Innstillinger for lyd på Mac OSX computere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Soundproof

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Antall liker
    0
    Tenkte vi kunne ha en tråd der vi samler erfaringer rundt beste løsninger for å få godlyden ufiltrert ut av Apples computere, Airport Express, osv.

Noen av mine erfaringer (og vennligst kom med rettelser og tillegg!):

1. Lydkortet i Airport Express og computerne gjør standard D/A og når ikke opp mot mer pro-grade kretser. Derfor lønner det seg å bypasse disse, dvs. ikke ta ut lyden analogt fra minijack på noen av disse komponentene såfremt du ikke har low-fi høyttalere som signalet skal til.

2. Airport Express tar alle formater opp til Redbook (16bit-44.1kHz). Minijack utgangen på Airport Express porter også et Toslink optisk s/pdif signal -- John Atkinson i Stereophile tested dette, og fant at det var bit-transparent, dvs. at signalet som sendes over wi-fi fra computer til Airport Express (AE) sendes uendret ut av AE via optisk kabel. Mao. uendret CD eller lossless signal - pretty good når man tenker på hvor billig en AE er.

3. De fleste laptops av nyere dato (seneste to år), større maskiner og iMacs har alle denne kombinerte analog/optisk minijack UT muligheten. Det lønner seg å forvisse seg om at du har optisk ut om du kjøper brukte Mac-er.

4. Mac og Apple OSX er i ferd med å bli standardformat for folk som arbeider med musikk og lyd til film, hvilket åpner muligheter for den som vil ha absolutt ren lydvare ut av datamaskinen og inn i anlegg/høyttalere. Mer om det siden.

Det som har forundret meg er at Apple er ganske utydelige på hvordan man skal konfigurere maskinen best mulig for å få ut godlyd. Jeg tror det skyldes at mange av de tingene man skal gjøre setter spørsmålstegn ved den standard bit-raten som Apple mener man skal bruke i iTunes -- dvs at om man følger anbefalingene så sitter man også og undrer over hvorfor Apple valgte 128kbps og 160kbps som default mp3 konverteringsformater. (For å få så mange spor som mulig ned på de første iPod'ene ... men nå som du kan få en iPod med 160GB harddisk så kan du legge over musikken i lossless.)

GRUNNPRINSIPP:

IKKE bruk Equalizer, redusert Volum eller noen av iTunes innebygde enhancers, lydnivåstyring eller tilsvarende. Når du aktiverer en eller flere av disse så sender du filen gjennom Mac'ens lydkort før den forlater maskinen.

Når du bruker Toslink optisk UT så skal maskinen selv sette seg i Maks Volum modus, dvs. at du ikke kan justere ned volumet. Men du kan likevel bruke Equalizer, osv., og dermed reduserer du oppløsningen i forhold til utgangsfilen.

I iTunes>Preferences>Playback skal følgende settes inaktive: Crossfade Playback; Sound Enhancer; Sound Level.
    Tilsvarende skal iTunes>Window>Equalizer se ut som i panelet under, dvs. ikke aktivisert.

I neste post går jeg gjennom settings for Audio MIDI Setup og DVD-Player.

Vedlegg

Soundproof

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Antall liker
    0
    Benchmark har en fin wiki der de går gjennom hvorfor man må gjøre dette når deres produkter kobles til en Mac.

Punkt 3 i denne linken - More info on specific operating systems and media players - er gull verdt.

http://extra.benchmarkmedia.com/wiki/index.php/Computer_Audio_Playback_-_Setup_Guide

===
    (Jeg bruker engelske navn på stadiene når du skal gjennom ulike foldere, etc., i computeren. Har du valgt norsk som systemspråk så regner jeg med at du likevel finner frem.)

Lydpanelet du justerer i Systemvalg er veldig enkelt.

System Preferences>Sound

Har du tilkoblede lydkort (via FireWire, USB eller PCM-porten) så vil disse vises her, tilsvarende dersom du har koblet til Toslink Optisk gjennom minijack UT porten.
    Men i dette panelet kan du ikke justere bit/sample rate eller annet. Kobler du til en Toslink optisk kabel mens du har dette panelet åpent så vil du se at volumkontrollen låses i maks stilling.

Vedlegg

Soundproof

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Antall liker
    0
    Men dette lydpanelet er altfor enkelt til vår bruk -- derfor må du inn i Utilities (Verktøy).

Applications>Utilities>Audio MIDI Setup.

Mange av dere kjenner sikkert dette allerede. Men her kan du sette en mengde ulike funksjoner, og panelet justerer seg i forhold til hva du har tilkoblet av andre komponenter. Her oppdager man at Apple og lydteknikere har arbeidet sammen i ganske mange år -- det er ganske utrolig hvordan panelet konfigurerer seg etter hva du kobler til. F.eks., når jeg kobler til min Konnekt 24D så stiller den seg om til TC Near kontrollfunksjoner og setter om til 32-bit/16-kanals/max 192kHz sample rate -- og det gir jo et inntrykk av hvor kraftig en Mac egentlig er når det gjelder lydbearbeiding.

Dette panelet bruker du for å velge hvilken port UT metode du ønsker å bruke, samt hvilken bit og sample rate du vil ha.

GRUNNREGEL: Velg alltid høyest mulig BIT wordlength (anbefales av Benchmark) -- MEN velg helst den sampleraten som kildematerialet er i. Altså, det lønner seg å ha høyest mulig bit, og å sette riktig samplerate.
    Setter du lavere bit så reduseres wordlength, med om du har headroom så gjør ikke det noe, du kan likevel ikke få høyere wordlength enn det som er i kilden. (F.eks. - har du kilde i 24-bit, så vil denne reduseres om du har satt 16-bit; men har du satt 24-bit så vil både 16 og 24 kilder gå uberørt).
    Derimot - om du setter feil samplerate så går IKKE filen uberørt ut av din computer og videre til anlegget/DAC/Receiver -- da up- eller downsampler du.

Mitt TC NEAR Kontrollpanel (følger med Konnekt 24D) reagerer øyeblikkelig dersom jeg endrer sample-rates, så Benchmarks anbefaling om å sette riktig rate bør etterkommes om du vil ha ren overføring av kilden.

Legg merke til Configure Speakers funksjonen. Denne får du bruk for ved multikanal avspilling, og avhengig av hva du har koblet til og hvilke overføringsmetoder du har valgt så vil dette konfigurasjonspanelet endre seg. Du finner overraskende mange muligheter gjennom dette.
    Du kan sette stereohøyttalerne, ev. vende kanaler (nyttig om du f.eks. skal teste om du spiller likt).
    Du kan velge multi-kanal og surround - og da ser du at det dukker opp en mengde ulike muligheter - i tillegg kan du styre hvilke deler av signalet som går til hvilke høyttalere, helt opp til et 7.1 surround oppsett. Avhengig av hva du har koblet til og hvilket signal du sender ut så vil valgmulighetene aktiveres her.

Nå sitter jeg uten noe tilkoblet min bærbare og da er det kun stereovalget som er aktivisert.

(Har rettet bitrate til wordlength ovenfor)

Vedlegg

Soundproof

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Antall liker
    0
    Jeg nyter å lytte til Konsert DVD-er med DTS lyd.

Utfordringen er å få denne bitstrømmen uendret ut av Mac'en og over til receiver. I mitt hovedlytterom har jeg aktive høyttalere, der fronthøyttalerne har uforvrengt 120dB SNR, så jeg er uinteressert i noen begrensninger i dynamikk eller oppløsning på kildene jeg spiller av.

Dersom du ripper DVD-er til harddisk (noe jeg gjør) så bør du være klar over at du i beste fall får et Pro-Logicxx lydspor. Dvs. at Dolby-Digital eller DTS ikke kommer med en rippet fil.

Om du ønsker å bruke en laptop eller iMac/Mac mini til å avspille disse høyoppløsnings-sporene så bør du legge DVD-en i Mac-en.

Jeg skal ikke gå inn på VLC, som er et utrolig mangesidig og konfigurerbart program (gratis) for avspilling av lyd og bilde som mange foretrekker over DVD-Player som er standard avspillingsprogram i OSX.

