"Innmaten" i Base?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
For en stund siden var det en tråd vedr. dette, hvor det ble lagt ut en link til produktet hos Tools. Det det er snakk om er disse gjengede gummi-opphengene som visstnok benyttes inni Base platformer.

Er det noen som har linken?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Sv: "Innmaten" i Base?

Akkurat.

Takk!

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.309
Sted
Lena
Torget vurderinger
1

Skjønner jeg deg rett om du skal lage noe DIY Base?
I såfall må du dele oppskriften med oss :D
Trenger en til Audio Note dac'en min

Håvard

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Har vel ikke noen annen "oppskrift" en min generelle tekniske forståelse.

Lurte på å beregne vekt og lage dedikerte underlag til utstyret mitt.

Det dreier seg om to lag relativt dødt materiale med viste dempere i mellom etter beregnet vekt.

Resten er blir opp til bruker vedr. hvordan det blir seende ut. Personlig kommer jeg nok til å legge litt arbeid i at det skal se brukbart ut også.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.359
Torget vurderinger
1

Erland skrev:
Har vel ikke noen annen "oppskrift" en min generelle tekniske forståelse.

Lurte på å beregne vekt og lage dedikerte underlag til utstyret mitt.

Det dreier seg om to lag relativt dødt materiale med viste dempere i mellom etter beregnet vekt.

Resten er blir opp til bruker vedr. hvordan det blir seende ut. Personlig kommer jeg nok til å legge litt arbeid i at det skal se brukbart ut også.
Du vil muligens kunne ha litt nytte av å studere litt om «Tuned mass», som er prinsippet som Baseplattformene er designet etter.

mvh
KJ

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Takk!

Dette var nyttig informasjon som skal studeres før jeg begynner med en prototype.

Uansett må det understrekes at dette er et privat DIY-prosjekt, og at jeg har ingen intensjoner om å gå i konflikt eller konkuranse med BASE.

Synes bare det blir litt dyrt å kjøpe 4 stk BASE for komponenter 20-30kg +.

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen

Kan sende deg noe på e-mail ang Base.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.730
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5

Tar gjerne imot en e-post jeg ogås om infoen er relevant. :)
Har litt lyst til å prøve base under høyttalerne, men "å prøve det" ved å bestille 2 stk custom baser tilegnet 60kg, blir ikke rent billig!!!!

mvh Kai

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen

YGM

burde være relevant ja...

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy

Erland skrev:
Takk!

Dette var nyttig informasjon som skal studeres før jeg begynner med en prototype.

Uansett må det understrekes at dette er et privat DIY-prosjekt, og at jeg har ingen intensjoner om å gå i konflikt eller konkuranse med BASE.

Synes bare det blir litt dyrt å kjøpe 4 stk BASE for komponenter 20-30kg +.

Det skal vel dempes en frekvens på 1Hz (er ikke det frekvensen jorda skrangler med tro). Hvis vi forenkler teorien litt så tror jeg vi kan si at gummidemperne kan regnes som fjærer (i hvertfall som en første tilnærming til problemet). Et enkelt fjærsystem har en egenfrekvens på:

f=roten av(k/m), der k = fjærkarakteristikken (dvs. m/N) og m = massen til topplaten og hifikomponenten.
Siden vi kjenner frekvensen og massen kan vi utlede at fjærkarakteristikken skal være:
k=m*f2 (i andre potens).
Nå har selvfølgelig disse gummidemperne og en dempende effekt. Det kan det selvfølgelig regnes på hvis man ønsker, men det får komme senere.
Hvis man nå kan finne data på disse gummidemperne kan man bare regne ut hvor mange man trenger å installere for den gitte vekten man ønkser å dempe.
Men husk, dette er en svært forenklet modell.

Roger

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Da er konseptet og løsningen rundt BASE lest og forstått.

Jeg kommer til å lage to prototyper:

En med gummidemperne som er linket tidligere i tråden, og en med noen silikon-dempere etter en DIY formel vedr mengde og størrelse, som jeg har fått tilsendt på mail.

Siden dette er et patentert produkt som er i salg, vet jeg faktisk ikke om jeg tør/bør legge ut noen superdetaljert beskrivelse.

Jeg legger opp til at vi kan kjøre noen tester med prototypene i "Hifiklubben Øresus" i Vestfold, og skal prøve å legge ut noen bilder og tilbakemeldinger når vi kommer så langt.

