Høyttalere Innspilling av høyttalere..?

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
- Membran-opphengene blir mer elastisk og følsomt for forsterkerens "arbeidsoppgave" .
- Spyderen bak membranene blir mer elastiske og lettere for forsterkeren å styre.
At det er en sammenheng mellom compliance på elementenes oppheng og forsterkerens evne til å styre elementene er feil. Det er motorsystemet som styrer elementet, dvs magnet/svingspole, ikke opphenget.

Det er riktig at opphenget vil mykne opp over tid, men det vil være snakk om minutter med litt hard "massasje" før alt faller på plass. I praksis kan egenresonansen til elementene falle 20-30%, men dette har ingen reell betydning for hvordan høyttaleren låter.
Det er motorsystemet med magnet/svingspole som elektronisk styrer elementet, MEN det er elastisiteten i Spider og Membranoppheng som blir "bremser" på membran-utslaget... og styrings-muligheten.
Mvh. Lyden av Opplevelser av valg av Elastisitet...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.513
Antall liker
102.814
Torget vurderinger
23
Endring i lydkvalitet kan gå begge veier når det gjelder antatt oppmykning av spider og kantoppheng.... større utsving som følge av tenkt lettere mulighet for membranen til å bevege seg kan også gi større elektromotoriske signaler tilbake til forsterkeren, som takler dette mer eller mindre bra.
 

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Innlegg
395
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
Jeg tror fasiten er enten at ting må spilles inn til like etter garantien har gått ut, eller til rett etter at returretten butikken gir har gått ut....
- Neida, Du bare kjøper Demo-produktet med fult tilbake-Leverings-KRAV ...- som gir Deg enten pengene tilbake - eller NYTT produkt med oppgraderingsmuligheter !!!
Mvh. Lyden av Opplevelser med Seriøse KUNDER...
 
S

Syncrolux

Gjest
- Membran-opphengene blir mer elastisk og følsomt for forsterkerens "arbeidsoppgave" .
- Spyderen bak membranene blir mer elastiske og lettere for forsterkeren å styre.
At det er en sammenheng mellom compliance på elementenes oppheng og forsterkerens evne til å styre elementene er feil. Det er motorsystemet som styrer elementet, dvs magnet/svingspole, ikke opphenget.

Det er riktig at opphenget vil mykne opp over tid, men det vil være snakk om minutter med litt hard "massasje" før alt faller på plass. I praksis kan egenresonansen til elementene falle 20-30%, men dette har ingen reell betydning for hvordan høyttaleren låter.
Det er motorsystemet med magnet/svingspole som elektronisk styrer elementet, MEN det er elastisiteten i Spider og Membranoppheng som blir "bremser" på membran-utslaget... og styrings-muligheten.
Mvh. Lyden av Opplevelser av valg av Elastisitet...
Den mekaniske "bremsen" er kun under egenresonansen til elementet, og i det området bruker man normalt ikke elementet.
 

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
For å få dem HELT innspilt så trenges der i overkant av 31 måneder !
Dermed er fasiten klar. 7 mars 2018 kan du endelig åpne en øl eller farris og sette deg til rette og få godlyden. ;D
Frem til da har du god på deg til å sette deg inn i alle de andre tingene som må være på plass for du kan kalle systemet ditt et skikkelig Hi-Fi anlegg. Jeg tenker på retningbestemte høyttalerkabler, lydmolekyler, MX-D flow og andre viktige variabler. :rolleyes:
Haha ;)
 

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Jaja, ble endel meninger:) Jeg spiller mye høy musikk, men for ta det litt med ro en stund tenker jeg.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er bare å måke på. Kvalitetshøyttalere tåler MYE mer guffe enn man tror.
 
S

Syncrolux

Gjest
Det er forsåvidt et poeng ja. Viktig at det kvalitetslyd også. Dagens moderne popmusikk er så hardt klippet at det er like ille, om ikke værre, enn å overstyre forsterkeren.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det høres kanskje like ille ut, men om lyden på plata er klippet, så får høyttalerne fremdeles et "rent" signal helt opp til der forsterkeren klipper, skulle jeg tro.
 
S

Syncrolux

Gjest
Nja, høyttaleren vil fortsatt få et klippet signal, omenn på litt lavere nivå enn der forsterkeren klipper.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Hvor lenge skal man spille inn nye høytallere?? Noen sier det er bare og gi blaffen, og trøkke på med en gang..Det er RF7(2) det er snakk om her, hvis det betyr noe.

Mvh
Leggen
Dynamiske element = ca 300 timer
Elektrostater = ca 100 timer :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Nja, høyttaleren vil fortsatt få et klippet signal, omenn på litt lavere nivå enn der forsterkeren klipper.

