Innvandrere må lære norsk!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Virkelige flyvere flyr uten henda på stikka, oddgeir! ;)

Honkey
Det kan du ha rett i Honkey, men vi som flyr med lånte fjær,må ta i den av og til. Stikka altså ;D

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.602
Torget vurderinger
0
Virkelige flyvere flyr uten henda på stikka, oddgeir! ;)

Honkey
Uten å vite sikkert hva slags fly Oddgeir tøfler rundt i tror jeg det er overveiende sansynlig at han ikke pleier å ha hendene på stikka ! Flyet hans har sikkert ikke en stikke, derimot har det nok en "yoke".

Stikke er noe man finne på gamle fly, ja og på enkelte franske fly også, men franskmenn er jo gale da, de lager jo til og med Citroenbiler !

Må bare få nevne at jeg faktisk har fløyet fly med stikke. Morro!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Uten å vite sikkert hva slags fly Oddgeir tøfler rundt i tror jeg det er overveiende sansynlig at han ikke pleier å ha hendene på stikka ! Flyet hans har sikkert ikke en stikke, derimot har det nok en "yoke".

Stikke er noe man finne på gamle fly, ja og på enkelte franske fly også, men franskmenn er jo gale da, de lager jo til og med Citroenbiler !

Må bare få nevne at jeg faktisk har fløyet fly med stikke. Morro!
Jo visst flyr jeg med stikke.

Og her er stikka:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.037
Torget vurderinger
1
Ser ut som et bombefly...

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
På norsk omtaler vi som oftest også yoke som stikke, tross alt dreier denne tråden seg om å lære norsk. :) Jagere har stikke, Fly-by-wire-systemer bruker ofte stikke (les Airbus).
Så kupper jeg tråden endelig ved å spørre Oddgeir om han har undret over poenget med å lage T-hale på propfly som dette? Og hva med deep-stall problematikken? (rett nok har den en lav finne, så det er ikke sikker det er et reelt problem, men dog) Dette ser ut som et rent design-foster, som aerodynamisk har lite hensikt, så vidt jeg kan begripe.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
På norsk omtaler vi som oftest også yoke som stikke, tross alt dreier denne tråden seg om å lære norsk. :) Jagere har stikke, Fly-by-wire-systemer bruker ofte stikke (les Airbus).
Så kupper jeg tråden endelig ved å spørre Oddgeir om han har undret over poenget med å lage T-hale på propfly som dette? Og hva med deep-stall problematikken? (rett nok har den en lav finne, så det er ikke sikker det er et reelt problem, men dog) Dette ser ut som et rent design-foster, som aerodynamisk har lite hensikt, så vidt jeg kan begripe.

Honkey
Flyet, en Diamond DA-40 er en videreføring av seilfly, og aerodynamikken er der etter. Det flyr usedvanlig behagelig, o9g er svært presist på kontrollene.
Du kan f.eks. legge flyet i en 60 gr bank, trimme, og slippe kontrollene. Da flyr det rundt og rundt av seg selv, med konstant høyde og hastighet.

Diamond har bygget seilfly i alle år (Dimona), og presenterte denne modellen for første gang i 2002.

Det er bygget i glassfiber, og grunnet sin styrke, har konstruktørene kunnet utforme flyet uten tanke på material styrke. Motoren er en aeroisert (?) Mercedes A-190 dieselmotor, som går på Jet A-1.
Flyet har constant speed propeller.

Flyet cruiser i 125-130 kts hvilket er mye mer enn den vanlige Cessna /Piper med 160 hp Lycoming.

Hva gjelder T-tail, så har den sine begrensninger i deep stall, men det er det mange moderne fly som har.

Til gjengjeld er flyet svært behagelig å  manøvrere, og ligger veldig rolig i luften, selv på dager med termikk.

Flyets T-tail er arvet fra seilflyene , som må ha pitch kontroll i lave hastigheter. For motorfly har det mindre hensikt, men drar haleflaten ut av propwash og turbulens etter vingene, hvilket gir rolige og presise bevegelser.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Spenstig!

Får du lett tak i Jet A-1 på flyplassene rundt om kring? Går det an å benytte normal jetfuel i stedet? Vil dieselprinsippet medføre mye lavere drivstoffkotnader / forbruk?

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Spenstig!

Får du lett tak i Jet A-1 på flyplassene rundt om kring? Går det an å benytte normal jetfuel i stedet? Vil dieselprinsippet medføre mye lavere drivstoffkotnader / forbruk?

Honkey
Stort sett over alt. Kan også bruke vanlig diesel.

Jet fuel = Jet A1.
Motoren forbruker mellom 11 og 15 l/t ved 65-75% uttak (100-110 kts) mot 28-32 liter for et standard bensinfly.

Det gir gunstig timepris og stor rekkevidde.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Stort sett over alt. Kan også bruke vanlig diesel.

Jet fuel = Jet A1.
Motoren forbruker mellom 11 og 15 l/t ved 65-75% uttak (100-110 kts) mot 28-32 liter for et standard bensinfly.

Det gir gunstig timepris og stor rekkevidde.
Nå er jeg litt utdatert merket jeg plutselig... Jeg blandet Jet A1 med JP8!!!!

Pinlig!

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Nå er jeg litt utdatert merket jeg plutselig... Jeg blandet Jet A1 med JP8!!!!

Pinlig!

Honkey
Ta det med ro, jeg skal ikke si det til noen. ;D

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Ja jeg lurte litt på den der....   ;D
Det er fordi du snakker dialekt, og har lært deg for dårlig norsk! (Og akkurat nå oppdaget jeg at det å skrive med oppvaskhansker er vanskelig!!)

Honk!!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er fordi du snakker dialekt, og har lært deg for dårlig norsk! (Og akkurat nå oppdaget jeg at det å skrive med oppvaskhansker er vanskelig!!)

Honk!!

Ikke mobb dialekten min!!
He, he jeg vet det nok, du er bare misunnelig. Som Spiralis så opplever jeg både titt og ofte å bli harselert og mobbet på grunn av min praktfulle dialekt. Men tar jeg meg nær av det?? Langt i fra. Jeg vet jo selvsagt at det er janteloven, misunnelsen og mindreverdighetskompleksene som tar overhånd hos enkelte.

Oppvaskehansker, hvorfor går du med det da? Vel har jeg sett at det regner der borte på Østsiden av vårt kjære land for tiden, men dette var da fryktelig til overdrivelse. Paraply får da holde. ;D

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Ikke mobb dialekten min!!
He, he jeg vet det nok, du er bare misunnelig. Som Spiralis så opplever jeg både titt og ofte å bli harselert og mobbet på grunn av min praktfulle dialekt. Men tar jeg meg nær av det?? Langt i fra. Jeg vet jo selvsagt at det er janteloven, misunnelsen og mindreverdighetskompleksene som tar overhånd hos enkelte.

Oppvaskehansker, hvorfor går du med det da? Vel har jeg sett at det regner der borte på Østsiden av vårt kjære land for tiden, men dette var da fryktelig til overdrivelse.  Paraply får da holde.  ;D
Jeg vet ikke om dette er noe dere kjenner til der ute på bygdene; men her i de bynære strøk hender det at herrene ifører seg oppvaskhansker og deltar i husarbeidet som en naturligste sak i verden. Oppvakshansker benyttes av de pinligste årsaker; for å verne huden mot den uff så sterke såpen, du...!
Og nå skal herren i huset ut å slå plenen. Og trimme. Samtidig. Naboene ler av meg, ergo sprer jeg glede på samme tid. Jeg er et levende kinderegg!!

HonkeY!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Paraply får da holde.  ;D
Her på den dannede siden av fedrelandet bruker vi ikke paraply. De fleste av oss har det ikke en gang. Hva i all verden skal vi med det?
Ikke ser det særlig dannet ut heller.8)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg vet ikke om dette er noe dere kjenner til der ute på bygdene; men her i de bynære strøk hender det at herrene ifører seg oppvaskhansker og deltar i husarbeidet som en naturligste sak i verden. Oppvakshansker benyttes av de pinligste årsaker; for å verne huden mot den uff så sterke såpen, du...!
Og nå skal herren i huset ut å slå plenen. Og trimme. Samtidig. Naboene ler av meg, ergo sprer jeg glede på samme tid. Jeg er et levende kinderegg!!

HonkeY!
Å, du vasker opp? Vel her ute på bygden så har vi noe som heter oppvaskemaskin, en slags litt stor boks man putter skitne fat og sånn inni, trykker på noen knotter, så suser det og bråker en stund, men så vips, er alt blitt rent. Ikke forstår jeg hva som skjer, men så er det det med meg og sånne tekniske bokser da, skjønner aldri hva som foregår inni der...

Litt sart hud? Vel prøv en håndkrem, det hjelper.. ;D

Trimme og slå plenen, hørtes lurt ut å slå to fluer i en smekk der. Hvorfor ler naboene da, er det disse oppvaskehanskene igjen.?? Kan jo ta de av vet du, når du går ut.. ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Her på den dannede siden av fedrelandet bruker vi ikke paraply. De fleste av oss har det ikke en gang. Hva i all verden skal vi med det?
Ikke ser det særlig dannet ut heller.8)

Nei men Oddgeir da, din sviker, trodde du nettopp skrev at du kom fra nordvestlandet...

Dannet, er det noen som bryr seg om slikt? Tenk på det som et forsvarsvåpen, mot regn og skumlinger som er ute etter deg. En liten smekk med paraplyen får de nok på bedre tanker.. ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Nei men Oddgeir da, din sviker, trodde du nettopp skrev at du kom fra nordvestlandet...
Født der, men bor i Oslo. Her slår vi plenen med gummihansker, og kjører bil med myke skinnhansker. Man har da litt oppdragelse. :D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Født der, men bor i Oslo. Her slår vi plenen med gummihansker, og kjører bil med myke skinnhansker. Man har da litt oppdragelse. :D

Ja klart man har det når man er oppdradd på vestlandet.. ;D

Hva flyr dere med da, muffe?

Vi slår nå helst plenen med gressklipper vi da, ikke rart naboene til Honkey får seg en god latter... Men god trim det blir det nok. ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.502

HonkeY!
Er det de samme herremennene som bruker spray-on-mud på den overstylede SUVen etter turen til Meny. Slik at naboen skal tro at bilen er blitt brukt off-road.
Det gjelder å ha et image. ;D ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Er det de samme herremennene som bruker spray-on-mud på den overstylede SUVen etter turen til Meny. Slik at naboen skal tro at bilen er blitt brukt off-road.
Det gjelder å ha et image. ;D ;D

Takk for den, alt jeg ikke vet.... Spray on mud, trenger selvsagt ikke slikt her... ;)
Nå skjønte jeg i alle fall hva han skulle med de der oppvaskehanskene. Må jo ikke få skit på lankene... ;D

Topp Bunn