Tusen takk til dere som har sendt meg info på mail, eller lagt ut info i denne tråden.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
631
Torget vurderinger
6

Mulig jeg husker feil, men var det ikke slik at Base trakk sin patentsøknad?

Så vidt jeg vet er vel ikke deres oppfinnelse direkte ny og banebrytende (og jeg sier ikke det for å være spydig, sarkastisk e.l.), så det er vel spørsmål om den oppfyller kravet til oppfinnelseshøyde i patentlovgivningen.

Noen andre som vet noe?

(Uansett kan den eksakte konstruksjon være beskyttet av designloven...)

For min del ser jeg ikke noen grunn til at konstruksjonen skal legges ut på nettet. Vi trenger kommersielle og skapende aktører innen hifi i Norge, hvorav Base er en av dem.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.359
Torget vurderinger
1

Erland skrev:
Da er konseptet og løsningen rundt BASE lest og forstått.

Jeg kommer til å lage to prototyper:

En med gummidemperne som er linket tidligere i tråden, og en med noen silikon-dempere etter en DIY formel vedr mengde og størrelse, som jeg har fått tilsendt på mail.

Siden dette er et patentert produkt som er i salg, vet jeg faktisk ikke om jeg tør/bør legge ut noen superdetaljert beskrivelse.

Jeg legger opp til at vi kan kjøre noen tester med prototypene i "Hifiklubben Øresus" i Vestfold, og skal prøve å legge ut noen bilder og tilbakemeldinger når vi kommer så langt.

Tusen takk til dere som har sendt meg info på mail, eller lagt ut info i denne tråden.
Prinsippet er allment kjent, patentet skal være offentlig tilgjengelig, og så lenge du ikke har intensjoner av å tjene penger på det som er omfattet av patentet, så er det ingen problemer med publisering av det du gjør. For alt jeg vet så er det du ender opp med ikke engang omfattet av patentet.

mvh
KJ

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Kan ikke si meg uenig i budskapet i noen av de to siste innlegg.

Generelt sett er en patent offentlig.
Dokumentene jeg har fått tilgang på, later til å være en detaljert patent beskrivelse, men er ikke stemlet eller gir annet inntrykk av å være offesiell.

De som måtte ha intensjon og interesse, kan nok like enkelt som meg, få tilgang på denne informasjonen.

Siden jeg heller ikke har til hensikt å tjene penger på "kopien", bryter jeg nok ingen lover.

På en annen side, dreier det seg respekt og tillit. Jeg forsøker å fremstå relativt pålitlig i de de fleste sammenhenger, og håper å bli oppfattet slik. Derfor er jeg heller litt forsiktig med mengden detaljer jeg legger ut på nett.

Selvfølgelig kommer jeg som nevnt til å følge opp med litt bilder og info vedr. hva som kommer ut av dette. De som evt måtte ha intensjoner om å prøve selv, kan heller sende meg en mail så skal de få utfyllende informasjon.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.359
Torget vurderinger
1

Erland skrev:
Kan ikke si meg uenig i budskapet i noen av de to siste innlegg.

Generelt sett er en patent offentlig.
Dokumentene jeg har fått tilgang på, later til å være en detaljert patent beskrivelse, men er ikke stemlet eller gir annet inntrykk av å være offesiell.

De som måtte ha intensjon og interesse, kan nok like enkelt som meg, få tilgang på denne informasjonen.

Siden jeg heller ikke har til hensikt å tjene penger på "kopien", bryter jeg nok ingen lover.

På en annen side, dreier det seg respekt og tillit. Jeg forsøker å fremstå relativt pålitlig i de de fleste sammenhenger, og håper å bli oppfattet slik. Derfor er jeg heller litt forsiktig med mengden detaljer jeg legger ut på nett.

Selvfølgelig kommer jeg som nevnt til å følge opp med litt bilder og info vedr. hva som kommer ut av dette. De som evt måtte ha intensjoner om å prøve selv, kan heller sende meg en mail så skal de få utfyllende informasjon.
Dersom dokumentene du sitter på er mer gjenomarbeidet/detaljert (etc.) enn det som framkommer her, så sitter du på noe annet enn et patent.

Prinsippet om et patent er at dine rettigheter som patnethaver beskyttes ved offentliggjøreing av patentet: det som ikke er omfattet av patentet, er heller ikke beskyttet av det. Så om du besitter noe annet enn patentet, så er det utelukkende et tillitsforhold mellom deg og vedkommende du har fått det fra.

mvh
KJ

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8

KJ skrev:
Dersom dokumentene du sitter på er mer gjenomarbeidet/detaljert (etc.) enn det som framkommer her, så sitter du på noe annet enn et patent.

Prinsippet om et patent er at dine rettigheter som patnethaver beskyttes ved offentliggjøreing av patentet: det som ikke er omfattet av patentet, er heller ikke beskyttet av det. Så om du besitter noe annet enn patentet, så er det utelukkende et tillitsforhold mellom deg og vedkommende du har fått det fra.

mvh
KJ
Det er ingen som kan nekte deg å lage en ting som er patentert, og det er heller ingen ting i veien for å publisere dette ettersom et patent allerede er et offentlig og allment tilgjengelig dokument. Det som derimot ikke er lov er å gjøre dette produktet kommersielt tilgjengelig, - altså produsere det for salg.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6

Som jeg skrev er det ingen som kan "arrestere" meg for å legge ut denne infoen på nett.

Men tillit er en toveis sak som jeg er veldig opptatt av å opprettholde både i denne og andre sammenhenger.

Kanskje nettopp derfor detter det av og til en del "guddis-for-en-DIY'er" ned i mailboxen.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Etter å hatt fokus andre steder en periode, har jeg nå bestilt 50 enheter av "dempestykkene" til BASE platformer.

The "quest" goes on....

Audiodidakt

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2004
Antall liker
631
Torget vurderinger
6
BUMP

Erland - hvordan går det med DIY-basene?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Er det noen som har noen oversikt over tidligere tråder om slike dempeplattformer?
Har brukt søkeverktøyet litt men det er ikke så lett å finne den relevante informasjonen.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.613
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Erland:
jeg hadde masse BASE plattformer og trodde de var bra,så ble jeg en dag tipset om at de tok dynamikken ; lempet de ut og det ble faktisk BEDRE uten på mine BPdiy 300B og min lcr riaa.
rubloc trisolator gjør faktisk en vesentlig bedre jobb i mitt system!
vedr. BASE:
"platen til å sette utstyret på var som blikk og resonnerte KRAFTIG...IKKE gunstig
hadde også følelsen av at de lå hele tiden litt i utakt med det de skulle dempe ut og "jaget" vibrasjonene hakket på etterskudd
jeg har en ladning med pneutmatiske ben du kan prøve om du vil
de er tunet til ca 3-4hZ...det skulle holde
mvh
Leif

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
421
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
LMC skrev:
Erland:
jeg hadde masse BASE plattformer og trodde de var bra,så ble jeg en dag tipset om at de tok dynamikken ; lempet de ut og det ble faktisk BEDRE uten på mine BPdiy 300B og min lcr riaa.
rubloc trisolator gjør faktisk en vesentlig bedre jobb i mitt system!
vedr. BASE:
"platen til å sette utstyret på var som blikk og resonnerte KRAFTIG...IKKE gunstig
hadde også følelsen av at de lå hele tiden litt i utakt med det de skulle dempe ut og "jaget" vibrasjonene hakket på etterskudd
jeg har en ladning med pneutmatiske ben du kan prøve om du vil
de er tunet til ca 3-4hZ...det skulle holde
mvh
Leif

Første gen. av Baseplattformene ble produsert av Loyds industri. Dessverre klarte ikke de å lage plattformene tilfredstillende. Bla. resonans i topp delen. Dette var i 1999/2000.
Base plattformene har nå kommet i mk2 utgave og blir produsert på en tilfredstillende måte.

Base og dynamikk : Ved korrekt bruk at Base plattformer, blir dynamikken forbedret.
Microdynamikken øker vesentlig, og da kan det for noen virke som makrodynamikken reduseres ! Makro dynamikken blir også bedre ved Base plattform.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.613
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
bortsett fra feil match mht vektklasse, skjønner jeg ikke helt hvordan en plattform kan brukes feil?
har for egen del funnet bedre og mere hensiktsmessige metoder å isolere komponentene og rørene fra omverdenen på
totalvekten med Base blir i kombinasjon med tunge komponenter helt uakseptabel:
i mitt system måtte jeg hatt plattformer med vekt i størrelsesorden 250-300kg per side i tillegg til under riaa m/psu(ca75kg) dac mm.
imo
mvh
Leif

Topp Bunn