Innsteg Headfi

S

sorgenfri

Gjest
Her legger vi inn vår
Bang for the buck innen
headfi.

Mange på dette forumet har prøvet, og "feilet" mye, for å komme frem til sin rigg. Dette er tråden som sparer deg for feilingen - eller rett&slett gir deg tips til hva som gir deg mest for pengene..

Er ingen stor fan av regler, men håper vi kun anbefaler noe vi har eid, eller ihvertfall har lyttet til.

Foreslår 3 kategorier. ( Ga opp å foreslå beløp )

Start= Denne pakken er for deg som vil ha det beste av det billigste.
Bruker= For deg som lytter mye til musikk- på jobb eller hjemme.
Pro= Budsjett er for pyser

Hvis man legger inn bilder, og link til web side ville det vært fint. Diskusjoner om rør/transistor innen hver kategori er en berikelse. Så også dynamiske VS Orthoer.

Feelgood tråd der ingenting er feil, eller rett.


Mitt forslag, er i Start kategorien.

Amp: Psii
http://www.garage1217.com/graphic_design_002.htm egen tråd her på HFS Dette er en helt utrolig liten boks som spiller fantastisk rett ut av boksen, men når du ønsker å tweake så kan du begynne å bytte rør. Utrolig morsomt!

Foner: Creative Cal!
https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=51EF0060AA001&ref=Prisjakt.no&utm_source=Prisjakt.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=51EF0060AA001

Dac:
http://www.qnktc.com/usb.php Ser ikke bra ut, men lyder fantastisk!


Her har du en Kombo som etter mine ører gir deg mange timer med gode lytteropplevelser, til en god pris. Det finnes rimeligere - som sikkert er like gode ( Topping fra Kina, gir gode priser på en boks som har alt) men denne komboen kan jeg med hånden på hjertet anbefale!

Kommer tilbake med en såkalt bruker
kombo imorgen:)

Vet det er mange her inne som kan bidra positivt i ALLE tre trinn! Håper dere blir med.



Mvh

Chr.Sjømann


 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Godt tema. :)

CDWs analytiske hjerne kommer nok i overload modus nå, men det får så vel være. Spent på hva han svarer i VFM-kategorien. :)

Jeg stemmer for følgende:

a) Hodetelefon: CAL!
b) Hodetelefonforsterker: G100 fra Lake People (PSmkII er next runner up)
c) Kilde: Hegels HD10 (som fås på bruktmatkedet til 2.500)
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Fin idé og tråd trenger avklarende presiseringer

Foreslår 3 kategorier. ( Ga opp å foreslå beløp )

Start= Denne pakken er for deg som vil ha det beste av det billigste.
Bruker= For deg som lytter mye til musikk- på jobb eller hjemme.
Pro= Budsjett er for pyser
Dette er en fin idé og tråd.

Omtrent hvor lavt ligger øvre ende av "Start"? Hvor befinner "Bruker" seg? Man kan selvsagt hevde at det meste av mitt hører hjemme der, men jeg har egentlig følelsen av at du tenker deg det i "Pro". Stemmer det?

CDWs analytiske hjerne kommer nok i overload modus nå, men det får så vel være. Spent på hva han svarer i VFM-kategorien. :)
Den tåler faktisk mye.

my_brain_on_vacation_by_jo1day.png


Jeg har dog faktisk tenkt til og fra på dette siden jeg oppdaget tråden ganske raskt etter at den ble opprettet. Som ovennevnt føler jeg behov for noen avklarende presiseringer slik at jeg ikke roter til sorgenfris intensjoner. Jeg har derfor i første omgang ventet litt for å se hvor det bar, men responsen var jo ikke akkurat umiddelbar og overveldende.

Jeg er høyst usikker på om jeg har særlig mye å bidra med i kategorien "Start". Selv "turanlegget" mitt, Apple iPod classic + Bose QuietComfort 15, koster/t vel mer enn kr. 5000. Min billigste hodetelefon, bortsett fra Koss Porta Pro, er Sennheiser HD 380 Pro og min billigste DAK + hodetelefonforsterker er AudioQuest DragonFly. Den kombinasjonen har jeg ikke forsøkt ennå, men basert på tidligere negative og positive erfaringer med både denne og HD 800, har jeg tenkt å forsøke den med både DragonFly og Lynx Hilo i håp om bli klokere også ang. denne hodetelefonens egenskaper og behov.

