Forsterkere Innspillingstid og erfaringer på forsterker

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
271
Antall liker
402
Den 20 oktober fikk jeg en forsterker i hus. Parasound Hint 6 som har fått skryt fra mange og mangt.
For å gjøre en meget lang historie kort endte jeg opp med kliss ny Hint 6. Uhørt.

Hovedkilde en Rega RP6 Nagaoka MP 200, ASR Mini Basis MK V.
Høyttaler Buchardt S400 - 4 ohm.

Jeg klokket inn 11 timer med spilling første døgnet og spilte særdeles mye på forsterkeren den første tiden. Jeg ble fortalt at den skulle spilles inn rundt 14 dager.
Jeg har ingen erfaring med "innspilling" og hva dette skulle innebære og har på generelt grunnlag vært skeptisk til innspillingstid til faste elektroniske artikler og hva positivt det skulle føre med seg.

Etter en uke med spilling opplevde jeg lyden lukket og innstengt. Kutt i toppen og en meget tilbakelent stil. Uansett volum, måtte man konsentrere seg for å høre detaljer i kjente musikkstykker. En mer erfaren HIFI-entusiast som tidligere hadde hørt mine høyttalere på forrige forsterker klarte heller ikke å skjule sin skuffelse. Mye bass som lå som et tungt teppe på gulvet, uten fasthet eller struktur. Jeg fortsatte å spille, men var mer på finn for å se etter noe nytt enn i midten av stereobildet.

Etter 10 dager hadde jeg positive opplevelser med enkelt plater, men drømte fortsatt om ny forsterker.
Så etter 12-14 dager, begynte forsterkeren å gi. Cymbaler kom mer frem og vokalister kom ut av skapene sine. En aldri så liten åpenbaring. Jeg har nå en meget god forsterker som spiller varmt uten noen form for lyttetretthet. I en perfekt verden/forsterker kunne jeg tenkt med ørlite mer topp OG fastere bunn. Men utviklingen har vært åpenbarlig og konkret. Noe jeg har tvilt sterkt på ved lesing av andres observasjoner.

Er det andre mer liknende erfaring - gjerne med Parasound spesielt - hadde det vært interessant å høre fra dere.

Morten
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.134
Antall liker
2.109
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har erfart det samme selv. Noe elektronikk er mer følsom enn andre, men både temperatur og hvor lenge det har stått urørt kan ha mye å si. Det er ikke nødvendigvis det at produktet er nytt, men det har ikke vært brukt siden det ble satt sammen i fabrikken, og komponentene har ligget på hylla før det igjen. Hadde du satt det ned i boden et år, ville den antakelig trengt en ny runde med innspilling.

Innspillingen går gjerne raskere hvis du forer boksen noe med trøkk, så den får kjørt seg.

Jeg har opplevd det selv på båndspiller, dac og forsterker. Noen har bare hatt små forandringer, andre har vært åpenbaringer. Lyden åpner seg liksom. Så skjønner godt hva du mener 🙂
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Min teori om dette med innspilling er hovedsaklig to ting. Noen ganger trenger et produkt en viss tid for å oppnå optimal driftstemperatur, og andre ganger er det rett og slett snakk om at elektronikken må få "satt seg". Har mest tro på at elektrolyttkondensatorer må kjøres inn, men er åpen for tanken om at andre ting også kan trenge noen timer med strøm for å komme inn i arbeidsområdet sitt.

Vil ikke si at dette er noe jeg er overbevist om eller tror veldig sterkt på heller, mest at jeg er åpen for at det kan ha noe for seg.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.986
Har ikke noe Parasound, men opplever jo endring av lytteopplevelse på utstyr. Men opplever også dette på vinylutgaver, cder osv - til og med etter ny kjøring med automatisk romkorreksjon. Og da bestandig en forbedring..... legger merke til mer detaljer etter en stund liksom.

