Innspilling Nagaoka MP-500

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Etter å ha ha vært en meget fornøyd eier av en Nagaoka MP-200 siden 2017, og kjøpt ny stift for et par år siden bestemte jeg for å gå videre. Etter mye lesing og lite lytting, bestemte jeg for innkjøp av syvende far i Nagaoka-huset.

    Sitter på en Rega RB-303 arm (RP6) satt opp etter Rega Baerwald Protractor.

    Siden fredag ettermiddag har den spillt 15 timer og etter sigende halveis til ferdig innspilling. 30-40 timer har jeg hørt.

    Først var det som anlegget var pakket inn i vatt. Etter en kort stund, kom det mer diskant. Jeg har justert en del på nåltrykk, og har ligget 1,5 g til 1,75 der sistnevnte gir en overflod av bass. Likevel er bassen større og klarere enn jeg noen gang har hørt med MP-200. Men den bør trolig lande på 1,55 -1,60.
    Etter 15 timer, så er kanal-separasjon veldig bra, men jeg savner dybde. Instrumentene ligger på samme linje og ingen stemmer tar turen "ut av anlegget" som en innspilt MP-200 var veldig god på.

    Jeg klokker nye timer og håper på litt mer topp og luft de neste 15 timene. Oppfølging kommer.
    _DSC0110.JPG
    _DSC0112.JPG
    _DSC0113.JPG

    Ønsker også å takke Stereofil for gode råd og også Elektronisk Bureau for tips og innspill.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Da har vi endelig rundet de magiske 30 timene med innspilling. Med innlagte panikkjusteringer underveis og en frustrerende gjennomgang av intensjonen med hobbyen. Som for meg er musikk. Jeg har ikke klart å glede meg over noen av skivene mine i denne perioden, men jeg har heller aldri spilt så mye musikk på så kort tid. Tungt har det vært.

    Så hvor er vi og hvor har vi vært?
    Opplevelsen i starten var mer av det jeg allerede hadde - og mindre av det jeg ønsket. Så det var mye varm bass og lite topp og manglende oppløsning. Stereobildet var bredt, men alt var flatt og instrumenter hadde ingen dybde. Symbaler på jazz, lå langt bak. Alt var litt bakpå.

    Jeg har nok blitt litt lurt av utgangsspenning på MP-500 er lavere enn 200. Men har også kjørt Baerwald som hadde feil lengde på utskrift. Der var det noen tunge timer jeg trodde hadde fasefeil! Jeg kjører nå en enkel og korrekt ortofon protractor der stift treffer likt som en rega pu ville ha truffet.

    Så kommer jeg heller til å jobbe med fintuning av track force. Oppsett av MP-200 gikk utrolig mye lettere og stifttrykket var raskt og lett å finne ved hjelp av hørsel. Der kjørte jeg bare tungt nok til bassen begynte å bli ullen.

    Nå opplever jeg mer nyanseforskjeller på stifttrykk der bla trommer kan høres som pappkartonger og spekteret mellom fantastisk og dritt er mye bredere og mindre definert. Jeg tar gjerne imot tips på perfekt stifttrykk.

    Ingen spacer. Armen er trolig bittelitt tail up allerede uten spacer.

    Når alt det er sagt, så spiller jeg de neste ti timene (40) med mer musikkglede og avslappet. Jeg håper at ting blir ytterligere forbedret, men jeg avventer med justering til 40 er runda. Dybde er på plass, så får vi se om diskant og oppløsning vil følge etter. For akkurat nå, tenker jeg også på hvor god MP-200 var til prisen.
     

    Adrgha

    Fersking
    Ble medlem
    09.12.2012
    Innlegg
    3
    Antall liker
    2
    Takk for interessante betraktninger. Oppdater oss gjerne videre når du får enda mer tid med den.

    Har blitt anbefalt Hana SH, så den er også under vurdering, men det er jo vanskelig når man ikke får lyttet til noen av dem.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Jeg vet ikke om det var tålmodighet eller om jeg bare gav opp. Jeg har i hvert fall rundet over 50 timer. 50 timer med innspilling, der de første 40+ var forenet med frustrasjon, oppgitthet og en slags skam av pengebruk. De siste 10 timene har jeg gitt F og spillt plater fordi jeg elsker musikk. Og det har gått i mye spotify fordi jeg ikke har orket å høre gode skiver spille ubalansert og dritt...

