Forsterkere Innspilling av forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.850
    Antall liker
    38.603
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Er selv kritisk med dette til "innspilling" av forsterkere, men vet av erfaring på Abrahamsen V20UP så var lyden litt hardere og kald før driftstemperatur var oppnådd, syns alltid EC og Abrahamsen spesielt trenger litt tid før lyden sitter.
    Det med drift temp er noe helt annet en hundrevis av timer med såkalt innspilling

    mvh
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Det må være ganske håpløst å forsøke å lage forsterkere, hvis hver prototype trenger 500 timer med "innspilling" før man kan sjekke resultatet... Ikke rart noen produsenter tar seg godt betalt iallefall, om det er sånn de holder på. :)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.849
    Antall liker
    50.883
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Den største forskjellen er om et produkt er kaldt eller driftsvarmt. 1000 timer innspilling på et produkt uten beveglige deler er for dumt. Høyttalere ,PU Ja der kan nok noen timer gjøre seg. Trodde på den myten jeg også men etter mange år med hi fi nytt og brukt så må jeg nok bli med i rekken av tvilere :)

    O
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Det med drift temp er noe helt annet en hundrevis av timer med såkalt innspilling

    Selvfølgelig er jeg klar over dette, men etter og ha eid et titalls integrerte så merket jeg meg som EC og Abrahamsen som de som endret lyden mest etter en hvis tid, 1000t er bare rart syns nå jeg, høytalere kan endre seg mer av dette.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Vi fikk mange tilbakemeldinger på dette da vi produserte forsterkere mellom 2004 og 2007. I 2007 var vi på en messe der vi hadde med et par nyproduserte forsterkere som ikke ble pakket opp og spilt på. De ble stående i bilen over helgen. Da vi kom tilbake etter helgen var disse skikkelig dypfrosne. I mitt faste oppsett hadde jeg et par identiske forsterkere som hadde stått påslått sammenhengende i månedsvis, og stort sett hadde et par-tre år med driftstid. Vi hadde også stående en relé-kobling som kunne brukes til AB-testing, så vi koblet det hele opp for å teste. Ingen av de tilstedeværende lytterne var i stand til å høre noen forskjell i den testen. Dette var spesielt overraskende fordi dette var et oppsett der vi også selv trodde vi hadde hørt slike forskjeller over tid. Selv i de tilfeller der vi ikke hadde mulighet til å switche fra fjernkontroll var vi sikre på disse forskjellene, men med fjernstyrt switching var det ikke snakk om at vi kunne høre noen forskjell, selv om to av monoblokkene fortsatt holdt minusgrader og aldri tidligere hadde vært spilt på, mens de to andre holdt ca 40 grader og hadde vært spilt på i årevis.
     
    X

    X186841

    Gjest
    De hadde nok samme mening alle. Det var stadig noen som maset om hvorfor de ikke brukte audiofile sikringer, noe de mente var helt ute av proposjoner, men hvis en eller annen nedsnødd nisse ville gi $200 for en sikring så velbekomme.

    Nuprime for ca. 3 år siden.
    Michael Creek sa også noe lignende for drøyt 20 år siden.
    Om det har innvirkning kommer vel an på type komponenter som er brukt
    Det som ble sakt for 20 år siden er kanskje utdatert, det kan ha kommet komponenter de senere åra som påvirkes.


    Tror det kommer an på hvem du snakker med hos Nuprime, sikkert like mange meninger der også.
    Men de kan ha en offisiell uttalelse om dette, for å slippe diskusjon.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En observasjon: Jeg gjør en del DIY-prosjekter. Tiden som ofte sies å være nødvendig for «innspilling av komponenter» er omtrent like lang som tiden det tar fra jeg setter strøm på et nybygg for første gang og sitter med skuldrene oppunder ørene for å se etter røyk og lytte etter ulyder, til jeg har konkludert med at alt fungerer som det skal, slapper av og nyter musikken.

    De tingene som behøver innspilling er opphenget i høyttalerelementer og i grammofonpickuper. Det er mekaniske ting som trenger noen få timer på å gå seg til. De låter hørbart og målbart annerledes etter den første innspillingsperioden. For alt annet: Se første avsnitt i dette innlegget.

