Innspill til 7.2.4-oppsett

Hobo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.10.2015
Innlegg
71
Antall liker
93
Heisann!

Flyttet relativt nylig inn i nytt hus og har holdt på med totaltrenovering en stund. Nå har tiden endelig kommet til at jeg får muligheten til å få på plass en form for hjemmekino (ikke dedikert rom, dessverre, men dedikert område i en "man cave"/kjellerstue) med samboeren sin tillatelse!

Rommet er totalt 8.5m x 4m, med en lav takhøyde når lekting, gipsplater og gulv er på plass på ~2.07m. Delen av rommet hvor hjemmekinoen skal stå vil være på omtrent 4m x 4m.

Utstyr:
  • Fronthøyttalere: Dali Epicon 6
  • Senterhøyttaler: Dali Epicon Vokal
  • Surround: 4 x Dali Rubicon LCR
  • Atmos: 4 x Dali Phantom K-80 (ikke kjøpt)
  • Subwoofer: 2 x Bowers & Wilkins DB1
  • Receiver: Denon X3800H (ikke kjøpt)
  • Effektforsterker: Classe Audio CA-5200 (til å drive frontene og senterhøyttaleren)
  • TV: 77''' eller 83'' OLED (ikke kjøpt)
Har prøvd å skissere tenkt oppsett med litt vinkler som jeg tror vil gi mening. Den største usikkerheten er Atmos og hvordan jeg skal få til et (relativt) optimalt oppsett mtp. den lave takhøyden og at MLP egentlig ikke er i midten av sofaen (selv om tegning tilsier så), men heller de to sjeselongene hvor jeg og min samboer vil i større grad sitte. Jeg vet at Dolby Atmos sine retningslinjer sier at man i utgangspunktet skal ha et kvadratisk oppsett ved fire Atmos-høyttalere i taket, men dette blir vanskelig å oppnå. Det jeg for øyeblikket har tenkt er at jeg skal bygge back boxes i taket med 30-45 graders vinkling som skal se ut som appelsinbåter (dvs. at de har avrundede baksider som jeg tror jeg skal klare å få ut til å se fint ut i taket). Da vil de som står på høyre side vinkles mot lytteposisjonen i venstre sjeselong, mens de som står på venstre side vinkles mot lytteposisjonen i høyre sjeselong.

Hvilke tanker gjør dere rundt tenkt oppsett? Er det noe dere ville endret? Noen andre observasjoner eller innspill jeg bør ha i bakhodet? Annen informasjon/bilder/skisser dere gjerne skulle hatt for å gi bedre råd?

På forhånd takk for alle hjelpen!

Screenshot 2022-10-30 at 10.13.19.png
 

Purehifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2015
Innlegg
279
Antall liker
229
del av hele rommet og sett i en dør, så har du mulighet med korrekt plassering av ht og et mye bedre lydbilde
 

Hobo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.10.2015
Innlegg
71
Antall liker
93
del av hele rommet og sett i en dør, så har du mulighet med korrekt plassering av ht og et mye bedre lydbilde
Takker for tilbakemelding. Jeg er ikke uenig at dette ville vært mest optimalt, men da dette er et «multi purpose» rom så blir det vanskelig/umulig å få den gjennom hos samboeren. Har allerede fått gjennom litt for mye i hennes øyne :ROFLMAO:

Legger ved en skisse jeg tegnet for litt tid tilbake som gir en viss forståelse av rommet (ja, vi har et shuffleboard som skal stå i rommet som begrenser mulighetsrommet). Noen endringer i planene side den ble skissert (gått over til 7.2.4 istedenfor 5.2.4 og endret sofa til å skulle ha sjeselong på begge sider).

7CEBDAF1-64AE-4154-A46E-933B8CBE74CE.png
 
Sist redigert:

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
636
Antall liker
535
Torget vurderinger
7
Du trenger ikke å bygge om. Denon X3800H Klarer å korrigere for mer refleksjon på den ene siden (gir høyere lyd på den ene siden hvis det ikke justeres for). Bruk appen til å finjustere kurver. Det er gøy med flerbruksrom. Har det selv: kino/lego/trening/gjesterom/diverse👍😊
 

Hobo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.10.2015
Innlegg
71
Antall liker
93
Du trenger ikke å bygge om. Denon X3800H Klarer å korrigere for mer refleksjon på den ene siden (gir høyere lyd på den ene siden hvis det ikke justeres for). Bruk appen til å finjustere kurver. Det er gøy med flerbruksrom. Har det selv: kino/lego/trening/gjesterom/diverse👍😊
Tror nok det blir langt bedre enn det jeg har hatt til nå uansett, og jeg føler jeg har presset samboeren langt nok allerede :LOL:

Fått tak i Denon X3800H som hentes i morgen, samt fire stykk Dali Phantom K-80. Også fått tak i en Panasonic UB9000 UHD-spiller, så nå mangler i hovedsak bare kabler, TV og en av de nye Apple TV 4K så er det meste av det som koster penger på plass (men så kommer jo sofa og slikt i tillegg, haha).
 
Topp Bunn