Innspilling av ny plate - Olav Larsen & The Alabama Rodeo Stars

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    På besøk hos Martin Hagfors

    Jeg var nylig i Oslo på oppdrag og fikk i den anledning muligheten til å ta en kopp kaffe med min gode venn Martin Hagfors. Vi pratet løst og fast om musikk og om hva som opptar oss for tiden. Vi er begge i studio, godt i gang med nye album, og utifra smakebitene jeg fikk høre blir den nye Martin Hagfors platen utrolig fin og ikke minst veldig spennende! Som vanlig gode tekster og sterke melodier. Sjangermessing tør han ta sjanser og det samme kan sies om produksjonen. I like it!


    Tilgjengelig på WIMP er I Like You & Men And Flies, To fantastiske album!


    Spennende var det og å få et innblikk i Martins lille verden og arbeidsplass. Her jobber han som låtskriver, produsent, lydtekniker og alt annet mulig med fokus på bra musikk. Et inspirerende loft på Grønland i Oslo krydret med instrumenter og innspillingutstyr:











    Shure 545 mikrofon:
    I et tidligere innlegg nevnte jeg at jeg bare måtte få tak i en Shure 545 mikrofon, dette på bakgrunn av researchen jeg gjorde i forbindelse med innspilling av gitar . Det viser seg nemlig at mange mener dette er en fantastisk vokalmikrofon. Og som tidligere nevnt sverget Brian Wilson til en slik mikrofon. Jeg nevnte dette for Martin, da han har en del interessante mikrofoner liggende på loftet, og til min store overraskelse viser det seg at Martin selv sverger til slike typer mikrofoner. For å gjøre en lang historie kort forlot jeg åstedet med en NOS Shure Unidyne III 545 i baklommen. Noen bilder følger:








    PS:

    Jeg anbefaler på det sterkeste at dere sjekker ut Martin's WeeklyLeaks. Dette er en slags musikk-blogg fra den tiden når Martin jobbet som lydtekniker. Han har i den sammenheng utallige konsertopptak fra 80-tallet på kassett - av folk som John Lee Hooker, Townes van Zandt, Mick Taylor, John McLaughlin, Tracy Chapman og Jan Garbarek - bare for å nevne noen. Noen av disse opptakene er tilgjengelige via hans WeeklyLeaks blogg.
     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    Innspilling av vokal

    Denne dagen har jeg ventet lenge på. De fleste instrumentene er lagt på og vi kan endelig synge. Med meg på vokal har jeg selveste Anita Bekkeheien. Og det er faktisk første album vi gjør med Anita som fullt bandmedlem (hun sluttet å motta hyre en gang i slutten av 2011). Merk dere at Memory Lane, vårt forrige album, ble spilt inn allerede i 2010/2011.


    At Anita legger på vokal på mine sanger er et privilegium:



    Jeg har virkelig blitt avhengig av denne fantastiske stemmen. Uten å skryte av min egen stemme synes jeg uansett våre stemmer sammen til tider skaper en magisk stemning. At våre kjære og trofaste lyttere ved flere anledninger har trukket paralleller til Gram Parsons og Emmylou Harris er jo bare for godt til å være sant!




    Klippet over er tatt mens Anita prøver å finne en andre stemme som kler vokalsporet jeg akkurat lar lagt på. I klippet under derimot synger Anita sangen "Musikk", hentet fra platen Månesyll & Tonegull. Teksten er skrevet av Torvald Tu mens vår gode venn Torstein Obrestad står for melodien:




    Mikrofon til opptak av vokal:
    På vokal brukte vi en Neuman CMV563 med M7S kapsel via en Universal Audio 1176 kompressor. Noen sier jeg banner i kirka når jeg kaller CMV563 for en Neuman. Disse ble egentlig laget, mellom 1956 og 1971, av Microtech Gefell. Med andre ord snakker vi vintage så det holder (selv om den ble relansert i 2011). Mer om Neuman vs. Gefell her. Det sies at disse mikrofonene i god stand låter bedre enn det meste, og den blir ofte sammenlignet med flaggskipet, og kanskje verdens mest etterlignende mikrofon, nemlig Neuman U-47. Dessverre er det umulig å dobbeltsjekke kvaliteten på det som er å finne av CMV563 på ebay og lignende nettsteder. Tatt prisen i betraktning kan det derfor være litt risiko å anskaffe seg en uprøvd.
     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    Innspilling av fele

    Vi nærmer oss slutten av innspillingen og jeg har gledet meg lenge til å ta opp fele. På innspillingen av dette albumet hadde jeg bestemt meg for å ta fele helt til slutt når det meste var gjort. Ikke av noe annen grunn enn at erfaringen fra pre-produksjonen pekte meg i den retningen.