    En annen observasjon: Det er veldig praktisk å hevde f eks 500 timers innspillingstid hvis man selger varer med 30 dagers returrett.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.965
    Antall liker
    7.016
    Sted
    Kongsberg
    Til og med jeg som er skeptisk til det meste lar apparater stå på en stund før jeg tester og måler på saker og ting. Allikevel er min erfaring er at etter noen minutter når driftstemperatur er oppnådd så er det ikke noen målbare endringer å spore lengre.
    F.eks. byttet jeg i dag 20 kondensatorer på et 10 år gammelt high end RIAA-trinn. Det målte perfekt fra første sekund etter oppstart og er fremdeles helt likt nå flere timer senere.

    Dette med capacitor "forming" som Paul snakker om gjelder egentlig kun aluminiumskondensatorer. Så det har han for en gangs skyld rett i. Hvis de bruker dette i signalveien i produktene sine (huffameg..) kan jo dette ha en effekt. Nå er ikke jeg sikker på hvor lang tid det tar før dette er stabilisert, men vi snakker nok om minutter. Når det gjelder andre typer kondensatorer (film, MLCC, etc.)så kjenner ikke jeg til noen "forming" effekt. Jeg vil anbefale alle å ta det Paul sier med en klype salt.

    Det burde jo la seg gjøre å foreta en blindtest av et produkt som er nytt og et som er brent inn, men faren er overhengende for at det er produksjonsforskjeller på produktene som testes og hørbare forskjeller kommer derfra og ikke fra "innbrenningen". Løsningen er å kjøpe to like produkter, foreta en blind lyttetest med et panel på 3-4 stykker. Vente 3 uker med det ene i skuffen og ta ny test med samme panel.
    Synd ikke flere slike grundige forsøk blir gjort i Hi-Fi miljøet.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har vel nemt det før at for min del hører en forskjellen med en gang f. Eks på forskjellige produkter
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Er selv kritisk med dette til "innspilling" av forsterkere, men vet av erfaring på Abrahamsen V20UP så var lyden litt hardere og kald før driftstemperatur var oppnådd, syns alltid EC og Abrahamsen spesielt trenger litt tid før lyden sitter.
    Opp til driftstemperatur er logisk.
    Gjelder ikke bare elektronikk.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Kan noen av dere som tror blindt på innbrenning forklare hvordan dere gjør dette?
    Holder med noen korte forklaringer der noen viktige punkter vektlegges.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg trur eg vil påstå at det er ganske lett å legge merke til innspelingsendringar når det gjeld høgtalarar og pickupar, og at rørforsterkarar, spesielt forforsterkarar, kan også endre seg ganske mykje over tid, ofte til det betre. Men det er lett å forklare ut frå at det er snakk om mekaniske konstruksjonar - og at rør har mykje meir avgrensa levetid enn transistorar.
    Eg har vore bort i transistorforsterkarar som har endra seg, men det er vanskeleg å seie om det er den kortsiktige oppvarminga, eller eit innbrenningsfenomen.

    Veldig interessant det Snickers fortel. Skulle likt å hatt tre identiske forsterkarar å jobbe med, men som ein er inne på, det er vel større apparatskilnadar enn dei eventuelle innbrennings- og oppvarmningsfenomena.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Eg trur eg vil påstå at det er ganske lett å legge merke til innspelingsendringar når det gjeld høgtalarar og pickupar, og at rørforsterkarar, spesielt forforsterkarar, kan også endre seg ganske mykje over tid, ofte til det betre. Men det er lett å forklare ut frå at det er snakk om mekaniske konstruksjonar - og at rør har mykje meir avgrensa levetid enn transistorar.
    Eg har vore bort i transistorforsterkarar som har endra seg, men det er vanskeleg å seie om det er den kortsiktige oppvarminga, eller eit innbrenningsfenomen.

