Innstilling av delefrekvens på sub

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvordan kan du dele rundt 35-40 Hz om høyttalerne dine har lite å bidra med under 50-60 Hz som du selv skriver? Poenget er å fylle inn med sub fra der høyttalerne dine ruller av. Men det vet du ganske sikkert, så hva er årsaken til det uvanlige valget ditt?
Jeg kan dele der fordi det låter bra på den musikken jeg pleier å spille, og på det lyttevolumet jeg pleier å spille på. Det er den innsillingen jeg trives med akkurat i øyeblikket. Når jeg forandrer mening, endrer jeg innstillingene mine. Ikke noen vitenskap - bare feel-good-faktor.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hvordan kan du dele rundt 35-40 Hz om høyttalerne dine har lite å bidra med under 50-60 Hz som du selv skriver? Poenget er å fylle inn med sub fra der høyttalerne dine ruller av. Men det vet du ganske sikkert, så hva er årsaken til det uvanlige valget ditt?
Jeg kan dele der fordi det låter bra på den musikken jeg pleier å spille, og på det lyttevolumet jeg pleier å spille på. Det er den innsillingen jeg trives med akkurat i øyeblikket. Når jeg forandrer mening, endrer jeg innstillingene mine. Ikke noen vitenskap - bare feel-good-faktor.
Så skall det låta! :)
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
I dag koblet jeg inn Slangemennesket Steinar, og kom meg bak anlegget for å se hvilken delefrekvens jeg landet på i går. Og det var akkurat på 80-merket gitt.

Denne tråden har i det minste bekreftet et par ting, som:
- Å dele høyt kan ha sine fordeler.
- Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
  • Frekvenser under 70-80Hz er ikke mulig for våre ører å retningsbestemme. Sub kan fint være mono.
  • Høy delefrekvens krever mer av subben, og på høyere (90-100Hz) frekvenser er avhengig av subbens plassering er lik frontenes plassering og i stereo
  • Høyere deling av sub kan avlaster lo-mid driver i hovedhøyttaler mer, som gir både bedre rammebetingelser for både høyttaler og forsterker.
  • Lav deling gir fordel av at sub kan plasseres hvor det er akustisk mest gunstig i rommet. Det kan gjerne være på helt annen lokasjon enn frontene.
  • Øret er også mindre følsomt for gruppedelay (tidsforsinkelse) i sub. Dvs. man kan fint bruke tidsforsinkelse (helst) eller fasejustering for å integrere sub med frontene.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
I dag koblet jeg inn Slangemennesket Steinar, og kom meg bak anlegget for å se hvilken delefrekvens jeg landet på i går. Og det var akkurat på 80-merket gitt.
Dersom slangemennesket likevel skulle vise seg å ikke være slankt nok, kan et slikt inspeksjonsspeil være kjekt å bruke. Gjerne i kombinasjon med en lommelykt (som man enten kan holde selv, eller få kona til å holde). Koster 59,90 på Clas Ohlson:

Inspeksjonsspeil.jpg


Jeg har et slikt speil hjemme - og det kommer til nytte hver gang jeg skal koble på ett eller annet bakpå forsterkeren uten å løfte forsterkeren ut av racket. Og av og til når jeg skal prøve å få et inntrykk av hva subenes delefrekvens er innstilt på.
 
Topp Bunn