Selv bruker jeg DVD-Player, men inntil for kort tid siden brukte jeg den feil ... Og her er synderen:

DVD-Player>Preferences>Disc Setup.

Merk av Disable Dolby Dynamic Range Compression !!!!!!!!!!!

Dette er en default funksjon som er aktiv inntil du stiller den inaktiv. Den "redder" lyden gjennom øretelefoner eller de små høyttalerne i bærbare Mac-er, slik at det ikke skurrer når det står på som verst. Skal du ha lyden ut gjennom anlegget så er du helt uinteressert i at den klippes i topp og bunn.
    Endringer i dette panelet kan kun gjøres når du ikke avspiller en DVD.

Vedlegg

Soundproof

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Antall liker
    0
    OPTISK DIGITAL UT fra Mac til anlegg, ved avspilling av DVD.

For å fullt kunne utnytte Dolby-Digital og DTS multikanal, samt ukomprimert PCM så skal du velge Optisk eller Coax UT i dette panelet. Men denne funksjonen aktiveres kun om du har en Toslink Optisk kabel eller et lydkort koblet til Mac'en.

Følger du anbefalingene her, samt i Benchmarks wiki, så sikrer du deg best mulig lyd ut av Mac'en. Det er også mulig å hente ut lyden via egne lydkort, via FireWire/USB/Porter, men disse grunninnstillingene vil gi deg lydnirvana.

Da skal panelet se slik ut:

Vedlegg

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Kjempebra Soundproof!
    Takk skal du ha...
    Lærte litt jeg ikke visste, MIDI setup bl.a. God tråd å ha hvis jeg går over til hardiskbasert!

Meget, meget bra!

Pk

Raist

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Kjempebra guide Soundproof, mange takk! Nå skal det "tweakes" på MacBooken og forhåpentligvis kommer det en Mac Mini min vei om ikke så altfor lenge! ;D

Soundproof

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Antall liker
    0
    Optisk Toslink til Minijack Toslink kabel.

Unngå adaptere som du trer på en vanlig Toslink-til-Toslink standardplugg kabel. Det finnes kabler med minijack i den ene enden.

Her er Monsters: http://www.mountsandmore.com/asp/show_detail.asp?sku=MC1441&refid=FR2-MC1441

Denne kabelen kan du bruke for å få musikken ut av computeren til en DAC eller anlegget; eller fra en Airport Expres til samme.

Vær klar over at dersom du har en Airport Express ved anlegget ditt, koblet til en DAC eller til Receiver om denne tar Optisk inn, så kan du overføre filer med opp til CD-oppløsning (full Redbook) trådløst fra din Mac til anlegget.

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Noen som vet hvor jeg får tak i toslink skjøt?

PK

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Takker for denne Soundproof!

Kunne vel det viktigste i de to første innleggene her.

Men når vi kommer til dette: I neste post går jeg gjennom settings for Audio MIDI Setup og DVD-Player.
    Så skjønner jeg ikke bæra ::) Finner ikke en gang frem til menyene ;D

Men så lenge jeg kun spiller redbook over airport express og optisk toslink til egen dac, så er det kanskje ikke noe å bry seg om? Eller?
    Dette dreier seg kanskje mer om dersom man kjører ut til f.eks benchmark o.l. og bruker USB alternativt Firewire dersom dac har den muligheten?
    Jeg har jo prøvd med EQ i iTunes (kun i lavfrekvensene) og kan ikke si at jeg har merket noen spesiell negativ lyd-degradering ved det, men jeg leser jo hva du skriver ::)
    Dette med Audio MINI Setup, er det noe jeg i min type bruk bør gjøre noe med (innstillinger) i så fall så må jeg få hjelp med mindre skjeer :-\
    Mvh.KW

Soundproof

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Antall liker
    0
    Kjøpte en Toslink kabel hos Humac - grei pris.

@KW
    Audio MIDI Setup er faktisk viktig dersom du bruker Benchmark.

Gå først til Programmer>Verktøy>Audio MIDI Setup (klikk to ganger på dette).