Hører Sennheiser HD 380 Pro + AudioQuest DragonFly hjemme i "Start" eller "Bruker"? Lynx Hilo og Grace Design m903 plasseres formodentlig i "Pro"? Hvor plasseres Sennheiser HD 650, AKG K 701 o.l., i "Bruker"?

PS: Mine betraktninger og spørsmål tar utgangspunkt i norske nypriser. Bruktpriser m.m. kan gi andre utslag og betraktninger.


PPS: The Vibrations "The Watusi" fra Bear Familys "Sweet Soul Music 31 Scorching Classics 1961" har betydelig bevegelsesfremmende egenskaper selv når STAX SR-009 ligger på bordet en meter unna, og det fortsetter med The Miracles "Shop Around". Roy Hamilton "You can have her" er selvsagt bra.

wrangling-analytical-one.gif
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Denne tråden ser jeg fram til å følge!

(angående kategoriene.....''Start'' bør vel holdes under 3-4K totalt? ''Bruker'' kanskje det dobbelte?) imho


mvh Hans
 

mariusaa

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2012
Innlegg
1.363
Antall liker
509
Torget vurderinger
9
START: Audio technica m50 tredd i hvilken som helst forsterker eller hva du har fra før. Alternativt for en litt dyrere start: audio technica w1000x tredd i hva som helst.

BRUKER: Hifiman he-500, abrahamsen v6 dac, musical fidelity m1 hpa.

PRO: Audeze lcd-3, auralic taurus, antelope audio zodiac gold dac med voltikus strømforsyning.
 
S

sorgenfri

Gjest
Foreslår 3 kategorier. ( Ga opp å foreslå beløp )

Start= Denne pakken er for deg som vil ha det beste av det billigste.
Bruker= For deg som lytter mye til musikk- på jobb eller hjemme.
Pro= Budsjett er for pyser
Dette er en fin idé og tråd.

Omtrent hvor lavt ligger øvre ende av "Start"? Hvor befinner "Bruker" seg? Man kan selvsagt hevde at det meste av mitt hører hjemme der, men jeg har egentlig følelsen av at du tenker deg det i "Pro". Stemmer det?

CDWs analytiske hjerne kommer nok i overload modus nå, men det får så vel være. Spent på hva han svarer i VFM-kategorien. :)
Den tåler faktisk mye.

Vis vedlegget 182475

Jeg har dog faktisk tenkt til og fra på dette siden jeg oppdaget tråden ganske raskt etter at den ble opprettet. Som ovennevnt føler jeg behov for noen avklarende presiseringer slik at jeg ikke roter til sorgenfris intensjoner. Jeg har derfor i første omgang ventet litt for å se hvor det bar, men responsen var jo ikke akkurat umiddelbar og overveldende.

Jeg er høyst usikker på om jeg har særlig mye å bidra med i kategorien "Start". Selv "turanlegget" mitt, Apple iPod classic + Bose QuietComfort 15, koster/t vel mer enn kr. 5000. Min billigste hodetelefon, bortsett fra Koss Porta Pro, er Sennheiser HD 380 Pro og min billigste DAK + hodetelefonforsterker er AudioQuest DragonFly. Den kombinasjonen har jeg ikke forsøkt ennå, men basert på tidligere negative og positive erfaringer med både denne og HD 800, har jeg tenkt å forsøke den med både DragonFly og Lynx Hilo i håp om bli klokere også ang. denne hodetelefonens egenskaper og behov.

Hører Sennheiser HD 380 Pro + AudioQuest DragonFly hjemme i "Start" eller "Bruker"? Lynx Hilo og Grace Design m903 plasseres formodentlig i "Pro"? Hvor plasseres Sennheiser HD 650, AKG K 701 o.l., i "Bruker"?

PS: Mine betraktninger og spørsmål tar utgangspunkt i norske nypriser. Bruktpriser m.m. kan gi andre utslag og betraktninger.


PPS: The Vibrations "The Watusi" fra Bear Familys "Sweet Soul Music 31 Scorching Classics 1961" har betydelig bevegelsesfremmende egenskaper selv når STAX SR-009 ligger på bordet en meter unna, og det fortsetter med The Miracles "Shop Around". Roy Hamilton "You can have her" er selvsagt bra.

