Installering av Sonos med NAS lagring.

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Sonos har nå fått besøk av Mr Benchmark og Mr Behringer som skal ta seg av den digitale signalbehandlingen.
Behringer får digitalt innsignal fra Sonos. Korrigerer litt og sender signalet videre til Benchmark'en.
Sammen utgjør disse en meget potent signalkilde. Den beste jeg har hatt i hus.



Jeg er foresten drittlei av å rippe cd'er. Dette skal kun gjøres en gang.
Ett RAID oppsett og/eller backup anbefales på det sterkeste til dere som vil prøve dere på harddisk basert avspilling.
Leste om en som mistet 25.000 sanger i FLAC på ett kræsj. Han var rimelig frustrert.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.696
Torget vurderinger
10
Takk for tips på PM til Thomas. Har nå følgende installasjon:

Stue: ZP80 / Linn Classik Movie Di / Klipsch reference inwall 6.5" 2 veis / Supra kabler hele veien

Kjøkken: ZP100 / JBL Control / Kimber KWIK 16

Soverom: ZP100 / Klipsch RB10 / "jalla kabler" foreløpig

Gjesterom: ZP80 / EC AW60 FTT / Klipsch RB62 / Xtreme Cables beste biwiring kabler + signalkabler. Her bruker jeg Zoneplayeren som forforsterker og det går utmerket (den har 2 volt signal). Jeg vet også at den kan brukes som forforsterker med digital ut!

Jeg hadde noe trøbbel med installasjon. Det virker nå. Har en Maxtor 500 gb NAS. Itunes går treigt ved blaing / ripping / lasting av album art. Selve bruken av SONOS går stort sett knirkefritt med unntak av at den ved et tilfelle begynte å stoppe/lugge. Det kan være noe med NAS disken men jeg er ikke ferdig med feilsøking enda

SPØRSMÅL OM DAC: Har kanskje ikke verdens beste hørsel men har testet mitt utstyr mot hverandre og kommet til følgende:

Nr 3: Linn Classik Movie Dis innebygde DAC

Nr 2: Sonos Zoneplayers innebygde DAC (åpnere/luftigere)

Best: Jasmin serenade, Burr Brown USB DAC rett i bærbar med itunes (åpnere, luftigere og mer dynamisk)

Hører du Thomas stor forskjell på Sonos og Benchmark? Beskriv? Hva med Behringer, hva hører du da?? ::)
 
B

Back_Door

Gjest
Hvilken type og hvor mange V strømforsyning kjører Sonos på?
For Squeezebox er en viktig oppgradering aktuelt på strømsiden. Kan ikke dette være aktuelt for Sonos også?
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Hvilken type og hvor mange V strømforsyning kjører Sonos på?
For Squeezebox er en viktig oppgradering aktuelt på strømsiden. Kan ikke dette være aktuelt for Sonos også?
Sonespillerne tar 220v rett inn. (innebygget PSU) Ingen veggvorte.
Så om man skal modde, så må man åpne enheten.
Har ikke sett noen som har gjort det enda, men det kommer nok.
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Takk for tips på PM til Thomas.

SPØRSMÅL OM DAC: Har kanskje ikke verdens beste hørsel men har testet mitt utstyr mot hverandre og kommet til følgende:

Nr 3: Linn Classik Movie Dis innebygde DAC

Nr 2: Sonos Zoneplayers innebygde DAC (åpnere/luftigere)

Best: Jasmin serenade, Burr Brown USB DAC rett i bærbar med itunes (åpnere, luftigere og mer dynamisk)

Hører du Thomas stor forskjell på Sonos og Benchmark? Beskriv? Hva med Behringer, hva hører du da?? ::)
Bare hyggelig, hel.

Først la meg si at jeg ikke er noen kløpper på å skrive hva jeg hører, men jeg skal forsøke.

Det er STOR forskjell på Sonos analog og Benchmark foret med Sonos digitalsignal.
Sonos analogutgangene syns jeg er helt greie. Jeg ble positivt overrasket, da jeg hadde forventet dårligere lyd.
Men de er en nødløsning i ett skikkelig anlegg. Det var derfor jeg handlet DAC endel tidligere enn planlagt.
Jeg syns de analoge utgangene låt litt flatt og uengasjerende.
Det blir vel litt feil å si at DAC-1 er mer detaljert, for det er nok heller det at Sonos analogutgangene gjemmer bort endel detaljer.
Spesiellt i diskanten. DAC-1 tegner ett mye større og dypere lydbilde. Detaljene er tilbake i diskanten.