For egen del tenker jeg at det er mine ører som "spilles inn" 😁

Men har en merkelig opplevelse med en Yamaha smarthøytaler som er plassert på kjøkkenet, mislikte lyden på denne når den var ny, men nå, etter noen måneder synes jeg den låter veldig bra. Men her er det ikke små detaljer, først manglende bass og grøtete lydbilde, nå er det bra bass og crisp. Så stor forskjell burde det ikke være.... :unsure::p
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.616
Antall liker
3.147
Torget vurderinger
0
Men har en merkelig opplevelse med en Yamaha smarthøytaler som er plassert på kjøkkenet, mislikte lyden på denne når den var ny, men nå, etter noen måneder synes jeg den låter veldig bra. Men her er det ikke små detaljer, først manglende bass og grøtete lydbilde, nå er det bra bass og crisp. Så stor forskjell burde det ikke være.... :unsure::p
Hvor mange firmware-oppdateringer er utført på enheten etter første oppstart?
Bluesound, Sonos osv. oppdaterer sine enheter svært ofte...
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.986
Hvor mange firmware-oppdateringer er utført på enheten etter første oppstart?
Bluesound, Sonos osv. oppdaterer sine enheter svært ofte...
Har ikke fått noe varsel om update av firmware hittil, men det kan jo være automatisk - og en rimelig forklaring :)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.346
Antall liker
9.589
Torget vurderinger
2
Har du bytter tilbake til den forrig og sjekket forskjellen?
Jeg bytter så sjelden foresterker at jeg ikke husker helt lyden mellom dem.Men det jeg erindrer et stor sett desverre skuffende små forskjeller .men man legger jo godviljen til. har ikke orket/giddet/turt å sjekke min nåværende gyldne japaner fra 2018 mot min første Technichs ala 1994 fra boden..
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.853
Antall liker
985
ingen har klart å bevise noe av dette. så jeg setter pengene mine på den psykiske faktoren

her testet etter at kunder rapporterte om innspillingstid. ingen forskjell

mange forsterkere målt av ASR yter også DÅRLIGERE når de har gått varm enn når kald.

"Anyone who thinks they can predict what thousands of components do as they warm up should get into predicting the weather on tuesday next week, 10 years from now!
 
Sist redigert:

nat

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.600
Antall liker
3.725
Torget vurderinger
6
Den 20 oktober fikk jeg en forsterker i hus. Parasound Hint 6 som har fått skryt fra mange og mangt.
For å gjøre en meget lang historie kort endte jeg opp med kliss ny Hint 6. Uhørt.

Hovedkilde en Rega RP6 Nagaoka MP 200, ASR Mini Basis MK V.
Høyttaler Buchardt S400 - 4 ohm.

Jeg klokket inn 11 timer med spilling første døgnet og spilte særdeles mye på forsterkeren den første tiden. Jeg ble fortalt at den skulle spilles inn rundt 14 dager.
Jeg har ingen erfaring med "innspilling" og hva dette skulle innebære og har på generelt grunnlag vært skeptisk til innspillingstid til faste elektroniske artikler og hva positivt det skulle føre med seg.

Etter en uke med spilling opplevde jeg lyden lukket og innstengt. Kutt i toppen og en meget tilbakelent stil. Uansett volum, måtte man konsentrere seg for å høre detaljer i kjente musikkstykker. En mer erfaren HIFI-entusiast som tidligere hadde hørt mine høyttalere på forrige forsterker klarte heller ikke å skjule sin skuffelse. Mye bass som lå som et tungt teppe på gulvet, uten fasthet eller struktur. Jeg fortsatte å spille, men var mer på finn for å se etter noe nytt enn i midten av stereobildet.