Vis vedlegget 182472
Jeg, tenkte denne tråden slik:

Hvis en kompis eller kollega, spør deg, om hva han/hun burde kjøpe - altså en Oppstartpakke. For flere her inne er jo pris av mindre betydning enn lyd, men hva hvis en skal lage en fin Velkommen til Headfi pakke?

Kategori 2 er vel, da når denne kollegaen vil opp ett hakk både i lydkvalitet, og pris, mens den siste kategorien er det beste kvalitet i øverste divisjon?

Får en god del spm fra kolleger som vil ha god lyd på lugaren, og til nå har jeg pleid å hjelpe de med brukt utstyr. Denne tråden synes jeg kan kombinere dette, men da presisere hvilket komponent som er brukt?

Jeg skal nå sette opp en "rigg" til en kollega til bruk ombord, og hans budsjett er 1000,- Anbefalte han Cal! og en Nuforce Udac..

Men, diskusjon på pris i de forskjellige gruppene er jo ikke feil det:) Jeg tenker som følger: Først må jeg få de til å kjøpe et bra sett kan jeg begynne å anbefale He-400 etc neste gang de kommer å spør..

Måløy neste i skarp rute.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
To befolkningsseleksjoner og annen signalfortolkning

Det ser dermed ut til å dreie seg om to befolkningsseleksjoner.

Jeg oppfatter det som om Handsoer, Loevhagen og mariusaa har tenkt på hifiinteresserte o.l., f.eks. HFS-brukere som vil starte med hodetelefon:

(angående kategoriene.....''Start'' bør vel holdes under 3-4K totalt? ''Bruker'' kanskje det dobbelte?) imho
Jeg stemmer for følgende:

a) Hodetelefon: CAL!
b) Hodetelefonforsterker: G100 fra Lake People (PSmkII er next runner up)
c) Kilde: Hegels HD10 (som fås på bruktmatkedet til 2.500)
START: Audio technica m50 tredd i hvilken som helst forsterker eller hva du har fra før. Alternativt for en litt dyrere start: audio technica w1000x tredd i hva som helst.
sorgenfri har derimot tenkt på helt vanlige mennesker (m.a.o. "de andre"/resten av befolkningen):

Jeg, tenkte denne tråden slik:

Hvis en kompis eller kollega, spør deg, om hva han/hun burde kjøpe - altså en Oppstartpakke. [...] men hva hvis en skal lage en fin Velkommen til Headfi pakke?

Kategori 2 er vel, da når denne kollegaen vil opp ett hakk både i lydkvalitet, og pris,
[...]

Jeg skal nå sette opp en "rigg" til en kollega til bruk ombord, og hans budsjett er 1000,- Anbefalte han Cal! og en Nuforce Udac..

[...] Jeg tenker som følger: Først må jeg få de til å kjøpe et bra sett kan jeg begynne å anbefale He-400 etc neste gang de kommer å spør..
[...]
Mange vanlige mennesker forstår nok at en bedre hodetelefon kan være bra, men jeg tror at mange i utgangspunktet ikke like raskt vil hoppe på hodetelefonforsterker/DAK. mariusaa er inne på denne tankegangen.

Jeg tror derfor at nederste trinn (også) bør inneholde hodetelefoner som virker bra rett ut av en telefon, Apple iPod o.l. Som regel vil de selvsagt virke enda bedre med en hodetelefonforsterker/DAK, men hodetelefonen alene bør være en god start og et godt trinn opp. Da kan hodetelefonforsterker/DAK evt. heller være første oppgradering.

håper vi kun anbefaler noe vi har eid, eller ihvertfall har lyttet til.

[Kategori 1]
Hvis en kompis eller kollega, spør deg, om hva han/hun burde kjøpe - altså en Oppstartpakke. [...] hvis en skal lage en fin Velkommen til Headfi pakke?
[...]
Jeg skal nå sette opp en "rigg" til en kollega til bruk ombord, og hans budsjett er 1000,- [...]

[...]
[Kategori 2]
Kategori 2 er vel, da når denne kollegaen vil opp ett hakk både i lydkvalitet, og pris, [maks. kr. 2000/3000?]