Jeg quoter John Atkinson i Stereophile. Han forklarer godt hva jeg hører.
The ZP80's analog outputs were not near the same class as those of the megabux Levinson fed by the ZP80's digital output, with levels matched to within 0.1dB at 1kHz. This is to be expected, of course. But even with the Benchmark DAC-1 ($1000), again with levels matched, the ZP80's analog outputs had a flatter presentation, both with respect to soundstage depth and musical involvement, and had less low-frequency weight.
Behringer fikk jeg kjøpt av en kompis og skulle egentlig bruke denne til DAC. Men det fungerte ikke syns jeg.
Da kunne jeg heller klart meg med de analoge ut fra Sonos. Så det ble Benchmark DAC-1.
Kjører kun digitalt inn/ut på denne. Har ikke helt fått lekt meg ferdig med den. Er endel å sette seg inn i.
Står nå bare i bypass modus til jeg får fatt på en litt lengre mikrofonkabel.
Skal bli spennende å se hva den kan gjøre.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.696
Torget vurderinger
10
Da kommer DAC på ønskelisten til gjesterommet hvor jeg har Companiet og Klipsch Reference på stativ.

Har bestilt litt mer fra Sonos og havner totalt på:

2 fjernkontroller (en til hver etasje)
3 ZP80
2 ZP100

Sitter forøvrig i stuen og hører på "Morph the Cat" med Donald Fagen på DTS-CD over Linn og Klipsch Inwall surround og da må Sonos melde pass ;D
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.696
Torget vurderinger
10
Nå har Klipschene blitt byttet ut med PMC GB1 (myyyye mere bass, 29 hz, like bra lydbilde, nesten like bra mellomtone, litt tøffere diskant) fra Morten på NAT ;) + utvidet med DAC fra Companiet (mer diskant, litt åpnere, klarere, mer detaljert og kanskje litt dypere bass).

Eneste problemet er at kona har okkupert rommet med sine kunstneriske evner:





Er forvist til stuen hvor jeg har sett Vamps konsert på nrk svært høyt, spiller nå nyinnkjøpt Beatles Love på Dts 5 kanals (fantastisk mix) og innstiller meg på å være våken for å se dokumentaren om innspillingen kl 12.00 i natt - - - - for en musikkfredag! ;D ;D ;D
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Det hjelper på med en DAC ja.

Hva er det hun lager? Så stilig ut.
Men lim og gørr i nærheten av go'boksene... Nja skeptisk..;)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.696
Torget vurderinger
10
Litt engstelig selv med maling, tuber og gørr. Er nedom og sjekker innimellom. Paranoia lenge leve! :p
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Nå har jeg hatt dette som signalkilde en stund og jeg kan trygt si at det ikke kommer noen cd-spiller inn i mitt anlegg igjen.
Brukervennligheten til dette systemet er meget, meget bra.

Laget for en stund siden en lik tråd som dette på Sonos eget forum i USA.
Påfølgende dag fikk jeg mail fra en ansatt hos Sonos som bare ville takke meg for posten på forumet deres
og fortelle meg at om det var noe jeg lurte på så måtte jeg ikke nøle med å kontakte ham.
Litt før jul fikk jeg litt problemer med at koblingen mellom Sonos og NAS kuttet og jeg måtte restarte sonespilleren.
Sendte da denne karen en mail. Han svarte etter en god time og spurte etter telefonnummeret mitt.
Så ringte han meg og satt på telefonen med meg i nesten en og en halv time.

Han hjalp meg å feilsøke Sonos, NAS, PC, Router og nettverk.
Tydelig at denne karen kunne sine saker. Under samtalen fant han ut at jeg ikke hadde nyeste firmware på min D-Link router.
Denne lette han opp på nettet, sendte meg på mail, og hjalp meg å installere den. Så oppdaterte vi programvaren til NAS-en.
Etter gode halvannen time kom vi frem til at routeren måtte være problemet og at jeg skulle sende denne inn til D-Link for sjekk.
D-Link sendte meg en ny router (samme type, men av nyere produksjon) og den fungerte utmerket.

