Innebygd pre i CD?

GJ

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.02.2004
Antall liker
0
Hei

Hvor bra er innebygde preamper i cd spillere?
Er de å regne med?

Noen som har prøvd Vincent's S-6 volum kontrol?

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Det finnes cd-spillere med innebygget preamp/volumkontroll i alle prisklasser.
Min erfaring er at en spiller med innebygget pre gir mer for pengene hvis du ikke trenger flere innganger (Noen spillere kommer også med en eller flere innganger).
Jeg testet min Ancient Audio Lektor IV (39 000,-) mot kombinasjonen Lector ZOE preamp og Lektor CDP-7TL (38 500,- + 3995,- for ekstra kabel).
Uten å gå inn i detaljer på selve lyden, for den var litt ulik, var det ikke mulig for meg, eller de andre tilstede, å si at den ene spilte bedre enn den andre.
I den ene situasjonen slipper du to store bokser og ekstra kabel i mellom dem, du slipper også å teste ulike kombinasjoner. I den andre har du flere innganger og oppgradering er lettere/billigere, siden du kun trenger å bytte ut et komponent om gangen.

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Volumkontrollen i cd-s6 skal du være litt forsiktig med :) Fordi når du skrur på spilleren går volumet på MAX og du får ikke justert volumet annet enn under avspilling (dvs skru på cd, trykk play, så skru på effekttrinnet :) ) Dessuten mister du dynamikk når du bruker noe annet enn fullt volum, og HDCD (hvis du bruker det) virker ikke annent enn ved fullt volum..... Så dette virker mest som en kvasiløsning, men ellers er det bra saker!

Noen som har erfaring med Wadia?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
musical fidelity cpre24 er en suveren sak, med en innebygd fullfunksjons aktiv preamp.
alle innganger og utganger du noensinne kommer til å trenge.
cd-spiller-delen er en mf nuvista cd, uten rørkretsen.

denne boksen gir den dobbelt så dyre audio aero capitole kamp til døren. men intet trær vokser inn i himmelen, dessverre.
likevel et fantastisk produkt.

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
0
Noen som har erfaring med Wadia?
Wadia er etter min oppfatning eneste CD-spiller som fungerer utmerket ved bruk av innebygget volumkontroll!
Trodde lenge min egen B001 også gjorde så, men det var til jeg koblet den sammen med 011 ;D
Prisen på CD-spilleren sier absolutt ingenting om kvaliteten på eventuell inebygget pre. Har som sagt best erfaring med Wadia på dette området, mens til eksempel Cary har skuffet tilsvarende...

Mvh

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Antall liker
0
strange hvordan et lydkort til tusenlappen fungerer som pre, men en cdspiller til 10k har bitredusering og tullball

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Wadia er etter min oppfatning eneste CD-spiller som fungerer utmerket ved bruk av innebygget volumkontroll!

Mvh
Hva har du testet utenom Wadia, B001 og Cary?

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
Vi har prøvd litt til å fra med cd spillere som har innebygd preamp som for eks. wadia 850 sony xa7es pluss noen billigere spillere å det ken fungere veldig bra men en kommer ikke unna at en god preamp gjør en bedre jobb

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
0
Hva har du testet utenom Wadia, B001 og Cary?
Har vært innom flere fra f.eks. Audio Aero, Krell, Rotel, Sony, ML m.f. uten å gjøre meg opp noen bastant mening rundt dette konkrete tema. Med Wadia, Burmester og Cary har jeg prøvd en del med og uten preamp, og lister dermed opp disse.

Er overbevist om at flere på markedet gjør en utmerket jobb på området, uten at jeg har vært borti de :)

Mvh

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
0
Vi har prøvd litt til å fra med cd spillere som har innebygd preamp som for eks. wadia 850 sony xa7es pluss noen billigere spillere å det ken fungere veldig bra men en kommer ikke unna at en god preamp gjør en bedre jobb
Sad but true :-/

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Ja, er sell eier av en wadia og jeg må si den funker meget bra rett i en power amp. Men som det sies, det vil altid være bedre med en dedikert pre! Men en ting er nå ivertfall helt sikert at skal man oppgradere med en pre fra wadia må en nokså opp i pris.

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Sånn sett er jo Wadia ganske "gunstig" med tanke på at spilleren er knall og du slipper å kjøre den gjennom en pre-amp til mange kroner fra dag en....... Noen som har erfaringer med hvor dyre preamper som trengs for å være bedre enn den innebygde i en Wadia? HeggaII, papworth, andre?