[Kategori 3]
mens den siste kategorien er det beste kvalitet i øverste divisjon?
Jeg har en sterk følelse av at jeg dessverre kun kan bidra med (særlig) erfaringsbasert kunnskap til/fra kategri 3. Jeg har i hvert fall liten og høyst sporadisk erfaring under kr. 1000, og ikke så mye mere hvis hodetelefon + hodetelefonforsterker/DAK er under kr. 2000 evt. 3000. Min erfaring begynner i all vesentlighet med hodetelefoner f.o.m. i underkant av kr. 2000, og de bør som regel mates av en rimelig anstendig hodetelefonforsterker/DAK.
 
S

sorgenfri

Gjest
Da, kan vi vel definere innsteg?

Innsteg Hifi intressert, og nykommer?

Målet med tråden er å hjelpe ALLE som ønsker råd om headfi:)
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
CAL! passer uansett vinkling - og den koster under 400 kroner. Det som er synd er at den nok oppfattes som "el cheapo" og overses allerede der. Det er en tabbe.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Kategori 1: Creative Aurvana Live! og/vs. resten

[...]
Jeg stemmer for følgende:

a) Hodetelefon: CAL!
b) Hodetelefonforsterker: G100 fra Lake People (PSmkII er next runner up)
c) Kilde: Hegels HD10 (som fås på bruktmatkedet til 2.500)
CAL! passer uansett vinkling - og den koster under 400 kroner. Det som er synd er at den nok oppfattes som "el cheapo" og overses allerede der. Det er en tabbe.
Jeg har forstått at Creative Aurvana Live! er en riktig god hodetelefon og et kupp til nåværende norske pris. Husk at jeg opprettet produkttråden og stappet inn ganske mye informasjon i den. Hvis Creative Aurvana Live! passer en fysisk, er den etter alt å dømme et meget godt valg både til bruk rett ut av telefon/Apple iPod og med hodetelefonforsterker/DAK.

Det er de øvrige punktene b og c i din liste jeg ikke er fullt så sikker på at hører hjemme i kategori 1 for i hvert fall vanlige mennesker. Handsoer og mariusaa stilet (prismessig) noe høyere på hodetelefonfronten.

b) Hodetelefonforsterker: G100 fra Lake People
Jeg stusset noe på dette forslaget fordi den er erstattet av et nytt produkt, og den vel ikke har vært solgt i særlig mange eksemplarer (1?) i Norge, og kanskje heller ikke utenfor (prokretser) i Tyskland?

På den annen side har sorgenfri klokelig beordret at "vi kun anbefaler noe vi har eid, eller ihvertfall har lyttet til". Du har vel ikke forsøkt de nye Lake People G103-S/P og G109-S/P?
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Ser den om G100 - men kan ikke anbefale ting jeg ikke har hørt, selv om G103/109 høyst sannsynligvis er gode (i.e. bang for the bucks som OP sa) de også. :)
 

BunnSolid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2009
Innlegg
474
Antall liker
251
Sted
Gata
Torget vurderinger
5
Takk til sorgenfri for en bra tråd :)

Sony MDR-ZX700 Koster ca 700,- (Jeg har begge og min
erfaring er at Sony tåler mere juling enn Creative.)

La oss høre hva Tyll har og si om dem.

 
S

sorgenfri

Gjest
Kategori Bruker:

Hifiman HE-400
Schiit Asgaard ( magni/modi - den har jeg ikke lyttet til)
Hegel H11

Her er det mye kvalitetslyd for pengene!
 

Buyer no 1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.08.2012
Innlegg
162
Antall liker
65
Sted
Danmark, København
Kategori Start:

Koss Porta Pro
Fiio E10

Så har man for under en tusse et godt indtryk af hvad hovedtelefoner + dedikeret forstærker/dac kan gøre for oplevelsen af god lyd. Er man villig til at kaste lidt flere penge efter startpakken, kan man skifte Koss ud med HD25 1-II eller HD 598.