    Planen var å legge fele på fem sanger. I stedet endte jeg opp med å trenge ekspertisen til Lillian Hodne på hele åtte kutt. Det ene sporet, som jeg var usikker på om skulle bli med eller ikke, ble bokstavelig talt reddet av felespillet til Lillian. Sangen fikk en ny vri og dimensjon som løftet den ut av faren for å bli et «outtake«.


    Jeg er ikke så flink til å beskrive stilen til en gitt utøver, spesielt ikke på et instrument som fele. Om jeg allikevel skulle prøve å beskrive stilen til Lillian må det bli at hun spiller klart, melodiøst og tydelig. Faktisk så tydelig at jeg automatisk nynner med, som om jeg har hørt melodien før, men uten at jeg egentlig i utgangspunktet hadde vært i stand til å nynne den samme melodien på egenhånd. Rett og slett nydelig! Dette blir fantastisk fint!


    Info om mikrofon til opptak av fele finnes her.

    PS:
    Vi fikk nylig en fin omtale i Bluesnews i forbindelse med siste platen:
    Bluesnews - Bluesnews
     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    Innspilling av kor

    Det er tid for litt krydder. Og et av mine favorittkrydder er vakre damestemmer i søt harmoni – ikke for sukkersøtt vel å merke! På tre av de ti nye sangene la vi på litt ekstra trøkk i form av Grethe B. Sviland, Hanne Vasshus, Maria Toresen og Olaug Mundal. Maria Toresen har forresten en nydelig singel ute. Check it out!!!

    Nei men se på denne flotte gjengen!




    Mikrofonen vi brukte til opptak av kor – Neumann USM 69:

    Dette er en kondensator stereomikrofon som er bygget opp av to mikrofoner som befinner seg over en annen. Karakteristikken kan stilles separat ved hjelp av to knapper - en gul og rød som er vist på bildet under. Den fysiske posisjonen kan endres ved å rotere kapslene i hver sin retning – noe som egner seg for XY og MS stereoopptak. Som oftest med Neumann mikrofoner er dette og en meget påkostet sak. Noe av forklaringen til den særdeles høye prisen ligger i at det faktisk er to helt uavhengige mikrofoner, sett fra et elektrisk stand punkt, med to separate strømforsyninger. Needless to say at mulighetene er mange her! USM 69 ble introdusert på markedet i 1979 og er fortsatt i produksjon den dag i dag.



    Et lite klipp hvor vi øver koring før opptak. Ned-strippet, uten sminke og akustisk


     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    Innspilling av Dobro

    Å få besøk av Arne Skage Jr. var intet mindre enn en ære. Arne er fra Flekkefjord og har har vært aktiv på den norske musikkscenen i over tretti år. Vi ble først «kjent» med hverandre via MySpace for nøyaktig ti år siden. Faktisk i forbindelse med utgivelsen av Gospel & Drinking Songs. Allerede den gang lekte vi med ideen om å få til et samarbeid. Det skulle altså ta ti år men det var verdt det






    Arne Skage Jr. har spilt ulike slide-instrumenter og elektrisk gitar med Roy Rogers, Thomas Dybdahl, Jørn Hoel, Thulsa Doom, Bjarne Brøndbo, Eriksen og ikke minst Reidar Larsen og Svein Tang Wa, bare for å nevne noen. Og nå er The Alabama Rodeo Stars også del av denne flotte listen. I skrivende stund er han godt i gang som produsent for Myrull sitt kommende album. Følg prosessen på hjemmesidene til Arne her.
    Mikrofonen vi brukte er av typen Neumann CMV653. Dette er den samme mikrofonen som ble brukt på vokal og fele.