    Endelig har Nagaokaen landet. Stemmene er fremme i lydbildet, diskanten har også kommet frem og bass er ikke hul og dominerende. jeg er i mål og gleder meg at jeg ikke kommer til å endre oppsettet på minst 4 år. Trommer hører ikke lenger ut som papp.

    Nevner jeg dette for mennesker som aldri har satt sin fot innenfor en HIFI-butikk, så er det hoderystende bevegelser som bli iaktatt. Hvilke andre produkter får man kjøpt fra butikk som ikke er forbruksklare? En kasse burgund fra en "trang" årgang? En eske sigarer som bør ligge i humidor noen måneder? Uansett har man annet å drikke eller men ta andre sigarer som er røkeklare. Med min økonomi og ikke minst tid, så har jeg ikke råd til å spille inn produkter. Jeg vil høre god lyd, og jeg vil høre det nå.

    Jeg har lest om folk som gir opp sin Nagaoka MP-500 og de har min aller største forståelse og sympati. Men de som venter (lenge) venter da ikke helt forgjeves og den musikalske opplevelse innfrir min nysgjerrighet og forventning.

    God musikalsk søndag
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    @Morten S , du har da en herlig familie som burde kunne hjelpe far med å spille inn pickup? Finnes ikke Operasjon Dagsverk fortsatt? To døtre X 7,5 timer. Det er 15 timer bare der.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.459
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er vel ikke så farlig hvordan det låter når det ser så bra ut?

    Men kjekt at ting løsner. Jeg har selv en tendens til å bli for utålmodig.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Er vel ikke så farlig hvordan det låter når det ser så bra ut?
    Beklager, way off topic:

    retroanlegg.jpg


    Søstera mi har denne. For de som liker denne stilen ser det jo flott ut. Men lyden må være tunet for de som ikke bryr seg noe særlig om musikk. Jeg tror nesten klokkeradioen min hadde gått av med seieren i en blindtest.

    P.S. For øvrig må dette ikke leses som en parallell (ikke ubevisst engang) til Nagaoka MP-500 :D
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.459
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den der er virkelig grusom*. Får meg, siden jeg har havnet i Rhinen med noe tungt om føttene nok en gang, til å tenke på rabalderet Birgit Nilson klarte å lage da hun spilte av en tilsendt prepress av Soltis innspilling av Siegfried (jeg mener å huske at det var Siegfried, hun sang Brünnhilde i hele Soltis Ring) på elendig/feilkoplet utstyr.
    Det var Birgit Nilsons opplevelse (hun kunne nesten ikke høre seg selv! og ingen krise i verden er større enn en soprans personlige krise) mot verdens beste opptaks-, balanse, og masteringingeniørers arbeid. Det krevde mye overtalelse til for å få henne til å sette seg ned og høre på seg selv på ordentlig satt opp utstyr.

    *You don't really care for music do you? - Leonard Cohen

    /ot
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Nåltrykket er justert fra timer med 1,45 g til 1,49g. Her opplever jeg et skille - med mer tilstedeværende og kontant bass.
    Nåltrykket var noe som jeg opplevde som umulig å sette under innspillingsfasen.

    Er det andre her mer erfaring av nåltrykket til pickupen?
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    498
    Antall liker
    77
    Hei Morten, har nå gått fra 1,6g til 1,49g etter å ha lest innlegget ditt. Opplever også en større klarhet og nærhet til musikken, samt at dynamikken er i alle fall et hakk bedre. Bassen er også fastere, men samtidig også litt mindre av den. Skal kose meg med dette en stund, og se hvordan det gir seg utslag på forskjellige skiver.

    Takk for tips! Lever du fortsatt med 1,49g?
     

