Innspilling av HI-FI utstyr

U

utgatt60135

Gjest
Snakker om endringer som gradvise over tid...
Ja, etter at arbeidstemperatur er nådd. Ikke sant?

Testing av innspilling er ikke noe jeg har tenkt noe over av den enkle grunn at jeg ikke tror noe på det. Kunne alltids prøvd om den muligheten hadde dukket opp, men da er man som sagt avhengig av å ha to produkter tilgjengelig samtidig.
 
U

utgatt60135

Gjest
Hiv noen mener hifi skal "spilles" inn eventuelt brennes inn etter spesielle regler, så har vel noen få regler noe for seg.

Bla. ikke spille med full guffe på nye høyttalere før kantoppheng har fått myknet noe opp.
Selve elektronikken bør vel kanskje få komme i arbeidstemperatur før man fyrer opp alle krefter.
Nei, det er bare å guffe på med forsterkeren. Angående høyttalere så tror jeg faren med å dra på er minimal. Noen butikker råder til å guffe på mye for at de skal mykne fortere. I min logikk må jo varmegangen til innspilling være en større fare enn eventuelt bittelitt stive oppheng. Ikke alle høyttalere endrer seg over tid heller. Jeg hadde godt brukte demomodeller i 2 uker før jeg tok av plasten på mine spiller nye, men de låt identisk med de gamle fra første minutt.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.512
Antall liker
102.804
Torget vurderinger
23
Som så mye annet i denne hobbyen/industrien er "innbrenning" opphypet så til de grader. Låter det drit rett ut av esken så er det sannsynligvis drit.
 
N

nb

Gjest
Den famøse DVD-spilleren til dere-vet-hvem trengte jo også 500-1000 timer innspilling i følge selvtitulerte autoriteter på denslags - dvs folk med konkret erfaring med produktet. Noen ville muligens hevde at det var en større sensasjon at spilleren fortsatt hang sammen etter 500-1000 timer.

Så det ser ut som noe som er opplest&vedtatt at skjer, særlig om tingene har kostet en del og er litt sære. Det helt uavhengig av faktiske forhold.
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg hadde også en slik skrikende lyd etter jeg brente av (ikke inn) noen laken på grammofonavspillingsutstyr. Men det var visst bare kjærringa fant jeg ut.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.517
Antall liker
35.408
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Som så mye annet i denne hobbyen/industrien er "innbrenning" opphypet så til de grader. Låter det drit rett ut av esken så er det sannsynligvis drit.
Ja. Men det er utrolig hva man kan overbevise seg selv om hvis man sitter en måneds tid og tenker over at komponenten var grisedyr, så dette må jo være bra.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.512
Antall liker
102.804
Torget vurderinger
23
sugg.png


For ytterligere fordypning i emnet, se "Innbrenning av Hifiutstyr" bind I- IV
 
S

Syncrolux

Gjest
Er ikke hifi-entusiaster immune mot selvsuggesjon, i stigende grad etter hvor mye anlegget koster?
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Må bare korrigere Dr.Philos. Sluket på en ting.
Det er oftere massesuggesjon her inne enn selvsuggesjon.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.512
Antall liker
102.804
Torget vurderinger
23
Er ikke hifi-entusiaster immune mot selvsuggesjon, i stigende grad etter hvor mye anlegget koster?
Eksponensialt vil jeg si! I hvertfall for oss som driver med horn...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.512
Antall liker
102.804
Torget vurderinger
23
Må bare korrigere Dr.Philos. Sluket på en ting.
Det er oftere massesuggesjon her inne enn selvsuggesjon.
Kanskje det bare er noe du lurer deg selv til å tro..?? ;) Jeg var litt i tvil før men nå vet jeg ikke riktig. Mange selv- varianter her inne, selvplagere, selvskadere, selvopptatte (gulp), selviske og ikke minst selvsuggesjonister.
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Min erfaring er at jeg aldri har hørt (eller hørt etter) effekten av "innspilling" av komponenter. Oppvarming til stabile arbeidsforhold derimot er velkjent. BAT'en trenger f.eks. et par timers tid for å låte virkelig godt. Ellers rimer begrepet tilvenning også med egen erfaring da de store forskjellene ikke alltid er like store og tydelige etter en tid. Helt subjektivt, ikke basert på vitenskapelige metoder og basert på dårlig husk .....
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
...
Jeg skiftet ut utgangs kondensatorene på min rørforsterker og la samtidig inn et par ekstra.
Sånn umiddelbart var det litt skrikendes lyd, men etter noen få timer var den like fin igjen.
Tenkte det kunne være loddingene som måtte gå seg til? Eller det bare er kondensatorene, siden de var nye?
Jeg opplever ofte noe av det samme med bytte av koblingskondensatorer, men jeg har ikke «forsket» nok på det til å finne noen bestemt systematikk. Det er heller ikke alltid like lett å mene noe matnyttig om evt endringer i teknisk ytelse er til de bedre eller værre uten målinger som faktisk viser forskjellen før og etter. Egne forventninger til å høre endringer er en vesentlig faktor. Det kan muligens også relateres til at bl.a. elektrolyttkonsendsatorer og polyesterkonendsatorer i visse tilfeller bidrar med tildels vesentlig forvregning (avhengig av arbeidsbetingelser). EDIT: En annen vesentlig faktor er knyttet til oppvarming/driftstemperatur, iveren etter å høre forskjell før og etter inngrep gjør at jeg ofte lytter på «kaldt» apparatur etter modifikasjon, mens referansen før modifiaksjon stort sett er ferdig oppvarmet apperatur. Dvs at mye av den opplevde «innbrenningen» egentlig er normal oppvarming av apparaturet.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Må bare korrigere Dr.Philos. Sluket på en ting.
Det er oftere massesuggesjon her inne enn selvsuggesjon.
Kanskje det bare er noe du lurer deg selv til å tro..?? ;) Jeg var litt i tvil før men nå vet jeg ikke riktig. Mange selv- varianter her inne, selvplagere, selvskadere, selvopptatte (gulp), selviske og ikke minst selvsuggesjonister.
Selv-lurt er vel-lurt, eller noe sånt.........har et par ganger vært så smart at jeg har lurt meg selv, ja. Men er ute av skapet nå. Det blir aldri noe annet enn horn her i huset.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.512
Antall liker
102.804
Torget vurderinger
23
Selv-luring er vanligere enn mange tror; min personlige rekord skjedde i ungdommen, jeg og en kompis hadde handlet pølser & cola i byens herværende pølsehimmel #1, "Mor i bakken" eller "Mor i bua" som vi også kalte kiosken - nærmere bestemt i Kampebakken opp mot Kampen kirke (litt lokalkolorit får dere tåle); vi hadde fått pølsene og alt var på stell, kompisen betalte med en hundrelapp som raskt forsvant ned i Mor's hjemmelagde kassaapparat foran på forkleet, men det var tidlig på kvelden så Mor hadde ikke veksle penger og måtte gå inn i huset for å hente. Dette var da man faktisk fikk flere pølser OG et par cola for godt under hundrelappen - altså yngre tertiærtid ca. However, mens Mor er inne for å finne vekslepengene våre så fikk vi den geniale ide å stikke av fra regninga!! Vi ler fortsatt, 30 år senere...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.512
Antall liker
102.804
Torget vurderinger
23
Touche, Arve! Nei, Gud forby! Kan knapt nok telle til tyve uten å ta av meg sokkene..
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Kan det være slik at dette med innspillingstid er arvet fra anmeldere i tidsskrifter? og gjerne via enkelte butikker som forteller at det du kjøper nå spiller ikke bra før det er gått minst 100 timer.
Har mer enn en gang observert i anmeldelser at etter x antall timer "åpnet det hele seg", "bassen løsnet", "perspektivet falt på plass", osv osv...
Jeg sikter ikke spesielt til Norske magasiner, men også Amerikanske, Engelske.
Hører de noe som andre ikke hører? Det er jo ganske mange respekterte folk som står bak slike uttalelser.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jo mer innspillingstid - jo mer eksklusivt og bra er produktet..
Slik er det alltid :)
Man kan til og med betale ekstra for innbrenning i dertil egnede produkter. Så slipper man å vente den lange tida det tar.
Gjelder vel kanskje bare kabler dette? At man stabiliserer og rydder elektroner og slikt.... Hvem vil vel ikke ha et produkt som er ferdig innbrent?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kan komponenter bli "utbrente" ... :cool:...Med påfølgende depresjon hos eier...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Den noko spesielle, men absoutt interssante rørforsterkaren "the Lars", var vissnok best når han ikkje hadde stått på for lenge. Høyrest merkeleg ut, men når testpanelet erfarte dette, er det vel all grunn til å ta det med.
Det er ille når ein orintolog (om enn aldri så nærsynt) observerar ein sjeldan korsnebb, og etterpå får høyre "Det var sikkert ei kråke du såg, det er massevis av kråker der du var". Dersom mange orintologar har sett korsnebben, burde det vere endå meir truverdig.
Kanskje vi kunne teste eit apparat i to versjonar? Fyrst sjekke at dei høyrest identiske ut. Deretter la det eine stå på nokre dagar/veker, og så samanlikne med den tilnærma ubrukte. Dersom det då er korsnebb, er det korsnebb. Ikkje kråke.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.326
Torget vurderinger
1
...
Kanskje vi kunne teste eit apparat i to versjonar? Fyrst sjekke at dei høyrest identiske ut. Deretter la det eine stå på nokre dagar/veker, og så samanlikne med den tilnærma ubrukte. Dersom det då er korsnebb, er det korsnebb. Ikkje kråke.
Jeg tipper at to «like» apparater i samme produksjonsserie kan låte og måle tilstrekkelig ulikt at det «vasker ut» evt forskjeller fra «innbrenning».

Det er i grunnen rart at audiofile ikke jakter på «the golden sample».

mvh
KJ
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.247
Antall liker
4.384
Torget vurderinger
0
De fleste har litt rett i denne tråden og ytterst få har helt rett.
Who cares?
 
U

utgatt60135

Gjest
Kan det være slik at dette med innspillingstid er arvet fra anmeldere i tidsskrifter? og gjerne via enkelte butikker som forteller at det du kjøper nå spiller ikke bra før det er gått minst 100 timer.
Det tror jeg du kan ha rett i. Jeg tror anmeldere former mange gryende entusiaster på godt og vondt.
 
H

hebu

Gjest
Rock, du har så rett så rett... Utstyret spilles inn , enten man vil eller ei ! :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
...
Jeg skiftet ut utgangs kondensatorene på min rørforsterker og la samtidig inn et par ekstra.
Sånn umiddelbart var det litt skrikendes lyd, men etter noen få timer var den like fin igjen.
Tenkte det kunne være loddingene som måtte gå seg til? Eller det bare er kondensatorene, siden de var nye?
Jeg opplever ofte noe av det samme med bytte av koblingskondensatorer, men jeg har ikke «forsket» nok på det til å finne noen bestemt systematikk. Det er heller ikke alltid like lett å mene noe matnyttig om evt endringer i teknisk ytelse er til de bedre eller værre uten målinger som faktisk viser forskjellen før og etter. Egne forventninger til å høre endringer er en vesentlig faktor. Det kan muligens også relateres til at bl.a. elektrolyttkonsendsatorer og polyesterkonendsatorer i visse tilfeller bidrar med tildels vesentlig forvregning (avhengig av arbeidsbetingelser). EDIT: En annen vesentlig faktor er knyttet til oppvarming/driftstemperatur, iveren etter å høre forskjell før og etter inngrep gjør at jeg ofte lytter på «kaldt» apparatur etter modifikasjon, mens referansen før modifiaksjon stort sett er ferdig oppvarmet apperatur. Dvs at mye av den opplevde «innbrenningen» egentlig er normal oppvarming av apparaturet.

mvh
KJ
Ja, jo..men i mitt tillfelle hadde jeg ikke den skrikendes lyden på kaldt forsterker heller.
Ca. tja 2-4 timer, kanskje så lite som et par timer, husker ikke helt, så var den ok igjen, så ja..har ikkje peiling. Tenkte først det kanskje var loddingene?

Kan komponenter bli "utbrente" ... :cool:...Med påfølgende depresjon hos eier...
joa.. hørt om kondiser som er gamle og tørre.. er ikke det noe slikt da?
 
Topp Bunn