Innspilling av komponenter i anlegget

Hva må spilles inn i et anlegg

  • Høyttalere

    Stemmer: 0 0.0%
  • Elektronikk

    Stemmer: 0 0.0%
  • Kabler

    Stemmer: 0 0.0%
  • Pick-up element

    Stemmer: 0 0.0%
  • Arm på platespiller

    Stemmer: 0 0.0%
  • Selve platespilleren

    Stemmer: 0 0.0%
  • Rack

    Stemmer: 0 0.0%
  • Underlag for komponenter

    Stemmer: 0 0.0%
  • Lytterommet

    Stemmer: 0 0.0%
  • Strømkurs

    Stemmer: 0 0.0%
  • Selve CD-plata/vinylplata

    Stemmer: 0 0.0%
  • Lyttestolen

    Stemmer: 0 0.0%
  • Kona

    Stemmer: 0 0.0%
  • Ingenting

    Stemmer: 0 0.0%
  • Ørene

    Stemmer: 0 0.0%
  • Alt

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0
R

Rojoh

Gjest
KindOfBlue skrev:
Snickers-is skrev:
PS: Seas bruker ca 30-60 sekunder på innspilling av et høyttalerelement. Dette gjøres på max slaglengde og etter denne prosessen endrer ikke egenskapene seg.
Ha! Hva vet vel Seas om høyttalerelementer??? ;D
Legger ved en måling utført av Troels Gravesen av en standard SEAS 8". 4h/40Hz er måledata gjort etter 4 timers elementmasasje med 40Hz-signal på element. Tar også med et sitat fra måleprosedyren:

"It's always interesting to see how your TS data measurements correlate with the factory data. The "40Hz/4h" means second measurements after the drivers had been given some heavy 40Hz massage for 4 hours. (Several weeks of use didn't change this figure one single Hz).
Surprisingly the Qms and Qe are in good harmony, but the Fs and Vas.... Actually I don't mind the significantly lower Vas and higher Fs as we can use a smaller cabinet. That's something. I really wonder if the suspension will soften so much it will reduce the Fs by 10 Hz. And subsequently raise the Vas to almost twice the current value. The TS data were done by the added volume method, using a 29.4 litre closed enclosure to measure the increase in Fs.

Tolker vel dette som om at bassresponsen vil forandres etterhvert (=innspilling?), men det kan gjerne Snickers eller andre teknisk kyndige utdype.

Hentet fra: http://www.troelsgravesen.dk/PMS.htm


Mvh. Johan
 

Vedlegg

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
lark skrev:
motoren skrev:
lark skrev:
Pickup-arm er forunderlig nok uten stemmer. Dette er vel den komponenten som endrer karakter raskest de første timene, eller ???
hvordan kan du spille inn en arm?

mvh
Rett og slett ved å la den spille plater. Vibrasjoner får atomene til å pakke seg tettere sammen over tid (på samme måte som man vibrerer betong, eller får sand til å pakke seg ved å banke på beholderen som inneholder sanden). Dette fører til et mer dødt og resonansfattig materiale. ;)
Hva i all verden slags metall er det i armene du benytter? Eller hva slags riller er det i de benyttede plater?
Selvfølgelig kan ikke metall og våt betong eller sand sammenlignes. Prøv å komprimere herdet betong.
Jeg tror du ender opp i "shitcreek" nå, hvis du ikke kan dra opp noe kvantefysikk som gir belegg for påstanden.
 
N

nb

Gjest
el_mariachi skrev:
Hva i all verden slags metall er det i armene du benytter? Eller hva slags riller er det i de benyttede plater?
Selvfølgelig kan ikke metall og våt betong eller sand sammenlignes. Prøv å komprimere herdet betong.
Jeg tror du ender opp i "shitcreek" nå, hvis du ikke kan dra opp noe kvantefysikk som gir belegg for påstanden.
Jeg tror lark tuller.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.847
Antall liker
38.587
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
nb skrev:
el_mariachi skrev:
Hva i all verden slags metall er det i armene du benytter? Eller hva slags riller er det i de benyttede plater?
Selvfølgelig kan ikke metall og våt betong eller sand sammenlignes. Prøv å komprimere herdet betong.
Jeg tror du ender opp i "shitcreek" nå, hvis du ikke kan dra opp noe kvantefysikk som gir belegg for påstanden.
Jeg tror lark tuller.
får håpe det :D

mvh
 
L

lark

Gjest
nb skrev:
Jeg tror lark tuller.
Den som har kjennskap til W. Hauptmanns vibrajonsteori ser umiddelbart at dette ikke er tull.........., nei fanden også jeg kan ikke holde på slik lenger. Bare tull, men jeg kunne ikke dy meg...... ;D
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.847
Antall liker
38.587
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
lark skrev:
nb skrev:
Jeg tror lark tuller.
Den som har kjennskap til W. Hauptmanns vibrajonsteori ser umiddelbart at dette ikke er tull.........., nei fanden også jeg kan ikke holde på slik lenger. Bare tull, men jeg kunne ikke dy meg...... ;D
det var godt å høre lark,vet jo aldri ;)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
lark skrev:
nb skrev:
Jeg tror lark tuller.
Den som har kjennskap til W. Hauptmanns vibrajonsteori ser umiddelbart at dette ikke er tull.........., nei fanden også jeg kan ikke holde på slik lenger. Bare tull, men jeg kunne ikke dy meg...... ;D
Og jeg gikk fem på :p
Litt gøy skal det det være ;D
 
Topp Bunn