I dag fikk jeg igjen mail fra Sonos. Nå gikk de gjennom alle "tech" sakene de hadde hatt med kunder
enten på telefon eller på mail, som de ikke hadde klart å løse. Og spurte om alt nå var iorden.

Jeg er kjempefornøyd med Sonos som produkt og enda mer fornøyd med servicen fra Sonos som firma.
Dette systemet er absolutt å anbefale. :)
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Nå har jeg hatt dette som signalkilde en stund og jeg kan trygt si at det ikke kommer noen cd-spiller inn i mitt anlegg igjen.
Brukervennligheten til dette systemet er meget, meget bra.

Laget for en stund siden en lik tråd som dette på Sonos eget forum i USA.
Påfølgende dag fikk jeg mail fra en ansatt hos Sonos som bare ville takke meg for posten på forumet deres
og fortelle meg at om det var noe jeg lurte på så måtte jeg ikke nøle med å kontakte ham.
Litt før jul fikk jeg litt problemer med at koblingen mellom Sonos og NAS kuttet og jeg måtte restarte sonespilleren.
Sendte da denne karen en mail. Han svarte etter en god time og spurte etter telefonnummeret mitt.
Så ringte han meg og satt på telefonen med meg i nesten en og en halv time.

Han hjalp meg å feilsøke Sonos, NAS, PC, Router og nettverk.
Tydelig at denne karen kunne sine saker. Under samtalen fant han ut at jeg ikke hadde nyeste firmware på min D-Link router.
Denne lette han opp på nettet, sendte meg på mail, og hjalp meg å installere den. Så oppdaterte vi programvaren til NAS-en.
Etter gode halvannen time kom vi frem til at routeren måtte være problemet og at jeg skulle sende denne inn til D-Link for sjekk.
D-Link sendte meg en ny router (samme type, men av nyere produksjon) og den fungerte utmerket.

I dag fikk jeg igjen mail fra Sonos. Nå gikk de gjennom alle "tech" sakene de hadde hatt med kunder
enten på telefon eller på mail, som de ikke hadde klart å løse. Og spurte om alt nå var iorden.

Jeg er kjempefornøyd med Sonos som produkt og enda mer fornøyd med servicen fra Sonos som firma.
Dette systemet er absolutt å anbefale. :)
Dette var jo virkelig eksepsjonell god kundebehandling!

Gratulerer forresten med et meget godt og brukervennlig produkt ;) Har samme erfaring med HD basert avspilling, selv om jeg benytter Front Row som brukergrensesnitt. Men må nok innrømme at Sonos i daglig bruk er å foretrekke.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.696
Torget vurderinger
10
Jeg bruker ZP80 som forforsterker -> MIT digital Coax kabel -> EC DAC -> Kimber Timbre XLR -> EC AW60

Så leser jeg følgende på SONOS forumet:

"At full volume or fixed output SONOS passes the digital stream unmodified. While it makes little sense to any analog units, the ZP80 digital connection will pass a DTS or Dolby Digital stream through to a digital input.
When you lower the volume, the digital stream must be modified. This will destroy the DTS and Dolby Digital signal, because the bit stream is modified and is no longer a valid DTS or Dolby Digital stream. With enough processor power, the streams could be decoded and rebuilt with lower volume levels, but since this is a stereo audio device, there is no point in adding that expense.
For the stereo audio signal, since we have a fixed number of bits to play with, some of the bits must be thrown away as the volume is lowered. Gradually, as the volume is lowered, the lower level information will be lost.
---
In the analog world, lowering the volume is not so hard on the music. The lower level information is gradually buried in the noise as the volume level is decreased. In the digital domain, the least significant bits are simply dropped. It would be possible to ease the digital degredation by use of "dither", but I don't know if SONOS is using this method."

Betyr dette at ZP80 som forforsterker forringer signalet???
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Betyr dette at ZP80 som forforsterker forringer signalet???
Jeg har forstått det slik at man senker signalet ved å bitredusere det. Dette vil gi et lavere signal/støy-forhold. Men poenget er at ved å spille lavere vil det totale signal/støy-forholdet forbli det samme. Legg inn en tråd på tech hjørnet for en bedre forklaring... ;)
 

larsmp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.05.2002
Innlegg
52
Antall liker
3
Torget vurderinger
5
Nå er jeg ikke noen ekspert på området, men så vidt jeg har forstått er dette noe som skjer i alle digital volumkontrollere - i mer eller mindre grad selvfølgelig. Jeg vet ikke noe mer om hvordan dette gjøres i Sonos, men jeg tipper at det vil være en fordel å ha en analog pre-amp mellom DAC og AMP.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.696
Torget vurderinger
10
Jeg synes det låter bra slik jeg har det nå :)

Så kom tvilen.......vil lyden bli bedre med en separat forforsterker???

