Innvandrere må lære norsk!

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Det er jammen ikke enkelt å lære seg et helt nytt språk i voksen alder...

T

theStig

Gjest
Det er det jammen mange "nordmenn" som burde også...

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Hvis man vil, så kan man.
Ja, det lar seg gjøre, men krever veldig mye innsats. Da må motivasjonen være på plass, og det er vel en del av problemet her.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Klart de må lære seg norsk, skal man bo i dette landet som norske borgere må det minste man kan forlange være at man lærer seg språket. Men vel så viktig er det at man får disse kvinnene ut i samfunnet, så de ikke blir holdt innendørs mot sin vilje, men kan få litt annen input enn den de vanligvis får. Vi har også et problem, som etter hvert kommer til å vokse seg ennå større, med arbeidskraft f.eks innen pleie og omsorg, og det er jo meningsløst om man skal ha en haug med friske oppegående kvinner gående hjemme, samtidig som man har et skrikende behov for arbeidskraft. Og for å kunne utføre en jobb, nesten hva som helst, så er språket veldig viktig. Klart det er vanskelig å lære seg et nytt språk, men innstillingen er nok ofte den største hindringen. Det finnes nok av eksempler på voksne, fra forskjellige land, som har klart å lære seg norsk uvanlig raskt, rett og slett fordi de bare ville, eller måtte.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Klart det er vanskelig å lære seg et nytt språk, men innstillingen er nok ofte den største hindringen. Det finnes nok av eksempler på voksne, fra forskjellige land, som har klart å lære seg norsk uvanlig raskt, rett og slett fordi de bare ville, eller måtte.
Men hvordan motiverer man de som i utganspunktet ikke har "den rette innstillingen"? Ved tvang?

L

Lydtekniker

Gjest
Jeg kom i prat med en brasilianer på noen-og-tredve på en fest en tid tilbake som pratet fullt forståelig norsk, og han hadde vært i norge i under et halvt år. Han hadde motivasjon til å lære seg språket i form av at han var stor fan av norsk black metal, så det er ikke alderen det går på, men viljen. En tidligere kollega av meg er kineser og har riktignok bodd i Norge i noen år nå, men han kom hit i voksen alder og kviet seg ikke for å lære språket, slik enkelte muslimske innvandrermiljøer later til å gjøre.

Men hvordan motiverer man de som i utganspunktet ikke har "den rette innstillingen"? Ved tvang?
De som ikke lærer seg språket, får seg neppe noen jobb heller. Hva med å inndra sosiale goder for de som ikke viser vilje til å delta i det norske samfunnet? Tvang er et utmerket virkemiddel - hjemme hos meg forlanger jeg at gjestene tar av seg skoene før de går inn i stua mi, ellers får de ikke komme inn. Dette er ikke et emne som er åpent for "forståelse" og kose-ta-og-føle på - det er snakk om å gidde eller ikke gidde å lære seg språket.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
det er ikke alderen det går på, men viljen.
Alderen er en viktig faktor for hvor lett det er å lære et nytt språk. Før fylte 12 år går det omtrent av seg selv, er man eldre må man jobbe med det. Alle språk som læres etter at man fyller 6, vil man alltid ha aksent på.

Har man motivasjon og innsats nok, er ingenting umulig. Men hvordan gir man folk det?

L

Lydtekniker

Gjest
Har man motivasjon og innsats nok, er ingenting umulig. Men hvordan gir man folk det?
Det at det blir uendelig mye lettere å leve i dette samfunnet er tydeligvis ikke gulrot nok. Hva skal man gjøre med slike folk da? Det er for mye kjære mor i dette landet, synes nå jeg.

Alle språk som læres etter at man fyller 6, vil man alltid ha aksent på.
Nja, det kommer vel også an på egen innsats. En kamerat av meg har studert i Toulouse i 3 år, og prater 100% flytende fransk, uten et snev av norsk aksent. Han har sågar tillagt seg en sydfransk uttale - franskmenn tror ikke på han når han sier at han kommer fra Norge og bare har studert 3 år i Frankrike. Han pratet ikke et ord fransk før han dro, utenom den lille franskundervisningen han hadde hatt på ungdomsskolen.