    Dobroen er av det høyst eksklusive merket Watson kjøpt på Sagevik Kvadrat i 1991. Dette var den første squarenecken Arne kom over i Rogaland. Et relativt billig instrument men med nydelig tone. Samme instrument ble brukt på alle Eriksen platene Arne spilte på (unntatt den første). Det er altså samme instrument vi hører på f.eks «Kanarifoggelens sang«. Her er et lite klipp fra studio:

     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    Miksing av nytt album

    Eirik Bekkeheien er godt i gang med å mikse vårt kommende album. Denne prosessen prøver jeg etter beste evne å holde meg langt borte fra.
    Et par friske ører, som ikke henger seg opp i uviktige banaliteter, er et must når det kommer til å sette alle instrumentene på plass i det som skal bli det endelige lydbildet. Jeg har jobbet med Eirik tidligere, og har alltid hatt stor sans for både ørene og det tekniske talentet han besitter. Hør bare på siste innspillingen til Tønes! Det låter meget ryddigt og fint spør du meg.


    Eirik Bekkeheien in action:





    Under følger et lite klipp fra sangen som vil avslutte det kommende albumet. Tittelen på albumet er 9 Uplifting Songs & A (Happy) Sad Song. Det bør gi en pekepinn på hva den aktuelle sangtittelen på siste låt er ;)
    Jeg liker relativt høy koring og jeg liker når det låter analogt og ekte, hva nå enn det betyr, og det er heller ikke feil når klangen er en smule vindskeiv. Det er noe med vindskeivt og country ("anti-oksymoron"). Og det er typisk slike uforståelige beskrivelser Eirik må forholde seg til - jeg føler med han!





    Litt utstyr:



     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hei Olav! Fine hester, har du oppgradert?
    Gleder meg til plate :)
     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    Hei Olav! Fine hester, har du oppgradert?
    Gleder meg til plate :)
    Fantastiske hester!
    Anlegget ser fortsatt slik ut - har ikke endret noe siden høyttalerne kom i hus for nesten to år siden:
    DSC05108.jpg


    Har du satt deg opp på forhåndsbestilling av vinyl eller CD, Vermin? :)

    Med vennlig hilsen,
    Olav Larsen
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Hei Olav! Fine hester, har du oppgradert?
    Gleder meg til plate :)
    Fantastiske hester!
    Anlegget ser fortsatt slik ut - har ikke endret noe siden høyttalerne kom i hus for nesten to år siden:
    Vis vedlegget 270299

    Har du satt deg opp på forhåndsbestilling av vinyl eller CD, Vermin? :)

    Med vennlig hilsen,
    Olav Larsen

    Hehe smset vel litt ang det med deg ifjor? Vil selvsagt ha en vinyl, med både leppestift og signatur
     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    Hei Olav! Fine hester, har du oppgradert?
    Gleder meg til plate :)
    Fantastiske hester!
    Anlegget ser fortsatt slik ut - har ikke endret noe siden høyttalerne kom i hus for nesten to år siden:
    Vis vedlegget 270299

    Har du satt deg opp på forhåndsbestilling av vinyl eller CD, Vermin? :)

    Med vennlig hilsen,
    Olav Larsen

    Hehe smset vel litt ang det med deg ifjor? Vil selvsagt ha en vinyl, med både leppestift og signatur
    Goe mann!
    Ja du står på listen :D
     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    Smakebit til medlemmer av Hifisentralen

    Hei,

    Tusen takk til alle som har følgt med på denne tråden så langt.
    Platen er nå sendt til mastering.

    Her er en liten ekslusiv smakebit fra det kommende albumet:
    https://www.dropbox.com/s/jwgfq7dfdyqgyf3/Early in the Morning Rev2 -.mp3

    Cover Teaser.jpg


    Jeg har og opprettet en lukket gruppe på facebook for alle som velger å forhåndsbestiller CD eller vinyl.
    Det er bare å trykke på "join" så ordner jeg resten. Ingen kjedelig forhåndsbetaling og masse ekstra materiale i form av lyd og video tilgjengelig :)
    https://www.facebook.com/groups/alabamarodeostarsvinyl/