Da må jeg ha 2 fjernkontroller :( :(
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Jeg kjører fixed volume på min ZP-80 og bruker Benchmark DAC-1 til forforsterker.
Dette fungerer utmerket, og det er ikke rare forskjellen dersom jeg kjører DAC-1
utenom den interne volumkontrollen og heller justerer det digitalt med Sonos.
Jeg har tatt bort EC-4.7 som jeg hadde som pre, samt Berhinger EQ-en.
Nå går signalet i 75 ohm RCA-BNC kabel til DAC-1 og via SILK MKII XLR til Oberon.
EC-4.7 gjorde mer galt enn godt i mitt oppsett. Det enkleste er ofte det beste, viser det seg.
 

larsmp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.05.2002
Innlegg
52
Antall liker
3
Torget vurderinger
5
Jeg synes det låter bra slik jeg har det nå :)
Hvis du synes det låter bra som det er nå, så er det vel ikke noen grunn til å gjøre noe med det? Det handler tross alt om å være fornøyd. Dessuten tror jeg ikke det utgjør den helt store forskjellen egentlig...
 
C

cpc

Gjest
Sv: Installering av Sonos med NAS lagring.

Er det vanlig at fjernkontrollen "hakker" litt når man blar i menyene?
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Sv: Installering av Sonos med NAS lagring.

Jeg lurer på noe greier her:

Er det mulig å koble til en harddisk til Sonosen, med en nettverkskabel fra harddisken til Sonosen - uten å kjøre innom routeren? Er det med "krysset nettverkskabel" man gjør det? Synes å huske at jeg brukte det til å koble sammen 2 PCer i nettverk for mange år siden.

Min nyutklekte plan er å kjøpe en harddisk med både USB-tilkobling og nettverkstilkobling. Da kan den være koblet til både datamaskinen, som har trådløst nett, og Sonosen på én gang, uten å trenge å slite med å koble den til nettet. Sonosen trenger vel ikke å være tilkoblet internett etter at den er koblet opp og "klar til bruk"? - Dermed vil jeg få et system som fungerer helt uten bruk av internett..

Altså feks en slik harddisk:
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=332165&view=detailed

+ en disk for "manuell backup"
 

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
6
En interressant og informativ tråd!

For min del er målet å få musikk til anlegget i stua uten å måtte gå veien om cd-hylla. Ser gjerne at jeg slipper å slå på pcèn også (den står i den andre enden av det samme rommet og støyer en del). Hva trenger jeg?

Vil pakken som de har på HIfiklubben bestående av en passiv og en aktiv enhet pluss håndkontroll (til 8998.-) være den billigste løsningen? http://www.hifiklubben.no/produkter/lyd_i_alle_rom/sonos_digital_music_system_.htm

Vil jeg med i tillegg å kjøpe en Maxtor Shared Storage II 320GB NAS eller 500 GB få den ønskede funksjonaliteten (slippe å ha hele pcèn påslått)? http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=69583? ¨

Ser at MPX også har en slik i en pakke med Sonos (den pakken ser forresten ikke så prisgunstig ut?) http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=65520

Veldig fint om noen kan svare på dette :)
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Gimsegutten skrev:
En interressant og informativ tråd!

For min del er målet å få musikk til anlegget i stua uten å måtte gå veien om cd-hylla. Ser gjerne at jeg slipper å slå på pcèn også (den står i den andre enden av det samme rommet og støyer en del). Hva trenger jeg?

Vil pakken som de har på HIfiklubben bestående av en passiv og en aktiv enhet pluss håndkontroll (til 8998.-) være den billigste løsningen? http://www.hifiklubben.no/produkter/lyd_i_alle_rom/sonos_digital_music_system_.htm
Er ikke den billigste om du ikke vil ha lyd i flere rom. Skal du kun ha lyd i et rom, trenger du kun den aktive enheten (kobles direkte til høyttalere, ikke spesielt bra...) eller enheten uten forsterker som kobles til din eksisterende forsterker (ganske bra) eller digitalt via en ekstern DAC (blir så bra som DACen).

