Forsterkere Innebygd kontra separat DAC?

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Ser at svært mange integrerte forsterkere (< 20k) kommer med innebygd dac.
Hvor gode er disse dacene saamelignet med en separat dac?
For å ta et tilfeldig eksempel: Hegel H160 kontra HD20 dac?
Eller hvilken som helst forsterker mot Pathos Converto DAC (fant en på Finn i dag til 4000.-)
Holder dac'en i f.eks Parasound HINT 6 i sammenligning med separat dac til en tier?

Å kjøpe forsterker med dac, cd-spiller med dac og en separat dac høres ut som bortkastede penger.

Edit: Mulig jeg fant en retningslinje jeg kan bruke, i en omtale av Denon PM-2500NE sies det at det innebygde riaa-trinnet holder
omtrent følge med separat trinn til ca 4000. Da tenker jeg for meg selv av dette gjelder for dac'er også, ca 20% av forsterkerprisen
gir ca samme kvalitet i dac og riaa som den innebygde.
Da burde mao dacen i H160 gruse en Dacmagic, men komme til kort mot en HD20.

mvh hans
 
Sist redigert:

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Min erfaring med moderne integrerte forsterkere i prisklasse ca 10-20 000, er at den innebygde DAC'en er knall. F.eks Hegel, Rotel, Peachtree, Job Int. Du kan slutte å tenke på DAC, og heller bekymre deg for viktigere ting.

På rimeligere bokser som NAD D3020 kan det sikkert la seg gjøre å finne en DAC som låter litt bedre - men det blir fort en dårlig prioritering når DAC'en koster mer enn forsterkeren. Du vil få mer igjen ved å legge penga på forsterkeren. (Eller høyttalerne!)

Og så er det vel noen som syns at innebygget DAC er noe som tar vekk moroen ved denne hi-fi-hobbyen. Jeg skjønner det perspektivet. Men siden jeg ikke er rik, vil jeg heller fokusere på å få best mulig lyd for pengene. Da er innebygget DAC gode greier.

Jeg er altså en av de som mener at det er forskjeller på DAC'er, men at når man kommer opp på et visst nivå er det begrenset hørbart.
 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.119
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Min erfaring med moderne integrerte forterkere i prisklasse ca 10-20 000, er at den innebygde DAC'en er knall. F.eks Hegel, Rotel, Job Int. Du kan slutte å tenke på DAC, og heller bekymre deg for viktigere ting.

På rimeligere bokser som NAD D3020 kan det sikkert la seg gjøre å finne en DAC som låter litt bedre - men det blir fort en dårlig prioritering når DAC'en koster mer enn forsterkeren. Du vil få mer igjen ved å legge penga på forsterkeren. (Eller høyttalerne!)

Og så er det vel noen som syns at innebygget DAC er noe som tar vekk moroen ved denne hi-fi-hobbyen. Jeg skjønner det perspektivet. Men siden jeg ikke er rik, vil jeg heller fokusere på å få best mulig lyd for pengene. Da er innebygget DAC gode greier.

Jeg er altså en av de som mener at det er forskjeller på DAC'er, men at når man kommer opp på et visst nivå er det begrenset hørbart.
Helt enig her. Bruker ikke ekstern dac i oppsettet jeg heller. Jeg la rett og slett dac budsjettet inn i forsterker budsjettet. Er kjempefornøyd med valget. Men så hører jeg lite forskjeller på dac også. Jeg mener to dacer kan låte annerledes. Men ofte er det vanskelig å si om den ene er bedre enn den andre. Bare tanker fra mitt hode.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Tror ikke det er noe fasitsvar her. Har selv begge deler. Min eksterne er bedre, men det er neppe gitt som en generell regel. Tror mitt DAC 40 kort vil være bedre enn mange kostbare eksterne DAC'er. Samtidig finnes mange eksterne DAC'er til lav pris med høy kvalitet.

For cheapskates: AudioScienceReview er din venn.
 

Strømling

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.229
Antall liker
772
Sted
Nedre Romerike
Torget vurderinger
1
Ikke for å gjøre dette til nok en kabel tråd men er helt klar en fordel med innebygget dac å slippe både en powercord og et sett signalkabler ekstra bak racket
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har en Bryston SP3, den innebygde dacen er visstnok basert på deres BDP-1. Jeg har aldri testet dem opp mot hverandre, men jeg fikk låne en separat dac fra Audio Analogue, den kostet 17`og jeg er helt klar på at den innebygde jeg har er minst like god.
 
Topp Bunn