Innspilling av pick up. Hvordan forløper det?

A

ANM

Gjest
Siden Gunnar og Dazed begynte å diskutere innspilling av PU i en annen tråd begynte kverna mi å gå og jeg sitter igjen med en rekke konkrete spørsmål. Tar noen få først, men har ytterligere spørsmål avhengig av svar.

- Samsvarer data oppgitt fra produsent med PU før eller etter innspilling?
- Er det gjort noen målinger som viser endring i compliance under innspilling?
- Er det en ide å øke stifttrykket litt ved fersk PU i med tanke på sporing?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Siden Gunnar og Dazed begynte å diskutere innspilling av PU i en annen tråd begynte kverna mi å gå og jeg sitter igjen med en rekke konkrete spørsmål. Tar noen få først, men har ytterligere spørsmål avhengig av svar.

1: - Samsvarer data oppgitt fra produsent med PU før eller etter innspilling?
2: - Er det gjort noen målinger som viser endring i compliance under innspilling?
3: - Er det en ide å øke stifttrykket litt ved fersk PU i med tanke på sporing?
1: Godt spørsmål. Jeg håper oppgitte designdata stemmer når alt gar "gått seg til".

2: Sannsynligvis, men aldri noe sted jeg har sett. Da må du jo lese av egenresonnansen og vite nøyaktig effektiv masse og regne deg tilbake, eller evt. ha ekstremt nøyaktig måleutstyr for å måle hvor mye stiften beveger seg pr. milliNewton den belastes med, og gjøre kontrollerte laboratorieforsøk.

3: Vet ikke. Umiddelbart tenker jeg da at det er en viss fare for å slite gummiopphenget skjevt (i vertikal retning). I alle fall hvis du overskrider det anbefalte området nevneverdig. Dette er bare synsing fra min side. Det samme kan i alle fall skje dersom du spiller med en ny PU me gal anti-skating slik at nålefanen står skjevt (sideveis) når du spiller. Da kan nålefanen "sette seg" slik.

Brekke dukker nok opp med noen betraktninger basert på erfaring snart, i stedet for min synsing. ;)

A

ANM

Gjest
Kan tyde, basert på responen her, at kundene av div PUer har intuitivt bestemt seg for at innspilling er nødvendig, men vet ikke helt hvorfor. Om man er utålmodig anbefaler jeg Ortofon, spiller nydelig rett ut av boksen, noe Ortofon bekrefter ved å ikke nevne et ord om innspillingstid i produktbeskrivelsen sin

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg vet at det låt periodevis forferdelig rett ut av esken med 20x2, i alle fall, og at det for meg virker plausibelt at bl.a. gummioppheng vil mykes opp litt etter litt bruk.

Tror ikke noen bare har bestemt seg for noe som helst. Hva baserer du det på? Det at ingen har svarene på de tre spesifikke spørsmålene du stilte? Jeg innser nå at trådtittelen inneholder et fjerde (eller et første) spørsmål som heller ikke har fått noe svar. Svaret på det er: Man spiller plater. ;)

A

ANM

Gjest
Tror ikke noen bare har bestemt seg for noe som helst. Hva baserer du det på?
Produsentene er veldig flinke til å legge ved data og beskrivelser, men har ikke lest et ord om dette med innspilling.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nei, men jeg tror ikke jeg innbilte meg det heller. (Det gjør man jo iofs sjelden).

A

ANM

Gjest
Nei, jeg kan kjøpe at pickuper kan endre egenskaper ved bruk. Men hvorfor alltid til det bedre og hvorfor er ikke prod mer konkret? Jeg etterlyser bare litt mer en anekdoter og antagelser. Det var nettopp diskusjonen du og Brekke hadde rundt hevearm og oppheng som fikk meg til å tenke. Kanskje slutte med det?;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er jeg enig i, at mer etterprøvbar dokumentasjon hadde vært bra, så det ikke havner i båsen med innspilling av kabler og loddepunkter. ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg syntes da jeg opplevde litt forandring på Jubilee? 5-10 plater før den stabiliserte seg, kanskje? Litt svulmende og lubben i starten, så ganske fort slankere og mer spenstig. Men PW forandret seg veldig lite, om noe.

Vil tro det er som opphenget på høyttalerelementer. Litt endring, ikke så mye som enkelte vil ha det til, og ganske kjapt unnagjort. Med mindre det er noe veldig sært på gang.

Men dette med 'alltid til det bedre'. Jeg antar at man sikter mot at fjæropphenget stabiliserer seg på det optimale i bruk, ikke at det skal være optimalt ut av esken.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.709
Kan ikke si jeg har hørt noe særlig endring med mine Ortofon pickuper. Spilt bra rett ut av esken, etter at de var justert riktig (asimuth, vta...)