Skal du også ha lyd i et rom til, er den løsningen du linker til nok den billigste.
Vil jeg med i tillegg å kjøpe en Maxtor Shared Storage II 320GB NAS eller 500 GB få den ønskede funksjonaliteten (slippe å ha hele pcèn påslått)? http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=69583? ¨
Ja. Da trenger du kun å ha harddisken og Sonos på.
 

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
6
Greven skrev:
Er ikke den billigste om du ikke vil ha lyd i flere rom. Skal du kun ha lyd i et rom, trenger du kun den aktive enheten (kobles direkte til høyttalere, ikke spesielt bra...) eller enheten uten forsterker som kobles til din eksisterende forsterker (ganske bra) eller digitalt via en ekstern DAC (blir så bra som DACen).

Skal du også ha lyd i et rom til, er den løsningen du linker til nok den billigste.
Vil jeg med i tillegg å kjøpe en Maxtor Shared Storage II 320GB NAS eller 500 GB få den ønskede funksjonaliteten (slippe å ha hele pcèn påslått)? http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=69583? ¨
Ja. Da trenger du kun å ha harddisken og Sonos på.
Takk for svar! Tror jeg kommer til å gå for en slik løsning!

Jeg må vel ha to enheter ettersom det må stå en sammen med pcèn også, med mindre jeg trekker ledning gjennom rommet fra PC til stereoanlegg?
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Nei, du trenger ikke to enheter.

Du kobler pc, Sonos og harddisk sammen via en ruter. Så kan du organisere musikken fra pcen via feks iTunes. Du oppdaterer Sonosen mot denne musikken via fjernkontrollen. Den andre enheten er derfor ment å stå i et annet rom, der den trådløst kobles opp mot "hovedsonosen" (den som står koblet til harddisken) og denne får derfor også tilgang på hele musikkbiblioteket og kan spille uavhengig av den første.

Det som er genialt med denne pakken er at den ene enheten har innebygd forsterker slik at du bare kobler høyttalere dirkete i Sonosen.
 

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Innlegg
252
Antall liker
2
Nå er Sonos oppe og går i mitt anlegg også, med ca. 400 cder i flac på harddisk. Kan ikke si annet enn at jeg er svært fornøyd! Forbauser meg at jeg synes Sonos koblet digitalt (coax) inn i min Lyngdorf TDA 2200RABK låter langt bedre enn Squeezebox på samme inngang. Og jeg som ikke trodde det var forskjell på drivverk/transporter...

Uansett, Sonos anbefales! For ikke å snakke om mulighetene med webradio på denne saken!
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Gratulerer med nytt harddisk-basert oppsett!

liern skrev:
...
Forbauser meg at jeg synes Sonos koblet digitalt (coax) inn i min Lyngdorf TDA 2200RABK låter langt bedre enn Squeezebox på samme inngang.
...
Kan du definere "langt bedre" ? Vil sette pris på om du kan forsøke å beskrive forskjellen, og ikke bare hvor stor du oppfatter den som å være.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Noen som vet om Sonos er blitt 24bit kompatibelt?

I det øyeblikk de er det kjøper jeg Sonos.
 

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Innlegg
252
Antall liker
2
coolbiz skrev:
Gratulerer med nytt harddisk-basert oppsett!

liern skrev:
...
Forbauser meg at jeg synes Sonos koblet digitalt (coax) inn i min Lyngdorf TDA 2200RABK låter langt bedre enn Squeezebox på samme inngang.
...
Kan du definere "langt bedre" ? Vil sette pris på om du kan forsøke å beskrive forskjellen, og ikke bare hvor stor du oppfatter den som å være.
Stikkord er: dypere, strammere bass. Hørte detaljer på enkelte plater jeg ikke har lagt merke til før, samt en generelt større "ro" i lydbildet enn med squeezebox. Anlegget låt mer uanstrengt og mindre "rotete". Sammenlignet da plater som jeg kjenner svært godt. Dette er basert på mitt minne av lyden fra Squeezebox over 1 års bruk, og 3-4 timer med Sonos, så det er selvfølgelig et noe tvilsomt sammenligningsgrunnlag. Men i den grad man kan snakke om innspilling av Sonos (noe jeg tviler på), så vil vel lyden fremover iallefall ikke forverres.
 
Topp Bunn