Nå er det dog selvsagt intet krav om 100% flytende norsk uten aksent.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Nja, det kommer vel også an på egen innsats. En kamerat av meg har studert i Toulouse i 3 år, og prater 100% flytende fransk, uten et snev av norsk aksent. Han har sågar tillagt seg en sydfransk uttale - franskmenn tror ikke på han når han sier at han kommer fra Norge og bare har studert 3 år i Frankrike. Han pratet ikke ett ord fransk før han dro, utenom den lille franskundervisningen han hadde hatt på ungdomsskolen.
Ingen regel uten unntak. Noen har spesielle talenter. Folk flest har veldig vanskelig for å lære seg nye språk i voksen alder. Jeg tror også det må tildels kraftige virkemidler til om målet er at alle innvandrere skal lære norsk. Men ønsker vi det? Det finnes da mange tyskere, engelskmenn, dansker, svensker, nederlendere etc. som jobber her uten å kunne norsk. Må det være et krav om språkkunnskaper før man kan jobbe her?

L

Lydtekniker

Gjest
svensker, nederlendere etc. som jobber her uten å kunne norsk. Må det være et krav om språkkunnskaper før man kan jobbe her?
Det kommer naturligvis an på arbeidets art, men mennesker som innehar norsk statsborgerskap bør vel utvise såpass stor tilknytning til Norge at de kan gjøre seg forstått på språket, synes jeg.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Det kommer naturligvis an på arbeidets art, men mennesker som innehar norsk statsborgerskap bør vel utvise såpass stor tilknytning til Norge at de kan gjøre seg forstått på språket, synes jeg.
Ja, det er vanskelig å være uenig i det. Finnes det mange norske statsborgere som ikke kan norsk?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Så lenge man tar inn ressurssvake flyktninger, setter dem på sosialordninger og lar ting skure fra der, skaper man uungåelig en underklasse innvandrere som ikke forstår språk, arbeidsmiljø, eller bidrar til verdiskapning og overhodet ikke assimileres i samfunnet forøvrig. Sosiale goder undergraver menneskers evne til å ta ansvar for seg selv og sitt eget velbefinnende, det vil bli Europas undergang. Hvis de hadde valget mellom å tilpasse seg eller havne på gata hadde nok innsatsen blitt en annen, det gjelder alle trygdegrupper.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det ville være en åpenbar fordel for alle impliserte om de kunne lære praktisk anvendbar norsk. Spørsmålet er hvordan få det til. Jeg undrer meg mer enn mye dersom jeg tolker liberalisten Løkken rett i at han ønsker å tvinge folk til å snakke språket vårt. Tilgi meg om dette er en feiltolkning, Løkken. Men sier du: Lær norsk eller gå på gata, så er det ren tvang og uforenelig med liberalistisk tankegang.
Ellers helt på linje med Komponenten her; gi folk utdannelse og forstand på samfunnet de lever i, og de vil straks harmoniseres med sine omgivelser på en helt annen måte. Det er så absolutt helt på trynet at vi i Norge setter fast en mengde innvandrerkvinner i hjemmets mørke ensomhet, isolert fra samfunnet rundt dem.
Fro øvrig er selvsagt dette med språk et talent på linje med musikalitet. Noen fikser det utrolig bra, andre utrolig dårlig, selv om de aldri så gjerne vil.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er jo selvsagt også mye lettere å lære seg et annet språk, jo mer man praktiserer det. Det som skjer i innvandrermiljøene i dag er vel at de for det meste snakker med hverandre, på sitt eget språk.
Men jeg tor nok det må litt harde virkemidler til her for å få disse damene ut i samfunnet. Det er vel lite trolig, at det er de selv som ønsker å isolere seg, det er nok heller deres menn som foretrekker å ha det på denne måten.
Økonomiske virkemidler er ofte det beste, selvsagt skal man ikke hive folk på gaten, men man må kunne kreve f.eks at alle som mottar økonomisk støtte går på norsk-kurs og må bestå en prøve. Så bør de etter det få tilbud om utdanning eller jobb.

S

slowmotion

Gjest
..... men man må kunne kreve f.eks at alle som mottar økonomisk støtte går på norsk-kurs og må bestå en prøve. Så bør de etter det  få tilbud om utdanning eller jobb.
Det hadde ikke vært så dumt....

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Jeg undrer meg mer enn mye dersom jeg tolker liberalisten Løkken rett i at han ønsker å tvinge folk til å snakke språket vårt. Tilgi meg om dette er en feiltolkning, Løkken. Men sier du: Lær norsk eller gå på gata, så er det ren tvang og uforenelig med liberalistisk tankegang.
Nei, det er det overhodet ikke. Liberale idealer motsetter seg stort sett offentlige støtteordninger. Hvis du velger å unnlate å tilpasse deg samfunnet du er en del av, så har ikke det noe ansvar for å forsørge deg, du har da selv tatt et valg og må møte konsekvensene av dette.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Så lenge man tar inn ressurssvake flyktninger, setter dem på sosialordninger og lar ting skure fra der, skaper man uungåelig en underklasse innvandrere som ikke forstår språk, arbeidsmiljø, eller bidrar til verdiskapning og overhodet ikke assimileres i samfunnet forøvrig. Sosiale goder undergraver menneskers evne til å ta ansvar for seg selv og sitt eget velbefinnende, det vil bli Europas undergang. Hvis de hadde valget mellom å tilpasse seg eller havne på gata hadde nok innsatsen blitt en annen, det gjelder alle trygdegrupper.
forsåvidt enig i hovedpoenget ditt, men bildet kan være litt mer komplisert enn som så. da vi kom som politiske flyktninger til norge på begynnelsen av 80-tallet, var familien vår resursfattige i den forstand at vi startet med blanke ark. fatter'n, som var offiser i militæret og utdannet lektor på universitetet i saigon, måtte nøye seg med å sortere post - noe han gjorde uten å mukke. mutter'n lærte seg kjapt norsk og fikk jobb som morsmålslærer på en barneskole. vi fikk god hjelp av nøtterøy kommune - noe som var helt nødvendig for at vi skulle klare å få fotfeste i et nytt samfunn. jeg og mine 4 søsken er idag greit spredt i samfunnet i form av en lege, to journalister, en lærer og en musiker. ikke noe kremuttelling, kan man si, men helt greit integrert, og normalt gode skattebetalere.

sosiale goder og støtte trenger ikke nødvendigvis bety at folk automatisk legger seg på sofaen og jamrer, men klart, støtteordninger må parres med krav om innsats og utvikling.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.502
Hvis du velger å unnlate å tilpasse deg samfunnet du er en del av, så har ikke det noe ansvar for å forsørge deg.
Så hvis du er snill og grei så skal samfunnet forsørge deg? Var ikke teorien i det gamle Sovet også slik da?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.662
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har sjølv vore innvandrar, så eg er heilt einig - du må snakke språket i landet nokonlunde, elles vert du sosialt amputert.
Såg de forresten om han som skulle til kinesisk sverdsmed for å lære handverket? Føresetnaden meisteren gav var at han skulle lære seg brukbart kinesisk innan eitt år....

S

slowmotion

Gjest
Jeg har også vært "invandrer", i Tyskland.
Å lære seg tysk gikk relativt greit fordi jeg var innlemmet i et miljø.
Det er utrolig hvor fort man lærer et språk når man snakker det hver dag.

;)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Så hvis du er snill og grei så skal samfunnet forsørge deg? Var ikke teorien i det gamle Sovet også slik da?
??? Det er ikke samfunnets ansvar å forsørge deg, det er ditt eget.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.502
??? Det er ikke samfunnets ansvar å forsørge deg, det er ditt eget.
Sitat: "Hvis du velger å unnlate å tilpasse deg samfunnet du er en del av, så har ikke det noe ansvar for å forsørge deg. "

Hva mener du med dette da?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Sitat: "Hvis du velger å unnlate å tilpasse deg samfunnet du er en del av, så har ikke det noe ansvar for å forsørge deg. "

Hva mener du med dette da?
At det å forsørge deg selv er ditt eget ansvar, du må gjøre det som kreves for å greie dette, enten det er å stå opp for å gå på jobb eller å lære språket. Du kan ikke forvente at andre ordner alt for deg.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.502
Du kan ikke forvente at andre ordner alt for deg.
Du skal forvente at andre ordner alt for deg i minst to faser av livet.
Er du ikke istand til å forsørge deg selv, og evt. din familie, skal samfunnet gjøre det. Det er det vi kaller et velferdsamfunn.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.713
Torget vurderinger
4
Yeah right, er nok mange med den holdninga der i det norske samfunn.
Se bare hvor mange "uføre" vi har.
Vi har det for godt rett og slett.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.602
Torget vurderinger
0
Nå skal vi vel ikke glemme at grunnen til at mange invandrerkvinner ikke lærer norsk er at dette er en utmerket måte for mennene deres til å kontrollere dem. De får rett og slett ikke lov av mennene sine til å gå på norskopplæring. Dette er kvinneundertrykkelse i stor stil !

.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.502
Yeah right, er nok mange med den holdninga der i det norske samfunn.
Se bare hvor mange "uføre" vi har.
Vi har det for godt rett og slett.
Har han som sitter i rullestol, lam fra halsen, med full uføretrygd det for godt?
Eller hun med borttærede ledd p.g.a. reumatisme?
Eller er det du som har det for godt?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.602
Torget vurderinger
0
Det er vel ikke disse som har det for godt. Men du må medgi at det faktisk finnes de som "jukser " seg til trygd.

Jeg hadde en kollega og nabo som stadig var borte fra jobb, hun "plagdes" en periode med ryggen. Hun var sykemedlt i 9 måneder i strekk, i denne perioden anla hun plen rundt sitt nybygde hus. Trillet ørten trillebårer med jord, spadde og soldet jord, mens hun var for syk til å kunne fungere i en rolig kontorjobb?

Senere da vi fikk PC verktøy ble hun "syk" på grunn av stråling fra alle PC skjermene. Doktoren slukte det rått. Saken er vi på jobb kun har flatskjermer og de stråler ganske lite/ ingenting.

Nå går hun rundt og lever herrens glade dager på uføretrygd. Hvorfor ingen sa noe til trygdeetaten ? Når sant skal sies var alle kollegene glade for å slippe å ha henne på jobb, hun var en stor belastning på arbeidsmiljøet !

Hun fikk det som hun ville, og det gjorde vi andre også ! Og dere (vi) betaler !

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Er du ikke istand til å forsørge deg selv, og evt. din familie, skal samfunnet gjøre det. Det er det vi kaller et velferdsamfunn.
Hva gjør du når det er fler som skal forsørges enn det er til å forsørge? Det er det vi kaller å spa sin egen grav.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.502
Det er vel ikke disse som har det for godt. Men du må medgi at det faktisk finnes de som "jukser " seg til trygd.

!
Må vi derfor skjære alle trygdede over en kam? Dette er også legen(e)s ansvar. Det er de som anbefaler om en person får trygd eller ikke.
Jeg kjenner mange familier med barn hvor deres barn kommer til å få trygd fra fylte 18 år. Dette er mennesker som overhode ikke har evne til å forsørge seg selv.
Jeg kjenner mennesker med tildels store funksjonshemminger som er i delevis eller fullt arbeid. For disse er tanken på trygd helt fjern.
Det blir litt for lettvint å uttale at "de som går på trygd er en belastning for samfunnet"
Det er lett for en frisk noen og tyveåring å raljere over antallet trygdebrukere, men tenk litt over hva som ligger bak. Se også på resursene som ligger i de trygdede. De aller fleste vil ut i jobb igjen men det er få arbeidsgivere som vil tilrettelegge arbeid for funksjonshemmede.
Faktisk så er mangelen på norskkunnskap også en funksjonshemming.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.502
Hva gjør du når det er fler som skal forsørges enn det er til å forsørge? Det er det vi kaller å spa sin egen grav.
Hva gjør du når du er for syk til å forsørge deg selv? Da må du begynne å spa.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.602
Torget vurderinger
0
Må vi derfor skjære alle trygdede over en kam?
Nei ! Og det har jeg da aldri hevdet !!