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.681
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Kan tyde, basert på responen her, at kundene av div PUer har intuitivt bestemt seg for at innspilling er nødvendig, men vet ikke helt hvorfor. Om man er utålmodig anbefaler jeg Ortofon, spiller nydelig rett ut av boksen, noe Ortofon bekrefter ved å ikke nevne et ord om innspillingstid i produktbeskrivelsen sin
Jeg har en Cadenza Black.
Den forandret seg i uttrykket og "slapp" mer og mer i frekvensområdene. Mer bass og bedre artilulert bass, -mer luft og utklinging i toppen.
Dette skjedde gradvis inntil alle kvaliteter var på plass v. ca 50 timer.
Jeg driver ikke med innspilling. Bare registrer at det låter bedre etterhvert som plogen har fått noen timer.

A

ANM

Gjest
Ja, kan hende at ting går seg litt til, men spørsmålet blir også om det da finnes en livstidskurve hvor ting går andre veien igjen? Og hva med temperatur og bruk? Vil pu slippe litt mer på dagens andre plate og vil godlyden være mer til stede ved 25 kontra 18 grader, er det mao dumt å plassere spilleren under et vindu?

Det er vel ikke urimelig å anta at det er compliance som evt endrer seg? Så er data oppgitt en middelverdi?

Problemet jeg har er at produsentene ikke opplyser om dette, derfor har jeg en viss skepsis til at noen hevder at det kan ta så mye som 200 timer før optimalt lydbilde oppnås. Og bare så det er sagt, det er ikke bare såkalte audiofile som hevder dette, leser også slikt på DJ forum.

Jeg returnerer uansett PUer som ikke låter riktig fra første tone, hører seff gjennom et par referanseplater.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Min DV låt ullent, mørkt og fælt i starten, men det blir jo bedre ganske fort. Hvor langt tid det tok før den sluttet å endre seg i det hele tatt, kan jeg jo bare gjette på, men jeg synes i ettertid det var verdt ventetiden. Hadde jeg funnet en PU som låt identisk og hadde sin endelige lyd fra første sekund, hadde jeg selvsagt valg den i stedet.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.681
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Jeg hører folk jeg kjenner melder om bedre lyd ved gitte temperaturer, men da er det snakk om eksotiske produkter med nålefane av kaktuspigg o.l.
Jeg er ikke helt der. Vil heller spille plater enn å sitte og se på gradestokken.:)

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
Min erfaring er den,
øger man nåletrykket 20-25%,
kan tilspilningsperioden overstås på højst 50tim.
(efter den periode, vil pickuppen dog stadig ændre sig resten af sin levetid, men kun så lidt af gangen det ikke bemærkes, før nålen bliver så slidt, at toppen bliver mat.
Da det ikke er noget der kommer på en gang, opleves det mest i forbindelse og i sammenligning med ny.)

For at gøre mc-pu med vanskelig top, tålelig i tilspilningsperioden, kan belastningsimpedansen nedsættes med 20-30% i perioden.

ps.

ovenstående er erfaringer indhøstet i forbindelse med dyre og stramt opjusteret mc-pu.

Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Det er slike tips som får meg til å spekulere. Ja, om compliance ligger litt lavere når PU er fersk vil jeg synes det virker fornuftig med å legge nåletrykket i øvre toleranse for å sikre god sporingsevne. Men forstår ikke hvordan økt trykk skulle korte ned en evt innspillingsperiode?

Dette med lengde på nålefane er også noe jeg ikke forstår med annet enn at utvekslingen ved lengre nålefane kan minske avstand i karakter mellom innspilt og uinnspilt.

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
En kort cantilever (fane), er stivere end lang cantilever.
Stiv = godt.
Kort cantilever giver bedre impuls og respons.
Lang cantilever giver mindre variationer i vinkel, hvilket er bra
men oplagrer til gengæld mere energi i fanen hvilket giver en dårligere top.

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
ps.

Med større nåletryk bliver gummiet masseret lidt ekstra og finder sin rette compliance.

(det er selvfølgelig kun i tilspilningsfasen, jeg foreslår øget nåletrykket)

A

ANM

Gjest
Stiv = godt.
Litt goddag mann økseskaft. Vi diskuterer innspilling...:)

ps.

Med større nåletryk bliver gummiet masseret lidt ekstra og finder sin rette compliance
Ja, greit nok at den statiske kompresjonen øker....men allikevel. Husk, at bare ved å senke ned arm og PU på platen skapes det en massering langt over det det mikrolandskapet i rillene evner.

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
Stiv = godt.
Litt goddag mann økseskaft. Vi diskuterer innspilling..

Sorry, jeg misforstod.:)

Topp Bunn