Altsammen baseret på mine egne indtryk, og derfor begrænset til hvad jeg har lyttet til :)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Sennheiser RS220 trådløs. God lyd, komfortabel, Innebygget forsterker, innebygget DAC. Ca 3000,-.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Kategori 1, INNSTEG for kr 1000? Hvor mye koster en i-Ting, egenlig? Hallo, en i-Pod Nano koster fra kr. 1290,-! Men ok, la oss akseptere det som et faktum, dermed sier jeg 1 stk Nano kombinert med v-Jays. Altså, disse plastik-dingsene låter bare for bra!! Matchen med i-Ting er dessuten helt fabelaktig. Skal du finne på noe fornuftig videresteg men beholde Nano, finnes det i mine ører ca to veier å gå. Bedre hodetelefoner, eller in-ear som dreper det meste av ungeskrik på fly og bussturer. Nano er ikke noen råtass, den behøver ekstremt lett last for å blomstre. Det eneste jeg har funnet av hodetelefoner som banker v-Jays (i lag med Nano) er Sennheiser Momentum, altså... maken til hodetelefoner!! Nano er som nevnt en pingle, men her blomstrer det virkelig. Ønsker du å stenge lyden ute, er min beste venn på flyet en utgått Klipsch; Custom 3. Audiocompaniet har fortsatt en del av disse på lager. Låter fantastisk, men litt trøblete i bruk, før du finner ut av triksene du må benytte for å gjøre dem til dine.
Noen vil sikkert mene at også noise-cancelling utstyr hører hjemme i denne kategorien, men for mine ører er det helt på trynet. Bose er dyre, men nesten OK, resten er penger i dass.

På reise var det ovenstående også dekkende for kategori 2, BRUKER, i grunn. Men kategori 2 har definitivt også noe å gjøre inenfors husets fire vegger, og da blir et noe mer stasjonært utstyr av interesse. Her bør benyttes en kilde uten Mp3 (!!!), de fleste av oss har sikkert en bra CD-spiller som kilde allerede. v-Jays henger faktisk med her også, mens Rega EAR (ny eller forrige modell) er ypperlig som følegsvenn. Denne kan selvsagt matches av flere andre konkurrerende produsenter så som Musical Fidelity og Naim, her blir det mye smak og behag. Naturlige oppgraderinger fra v-Jays blir Sennheiser, Beyerdynamic og AKG, blant annet. Selv har jeg en viss forkjærlighet for den rimelige Beyerdynamic DT770 Pro i 80 Ohm-utgaven (fra ca 1300,-), men her er valgene mange og smaken mangslungen.

Kategori 3 PRO, der busjett er for pyser, der er utgangspunktet ivaretatt av en digital kilde / DAC av ypperste kvalitet. Minimum Electrocompaniet EMC 1 vil jeg si som et rimelig sted å starte, men skjøt gjerne på med en DAC fra Audio Note eller andre, like kompromissløse leverandører. APL, kanskje? Her spares det ikke, ganske enkelt.
Hodetelefon og forsterker må sees i sammenheng, og det skal en del til å unngå Stax her. SR 009, med tilhørende (rør) forsterker, 'nuff said. Hi-Fi Man, og Audeze, jo visst, ikke feil det heller. Og siden vi er inne på det, skal vi matche Stax bør evl Audio Note på banen? Gjett hvorfor den heter HE-6!
Og ellers har jeg stor glede av Audio Valve RKV Mk2 i lag med Beyerdynamic T1. Stax-lyd uten elektrostater, det kan vi like!

Mvh
Håkon Rognlien
 
Sist redigert:

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Innlegg
550
Antall liker
55
En hodetelefon som dessverre koster for mye her i norge til å gjøre den til et godt kjøp for begynner/midfi:
Sony MDR-V6 (og MDR 7560) Sony MDR-V6 - Wikipedia, the free encyclopedia
http://www.hifisentralen.no/forumet/hodetelefoner/64785-sony-hodetelefoner.html#post1409146

Er du på tur over dammen får du V6 fra USD 55-70 og 7560 fra USD 80-100.
7560 er med "gullplugg" ellers skal de være temmelig like. De eksemplarene jeg har hørt har vært helt like.
V6/7560 har vært og er fortsatt populære for monitorbruk i lydstudio og livemiks/opptak.
Advarsel: Må/bør høres før kjøp. Ikke alle vil like en noe overdrevet diskant gjengivelse (overgangen øvre-mellomtone/diskant). V6/7560 er populære som kopivare, kjøp fra ebay-asia-selger er garantert kopi, ebay-generelt er kanskje kopi...
 
Sist redigert:
Topp Bunn