    Med vennlig hilsen,
    olavlarsen
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Flott å høre Olav, hvor mye kontroll har du på masteringen?
     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    Flott å høre Olav, hvor mye kontroll har du på masteringen?
    Hei hei,

    Ikke mye da jeg ikke forstår så mye hva prosessen går ut på.
    Men jeg hører jo på det endelige resultatet og gir tilbakemelding om det er noe jeg ikke er fornøyd med :)

    Med vennlig hilsen,
    Olav Larsen
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Flott å høre Olav, hvor mye kontroll har du på masteringen?
    Hei hei,

    Ikke mye da jeg ikke forstår så mye hva prosessen går ut på.
    Men jeg hører jo på det endelige resultatet og gir tilbakemelding om det er noe jeg ikke er fornøyd med :)

    Med vennlig hilsen,
    Olav Larsen
    ok, da kommer det i det minste en bønn om å beholde mest mulig dynamikk i vinyl masteren!
     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    Pakker vinyl for harde livet!

    Takk til alle tålmodige som forhåndsbestilte! :)

    Vinyl.jpg
     

    Jones67

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2013
    Innlegg
    20
    Antall liker
    14
    Sted
    Rogaland
    Veldig fin tråd dette her !!
    Flott gløtt inn i studiojobbingen deres ....og veldig masse kremutstyr !

    Jone
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hei og hopp og takk for en gøyal og opplysende tråd, Olav. Som du vet mottok jeg platen i posten med en gang den var kommet fra pressen, slik som dine foregående utgivelser. Og som jeg har skrevet på sosiale medier kan jeg virkelig anbefale den. Både musikalsk og sonisk holder den mål, for det er en utgivelse som puster og lever på alle måter. Passelig moderasjon i postproduksjon gjør den til en av de bedre utgivelsene å lytte til fra senere år. I alle fall på mitt "nye" vintageanlegg i kjellerstuen på Karmøy.

    Jeg fikk en aldri så liten chuckle av bildene lenger oppe på denne siden, og det var synet av Roland Space Echo som skapte det lille latterutbruddet. Ikke fordi det er et latterlig produkt, men fordi mitt første møte med den boksen er ganske latterlig. Som uerfaren og litt for nysgjerrig livetekniker fikk jeg det for meg å åpne lokket og sjekke innsiden for noe over 30 å siden. Boing! var lyden jeg hørte da hele båndet som lager klangen spratt ut av kassen, og en fortvilet tenåringstekniker (les: meg) fikk plutselig en salig jobb med å få båndet på plass igjen før boksen skulle ut på en ny jobb. Ikke en særlig artig opplevelse, men et litt morsomt minne i ettertid.

    Stå på, min etterhvert gode venn. Du er en ridder i skinnende rustning for oss americana-frelste. :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.290
    Antall liker
    11.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Se der ja. My gammelt godt som kommer fram her nå. :)

    Og nå kom jeg på hva jeg glemte da jeg var innom musikkhandleren idag.
    Skulle hatt med meg lanseringen på SKei-loftet, men ble forhindret igjen. Antar at Liv og gutane hos Skei har både CD og vinyl av denne, så jeg er sikret ?

    Takk igjen for en spesiell og fin tråd. Det går an å finne ekte musikalsk innhold på HFS, ja!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det går an å finne ekte musikalsk innhold, ja. Vi har jo flere aktive musikere blant oss (deriblant deg med din messing, ottone). Og det er faktisk ikke bare Olav og meg selv som har endel erfaring fra studioarbeid, men også noen få andre. Uten at det minimerer verdien av erfaringene til de som utelukkende har egnet livet sitt til lytting av ferdige produkter, for det er mange av dere jeg har stor respekt for når det kommer til meninger om lyd.
     

    Bent

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    2.737
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Da var platen komt i hus her også. Får ikke hørt på den før i morgen, men gleder meg allerede.
     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    Hei og hopp og takk for en gøyal og opplysende tråd, Olav. Som du vet mottok jeg platen i posten med en gang den var kommet fra pressen, slik som dine foregående utgivelser. Og som jeg har skrevet på sosiale medier kan jeg virkelig anbefale den. Både musikalsk og sonisk holder den mål, for det er en utgivelse som puster og lever på alle måter. Passelig moderasjon i postproduksjon gjør den til en av de bedre utgivelsene å lytte til fra senere år. I alle fall på mitt "nye" vintageanlegg i kjellerstuen på Karmøy.