Dette er også legen(e)s ansvar. Det er de som anbefaler om en person får trygd eller ikke.
Helt klart at legen har et ansvar, men den syke har også et helt klart ansvar for å ikke bevisst villede legen ! Jeg vet ikke hvor mange som gjør det, men mitt poeng var kun AT det skjer. Det er ikke ALLE trygdede som heller ville ha jobbet.

Jeg kjenner mange familier med barn hvor deres barn kommer til å få trygd fra fylte 18 år. Dette er mennesker som overhode ikke har evne til å forsørge seg selv.
Jeg kjenner mennesker med tildels store funksjonshemminger som er i delevis eller fullt arbeid. For disse er tanken på trygd helt fjern.
Hvis man krysskobler div offentlige registre ser man at det å få en karriere som trygdet i en viss grad "går i arv". Her er det nok mere sosiale forhold som spiller inn en vond vilje skulle jeg tro.

Det blir litt for lettvint å uttale at "de som går på trygd er en belastning for samfunnet"
Rent objektivt økonomisk vurdert er det nettopp det de er ! I hvilken grad det må oppfattes som et problem beror mer på hva slag samfunn man ønsker seg enn noe annet. Personlig synes jeg det bør det være plass til ganske rommelig ordninger for de som "faller utenfor" A4 samfunnet. Det vil være et tegn på et kvalitativt godt samfunn, men det forutsetter selvsagt at ingen misbruker systemet !

Det er lett for en frisk noen og tyveåring å raljere over antallet trygdebrukere, men tenk litt over hva som ligger bak. Se også på resursene som ligger i de trygdede. De aller fleste vil ut i jobb igjen men det er få arbeidsgivere som vil tilrettelegge arbeid for funksjonshemmede.
Her har du et særdeles godt poeng, og det som er mest skuffende er at statlige/kommunale arbeidsgivere er de som er minst villige til å tilrettelegge arbeidet for de som har slike behov. Det er en skam !!

Helt klart, og derfor bør noe drastisk gjøres for å bedre på dette. Hvis kvinnene i innvandrerfamilier kan norsk er også muligheten for en vellykket integrering mye større. I U-hjelps sammenheng sier man at det man lærer til en mann har man lært til en person, men det man lærer en kvinne har man lært til en hel familie ! Jeg er redd dette også inneholder noe av motviljen mennene har til at fruen skal få lære norsk.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.502
Nei ! Og det har jeg da aldri hevdet !!
Neida, jeg bare tok tak i temaet. ;)

Ang. de som er født til trygd er det mennesker med medfødte funksjonshemninger.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Du skal forvente at andre ordner alt for deg i minst to faser av livet.
For noe tøys. Du har misforstått.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er sikkert godt ment, men alvorlig talt. Manglende norskkunnskaper er latskap, likgyldighet eller isolasjon fra andre familiemedlemmer.
En funksjonshemming er det neppe. For den er det ikke så lett å bli kvitt.

Det er påtide å kalle en spade for en spade.

Grunnen til at så mange innvandrere ikke kan norsk, er at de ikke ønsker å lære seg språket. I deres planer er Norge et land der de klarer seg med urdu.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Det er jammen ikke enkelt å lære seg et helt nytt språk i voksen alder...
Det står på viljen, ikke noe annet. Når tredje generasjons innvadrere ikke behersker det Norske språket så betyr det egentlig at de ikke ønsker integrering i det Norske samfunnet, bare pengene våre.

Topp Bunn