Når du har åpnet programmet, sjekker du at bitrate og sample rate er satt riktig. (16-bit/44.1kHz for Redbook eller lossless - har du filer i høyere oppløsning stiller du tilsvarende når du skal avspille dem.)

I følge Benchmark skjer det betraktelig reduksjon i lydkvalitet om man ikke gjør dette.

Og om du ønsker å kjøre ut DVD høyoppløsnings signal (DTS, Dolby-Digital, o.l.) bør du sette Valg på DVD-Avspiller riktig, som anvist. Men om du kun kjører lyden ut to-kanals til DAC-en, så tror jeg ikke at det har noen betydning, kun om du kjører den til en prosessor som kan ta seg av multi-kanal lyd. (Mulig unntak dersom din DAC takler PCM stereo signal?)

iSaint

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Antall liker
    61
    Sted
    Belgia
    Soundproof skrev:
    Optisk Toslink til Minijack Toslink kabel.

Unngå adaptere som du trer på en vanlig Toslink-til-Toslink standardplugg kabel. Det finnes kabler med minijack i den ene enden.

Her er Monsters: http://www.mountsandmore.com/asp/show_detail.asp?sku=MC1441&refid=FR2-MC1441

Denne kabelen kan du bruke for å få musikken ut av computeren til en DAC eller anlegget; eller fra en Airport Expres til samme.

Vær klar over at dersom du har en Airport Express ved anlegget ditt, koblet til en DAC eller til Receiver om denne tar Optisk inn, så kan du overføre filer med opp til CD-oppløsning (full Redbook) trådløst fra din Mac til anlegget.
    Jeg har denne Monsterkabelen - også denne benytter seg av en avtagbar "adapter" i den ene enden.

Mvh

Arne Kr

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Merkelig, men på Lyd- og MIDI-oppsett, får jeg "Utdata støttes ikke" under "Lyd ut". Dette skjer samtidig som jeg sitter å hører på musikk via USB-DACen...

Noen tips?

I tillegg virker det som om signalet clipper ut fra DACen. Det gjør at jeg må spille på ca 25% på volumkontrollen i iTunes. Dette kan da ikke være riktig?

pks

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Antall liker
    3
    Greven skrev:
    Merkelig, men på Lyd- og MIDI-oppsett, får jeg "Utdata støttes ikke" under "Lyd ut". Dette skjer samtidig som jeg sitter å hører på musikk via USB-DACen...

Noen tips?

I tillegg virker det som om signalet clipper ut fra DACen. Det gjør at jeg må spille på ca 25% på volumkontrollen i iTunes. Dette kan da ikke være riktig?
    Mulig det trengs egen driver her?

Pk

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    Greven skrev:
    Huff da... Brukerfeil..... ::) ;D

Men har fortsatt ekstremt høyt nivå ut?

trex

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Antall liker
    29
    Ypperlig guide!

Kan bare for ordens skyld nevne at hvis man bruker et eksternt lydkort med ASIO-drivere oppnår man akkurat samme funksjonaliteten og lydkvaliteten i Windows. Som Windows burde hatt innebygd i utgangspunktet.........

Ofte kan man få enda flere funksjoner og innstillinger hvis lydkortet har egen driver og ikke bare bruker CoreAudio, men disse er kanskje mest interessante for
    de som skal ha lyd inn på maskinen.

Soundproof

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2007
    Antall liker
    0
    En rettelse.

Jeg skriver:
    Dersom du ripper DVD-er til harddisk (noe jeg gjør) så bør du være klar over at du i beste fall får et Pro-Logicxx lydspor. Dvs. at Dolby-Digital eller DTS ikke kommer med en rippet fil.

Om du ønsker å bruke en laptop eller iMac/Mac mini til å avspille disse høyoppløsnings-sporene så bør du legge DVD-en i Mac-en.

Vet ikke om det skyldes oppgradering i Mac OSX, men nå kommer DTS og Dolby Digital multi-kanal sporene med på rippede DVD'er, og min receiver identifiserer disse rett når jeg avspiller fra harddisk.

Mao. en forbedring av funksjonaliteten.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn