Innstilling av sub...

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
0
Har en kammerat som har kjøpt seg en Dynabel Arges sub. Han har noen stativhøyttalere som går ned til ca 45hz. Hvordan/med hjelp av hva skal jeg stille inn dette optimalt? Kun etter det jeg hører, eller er det andre gode råd der ute? Fasen kan jo snus, når skal dette gjøres? Finnes det test cd`er?Mange spørsmål som kanskje kan få noen svar? :D

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei.
Jeg benytter en lydtrykksmåler og en test-Cd til denne typen innstillinger. Det finnes jo mer avanserte måter å finne korrekte innstillinger på, men det funker bra med en Radio Shack måler.

Hvis man måler i lytteposisjon så bør lydstyrken i dB være jevnest mulig hvis man ønsker frekvens-nøytral lyd. (Ønsker man fest-bass så blir det noe annet !)Målinger fra et godt stykke over delefrekvensen for sub-en til et godt stykke under, vil da vise hvilke innstillinger som bør justeres mhp delefrekvens, lydstyrke og fase. Selv endte jeg opp med å snu fasen på sub-en da det ga en jevnest overgang selv om sub-en er plassert mellom fronthøyttalerne (som er i fase).

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
0
Hva slags test-cd benytter du deg av da?

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.492
Å laste ned noen lydfiler med rosa støy/pink noise og brenne dem ut på en cd burde vel være test-cd god nok? Eller?

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hva slags test-cd benytter du deg av da?
Fikk kopiert en av en bekjent. Det er mulig den kommer fra Stereophile i sin tid. Den har først en slags pink-noise i fase og i motfase, så kommer de ulike frekvenser i tur og orden.

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
0
Dette begynner jo å bli interessant. Får prøve meg litt fram her i helgen tror jeg. Takk for alle innspill så langt. Det er ikke så lett som jeg trodde å stille inn. Da er det godt med litt hjelp.

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
0
Kan det fungere å bruke en lydtrykkmåler som de har på tilbud denne uken hos Eltek?LYDTRYKKSMÅLER FRA VELLEMAN til 249.-
Blir det nøyaktig nok?

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg kjenner ikke den måleren du nevner men ut fra bilde og spesifikasjon ser det ut som den gjør samme nytten som forrige modell fra RadioShack som jeg selv har.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
REL har en veldig bra setup-prosedyre på sine hjemmesider; finner de om man går inn på "Products" og velger f.eks "ST-series".

http://www.rel.net

Får ikke linket direkte.

Mvh Vidar P

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
0
Det er fakstisk artig med sub. Har fått stilt inn bra hos kammeraten takket være mange gode råd. Såpass artig er dette, at jeg faktisk skal bygge meg en Dynabel Brontes nå. Gleder meg til å se hva det gjør hos meg. Kommer tilbake med mer...

Takk for hjelpen :)

Topp Bunn