    Veldig interessant det Snickers fortel. Skulle likt å hatt tre identiske forsterkarar å jobbe med, men som ein er inne på, det er vel større apparatskilnadar enn dei eventuelle innbrennings- og oppvarmningsfenomena.
    "Eg trur eg vil påstå at........"
    Betyr det at du er sterk i troen?
    Kort levetid for rør er bare tull i forhold til innspillingstider som er nevnt her.
    I forhold til transistorer: Ja.
    Solid state lever så lenge at det ikke er interessant.
    Teknologien har utviklet seg slik at gammel solid state teknologi kun har nostalgisk interesse.
    Rør derimot..........
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Min ringe erfaring med tilspilling av forsterkere er😄:
    Forforsterkere kan ha veldig lang tilspillingstid.
    Effektrinn har etter min erfaring vesentlig kortere innspillingstid.
    Hvordan jeg vet/tror dette skyldes at jeg nesten alltid har paralellt
    forsterkersett på hele tiden.
    Da har jeg mulighet for og sammenligne til enhver tid.😄
    Har vært i kontakt med Superhighend produsenter som har
    vært skeptiske til mine tilbakemeldinger, inntil de har fått høre
    at jeg hele tiden har hatt et alternativt produkt som har stått på
    hele tiden.
    På den måten har jeg da kunnet erfare hvor lang «innspillingstid»
    det aktuelle produkt har trengt før det i mitt oppsett har nådd sitt
    potensiale.😄
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Stå på eller spille musikk?
    Innspilling må vel bety å spille?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg har alltid sent et signal gjennom.
    Dette er jo litt mer problematisk med slutttrinn hvis ikke man kobler på en effektmotstand istedenfor høyttaler.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Med et bevisst ønske om å være både pragmatisk og agnostisk innstilt til det meste innen hifi, ender jeg av og til med situasjoner som dette her:

    https://rognlien.wordpress.com/2019/08/25/lagrange-lagrange/
    Innledende runder med musikk, filmlyd og Spotify viste vel ikke helt det jeg hadde håpet fra en ny Heed-konstruksjon. Her var det veldig begrenset hvilke høyttalere den ville spille fritt og lekent med, det var nokså grått og gjerrig på det klanglige, og måtelig hva angikk det dynamiske og levende uttrykket. På den annen side hadde leverandøren mer enn hintet til meg om at enkelte komponenter inne i denne Heed-boksen låt rett så stivt innledningsvis. Så jeg drakk meg til mot en kveld, og fant fram heavy-samlingen min… Jeg vet ikke hvilket syn den generelle leser har på dette med innspilling av elektroniske komponenter, så jeg tenker ikke pådytte dere svevende teorier, men av årsaker jeg dermed ikke på noen måte kan forklare, var påfølgende dag nærmest som et lite sjokk å regne. Borte var tendensen til grå og matt kulør, forsvunnet i de øvre luftlag var en liten “kant” som kunne virke noe irriterende oppover i presensområdet. Tilbake sto noe jeg kort og greit vil karakterisere som high-end ro og eleganse, toppet av en slagkraft av helt uventet karakter, nå kjenner jeg igjen alt Heed kan, og mere til!
    La meg tenke litt høyt: dersom innspilling av elektronikk skal ha noe for seg, må vi vel snakke om effekt x tid, eller? Tid alene, kan vel ikke være dekkende. I så fall kan man dermed bare la produktet stå påslått, uten å belaste det, evt. belaste ørlite. Vel, ovenstående avsnitt peker vel på omtrentlig 100 Wattimer omsatt. Dersom det skal holde, vil "normalt lyttevolum" innebære 100 - 300 timer, avhengig av hvor effektive høyttalere du har.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Kommer en raskere i mål om en spiller høyt?
    Tja... som jeg skrev i mitt forrige innlegg, anser jeg det som min hovedtese, dersom vi skal akseptere innspilling som et eksisterende fenomen.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.973
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Med et bevisst ønske om å være både pragmatisk og agnostisk innstilt til det meste innen hifi, ender jeg av og til med situasjoner som dette her:

    https://rognlien.wordpress.com/2019/08/25/lagrange-lagrange/
    Innledende runder med musikk, filmlyd og Spotify viste vel ikke helt det jeg hadde håpet fra en ny Heed-konstruksjon. Her var det veldig begrenset hvilke høyttalere den ville spille fritt og lekent med, det var nokså grått og gjerrig på det klanglige, og måtelig hva angikk det dynamiske og levende uttrykket. På den annen side hadde leverandøren mer enn hintet til meg om at enkelte komponenter inne i denne Heed-boksen låt rett så stivt innledningsvis. Så jeg drakk meg til mot en kveld, og fant fram heavy-samlingen min… Jeg vet ikke hvilket syn den generelle leser har på dette med innspilling av elektroniske komponenter, så jeg tenker ikke pådytte dere svevende teorier, men av årsaker jeg dermed ikke på noen måte kan forklare, var påfølgende dag nærmest som et lite sjokk å regne. Borte var tendensen til grå og matt kulør, forsvunnet i de øvre luftlag var en liten “kant” som kunne virke noe irriterende oppover i presensområdet. Tilbake sto noe jeg kort og greit vil karakterisere som high-end ro og eleganse, toppet av en slagkraft av helt uventet karakter, nå kjenner jeg igjen alt Heed kan, og mere til!
    La meg tenke litt høyt: dersom innspilling av elektronikk skal ha noe for seg, må vi vel snakke om effekt x tid, eller? Tid alene, kan vel ikke være dekkende. I så fall kan man dermed bare la produktet stå påslått, uten å belaste det, evt. belaste ørlite. Vel, ovenstående avsnitt peker vel på omtrentlig 100 Wattimer omsatt. Dersom det skal holde, vil "normalt lyttevolum" innebære 100 - 300 timer, avhengig av hvor effektive høyttalere du har.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Ofte vil alkoholens virkning føre til at en ser lyset tydeligere eller hører lyden / musikken bedre.
    For neste dag (edru) å erfare at det ikke har skjedd noen endring.
    Hvis Wattimer er svaret synes jeg synd på dem med ekstra følsomme høyttalere.
    Og hvis Wattimer er svaret har jeg en metode som gjør innbrenning av kabler like raskt som å koble de til og fra.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Med et bevisst ønske om å være både pragmatisk og agnostisk innstilt til det meste innen hifi, ender jeg av og til med situasjoner som dette her:

    https://rognlien.wordpress.com/2019/08/25/lagrange-lagrange/
    Innledende runder med musikk, filmlyd og Spotify viste vel ikke helt det jeg hadde håpet fra en ny Heed-konstruksjon. Her var det veldig begrenset hvilke høyttalere den ville spille fritt og lekent med, det var nokså grått og gjerrig på det klanglige, og måtelig hva angikk det dynamiske og levende uttrykket. På den annen side hadde leverandøren mer enn hintet til meg om at enkelte komponenter inne i denne Heed-boksen låt rett så stivt innledningsvis. Så jeg drakk meg til mot en kveld, og fant fram heavy-samlingen min… Jeg vet ikke hvilket syn den generelle leser har på dette med innspilling av elektroniske komponenter, så jeg tenker ikke pådytte dere svevende teorier, men av årsaker jeg dermed ikke på noen måte kan forklare, var påfølgende dag nærmest som et lite sjokk å regne. Borte var tendensen til grå og matt kulør, forsvunnet i de øvre luftlag var en liten “kant” som kunne virke noe irriterende oppover i presensområdet. Tilbake sto noe jeg kort og greit vil karakterisere som high-end ro og eleganse, toppet av en slagkraft av helt uventet karakter, nå kjenner jeg igjen alt Heed kan, og mere til!
    La meg tenke litt høyt: dersom innspilling av elektronikk skal ha noe for seg, må vi vel snakke om effekt x tid, eller? Tid alene, kan vel ikke være dekkende. I så fall kan man dermed bare la produktet stå påslått, uten å belaste det, evt. belaste ørlite. Vel, ovenstående avsnitt peker vel på omtrentlig 100 Wattimer omsatt. Dersom det skal holde, vil "normalt lyttevolum" innebære 100 - 300 timer, avhengig av hvor effektive høyttalere du har.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Ofte vil alkoholens virkning føre til at en ser lyset tydeligere eller hører lyden / musikken bedre.
    For neste dag (edru) å erfare at det ikke har skjedd noen endring.
    Hvis Wattimer er svaret synes jeg synd på dem med ekstra følsomme høyttalere.
    Og hvis Wattimer er svaret har jeg en metode som gjør innbrenning av kabler like raskt som å koble de til og fra.
    Som nevnt var her opplevelsen motsatt av hva du beskriver. Hva alkoholen gjorde er irrelevant, det var dagen derpå (med angst og tilliggende herligheter) at endringene åpenbarte seg som et rent sjokk. Jeg kan garantere at jeg var klink edru resten av lytteperioden. :)

    Og ellers? Jeg mener ikke at fenomenet eksisterer, jeg beskriver kun det jeg opplevde.
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    395
    Med et bevisst ønske om å være både pragmatisk og agnostisk innstilt til det meste innen hifi, ender jeg av og til med situasjoner som dette her:

    https://rognlien.wordpress.com/2019/08/25/lagrange-lagrange/
    Innledende runder med musikk, filmlyd og Spotify viste vel ikke helt det jeg hadde håpet fra en ny Heed-konstruksjon. Her var det veldig begrenset hvilke høyttalere den ville spille fritt og lekent med, det var nokså grått og gjerrig på det klanglige, og måtelig hva angikk det dynamiske og levende uttrykket. På den annen side hadde leverandøren mer enn hintet til meg om at enkelte komponenter inne i denne Heed-boksen låt rett så stivt innledningsvis. Så jeg drakk meg til mot en kveld, og fant fram heavy-samlingen min… Jeg vet ikke hvilket syn den generelle leser har på dette med innspilling av elektroniske komponenter, så jeg tenker ikke pådytte dere svevende teorier, men av årsaker jeg dermed ikke på noen måte kan forklare, var påfølgende dag nærmest som et lite sjokk å regne. Borte var tendensen til grå og matt kulør, forsvunnet i de øvre luftlag var en liten “kant” som kunne virke noe irriterende oppover i presensområdet. Tilbake sto noe jeg kort og greit vil karakterisere som high-end ro og eleganse, toppet av en slagkraft av helt uventet karakter, nå kjenner jeg igjen alt Heed kan, og mere til!
    La meg tenke litt høyt: dersom innspilling av elektronikk skal ha noe for seg, må vi vel snakke om effekt x tid, eller? Tid alene, kan vel ikke være dekkende. I så fall kan man dermed bare la produktet stå påslått, uten å belaste det, evt. belaste ørlite. Vel, ovenstående avsnitt peker vel på omtrentlig 100 Wattimer omsatt. Dersom det skal holde, vil "normalt lyttevolum" innebære 100 - 300 timer, avhengig av hvor effektive høyttalere du har.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Ofte vil alkoholens virkning føre til at en ser lyset tydeligere eller hører lyden / musikken bedre.
    For neste dag (edru) å erfare at det ikke har skjedd noen endring.
    Hvis Wattimer er svaret synes jeg synd på dem med ekstra følsomme høyttalere.
    Og hvis Wattimer er svaret har jeg en metode som gjør innbrenning av kabler like raskt som å koble de til og fra.
    Alkohol gjør ikke lyden bedre, men kan gjøre musikkopplevelsen bedre. Ikke helt det samme.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Ingen andre som reagerer på at trådstarter ble medlem på Hifisentralen i Mai 2019, og at han til nå har 28 innlegg?
    Opplevelsen med Exposure forsterkeren var så sjelsettende at han måtte dele den her :rolleyes:
    Klassisk trolling.
    Hehe, som en slags paralell til det du her sier, Handsoer, jeg har ofte tenkt at folk som er personlig kristne. Som har lest Bibelen flere ganger, kanskje hele tiden. Hvorfor må DE så ofte gå i kirken, på kristne møter, lese og gjenta dette for hverandre dersom de allerede ER så kristne?

    Eller er de litt usikre i sin tro?
    "For hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt iblant dem" heter det i Matteus 18.
    Bibelen er en bok som leses om og om igjenn og man oppdager noe nytt hver gang. Folk går på møte for å få felleskap med andre troende nesten sånn som hi-fi menigheten. Man oppsøker hi-fi sentralen, butikker eller messer for å få felleskap med andre "Troende". Og man håper å oppleve Gud. :rolleyes:
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.160
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    ???
    Kommer en raskere i mål om en spiller høyt?
    I hvertfall når det gjelder innspilling av høyttalere.
    Når det gjelder innspilling av effekttrinn, vet jeg faktisk ikke.😀
    Jeg pleier spille normalt som jeg pleier også under tilspilling
    av effekttrinn.😀
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg er rimelig sikker på at jeg har skrevet dette før, men - Jeg har hele mitt yrkesaktive liv omgitt meg med tildels svært kostbart elektronisk utstyr, i et såkalt profesjonelt miljø. Dersom "innspilling" eller "innbrenning" av apparater og komponenter er reelt, - hvorfor finnes det ingen profesjonelle miljøer som har hørt om dette, - annet enn det som blir ansett som latterlige påstander fra et i internasjonal faglig sammenheng bitte lite miljø av selvoppnevnte forståsegpåere.....? Er det virkelig slik at dette er et problem som bare blir forstått av en bitte liten klikk guruer, hvorav de fleste antageligvis er uten relevant fagutdanning, mens resten av verdens profesjonelle miljøer består av dumskaller som ikke skjønner hva de holder på med, - inkludert musikkindustrien?
    Oppvarming til stabile arbeidspunkter i apparater med stor termisk masse, - tildels "innkjøring" av nye rør, og kanskje en times oppvarming av nye apparater - alt dette er helt greit, - men mange hundre timers "innspilling" før miraklet åpner seg? Hallo.....
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Om de som driver profesjonelt er dumskaller får de nesten stå for selv å finne ut. At de bruker ord som "problem" i forbindelse med innspilling. Er jo litt merkelig. Da de som faktisk tror på det ikke ser det som ett problem.
    Nå er det sikkert litt forskjell på å evt få ut den siste dråpe med detaljer og bare få spille høyt nok med kontroll. Dette er to forskjellige arenaer hvor den mest troende også hadde gitt faen i innspilling på pa konsert.
    Ikke at pa ikke kan låte bra. Men det er vel ikke poenget heller.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Problemstillingen er mye videre enn som så - Dersom dette problemet er reelt, hvordan skal vi da kunne stole på hvilket som helst nytt apparat, som medisinsk utstyr, avionikk, < fyll-inn-det-som -passer > . Selv om mye og det meste i dag baserer seg på digital behandling, er faktisk omtrent alle grensesnitt mot omverden fortsatt analoge, - da må jo problemet gjelde universelt?

    EDIT: Problemet med bedriten PA-lyd har da ingenting med dette å gjøre... dessverre er det nok i stor grad slik at kompetente lydteknikere koster penger....
     

    Oura

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    496
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har også gjort noen diy prosjekter, men har aldri klart å identifisere lydmessige endringer etter 20-30 timer spilletid. Hverken rør eller andre komponenter. Den "seigeste" komponenten jeg håndterer er Mills MRA-12 som anodemotstand.

    Skal ikke påstå at det ikke finnes unntak, men synes det faller på sin egen urimelighet hvis det er slik at visse produkter må, eller skal, ha 100 vis av timer innspillingstid. Da burde det jo være i produsentens interesse (for å være konkurransedyktig i markedet) at nødvendig innspilling gjøres på fabrikk, som en del av kvalitetskontrollen.