    Jeg fikk en aldri så liten chuckle av bildene lenger oppe på denne siden, og det var synet av Roland Space Echo som skapte det lille latterutbruddet. Ikke fordi det er et latterlig produkt, men fordi mitt første møte med den boksen er ganske latterlig. Som uerfaren og litt for nysgjerrig livetekniker fikk jeg det for meg å åpne lokket og sjekke innsiden for noe over 30 å siden. Boing! var lyden jeg hørte da hele båndet som lager klangen spratt ut av kassen, og en fortvilet tenåringstekniker (les: meg) fikk plutselig en salig jobb med å få båndet på plass igjen før boksen skulle ut på en ny jobb. Ikke en særlig artig opplevelse, men et litt morsomt minne i ettertid.

    Stå på, min etterhvert gode venn. Du er en ridder i skinnende rustning for oss americana-frelste. :)
    Takker for fine ord og morsom anekdote!
    Kom på konsert førstkommende lørdag om du har tid - vi spiller på Folken i Stavanger! :)

    Mvh,
    Olav Larsen
     

    olav_larsen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.01.2004
    Innlegg
    538
    Antall liker
    84
    Se der ja. My gammelt godt som kommer fram her nå. :)

    Og nå kom jeg på hva jeg glemte da jeg var innom musikkhandleren idag.
    Skulle hatt med meg lanseringen på SKei-loftet, men ble forhindret igjen. Antar at Liv og gutane hos Skei har både CD og vinyl av denne, så jeg er sikret ?

    Takk igjen for en spesiell og fin tråd. Det går an å finne ekte musikalsk innhold på HFS, ja!
    Hallaisen!
    Takker for støtten! Liv har både LP og CD. Signerte faktisk LP platene jeg la fra meg hos Ivar Skei :)
    Vinyl Ivak Skei.jpg

    Mvh,
    Olav Larsen
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hei og hopp og takk for en gøyal og opplysende tråd, Olav. Som du vet mottok jeg platen i posten med en gang den var kommet fra pressen, slik som dine foregående utgivelser. Og som jeg har skrevet på sosiale medier kan jeg virkelig anbefale den. Både musikalsk og sonisk holder den mål, for det er en utgivelse som puster og lever på alle måter. Passelig moderasjon i postproduksjon gjør den til en av de bedre utgivelsene å lytte til fra senere år. I alle fall på mitt "nye" vintageanlegg i kjellerstuen på Karmøy.

    Jeg fikk en aldri så liten chuckle av bildene lenger oppe på denne siden, og det var synet av Roland Space Echo som skapte det lille latterutbruddet. Ikke fordi det er et latterlig produkt, men fordi mitt første møte med den boksen er ganske latterlig. Som uerfaren og litt for nysgjerrig livetekniker fikk jeg det for meg å åpne lokket og sjekke innsiden for noe over 30 å siden. Boing! var lyden jeg hørte da hele båndet som lager klangen spratt ut av kassen, og en fortvilet tenåringstekniker (les: meg) fikk plutselig en salig jobb med å få båndet på plass igjen før boksen skulle ut på en ny jobb. Ikke en særlig artig opplevelse, men et litt morsomt minne i ettertid.

    Stå på, min etterhvert gode venn. Du er en ridder i skinnende rustning for oss americana-frelste. :)
    Takker for fine ord og morsom anekdote!
    Kom på konsert førstkommende lørdag om du har tid - vi spiller på Folken i Stavanger! :)

    Mvh,
    Olav Larsen
    Deg på Folken har jeg virkelig lyst til å oppleve. Hjemmebane og greier, men på lørdag har jeg nok med familieforpliktelser nord for Boknafjorden. Eneste jeg har opplevd på Folken er Shane McGowan & The Popes for nesten 20 år siden, så det er sannelig på tide nå. Men dessverre ikke på lørdag, tror jeg. Men tusen takk for invitasjon. Dere som bor i Stavanger eller omegn bør kjenner deres besøkelsestid. Jeg har opplevd Olav live på Ole Bull i Bergen, og det var en glimrende konsert. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn