å bli kvitt den på brukten igjen.

Torsen
Nei, jeg registrerte heller ikke at den var plagsomt pågående.
Men i sammenligning med Atoll syntes jeg at sistnevnte var enda mer musikalsk. Jeg liker vanligvis ikke rene transistortrinn, men Atollen oppfattet jeg som organisk og harmonisk. Ikke tilfeldig at den får overstrømmende kritikker og er en favoritt i Fidelity.
Mvh

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
Som Lyngen skriver er Creek 5350SE en forsterker som spiller med hjerte utenpå dressjakka!

Den har et stort frodig lydbilde med god kropp på tonen, og er meget engasjerende musikalsk. Den spiller med hjerte,smerte og har skikkelig fot.

Destiny.. :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.819
Torget vurderinger
1
I prisklassen +/- 10k finnes det utrolig mye bra å velge på. (8000-12 000,-) -et skikkelig i Nirvana. Her kan man få veldig god lyd og brukbart med strøm, som vil være tilstrekkelig for de fleste.

Mvh.

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.488
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Primare 121 gjør veldig mye riktig, men er i mine ører veldig lite engasjerende :-\
Den er FOR rolig og behersket, blir for kjedelig for meg iallfall ;)

M

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.488
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Yamaha eller Onkyo er vel ikke akkurat de forsterkerne jeg tenker på som gode i dette segmentet...
Sats heller på noe litt mindre "mainstream" ;)

M

Fidelio

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2008
Antall liker
673
sundkoien skrev:
Yamaha eller Onkyo er vel ikke akkurat de forsterkerne jeg tenker på som gode i dette segmentet...
Bare fordi produsenten er "mainstream" betyr ikke at forsterkerne ikke lyder bra da. Regner med at de legger en del ressurser - noe de har mye av - ned i hi-fiproduktene sine. Jeg har hørt en rimelig Onkyoforsterker som lød helt fortreffelig, og den nye Pioneer A9 (med USB-inngang forresten - kult) er en seriøs forsterker med veldig god lyd.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Fidelio skrev:
sundkoien skrev:
Bare fordi produsenten er "mainstream" betyr ikke at forsterkerne ikke lyder bra da. Regner med at de legger en del ressurser - noe de har mye av - ned i hi-fiproduktene sine. Jeg har hørt en rimelig Onkyoforsterker som lød helt fortreffelig, og den nye Pioneer A9 (med USB-inngang forresten - kult) er en seriøs forsterker med veldig god lyd.
Helt enig i dette. Jeg tror at de nye Yamahaproduktene er meget gode. Det samme gjelder sikkert også andre produkter fra store produsenter som igjen vil ha en del av stereokaka.

Jeg må ellers bare få takke for gode tips i denne tråden og på PM. Jeg har nå bundet meg opp til en kjøpsavtale og satser på å få produktet i løpet av uken. Jeg kan røpe at utfallet ble litt annerledes enn hva som var utgangspunktet for denne tråden.

Kommer tilbake med mer info etterhvert.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.285
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
SOEDAL skrev:
Fidelio skrev:
sundkoien skrev:
Helt enig i dette. Jeg tror at de nye Yamahaproduktene er meget gode. Det samme gjelder sikkert også andre produkter fra store produsenter som igjen vil ha en del av stereokaka.

Jeg må ellers bare få takke for gode tips i denne tråden og på PM. Jeg har nå bundet meg opp til en kjøpsavtale og satser på å få produktet i løpet av uken. Jeg kan røpe at utfallet ble litt annerledes enn hva som var utgangspunktet for denne tråden.

Kommer tilbake med mer info etterhvert.

Spennede ...Skal følge med på anleggstråden din! ;)

Al

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.10.2006
Antall liker
0
the_eye skrev:
hvem har tilbud på nait til 8700? ::)
8700 er veil.pris på den nye 5i. Du finner den hos kontrapunkt.

C

Cyber

Gjest
Atoll IN100 syntes jeg var litt bassfattig og når jeg skrudde opp så følte jeg at mellomtone og opp økte mer i nivå enn bassen så det ble litt skrikende. Dog hadde jeg den på Electra 1007 be som er ganske krevende i så måte.

Topp Bunn