Det du spiller av fra CD-en er i så fall et rent signal med lyden av et klippet signal fra innspillingsprosessen, så signalet høyttaleren får servert er vel ikke klippet. Det er jo ikke lyden, men selve klippingen, som kan være skadelig?
 
S

Syncrolux

Gjest
Definisjonen på et klippet signal er at det er flatt på toppen av bølgeformen. Og det finner man mye av på moderne innspillinger. Det er resultatet av klipping - mye høyfrekvent energi - som er skadelig for høyttalerne, da rent spesifikt diskantelementet. Så ja, du kan skade høyttalerne uten at forsterkeren klipper.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Mange teorier om innspilling av høyttalere. Jeg hadde en gang Sonus Faber Concertino. I manualen til disse sto det at siden høyttalerne var laget av ekte tre ville lyden endres i takt med aldring av treverket, som en god fiolin. Hadde ikke høyttalerne så lenge at jeg merket noe til dette, men det var ihvertfall en påstand fra Sonus Faber!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kan sammenlignes med whisky. Det første glasset er kanskje ikke best. Men innholdet er det samme hele veien nedover.
Smaken og oppfatningen endrer seg. Ingen tvil om det.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Tror dette med innspilling er noe man inbiller seg - man blir bare mer vant til lyden og dermed låter det bedre/riktiger etterhvert.....

Hvad angår højtaler er der i hvert tilfælde ikke noget at diskutere, det simpelthen målbart , højtalerens data ændre sig .
Untitled Document og Speaker Break In: Fact or Fiction? | Audioholics I nogle programmer er der velegnede burn-in signaler, der findes også en del lydfiler på nettet, og på en del testplader, det er typisk nogle sweep støj osv.
Men ellers er det alt rigeligt bare at spille på dem, det tager bare lidt længere tid end hvis der benyttes et decideret burn-in signal.

Jeg mener dog også at kondensatorer bl.a. skal bruge tid til at "sætte" sig, og dermed også kabler, med hensyn til Klipsch vil jeg tro at indspilnings tiden er i nærheden af ca 1000 år hvis man skal kunne holde ud at hører på dem.
 
Sist redigert:

Lydnisse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2010
Innlegg
158
Antall liker
71
Torget vurderinger
2
Finnes det noen her som er innspillingstroende, men ikke kabeltroende?
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Finnes det noen her som er innspillingstroende, men ikke kabeltroende?
Her er en. Uten at jeg er sikker kan jeg være med på at en del elementer endrer seg noe etter noen timers drift. Men ikke hundrevis av timer..
Kabler derimot... Ultra liten effekt, forsvinnende lite. Da er det i så fall noe rart med elektronikken i en av endene. Det er min praktiske erfaring. Effekten av kabler lar seg også vanskelig forklares av kjente lover og regler innenfor elektronikken. (som jeg tror på)

Armand
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Finnes det noen her som er innspillingstroende, men ikke kabeltroende?
Her er en. Uten at jeg er sikker kan jeg være med på at en del elementer endrer seg noe etter noen timers drift. Men ikke hundrevis av timer..
Kabler derimot... Ultra liten effekt, forsvinnende lite. Da er det i så fall noe rart med elektronikken i en av endene. Det er min praktiske erfaring. Effekten av kabler lar seg også vanskelig forklares av kjente lover og regler innenfor elektronikken. (som jeg tror på)

Armand
Mener vi må holde fast i at burn-in ikke er noget hokuspokus, men noget som bruges af mange seriøse firmaer , sågar også af nogle audio-firmaer.
Ændre elektronikken sig, så er jeg af den overbevisning at betingelsen for en lydændring også er til stede.

Jeg har bl.a. arbejdet med F16 radarskærme og styringer, de blev brændt ind i meget lang tid og blev med jævne mellemrum taget ud af klimaskabet og testet og justeret , justeringerne drev hele tiden (elektronikken ændre sig) og komponent-fejl opstod.

På Bruel og Kjær og Radiometer hvor jeg også har været foregik det på nogenlunde samme måde men med knapt så skrappe krav.
Til gengæld skete der noget som direkte kan relateres til audio, det blev letterer og overholde støjgrænserne , elektronikken støjede mindre og mindre som burn-in processen skred fremad.

Burn-in er vigtigt i den professionelle branche, for at få justeringer til at falde på plads, og opdage/fange de fejl som ellers ville være kommet på et tidspunkt alligevel i produktets levetid, typisk i starten.
Burn in er stress og forceret ældning.

