Innstillinger på DAC

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Bruker Dacmagic i dag. denne er koblet til pc med optical.
Men er helt "Lost" på hva jeg bør stille dac`en på..???
Står låst på Incoming sampel rate 48
Phase lyse på Ø. denne har ikke lyst tidliggere, men har prøvd og teste litt andre innstillinger, men den lyster ikke på kommandoene når jeg trykker på knappene :'(
og Filter står til Min Ø.

Er ikke helt fortrolig med hva det forskjellige står for. hva forskjellen på 44,1 og 96 inn er...?? trudde denne sendte 192 ut uansett, og at da inn ikke spilte noen rolle ??? ??? ??? ???
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
DacMagic viser hvilken samplerate som den får inn - så når det lyser 48, betyr det at PCen din leverer en samplerate på 48 kHz inn på DACen. Kobler du DACen til f.eks. en CDspiller, bør det lyse opp 44,1 (kHz). Dette er ikke noe du stiller inn på DACen - det er bare informasjon som DACen gir automatisk.

M.h.t. til de andre knappene - de med filter - er det bare å prøve seg frem. De skal visstnok forandre lyden noe - uten at jeg kan si at jeg hørte veldig stor forskjell den korte tiden jeg hadde en slik DacMagic.

Edit 1: det skal være kHz - ikke MHz - rettet opp nå.

Edit 2: jeg har googlet litt i manualen:

Når Phase lyser opp, har du trykket litt for lenge på Filter/Phase-knappen. Hold knappen inne i minst to sekunder, så skal Phase-lyset slukke (= normalinnstillingen).

Ellers er det - som sagt - bare å prøve seg frem ved å trykke kjapt på Phase/Filter-knappen for å finne den innstillingen du liker best.
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Har også Dac som ved påslag blir satt til 48 som vel passer for dvd lyd? Må inn i innstillinger på lydkortet på pc og kjøre et testsignal for å få rett 44 innstilling.Men da skiftes det til rett innstilling.Veldig upraktisk. Mener å høre at lyden blir bedre når det er rett innstilling på dac.

gunni
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Kildemateriale blir ikke avspilt bitperfect før avspillerprogram/lydkort sender samme frekvens ut som på kildematerialet og dermed blir lyden dårligere hvis man har f.eks. 44.1 CD materiale spilt av på 48.
 

menkromsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2009
Innlegg
102
Antall liker
0
Legg inn Foobar2000 og WASAPI plugin visst du har Win7 eller vista.
Eventuelt kan du bruke Asio om du har winxp, eller vil bruke asio uansett plattform.
Begge alternativene tilbyr bitperfect streaming til dac'en din, uten innblanding av operativsystem. = Bedre lyd.

Er forøvrig liten forskjell i lyd mellom wasapi eller asio. Jeg har i hvertfall aldri klart å høre store forskjellen...
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Må innrømma at eg isje e flinke te bruka CD eller WAV /apple Lossless som eg har lagt inn.
Men Spotify blir brukt mye. Når det ikke går i spotify så er det LP som snurrer.

Lydkortet i PC er jo Reailtek Digital Output. går jeg inn i Egenskaper kan jeg stille støttede formater, denne stod til 48khz, haket av og aktiverte 44,1 , 48 ,96 0g 192 samt i avansert innstilling valgte jeg 2 kanaler, 16-biters,96000hz (studiokvalitet. prøvde og sette denne enda høyere, men da ble det stopp, null lyd osv.
Desse instillingene stod tidligere på 48KHz og 2 kanaler 16-biters 48000Hz (dvd kvalitete..

Har det noe for seg og sette desse høyere?? Dacen funker tydelig som den skal, for den hoppet rett over i 96KHz når jeg endret dette på pc.
så da er det vel Dacen min som sier stopp når jeg prøver og kjøre enda høyere ut??

Men som sagt, har det noe for seg og kjøre 96KHz ved bruka av spotify? (spotify premium selvsagt)

Vet veldig godt hva Hz og KHz er for noe, men ikke helt i denne sammenhengen?? noen som kan forklare dette litt litt bedre??
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Ulf-B skrev:
DacMagic viser hvilken samplerate som den får inn - så når det lyser 48, betyr det at PCen din leverer en samplerate på 48 kHz inn på DACen. Kobler du DACen til f.eks. en CDspiller, bør det lyse opp 44,1 (kHz). Dette er ikke noe du stiller inn på DACen - det er bare informasjon som DACen gir automatisk.

Fant dette ut når jeg endret på samplerate på pc/lydkort.. :)

Når Phase lyser opp, har du trykket litt for lenge på Filter/Phase-knappen. Hold knappen inne i minst to sekunder, så skal Phase-lyset slukke (= normalinnstillingen).
Trur bare den stakkars knappen hadde hengt seg litt etter aldri blitt brukt, for etter slått av DACen i et døgn for første gang siden den kom i hus, sø funker knappene igjen :eek: ::)

Ellers er det - som sagt - bare å prøve seg frem ved å trykke kjapt på Phase/Filter-knappen for å finne den innstillingen du liker best.
 
Topp Bunn