Etter 10 dager hadde jeg positive opplevelser med enkelt plater, men drømte fortsatt om ny forsterker.
Så etter 12-14 dager, begynte forsterkeren å gi. Cymbaler kom mer frem og vokalister kom ut av skapene sine. En aldri så liten åpenbaring. Jeg har nå en meget god forsterker som spiller varmt uten noen form for lyttetretthet. I en perfekt verden/forsterker kunne jeg tenkt med ørlite mer topp OG fastere bunn. Men utviklingen har vært åpenbarlig og konkret. Noe jeg har tvilt sterkt på ved lesing av andres observasjoner.

Er det andre mer liknende erfaring - gjerne med Parasound spesielt - hadde det vært interessant å høre fra dere.

Morten
De fleste forsterkere trenger opptil 6 uker innspillingstid før dem åpner seg opp. Det kan variere ifra forsterker til forsterker og enkelte forsterkere er så lite gjennomsiktige at du overhode ikke hører noe som helst forskjell ifra ut av boksen eller etter 6 uker og andre så "sære" på det at det kan ta vesentlig lengre tid. Ja det kan også måles om noen undret. Trekant puls THD.
 
Sist redigert:
I

Ikke33206

Gjest
Den 20 oktober fikk jeg en forsterker i hus. Parasound Hint 6 som har fått skryt fra mange og mangt.
For å gjøre en meget lang historie kort endte jeg opp med kliss ny Hint 6. Uhørt.

Hovedkilde en Rega RP6 Nagaoka MP 200, ASR Mini Basis MK V.
Høyttaler Buchardt S400 - 4 ohm.

Jeg klokket inn 11 timer med spilling første døgnet og spilte særdeles mye på forsterkeren den første tiden. Jeg ble fortalt at den skulle spilles inn rundt 14 dager.
Jeg har ingen erfaring med "innspilling" og hva dette skulle innebære og har på generelt grunnlag vært skeptisk til innspillingstid til faste elektroniske artikler og hva positivt det skulle føre med seg.

Etter en uke med spilling opplevde jeg lyden lukket og innstengt. Kutt i toppen og en meget tilbakelent stil. Uansett volum, måtte man konsentrere seg for å høre detaljer i kjente musikkstykker. En mer erfaren HIFI-entusiast som tidligere hadde hørt mine høyttalere på forrige forsterker klarte heller ikke å skjule sin skuffelse. Mye bass som lå som et tungt teppe på gulvet, uten fasthet eller struktur. Jeg fortsatte å spille, men var mer på finn for å se etter noe nytt enn i midten av stereobildet.

Etter 10 dager hadde jeg positive opplevelser med enkelt plater, men drømte fortsatt om ny forsterker.
Så etter 12-14 dager, begynte forsterkeren å gi. Cymbaler kom mer frem og vokalister kom ut av skapene sine. En aldri så liten åpenbaring. Jeg har nå en meget god forsterker som spiller varmt uten noen form for lyttetretthet. I en perfekt verden/forsterker kunne jeg tenkt med ørlite mer topp OG fastere bunn. Men utviklingen har vært åpenbarlig og konkret. Noe jeg har tvilt sterkt på ved lesing av andres observasjoner.

Er det andre mer liknende erfaring - gjerne med Parasound spesielt - hadde det vært interessant å høre fra dere.

Morten
Opplever effekt av innspilling på det meste av utstyr. Noen ting tar lenger tid.
Typiske ting jeg legger merke til er at lyden er sammenpresset i starten, bass mangler dybde, og lyd i toppen er hard.
Noen ganger skikkelig berg og dal bane.
Sjekk link under:

 
M

MarkusH

Gjest
Dette med innspilling synes jeg er vanskelig, når jeg tok i bruk mine da ubrukte anaview ams1000 synes jeg de rett og slett låt dårligere enn nad s200 som jeg hadde brukt før, så gikk det ett år og noen måneder så plugget jeg inn nad s200 igjen og til min store overraskelse synes jeg den låt mye dårligere enn anaview. Aner meg at anaview har vokst på meg, men jeg synes liksom lyden har blitt bedre på de etter flere hundre timer med lyttetid. ;)
 
Topp Bunn