Audio Art

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
190
Torget vurderinger
2
Sånn sett er jo Wadia ganske "gunstig" med tanke på at  spilleren er knall og du slipper å kjøre den gjennom en pre-amp til mange kroner fra dag en....... Noen som har erfaringer med hvor dyre preamper som trengs for å være bedre enn den innebygde i en Wadia? HeggaII, papworth, andre?
Tja, dette vil det sikert være delte meninger om. Men jeg personlig mener den minimum bør koste 25kr brukt evnt 50+ ny!

L

Ludo

Gjest
Jeg opplevde vel at lyden ble dårligere med den innebygde volumkontrollen i CD-S6, samme forsåvidt også på CD-S3. Tror kanskje du kan være tjent med å finne en annen løsning. Nå er vel forskjellen i pris mellom en brukt Vincent og en brukt Wadia ganske stor, kanskje du får til en ok pre istedet...

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.171
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Basert på egne erfaringer vil jeg si at når en kommer opp i høy nok pris/kvalitet klasse, fungerer innebygd pre helt utmerket. Hva som er høyt nok er vanskelig å si, men tror nok en må passere 50 k. Har prøvd spillere til 30-40 tusen med innebygd pre, og når jeg koblet inn min egen pre til 30 k holdt ikke den innebygde følge.
For min egen del bruker jeg nå Capitole Reference. Den knuser min tidligere pre.

mvh

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Det betyr at du i praksis får spilleren på kjøpet :)

Ludo: Hvem har sagt noe om brukt? :)

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.171
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Erio !
Hvis du liker Vincent og vil beholde den, da må du få prøvd en god rør pre. Disse finnes det en del av på bruktmarkedet. Tror du vil bli positivt overrasket.

mvh

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Føler kanskje at jeg har kuppet denne tråden litt.... men jo jeg liker spilleren, det er kanskje den beste komponenten i kjeden min nå, men vurderer å sette igang en storstillit oppgradering og da er Wadia med innebygget pre et spennende valg. Dette gir litt lengere tid til å velge/spare til en pre :)

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
musical fidelity cpre24 er en suveren sak, med en innebygd fullfunksjons aktiv preamp.
alle innganger og utganger du noensinne kommer til å trenge.
cd-spiller-delen er en mf nuvista cd, uten rørkretsen.

denne boksen gir den dobbelt så dyre audio aero capitole kamp til døren. men intet trær vokser inn i himmelen, dessverre.
likevel et fantastisk produkt.
Her er det vel mer en cdspiller som er bygget inn i preampen enn motsatt... ;D
Men jeg er også strålende fornøyd med denne boksen, spesielt preampdelen.

B

Back_Door

Gjest
Kan noen si meg hvem som forhandler merkene "Musical Fidelity" og Audio Aero Capitole Reference i Norge?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Audio Aero skal det være Pilar Audio i Horten som forhandler.

Mobile: +(47) 901 54 916
Mail: eric-c@online.no

contact Eric FINSAAS

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
0
Sånn sett er jo Wadia ganske "gunstig" med tanke på at  spilleren er knall og du slipper å kjøre den gjennom en pre-amp til mange kroner fra dag en....... Noen som har erfaringer med hvor dyre preamper som trengs for å være bedre enn den innebygde i en Wadia? HeggaII, papworth, andre?
Dette er et av mange spørsmål det er vanskelig å gi fasitsvar på. I denne prisklassen er matching alfa omega for å i det heletatt ha mulighet for bedring.

I mitt eget tilfelle med Burmester måtte jeg ut med like mye for preampen, som for CD-spilleren :'(

Men når den endelig var i hus ble resultatet ;D ;D ;D

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
0
Basert på egne erfaringer vil jeg si at når en kommer opp i høy nok pris/kvalitet klasse, fungerer innebygd pre helt utmerket. Hva som er høyt nok er vanskelig å si, men tror nok en må passere 50 k. Har prøvd spillere til 30-40 tusen med innebygd pre, og når jeg koblet inn min egen pre til 30 k holdt ikke den innebygde følge.
For min egen del bruker jeg nå Capitole Reference. Den knuser min tidligere pre.

mvh
Dette mener jeg er direkte feil :eek:

Forskjellige produsenter har vidt forskjellige prioriteringer på dette feltet! Noen "kaster" inn en volumkontroll for å gjøre den mer anvennelig, uten at den er i nærheten av å stå i stil med resten av spilleren kvalitetsmessig.

Jeg vil dermed hevde at pris på spiller sier lite om kvaliteten på en eventuell innebygget pre/volumkontroll. ;)

Mvh

Topp Bunn