Innspilling av platespiller?

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hmm.. Hvordan smører man egentlig lagrene til en Luxman Pd350?
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Uansett er vel tallerkenlageret en høypresisjonsdel (eller burde være det) med tanke på friksjon og vibrasjon og burde dermed ikke være nødvendig "å spille inn".
 

TomVen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2008
Innlegg
484
Antall liker
458
Sted
Jar
Uansett er vel tallerkenlageret en høypresisjonsdel (eller burde være det) med tanke på friksjon og vibrasjon og burde dermed ikke være nødvendig "å spille inn".
SME har antakelig de beste lagrene som er å oppdrive. Fra manualen til Model 30/2:

The Model 30/2 precision turntable is partly run-in before leaving the factory but will further benefit from the first few weeks of use. Do not worry if initially the bearing is not totally silent. A slight ‘swish’ barely audible at very close range in a silent room will quickly disappear if the machine is left running continuously, one month is recommended.

Dette stemmer med mine egne erfaringer fra min SME var ny.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dei fleste DD-spelarar har eit lite hol under tallerkenen, nær senter, der du skal sleppe ein dråpe olje. Har ikkje lagt merke til noko speselt med desse vakuumtallerkane, men det er lenge sidan eg kika ein Luxman/Micro inngåande...
Somme spelarar har faktisk ei lita flaske med olje liggande på ein spesielt utforma plass under tallerkenen. DD-spelarar greier seg normalt fleire år utan ny olje, medan VPI, Nottingham, Clearaudio må ha litt oftare tilsyn.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Dei fleste DD-spelarar har eit lite hol under tallerkenen, nær senter, der du skal sleppe ein dråpe olje. Har ikkje lagt merke til noko speselt med desse vakuumtallerkane, men det er lenge sidan eg kika ein Luxman/Micro inngåande...
Somme spelarar har faktisk ei lita flaske med olje liggande på ein spesielt utforma plass under tallerkenen. DD-spelarar greier seg normalt fleire år utan ny olje, medan VPI, Nottingham, Clearaudio må ha litt oftare tilsyn.
intet om slik oljing i manualen til min PD-444, i det minste. heller aldri hørt om det.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det kan være at noen produsenter bruker selvsmørende lagermetall. Har en antagelse om at min 1972/74 har dette for spindelen til platetallerkenen. I motsetning til motor som har "oljerør" for smøring av lagre er det ikke noe slikt for tallerkenlagret som forøvrig snurrer akkurat like bra som da den var ny for 45 år siden. Har ingen spec på lagerløsningen thou.
 
Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det ser ut til å vere ulike løysingar på dette. Det finnest også spelarar som har luftlagra tallerken, men dei har eg aldri prøvd.
Poenget med presisjonslager og grov dimensjon, er vel å kunne spinne smertefritt rundt ein stor, tung tallerken. Har du ikkje dette, treng du kanskje ikkje sånn presisjon. Eg har montert platespelarar der tallerkenen brukte fleire minutt på å "dale ned" til lageret, så det er nok mange produsentar som ser dette som viktig. Det vil nok uanset vere friksjon der tallerken og underdel møtest, all den tid den eine står i ro medan den andre roterar. Så ei eller anna form for glidemiddel må nok til...
 

osc

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2004
Innlegg
718
Antall liker
395
Luxman PD-555 lager.

PD-555.jpg
 
Topp Bunn