Som sagt mener jeg også kondensatorer og kabler ændre sig ved "ind-brænding/brug" men hvad der lige sker tør jeg ikke sige 100%
Men den mest udbredte teori omhandler vist det som er beskrevet herunder.

Overgangen mellem ledemateriale og dielektrikum skulle med tiden "sætte sig/stabilisere" sig lidt således at processen herunder ændre sig en smule, lodninger skal også typisk have lidt tid til at "sætte sig", og overgangene mellem stik og bøsninger ligeså.

256232d1398147827-innbrenning-av-kabler-swada-eller-virker-det-dialektric.jpg


256234d1398148261-innbrenning-av-kabler-swada-eller-virker-det-dialektric2.jpg


Jeg forstiller mig at indbrænding som skyldes ændringer i i dialektrikum sikkert har et forløb som beskrevet her og her
 
Sist redigert:

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Det er bare å måke på. Kvalitetshøyttalere tåler MYE mer guffe enn man tror.
Hvis det er "kvalitetsguffe", så. ;) Dvs. at forsterkeren klarer å levere uten å klippe.
2 stk nad 218 biampet.
Med 2x780W tør jeg vedde på at du bare kan dra på, og at du gir deg før høyttalerene. ;)

Edit: sorry. Biampet, ja... Vel 225wpc i bassen holder nok det også. :)
Brokoblet dem på RF7 mk1 som jeg også har, men det synes jeg ikke låt særlig pent. Mye bedre med biamp, som også jeg fikk fortalt her.

Regner med det samme på mk2..??
 

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Innlegg
1.601
Antall liker
1.696
Sted
Ålesund, Norge
Endring i lydkvalitet kan gå begge veier når det gjelder antatt oppmykning av spider og kantoppheng.... større utsving som følge av tenkt lettere mulighet for membranen til å bevege seg kan også gi større elektromotoriske signaler tilbake til forsterkeren, som takler dette mer eller mindre bra.
Nettopp.
Tuner intern demping, porter, delefilter, eq.. etter noen få timer med saftig pådrag for å høre den nye kreasjonen, så må alt justeres på nytt.
Grusomt irriterende.

Og når en endelig tror alt er i mål, så setter sommeren inn og det blir varmere..
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Høyrer veldig godt skilnad på høgtalarar rett ut av boksen, og etter at dei har stått på nokre dagar. Har det vore veldig kaldt i rommet, er det også lurt å vente med den kritiske lyttinga til ein har hatt vanleg romtemperatur ei stund. Før trudde eg dette var pickupen, men eg oppdaga at det også gjorde seg gjeldande på CD-lyd, så då må det vere høgtalaropphenget.

Kablar derimot......der slit eg med å høyre skilnad på:
- når eg snur kablane motsett veg.
- når kablane er innspelte eller ferske
- når kablane ikkje har vore i bruk på ei tid, slik at dei må "varmast opp"
Men eg høyrer (litt) skilnad på nokre kablar. Og eg høyrer skilnad på kablar på 10 meter og 2 meter.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Finnes det noen her som er innspillingstroende, men ikke kabeltroende?
Her er en. Uten at jeg er sikker kan jeg være med på at en del elementer endrer seg noe etter noen timers drift. Men ikke hundrevis av timer..
Kabler derimot... Ultra liten effekt, forsvinnende lite. Da er det i så fall noe rart med elektronikken i en av endene. Det er min praktiske erfaring. Effekten av kabler lar seg også vanskelig forklares av kjente lover og regler innenfor elektronikken. (som jeg tror på)

Armand
Mener vi må holde fast i at burn-in ikke er noget hokuspokus, men noget som bruges af mange seriøse firmaer , sågar også af nogle audio-firmaer.
Ændre elektronikken sig, så er jeg af den overbevisning at betingelsen for en lydændring også er til stede.

Jeg har bl.a. arbejdet med F16 radarskærme og styringer, de blev brændt ind i meget lang tid og blev med jævne mellemrum taget ud af klimaskabet og testet og justeret , justeringerne drev hele tiden (elektronikken ændre sig) og komponent-fejl opstod.

På Bruel og Kjær og Radiometer hvor jeg også har været foregik det på nogenlunde samme måde men med knapt så skrappe krav.
Til gengæld skete der noget som direkte kan relateres til audio, det blev letterer og overholde støjgrænserne , elektronikken støjede mindre og mindre som burn-in processen skred fremad.

Burn-in er vigtigt i den professionelle branche, for at få justeringer til at falde på plads, og opdage/fange de fejl som ellers ville være kommet på et tidspunkt alligevel i produktets levetid, typisk i starten.
Burn in er stress og forceret ældning.