    Haakonsunden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2018
    Innlegg
    122
    Antall liker
    149
    Sted
    Norge
    Henger meg på her med en nyinnkjøpt Mp 500. Kun spilt en times tid. Technics sl-1500c spiller og Lindemann Limetree phono 2 riaa. Jeg kommer også fra Mp200. Rett fra start hører jeg mer detaljer enn mp200, mer hi end lyd rett og slett. Gleder meg til fortsettelsen. Jeg har satt min på 1,65 gram, fordi jeg så det i en review et sted.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Jeg har slitt med oppdatering av TangoSpinner pulley og tre belter og ujevn RPM. Så frustrasjonen har vært litt høy i det siste. Men jeg ligger nok nærmere 1.65 for tiden mener jeg. Lekte meg litt med trykk for en stund siden og fant ikke store forandringer. Men er veldig fornøyd med PU etter t i m e v i s med innspilling. Det tok uhorvelig mengder med spinning før jeg satt meg godt til rette i stolen.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    PS: lekte litt med trykk over 1.49 og mot 1.65. Der fant jeg ikke store forskjeller.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Hei Morten, har nå gått fra 1,6g til 1,49g etter å ha lest innlegget ditt. Opplever også en større klarhet og nærhet til musikken, samt at dynamikken er i alle fall et hakk bedre. Bassen er også fastere, men samtidig også litt mindre av den. Skal kose meg med dette en stund, og se hvordan det gir seg utslag på forskjellige skiver.

    Takk for tips! Lever du fortsatt med 1,49g?
    Jeg får jo lyst til å teste mer etter ditt innlegg. Det er interessant lesing...Men solen skinner inn og platene ser så støvete ut...
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Jeg får jo lyst til å teste mer etter ditt innlegg. Det er interessant lesing...Men solen skinner inn og platene ser så støvete ut...
    Sola gikk ned. Testet fra 1.75 og ned til 1.50 - Og landet godt og trygt på 1.50 gram.
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    498
    Antall liker
    77
    Jeg har slitt med oppdatering av TangoSpinner pulley og tre belter og ujevn RPM. Så frustrasjonen har vært litt høy i det siste. Men jeg ligger nok nærmere 1.65 for tiden mener jeg. Lekte meg litt med trykk for en stund siden og fant ikke store forandringer. Men er veldig fornøyd med PU etter t i m e v i s med innspilling. Det tok uhorvelig mengder med spinning før jeg satt meg godt til rette i stolen.
    Har sendt min VdH til sjekk hos leverandøren og har kun brukt MP500 de siste 3 månedene (ting tar tid..), og enig i at den trenger lang innspilling for virkelig å skinne. Nå har jeg derimot ingenting å klage på, og spiller plater som aldri før.

    Gikk selv fra RP10 til en direkte drevet technics 1200 G, og tror ikke jeg jeg vil gå tilbalke til remdrift igjen. Anbefales :)
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    498
    Antall liker
    77
    PS: lekte litt med trykk over 1.49 og mot 1.65. Der fant jeg ikke store forskjeller.
    Antar at graden av forskjell også kan ha noe med anlegget forøvrig å gjøre. Bruker selv Tannoy Arden med 15" coaxial elementer, og mangler således sjelden bass. Mindre trykk gir en mer lettbent presentasjon, som kanskje kler mitt anlegg godt, men som også kanskje gir litt forskjellig resultat hos deg. Om det gir mening..
    Har også lekt med plassering av høyttalerne nå, etter forsterkerbytte, og tenker prøve å bevege meg enda litt ned på trykk og se hva som skjer :)
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Antar at graden av forskjell også kan ha noe med anlegget forøvrig å gjøre. Bruker selv Tannoy Arden med 15" coaxial elementer, og mangler således sjelden bass. Mindre trykk gir en mer lettbent presentasjon, som kanskje kler mitt anlegg godt, men som også kanskje gir litt forskjellig resultat hos deg. Om det gir mening..
    Har også lekt med plassering av høyttalerne nå, etter forsterkerbytte, og tenker prøve å bevege meg enda litt ned på trykk og se hva som skjer :)
    Ja, hvordan skal jeg forklare min opplevelse. Med trykk opp til 1.75 ble det hardt og kantete, trommer hørtes ut som de var laget av papp. Med mot 1.50 låter instrumenter mer dynamisk. Det er mer seperasjon mellom instrumenter. Jeg får ikke mindre bass, men mer lett og deilig diskant og luft.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn