Innspill ønskes til min første platespiller

G

Gasolin

Gjest
Hei
Jeg sparer til en platespiller og forsterker.
Er så smått på vei ut på lytterunder og hadde vært fint med litt innspill med på veien da jeg ikke har hatt en platespiller før.

Musikksmak er fortrinsvis rock og metal samt Pink Floyd.
Anlegget skal stå i den ene enden på langsiden av et rom på 24 kvm (6×4m).
Pga. tinnitus har jeg kjøpt Dynaudio Excite x34 som i påvente av forsterker spiller på en Cambridge 551r receiver.

Jeg ønsker som mange andre best mulig lyd ift. budsjettet og musiksmak. Viktig at komponenter matcher samt ikke blir skarpe eller lyse i toppen og medfører lyttetretthet. Også pga. tinnitus.

Jeg har sett på Rega rp3 med Ortofon 2m bronze og regner med det er et fint sted å starte men er det det mtp. musikksmak, høyttalere etc? Har lest at Ortofon kan bli lyse i klangen men har det noe på seg?

Budsjett for platespiller er ca. 8000kr og forsterker ca. 15000kr.

Er som nevnt helt "grønn" ift. platespillere så setter pris på alle innspill☺
Noe dere ønsker å anbefale og hvorfor?

Mvh.
René
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg hadde sett på The Funk Firm's spiller "Little Super Deck". Litt dyrere. Tror den lå på 13 pluss pickup, men i mine øyne en ganske mye mer morsom og spennende spiller enn Rega, fra et anerkjent engelsk firma med historie.

Ang. Pickup er det jo masse å velge på. En Audio Technica AT-150 burde være en god start, f.eks, for å holde igjen litt på budsjettet.

I tillegg trenger du jo et RIAA-trinn hvis forsterkeren din ikke har det innebygget.
 
Sist redigert:

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Jeg hadde sett på The Funk Firm's spiller "Little Super Deck". Litt dyrere. Tror den lå på 13 pluss pickup, men i mine øyne en ganske mye mer morsom og spennende spiller enn Rega, fra et anerkjent engelsk firma med historie.

Ang. Pickup er det jo masse å velge på. En Audio Technica AT-150 burde være en god start, f.eks, for å holde igjen litt på budsjettet.

I tillegg trenger du jo et RIAA-trinn hvis forsterkeren din ikke har det innebygget.

Nå er jeg ikke helt sikker på om prisen er justert i forhold til tilbudet Mala Audio kjører i juli, men jeg tror ikke det, og da kommer prisen ned på ca 9200 for "Little Super Deck" faktisk ... De har også 15 % på PU-er ut juli ...

Sjekk ut forsiden til malaaudio.no, så står det om tilbudet der ... :)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
ville anbefalt det det samme du selv har nevnt ortofon bronze er ikke så spiss i toppen, ellers kan du bruke Goldring isteden feks 1022 den er noe varmere.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.957
Antall liker
28.060
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Må bare legge min stemme med tipset Dazed kom med over her, Funk Firm Little Super Deck
er en av de mest interessante bekjentskapene jeg har sett og hørt på en god stund

330927d1437762922-liv-lagga-img_1025.jpg


Den forekom meg å gi svært mye valuta for pengene, kan ikke se for meg at en Rega har noe å stille opp med her.

Audio Technica AT 150 er også et svært godt tips, god dynamikk, bra med detaljer, god og punchy bass.
Dette er en PU jeg har en del erfaring med, og kan trygt si egner seg godt for din musikksmak.

En annen PU i samme gate, og en smule mer sofistikert i alle retninger, er Sumiko Blue Point Special EVO III

/ Morten
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvis det kjøres et julitilbud og den spilleren selges for drøyt 9K i en uke til, er det bare å kjenne sin besøkelsestid for de som trenger en platespiller i den prisklassen, og de som vurderer billigere spillere bør spise spaghetti med ketchup i hele august, og kjøpe denne i stedet! ;)
 
Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Personlig synes jeg man får lite for pengene med RP3; både hva gjelder finish og strømforsyning. RP6 er den laveste Rega-modellen jeg ville ha gått for.

Av andre er jeg enig med Lagga; og har hørt Funkfirm-spilleren med AT150MLX som låt veldig bra.

Glem heller ikke å se hva du kan få av gode spillere brukt i prisklassen du budsjetterer! Platespillere er gammel oppskrift, og min personlige mening er at du får langt mer lyd for pengene ved å kjøpe brukt. Men man står og i risikoen for å få noe som ikke er som det skal....

Ikke glem spillere fra VPI (Lyric Hifi) og Michell Gyrodeck og Avid (Oslo Hifi senter).

Så siden Funkfirm allerede er foreslått, så kan alternativet være å vente på en brukt VPI Classic eller en Gyrodeck:)
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Jeg gir min støtte til LSD-spilleren, og hos samme forhandler bør du også kikke på forsterker.

Jeg tror Exposure 3010S2D kan være en glimrende match til Dynaudio'ene, låter veldig naturlig med en uanstrengt autoritet. Forresten, i et litt lite rom kan det godt være at 2010-forsterkeren holder i massevis... (X34 er ikke så tungdreven som Dynaudio av og til er...) Så kan du i tilfelle bruke mer penger på pickup og RIAA!

Exposure har forresten RIAA-kort (og DAC) som du kan putte inni.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
En VPI Classic til 9000 er sannsynligvis enten tyvegods eller helt ødelagt. ;)

...men hvis man likevel finner en fin en til den prisen ble man slå til før jeg ser annonsen og kjøper den. :)
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Den skjønte jeg ikke, Dazed. Lengre opp foreslår du platespiller til over 13k + pickup som gjerne ligger på 3-5000kr. Da er vi oppe i 16-18k kr; hvilket man lett kan prute en brukt VPI Classic til der selger ønsker å oppgradere til noe annet.

Hm, rart at jeg måtte holde meg til 9000 kr og ikke du...?

Jeg mener det er et skjæringspunkt hvor trådstarter sier er hans max budsjett er og opp til 20k. Man vil kunne få så mye bedre spiller brukt til rett under 20k (og da følger ofte pu med) enn en ny spiller og pu til 10-15k. Trådstarter må gjøre som han vil, men dersom det ikke er hast med å kjøpe; er mitt råd å vente litt. Spar heller opp det lille ekstra i midler og kjøp en skikkelig spiller med en gang. Mange kjøper spiller til 10-12k for så å selge med tap 1 år senere. Til ca. 20k brukt får du knakende gode spillere, som jeg tror du vil være mer fornøyd med over tid uten å tape penger ved evt salg om 1 år:)

Spillere som:

Rega RP8

VPI Classic

Michel GyroDeck

Linn LP12 (står blant annet enn Linn Sondek LP12 inne på Torget til 18k. Og det er alltid mulig å prute. Om du så skulle selge din Lnn LP12 i fremtiden holder den seg godt i pris. Fantastisk god lyd er det også med store oppgraderingsmuligheter!).
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Slapp bare av. Jeg satte til og med en smiley i innlegget for å vise at det var morsomt ment.

Ingen grunn til å bli defensiv.
 
G

Gasolin

Gjest
Hei
Takk for mange gode innspill.
Jeg tror jeg ser nærmere på Funk Firm little super deck. Ut ifra bilde Lagga har lagt ved ser den i mine øine mer en lekker ut:D
Morsomt Funk Firm nevnes da jeg tilfeldigvis var innom siden til Mala audio igår formiddag og oppdaget dette merket. Så ikke det var tilbud så takk for hjelpen;)

Mvh.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
Hei Gasolin.

I motsetning til resten av gjengen her, syntes jeg Rega RP3 med 2M Bronce (eller heller 2M Black eller aller helst en Sound Smith Carmen)
må være et utmerket sted å starte (IKKE la deg overtale til å sette noen Rega pickup på den). Jeg har aldri hørt LSD spilleren fra Funk Firm,
men har erfaring med tidligere modeller fra FF (og Pink Triangle) - og selv om alle disse har spilt bra lydmessig, har de ikke vært spesielt tillits-
vekkende i sin mekaniske oppbygging - med dårlig finish og deler som ramler av! Dette kan meget vel være fikset i den nyere modellen...

Men en Rega RP3 får du en god solid spiller og ikke minst en god solid arm (i hvert fall til myke- til medium- pickuper). (Å gå opp til RP-6 har
lite for seg, da separat strømforsyning, aluminium innertallerken, osv. kan ettermonteres til en RP3 - til lavere pris). RP8 derimot er en reell opp-
gradering, men da begynner det å koste penger...

Ellers må jeg som vanlig anbefale å sjekke bruktmarkedet for de riktig gode kjøpene...

Du har muligheten til å bruke litt mer enn stipulert på platespilleren, om du går ned litt på prisen for forsterkeren. Da kan en XTZ A100 D3
(med innebygd RIAA) være et fornuftig sted å begynne: XTZ Class A100 D3 Stereoforsterker - Sort - Stereoforsterker - Stereo

mvh
Gunnar Brekke
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Slapp bare av. Jeg satte til og med en smiley i innlegget for å vise at det var morsomt ment.

Ingen grunn til å bli defensiv.
Kan du være så grei å slutte med det der, Dazed! Litt lei at du kommer med hvilke kommentarer du ønsker, men når man svarer helt nøytralt på det; så skal du karakterisere det som deffentsiv eller at man er sur etc....

Slapp av sjøl, du, ikke vær så sensitiv:):):):):):):):):):)
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Hei Gasolin.

I motsetning til resten av gjengen her, syntes jeg Rega RP3 med 2M Bronce (eller heller 2M Black eller aller helst en Sound Smith Carmen)
må være et utmerket sted å starte (IKKE la deg overtale til å sette noen Rega pickup på den). Jeg har aldri hørt LSD spilleren fra Funk Firm,
men har erfaring med tidligere modeller fra FF (og Pink Triangle) - og selv om alle disse har spilt bra lydmessig, har de ikke vært spesielt tillits-
vekkende i sin mekaniske oppbygging - med dårlig finish og deler som ramler av! Dette kan meget vel være fikset i den nyere modellen...

Men en Rega RP3 får du en god solid spiller og ikke minst en god solid arm (i hvert fall til myke- til medium- pickuper). (Å gå opp til RP-6 har
lite for seg, da separat strømforsyning, aluminium innertallerken, osv. kan ettermonteres til en RP3 - til lavere pris). RP8 derimot er en reell opp-
gradering, men da begynner det å koste penger...

Ellers må jeg som vanlig anbefale å sjekke bruktmarkedet for de riktig gode kjøpene...

Du har muligheten til å bruke litt mer enn stipulert på platespilleren, om du går ned litt på prisen for forsterkeren. Da kan en XTZ A100 D3
(med innebygd RIAA) være et fornuftig sted å begynne: XTZ Class A100 D3 Stereoforsterker - Sort - Stereoforsterker - Stereo

mvh
Gunnar Brekke
Når det gjelder skavanker og kvalitetskontroll så har og Rega fått en del kritikk for dette opp igjennom. Sår og riper i plinth på RP8 og skummateriale som henger ut/ sår. Tallerken som ikke er flat eller med bobler i. Spesielt når Rega ikke klarer å omlevere har kunder blitt sure. Og slik jeg har både sett, tatt på, hørt og lest om Funk-Little Super Deck så er de mer påkosta.

RP3 med TTPSU og platter vs RP6: der er jeg absolutt ikke enig. Om du gjør alle oppgraderingene du kan (selv om plinten er litt bedre avstivet og i blank lakk) så er man såpass nærme i pris. RP6 er fortsatt RP6 mtp videresalg når man skal oppgradere. Du får ikke like mye for en RP3 som du har bytta deler på, fordi den uansett må selges som RP3. Så tapet vil etter min mening bli større. Om man ikke velger å beholde spilleren for alltid og evig, da.

Gå for Funk, det er en flott spiller, og Mala har suveren service. Sendte og trådstarter pm, som du gjerne må svare tilbake på pm:)
 

Drammen lyd

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2012
Innlegg
765
Antall liker
389
Ligger jo en flott Yamaha på brukten med AT oc9 pickup til 6K, ikke mye som rocker mer enn en japansk dd spiller fra 80tallet.:)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Slapp bare av. Jeg satte til og med en smiley i innlegget for å vise at det var morsomt ment.

Ingen grunn til å bli defensiv.
Kan du være så grei å slutte med det der, Dazed! Litt lei at du kommer med hvilke kommentarer du ønsker, men når man svarer helt nøytralt på det; så skal du karakterisere det som deffentsiv eller at man er sur etc....

Slapp av sjøl, du, ikke vær så sensitiv:):):):):):):):):):)
I alle dager!

Jeg sa jo bare at jeg ikke mente noe annet enn å komme med en artig kommentar, og at jeg ikke mental noe som helst om hva du kunne eller ikke kunne skrive.... Men det er jeg som er sensitiv, da. Ja, ja.
 

Bob_Marleys

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2012
Innlegg
217
Antall liker
60
Torget vurderinger
10
Rega har en forhandler nettverk som er svært etablert over hele landet. Er du nybeggyner i vinylfaget er det veldig greit å ha dette i ryggen. RP3 har blitt lovpriset av alle tester jeg har lest, så tipper det er en trygg sted å starte. Armene til Rega er jo suverene. Har hørt RP6 og den spilte svært overbevisende med typisk vekt på rytme og friskhet. En type lyd som er veldig lett og like imo.

Er noen år siden jeg har sett en Funk Firm med mine egne øyne. Men før fremsto de mere som en garasjeprodusent. Men mulig kvalitetskontrollen har bedret seg. Mala Audio kjenner jeg ikke, men har de eraring og kompentanse på platespillere ala f.eks importøren Mono og deres landsdekkende forhandlernettverk?
 

Fjellreven

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.09.2013
Innlegg
1.333
Antall liker
3.212
Sted
Heme
Torget vurderinger
2
Har selv platespiller fra Rega og forsterker fra Mala Audio, og er godt fornøyd med begge deler.

Får litt inntrykk av at enkelte blir mer opptatt av å sale opp egne kjepphester enn å hjelpe en nybegynner med gode råd.

Om du har mulighet til å besøke noen forhandlere og lytte til alternativer innenfor ditt budsjett, vil dine egne ører fortelle deg mer om hva som er rett for deg. Ellers er det jo, som noen allerede har nevnt, mye godt utstyr å finne på Torget her, og til langt bedre priser enn nytt.

Lykke til !
 

leifarild

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2012
Innlegg
229
Antall liker
205
Jeg er i samme situasjon som trådstarter. Har allerede kjøpt U2 War på vinyl, men har ikke platespiller ;)
Hvis man går på bruktmarkedet, hva bør man se etter? Er det noen feller man fort kan gå i?
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Enn om alle tar utgangspunkt i at budsjettet var satt til 8000? Det nytter ikke å komme med spillere til det dobbelte før RIAA hvis trådstarter ikke har tenkt å bruke så mye.

Tror det vil være lurt av trådstarter å si noe om budsjettet er inklusiv pickup og RIAA
 
  • Liker
Reaksjoner: oct

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Clearaudio Concept bør også absolutt vurderes i det prisleiet du er i. Ser at den dessverre har øket noe i pris siden sist jeg sjekket. Lå på 9990,- inklusive en god PU, før NOK svekket seg. Meget bra spiller.

Det eneste man bør ha i baktankene med den er at armopphenget er noe mer følsomt for vibrasjoner enn for enkelte andre spillere, så den bør fortrinnsvis monteres på vegghylle - hvilket forøvrig er en plassering som er fornuftig for de fleste spillere.

Dog, men tinnitus antar jeg at ditt generelle lyttevolum er på et lavere nivå og "problemet" gjør seg da mindre gjeldende.

Clearaudio, Concept, Platespiller
 
G

Gasolin

Gjest
Takker igjen for engasjementet. Delte meninger skjønner jeg.

Som jeg skriver innledningsvis holder jeg på å spare sammen og har derfor god tid på meg. Lytterunder hos forhandler tas ut over høsten. Jeg har sett på det mest nærliggende av merker fra pro-ject, rega, clearaudio etc. opp til 10k inkl. pickup.

Jeg ønsker fortrinsvis å handle i fysisk butikk (ikke over nett fra utlandet etc.) da det som det nevnes angående Rega gir en viss trygghet som nybegynner.

Som utgangspunkt er budsjett inkl. RIAA og pick up men igjen jeg har ikke travlt og kan derfor gjerne trekke det litt lengre hvis jeg må strekke budsjettet noe for å bli fornøyd.

Jeg ønsker å kjøpe et anlegg jeg er fornøyd med og beholde over mange år og ikke ofte bytte ut komponenter etc.
 
Sist redigert:

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.957
Antall liker
28.060
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det vil alltid være delte meninger rundt et slikt emne, vi har alle våre erfaringer å bygge på,
som selvfølgelig farger hva vi skriver.

Eksempelvis fremstilles spillere som Pink Triangle og Funk Firm som falleferdige rakleverk, mens
undertegnedes erfaringer tilsier alt annet enn. Bunnsolid er vel heller et ord....

Rega har mange misjonærer, det er det ene merket man aldri skal si noe negativt om, da blir det krig.

Så selv om det korrekt påpekes kvalitetsmangler av andre, og selv om Regas produkter er et eneste langt gjeeeeeeesp,
våger jeg meg ikke ut på noen kritikk der.

It's a jungle out there - men jeg synes du tenker riktig, både med å fysisk gjøre en handel selv, og å ikke starte i den helt
billigste enden, det er ikke der magien starter....

/ Morten
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Clearaudio Concept bør også absolutt vurderes i det prisleiet du er i. Ser at den dessverre har øket noe i pris siden sist jeg sjekket. Lå på 9990,- inklusive en god PU, før NOK svekket seg. Meget bra spiller.

Det eneste man bør ha i baktankene med den er at armopphenget er noe mer følsomt for vibrasjoner enn for enkelte andre spillere, så den bør fortrinnsvis monteres på vegghylle - hvilket forøvrig er en plassering som er fornuftig for de fleste spillere.

Dog, men tinnitus antar jeg at ditt generelle lyttevolum er på et lavere nivå og "problemet" gjør seg da mindre gjeldende.

Clearaudio, Concept, Platespiller
Jeg har denne og kan bekrefte at den er meget følsom og krever derfor et dønn stabilt underlag. Min står på et veggfeste for å slippe en stift som hopper hver gang noen går forbi. Dessverre ligger denne på ca 11.000 + Ca 5.000 for RIAA. Dette er en meget bra spiller for dem som ikke ønsker å fikle med mekanikken da alt er satt opp ved levering.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Mange fine og skikkelig gode spillere på Torget.Det er nå noe med et vellykket bruktkjøp.Man sitter bare å humrer i takt med musikken.
Og kanskje har betalt halve prisen av det nytt koster.Jeg ville tro at med et budsjett på 8-10 tusen så kommer man langt.
Og så slipper man oppgradering når man nyss har pakket ut det nye.Dette er det vel ganske mange eksempler på.
Men kjøper du nytt er mitt tips Project.Gode spillere som har lite "leamikk".Man kjøper nå en platespiller for å spille på den og ikke justere for
hver gang man har hørt på en LP.
Mvh Kenneth
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Selvsagt lager Rega helt fine spillere, men forslaget mitt var tuftet på at det er moro å ha noe som ikke alle andre har, og Rega er vel den vanligste platespilleren i Norge, tipper jeg. (?) JEG ville synes det var mye artigere å eie en Funk Firm. ...Men det er selvsagt bare min mening.

Jeg fikk også inntrykk av LSD som en solid og velbygget, og ikke minst pen spiller fra et velrennomert firma som er akkurat passe "sært", og med en hyggelig lokal forhandler/importør som support.
 
G

Gasolin

Gjest
Forresten, i et litt lite rom kan det godt være at 2010-forsterkeren holder i massevis...
Ser tråden så smått holder på å dø ut men lurer på sitatet over. Skal jeg ta hensyn til forsterkervalg ift. rom størrelse?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvis du liker å spille litt høyt, trenger forsterkeren krefter nok til det, og jo større rommet og lytteavstanden er, desto mer krefter trenger du. jeg vet ikke noe om forsterkerne det er snakk om her, btw.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg må si meg enig med dem som trekker fram Funk Firms Little Super Deck. Ekstremt mye for pengene, og jeg kan virkelig ikke begripe at disse skal være dårlige rent finishmessig, basert på de fire, fem eksemplarene jeg har hatt nærkontakt med.Her er jeg heller på linje med Lagga. Det er solide saker.
Arthur Khoubessarian er ingen hvemsomhelst når det kommer til platespillere, noe en rask kikk på internasjonale tester burde kunne understreke. Rega lager fine platespillere, som Project også gjør. Men de er ikke de eneste som vet hvordan mån får en vinylplate til å låte bra i denne prisklassen.
Clearaudios Concept er en nydelig spiller å se på, men personlig er jeg kritisk til følsomheten for vibrasjoner. Akkurat det er jo noe vi bruker endel penger på å unngå når det gjelder hifi,og særlig platespillere burde være konstruert med klart høyere toleranser enn tilfellet er her.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.892
Antall liker
26.718
Sted
Oslo/Grebbestad
Det var en tid Funk hade en del problemer med kvalitet på bla Vector modeller som mistet sine bein/kuler som den står på. Saken var att jeg tenkte kjøpe en sånn från UK for en god del år siden, trur det var i 07/08 ca.
Forhandlern var Walrus hifi men han ville helst ikke selge til noen som ikke bodde nære butikken for service, som han spøkefullt uttrykkte seg:D
 
G

Gasolin

Gjest
Hvis du liker å spille litt høyt, trenger forsterkeren krefter nok til det, og jo større rommet og lytteavstanden er, desto mer krefter trenger du. jeg vet ikke noe om forsterkerne det er snakk om her, btw.
Jeg har tinnitus så spiller kun på middels nivå. Jeg ønsker derfor en forsterker som leverer bra på vanlig lyttenivå. Lytteavstand er ca 3 m.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg har ikke erfaring med Pioneer sin PLX 1000 direktedrevne platespiller.

Anbefaler likevel at du leser omtale på Stereophile.com om denne.

Pioneer PLX-1000: $699 including tonearm $$$
To those who deny the musicality of direct-drive platters and the servos they rode in on, HR said: Bunk. And he added: "Forget analog vs digital or tubes vs solid-state; the most pervasive and poorly considered belief of all is that only belt-drive turntables are worthy of audiophile consideration." From there HR praised the successor to the popular but discontinued Technics SL-1200MK2: the Pioneer PLX-1000 direct-drive turntable with integrated tonearm. "Belts can't touch the PLX-1000's excitement, naturally formed detail, and clearly expressed forward momentum," HR wrote. "This new Pioneer also showcases the complex tonal character and elegant structures of classical music better than any affordable belt-drive I've experienced." As HR heard it, the PLX-1000, whose motor exhibits more than twice the torque of its famous forebear, "is not only a worthy successor to the legendary Technics SL-1200MK2, it is a serious contender for the best audiophile-grade turntable for less than $2000. Unabashedly recommended." Borderline Class B, he dares to suggest. (Vol.38 No.3 WWW)
Read more at 2015 Recommended Components Turntables, Tonearms, Cartridges, etc | Stereophile.com


http://www.stereophile.com/content/gramophone-dreams-4#PJeVGb28Lgy31Djx.97
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^^ Med de spesifikasjoner og karakteristikker som dine ht ser ut til å ha (utfra produsentens hjemmesider) så vil jeg tro at en ren kl. A- eller god rørforsterker burde passe både dine ht og dine preferanser og kriterier bra. Tidvis dukker det opp gode alternativer på bruktmarkedet til priser innenfor din ramme.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Hvis forsterkeren kun skal brukes til å spille lavt med ville jeg ha kjøpt en eldre forsterker med Loudness-knapp:)
For eksempel Marantz, Pioneer eller Tandberg TR1000 fra 70 tallet. Dette vil gi det lille ekstra i bassen ved lave volum.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dynaudio-ene har en lav følsomhet på 86db@1W/1m, så hvis man bare vil spille "normalt høyt" med litt headroom og dynamikk, trenger forsterkeren litt effekt likevel.

Men det beste er jo å teste selv. Klarer det seg med 30-40 rørwatt, så gjør det jo det. Jeg liker å ta i litt selv. For mye effekt har aldri drept noen. ;)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Ja, lav følsomhet, men i flg Dynaudio så skal imp.kurven være temmelig linjær oppunder 8 ohm. Dvs. ingen vanskelige dipper som "tømmer" forsterkeren for strøm, hvilket også gjør de velegnet for rørforsterkere med begrenset effekt.

Kjørte tidligere min Leben, som kun yter ca 32w, mot ht med følsomhet i samme område og "parkettflat" imperdansekurve på omtrent 6 ohm. Savnet egentlig ikke noe dynamikk eller headroom med den amp`n kontra noen andre transistoramps av anerkjente merker (80 - 150w) som også var innom oppsettet.

Ja - er enig i at det ikke skader med mye effekt, men man skal ikke isolert se seg blind på oppgitt utg.effekt heller:)
 
Topp Bunn