Som sagt mener jeg også kondensatorer og kabler ændre sig ved "ind-brænding/brug" men hvad der lige sker tør jeg ikke sige 100%
Men den mest udbredte teori omhandler vist det som er beskrevet herunder.

Overgangen mellem ledemateriale og dielektrikum skulle med tiden "sætte sig/stabilisere" sig lidt således at processen herunder ændre sig en smule, lodninger skal også typisk have lidt tid til at "sætte sig", og overgangene mellem stik og bøsninger ligeså.

Vis vedlegget 332540

Vis vedlegget 332541

Jeg forstiller mig at indbrænding som skyldes ændringer i i dialektrikum sikkert har et forløb som beskrevet her og her
Det har jeg også..................
Så lenge siden at innspilling av HiFi knapt var noe tema.
Og det var helt andre krav som lå til grunn for datidens burn-in av elektronikk.
Dagens militær elektronikk (som ikke er veldig forskjellig fra sivil / kommersiell) trenger ikke den slags behandlig.
Komponenter har blitt veldig mye mer stabile og kvaliteten generlt drastisk bedret på 30-40 år.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
@Audiomix Måske du bare skulle prøve at søge på burn-in af elektronik og vælge et af de 72 millioner link du kan evt. starte her , burn-in er bestemt ikke gået af mode, ethvert seriøst firma har burn-in test, klima test i klimaskabe, ryste test, EMC test osv.

Og de papirer over hvordan kondensatorer ændre sig som jeg link'er til er relativt nye.

Audio teknik er i øvrigt en temmelig konservativ branche , som tit bruger halvgammel teknik/elektronik, kombineret med ny .

Nu taler jeg hovedsagligt om kondensatorer og kabler i mit indlæg og det er typisk "gammel teknik" , og virker derfor ikke anderledes end det altid har gjort.

"Badekars kurven" gælder også stadigvæk, muligvis du har ret i at pålideligheden af komponenter bliver bedre som årene er gået.

Men pålideligheden for passive komponenter, kondensatorer, modstande og kabler osv som jeg taler om i mit indlæg har altid været god , og har ikke været et voldsomt problem.
"Problemet" er at lyden typisk ændre sig, hvis man kan kalde det et problem, og det er iøvrigt også på samme måde som den altid har gjort, og nogle oplever denne lydændring.
Men jeg vil også tilføje at kan noget elektronik ikke spille nogenlunde efter at have stået tændt en dag eller to så kommer det sandsynligvis aldrig til at gøre det, med højtalerer skal man have noget mere tålmodighed inden tingene falder helt på plads.

At elektronik skulle være blevet langt mere pålidelig er ærlig talt ikke lige den fornemmelse man har med konsum-elektronik, tværtimod vil jeg næsten sige.
Hvilket dette link https://www.squaretrade.com/htm/pop/lm_failureRates.html
også indikerer, det er dog fra 2006 , men jeg mener ikke der er sket noget mirakel siden den tid.

Man kan kun håbe at det er blevet bedre , og at der ikke er samme fejl-rate i den elektronik som bruges i forbindelse med transporterer mennesker i luft, på vej ,eller med tog, medicinsk udstyr, eller med ting som sendes ud i rummet, men mon ikke man i disse situationer har sikret sig en ret lav fejl rate ved bl.a. burn in, klima test, EMC test osv.

Lav en analog forstærker , i ca den første uge den står tændt vil den drive i tomgang, mest i starten, sjovt nok skete der eksakt det samme for 20 30 år siden, hvis man ikke har taget højde for det ved at lave auto-bias (tingene driver alligevel det bliver bare korrigeret).
Måles støj vil den også bliver mindre og mindre jo længere apparatet står tændt, for til sidst at stabiliserer sig.
Og et par fine toptunede ører vil også registrerer at lyden ændre sig under denne process.

Når apparatet har stabiliseret sig , så skal det dog stadigvæk bruges lidt tid på at opnår arbejdstemperaturen efter det har været slukket, en 1/2 til en time.
Så det kan altid svarer sig at holde anlægget tændt hele tiden , hvis man vil opnår den maksimale lydkvalitet , elektronik kører rigtig godt efter et par timers opvarmning , men endnu bedre efter at have været tændt i 24 timer eller mere.
Højtaleren skal dog stadigvæk bruge lidt tid for at opnår sin arbejdstemperatur. Så man vil stadigvæk mærke en ændring af lyden, når der startes med at spille på anlægget.
 
Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.006
Antall liker
12.887
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Mine høyttalere låt knallbra rett ut av esken, og gjør det fortsatt.:D
Kanskje de ble innspillt på fabrikken? ...aner ikke.
B
 
8

8x12_TOM

Gjest
Bergfinn: Betyr vel bare at du har god bakkekontakt, og at du har vært i gjennom en realitysjekk i forbindelsen meg at hi-fi interessen blomstrer for andre gang.

Fra en som har et hode som forandrer seg mye mer enn noen høyttaler under innspilling.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.270
Antall liker
1.173
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Ærlig talt; tror jeg det er klogt at forholde sig til hva produksenten av høytaleren, beskriver i deres vejledning.
Alt andet lige har de nok mere pejling, end de fleste brugerne på dette forum :rolleyes:
Slik som kabel produsentene mener du ;)
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Det har altid undret mig at nogle gider at fyrer disse one linere af , som typisk har indholdet du er dum, fordi jeg hører og mener noget andet end dig.
Det var fint nok hvis det var fulgt op med den nødvendige argumentation/dokumentation for påstanden, eller i det mindste et forsøg derpå, men det er aldrig tilfældet , disse indlæg har tilsyneladende en helt anden funktion der som sagt er noget uklar for mig.

Mere mærkeligt er det at jeg faktisk lader mig irriterer af det, og dermed bruger tid på at prøver at svarer disse "one line eksperter".
Det er som regel fuldstændig omsonst, fordi der dukker bare endnu flere one line eksperter op, som også siger du er stadigvæk meget meget dum og ved ikke hvad du snakker om, for jeg mener, og hører noget andet end dig Æh bæ buh....
 
Sist redigert:
8

8x12_TOM

Gjest
Kortvarig, du irriterer deg for lett. Bergfinn er i mine øye en med samme forhold til hi-fi som meg selv, og det finnes andre med litt annet syn på ting.
Synes vi bør ha plass til alle jeg, og tåle noen småstikk innimellom:).
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.006
Antall liker
12.887
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Regner med det var meg du siktet til kortvarig.
Det ligger ikke noe bak disse ordene som sier at "du er dum".
Du tolker meg feil. Jeg mente dette i fullt alvor. De låt meget bra rett ut av eskene.
Om du føler at jeg tråkket på dine tær, beklager jeg det. Det var ikke ment sånn.
B
 
Sist redigert:

alghatar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.05.2014
Innlegg
389
Antall liker
132
Torget vurderinger
13
Klipsch RF7(2) Har i mine ører mellom 700-1000 timers innspilling før de løsner HELT. Men er bare til å kjøre på fra starten av. De tåler juling!
 
8

8x12_TOM

Gjest
Klipsch RF7(2) Har i mine ører mellom 700-1000 timers innspilling før de løsner HELT. Men er bare til å kjøre på fra starten av. De tåler juling!
Du tar feil, det er mellom 700-1000 år stå det over her
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Burn in-testing er ikke det samme som at utstyr trenger innspilling. BTW.
 

tommo21

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
333
Antall liker
161
Torget vurderinger
26
Burn in-testing er ikke det samme som at utstyr trenger innspilling. BTW.
Korrekt! Jobbet i en elektronikkbedrift i snart 10 år som bla har produsert videokonferanseutstyr for Tandberg, og også noe prototypejobbing for Hegel. Burn-in på elektronikkutstyr er kun for å sjekke om komponenter feiler ved makstemperatur over 24-48 timer(noen sjeldne ganger en hel uke). Det blir også testet i klimaskap på ekstreme grenser både oppad og nedad i temperatur, for å sjekke at det fungerer også utenfor områder de aldri kommer til å bli brukt.

48 timer blir regnet for den øvre grense for hvor endringer/feil i komponenter kan oppstå. Eneste som senere kan påvirke dette er yttre påvirkninger som slag og støt...og så klart lynnedslag.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.006
Antall liker
12.887
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Regner med det var meg du siktet til kortvarig.
Det ligger ikke noe bak disse ordene som sier at "du er dum".
Du tolker meg feil. Jeg mente dette i fullt alvor. De låt meget bra rett ut av eskene.
Om du føler at jeg tråkket på dine tær, beklager jeg det. Det var ikke ment sånn.
B
Huff, dette var klønete formulert av meg. Begynner på nytt:
Denne såkalte one lineren var ikke ment som tilsvar på ditt innlegg.
Jeg hadde ikke engang lest ditt langvarige innlegg, kortvarig. Jeg var for busy på jobb.
Det var en sidekommentar til til alle de andre varierte svar trådstarter hadde fått.
Kanskje for å gjøre forvirringen enda større?

Mvh. Bergfinn
 
Topp Bunn