    Det er viktig å hele tiden ha i bakhodet at det jo er lange tidshorisonter sammen med en salig blanding av subjektivitet og diffuse filosofier, som ofte kan være vanskelige å etterprøve, som gir sjarlatanene handlingsrom. (Hvis selger/produsent hevder at produktet må ha en svært lang innspillingstid for å fungere optimalt.)
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.954
    Antall liker
    11.358
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja, også var det det, da ..... mirakelkomponentene... som også kun brukes av enkelte såkalt audiofile, - og overhodet ikke av andre i hele den store elektronikkbransjen..... :cool:
    For om annen industri hadde omfavnet disse, hadde vi garantert fått høre det til det svei i øra..
     
    Sist redigert:
    P

    Psybient

    Gjest
    Diskusjonen handler ikke om å tro på innspilling eller ikke, men hvordan lyden forandres gjennom innspilling.
    Jeg har erfart noen komponenter som ikke låt særlig annerledes etter innspilling, men Exposure 3010 tok tid.
    Har testet en god del nye kabler i det siste fra Chord, Isotek, Tarfala og Organic.
    Av de kablene låt Isotek Optimum ikke bra i starten.
    Dette er jo langt fra vitenskaplig, og man kan fra det utgangspunket avskrive dette helt.
    Neste gang jeg tester nytt utstyr vil ikke min innstilling være at innspilling helt sikkert er nødvendig, men jeg vil gi det noen hundre timer før jeg feller en dom over lyden på utstyret.
    Apropos vitenskap, skulle jeg gjerne høre om noen vet rent teknisk hva som skjer gjennom innspilling av utstyr.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.527
    Antall liker
    35.422
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det skjer ingen verdens ting. Unntakene er de mekaniske opphengene i høyttalerelementer og pickuper som bruker noen få timer på å gå seg til.
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er når ting " ikke ses i sammen heng , Kan det benektes at det finnes fysiske lover , elektromagnetisme og , polarisering feks ? Ting er sammen satt selv om vi snakker om noe som enkelt som elektron vandring ,altså ikke bare mekaniske komponeters innkjøring . Er det noen tvil om at en elektrolytisk komponet kan ha innkjøring , Og hva med ett substrat komponent ?
    Jeg er veldig åpen for at noen komponeter trenger innkjøring ,også kabler i viss grad
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Disneyversjonen:
    De søte små atomene må bli kjent med hverandre. Når alle har blitt gode venner og drar lasset sammen, lyder det mye bedre ;)
     
    Sist redigert av en moderator:

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ingen andre som reagerer på at trådstarter ble medlem på Hifisentralen i Mai 2019, og at han til nå har 28 innlegg?
    Opplevelsen med Exposure forsterkeren var så sjelsettende at han måtte dele den her :rolleyes:
    Klassisk trolling.
    Hehe, som en slags paralell til det du her sier, Handsoer, jeg har ofte tenkt at folk som er personlig kristne. Som har lest Bibelen flere ganger, kanskje hele tiden. Hvorfor må DE så ofte gå i kirken, på kristne møter, lese og gjenta dette for hverandre dersom de allerede ER så kristne?

    Eller er de litt usikre i sin tro?
    "For hvor to eller tre er samlet i mitt navn, der er jeg midt iblant dem" heter det i Matteus 18.
    Bibelen er en bok som leses om og om igjenn og man oppdager noe nytt hver gang. Folk går på møte for å få felleskap med andre troende nesten sånn som hi-fi menigheten. Man oppsøker hi-fi sentralen, butikker eller messer for å få felleskap med andre "Troende". Og man håper å oppleve Gud. :rolleyes:
    Hvem er Gud?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Vi fÅr g00gle Onkel Zap han vet.....

    And when His humble TV servant
    With humble white hair and humble glasses and a nice brown suit
    And maybe a blond wife who takes phone calls
    Tells us it's okay to do this stuff, then we're supposed do it
    Cause if we don't do it, we ain't gwine up to hebbin!
    (Depending on which book you're using at the time...)
    Can't use theirs... it's all lies...... Gotta use mine... Ain't that right?
    That's what they say -- Every night... Every day...
    Hey, we can't really be dumb, if we're just following God's Orders
    After all, He wrote this book here an' in the Book He says:
    "He made us all to be just like Him,"
    So... If we're dumb... Then God is dumb...
    An' maybe even a little bit ugly on the side
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn