Innbo forsikring på anlegget?

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
572
Skal ordne ny innbo forsikring, men de dekker ikke stereo utstyr for mer enn ca 10 000 kr... If og andre krever en ekstra forsikring på dyre stereo komponenter.
Har blitt en god del kostbare komponenter i anlegget over åran, hva bruker folk her som innbo forsikring på anlegget?

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Nå er ikke akkurat jeg særlig dreven på dette med forsikring. Men er det ikke en totalpott på x antall kroner du forsikrer på innbo? Så om det er stereokomponenter, sølvtøy eller potteplanter spiller ingen rolle. Det er totalverdien på det du eventuelt kan miste enn må sette en verdi på, og forsikre seg i forhold til.

MVH

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg ringte Gjensidige som jeg bruker, og der har de ikke noen slik regel. Så lenge innboet er forsikret for stor nok sum totalt så dekkes alt som stjeles og brenner inne.

Edit: Det viser seg at plunderet jeg hadde med å legge til innlegget skyldtes at tråden var under flyting til "off topic-hjørnet". Det er godt man er streng, hvis ikke kunne det sklidd helt ut.

S

Supertramp

Gjest
totte skrev:
Jeg ringte Gjensidige som jeg bruker, og der har de ikke noen slik regel. Så lenge innboet er forsikret for stor nok sum totalt så dekkes alt som stjeles og brenner inne.
TrygVesta også. Jeg finner ikke en slik begrensning i mine vilkår. Men det var tidligere, for en del år siden.

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
572
Ringte til IF nettopp, de krevde bla.a. takst fra forhandler/leverandør på komponenetene. Dette siden det meste jeg har er kjøpt brukt.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Graks skrev:
Ringte til IF nettopp, de krevde bla.a. takst fra forhandler/leverandør på komponenetene. Dette siden det meste jeg har er kjøpt brukt.
Men det kan man vel få i ettertid?

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.813
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Graks skrev:
Må man si - her i heimen krevde IF intet slikt.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Håper bare jeg slipper den sjauen med forsikringselskapet noen gang. Men det er en grunn til at jeg ba om å få 150 000 mer en hva Gjensidige mente var normalt for folk i min livssituasjon. Koster jo bare 85,- mer i året eller noe slikt, blir en øl mindre på byen i året det;)

MVH

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
572
[/quote]

Hmmm. De krevde serienummer, fabrikat, alder, kvittering (siden jeg ikke har kvittering sku de ha takst fra forhandler)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Legg merke til at det som regel finnes en begrensning på enkeltgjenstander og samlinger, typisk i størrelsesordre 100-200 000,- kr. Mao. kan enkelte ha behov for en verdigjenstandsforsikring for å dekke opp nettopp dette. Treffer du en fersking på ett kundesenter midt på sommeren, er det ikke sikkert vedkommende vet dette helt, og hvordan det funker. Verdt å sjekke.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Graks skrev:
Hmmm. De krevde serienummer, fabrikat, alder, kvittering (siden jeg ikke har kvittering sku de ha takst fra forhandler)
[/quote]

Det høres jo egentlig ganske så ekstremt ut... Hvem er det som har notert seg ned dette, med originalkvittering osv lagret en annen plass en i sitt eget hus?

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
If krevde ikke noe slikt av oss. Hadde de prøvd ville de vel fort mistet en kunde...

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg har IF og de har en inbo plus forsikring som dekker inntil 100 lapper extra. Den var som en idiot forsikring, om junior helte et glass med brus i forsterkeren så gjaldt forsikringen.
Det var denne plus forsikringen de anbefalte meg da jeg skulle tegne transport forsikring nå jeg kjøpte høyttalere som skulle fraktes med lastebil fra Mosjøen. Denne forsikringen gjaldt også utenfor hjemmet på egne tinger. Den har en egenandel på 3000,-
Tenkte det var greit å ha en sånn forsikring spes når de små er så nysjerige å klåfingra.
Den kosta vel under 100 lappen extra pr år for innbo plus.

helvheim

Medlem
Ble medlem
13.03.2006
Antall liker
0
Spurte mitt selskap om jeg trengte ekstra forsikring på CD-samlinga. Fikk til svar at så lenge de ble brukt gikk de inn i innboet og var inkl. Hadde det vært ei frimerkesamling til samme verdi ville de ha anbefalt egen forsikring. Håper det stemmer dersom jeg får bruk for innboforsikringa

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.405
Torget vurderinger
10
H.R skrev:
Graks skrev:
ikke hos meg heller, så lenge enkeltkomponenter hadde verdi under 100k trengt jeg ikke å spesifisere.

J

J.J

Gjest
Jeg har Gjenstridige.. Og det var som andre har sagt: samme hva det er bare det er under for avtalt innboforsikring.
En annen ting som jeg jeg fikk vite (det er lenge siden) da jeg var kunde i Samvirke Forsikring, er at en cd/vinyl samling er ikke alt det du har, men om du har en samling av en artist til en verdi (tror det var) av 50000,- .
Da måtte man der ha en egen forsikring. ellers så gitt det på vanlig innbo.

Er forsikrings selskaper vanskelige og ikke vil deale med deg - BYTT !!

Still krav til dem - og deal - det er fullt mulig.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Det er det punktet jeg nevte om samling eller enkeltgjenstand, nå typisk begrenset til mellom 100-200 000. Flere selskap har denne begrensningen.

En samling definert som det en samling virkelig er, har nok ikke så mange av oss her inne. Vi spiller jo platene våre, det gjør man ikke med en samling, da faller verdien bort. Men, at enkeltgjenstander har høy verdi, og kan ha en begrensning f.eks etter innbrudd, det skal man ikke se helt bort i fra.

At selskapet ønsker seg ett minimum av oversikt over hva disse verdiene er, må man tåle. Det svindles enormt over disse verdisaks og innboforsikringene, og det er noe alle må betale for. At man har noen tegningsregler for å luke ut de verste, er i alles favør. Forsikring er og blir ett spleiselag, enten vi liker det ikke.

Ett godt eksempel på at svik er "allment" akseptert i Norge, er når man hører den typiske skademeldingen når noen har hatt strømbrudd/lynnedslag/ødelagt fryser når de har vært på ferie. Når innholdet ramses opp, var det ikke en enste vare av normal sort, det var kun rådyr og reinsdyr indrefilet, hummere i titalls osv. Det mest artige er at det ofte nevnes mye mer enn man kan drømme om å få plass til i fryseren som er ødelagt.

jan#jan skrev:
Jeg har Gjenstridige.. Og det var som andre har sagt: samme hva det er bare det er under for avtalt innboforsikring.
En annen ting som jeg jeg fikk vite (det er lenge siden) da jeg var kunde i Samvirke Forsikring, er at en cd/vinyl samling er ikke alt det du har, men om du har en samling av en artist til en verdi (tror det var) av 50000,- .
Da måtte man der ha en egen forsikring. ellers så gitt det på vanlig innbo.

Er forsikrings selskaper vanskelige og ikke vil deale med deg - BYTT !!

Still krav til dem - og deal - det er fullt mulig.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
Det dere må spørre om er er hvordan de beregner erstatningsverdien etter at brannen har herjet huset.

For et forsikringselskap er ikke et HiFi anlegg det samme som det er for oss. For dem er det BRUKT forbrukerelektronikk!!! Nyverdien er en ting, men så trekkes det fra for hvert år som har gått siden det var nytt. Mange av "spesialforsikringene" folk her inne har tegnet på HiFi vil ikke gi en krone i utbetaling.

Typisk beregning kan være slik:
Nypris = 100K
Etter 1 år = 80K
Etter 2 år = 70K
Etter 3 år = 60K
Etter 4 år = 50K
Etter 5 år = 40K
deretter = 10K ( hvis du er heldig ! )

Tabellen vil variere fra selskap til selskap og mellom forsikringstyper, men spesiellt for oss som kjøper brukt High End så er det viktig å huske at selskapet bare ser på dette som vi sikler over som "gammalt ræl"!
Skal det være mening i ekstraforsikring på HiFi må man ha en ganske spesifik avtale om restverdi etter så og så mange år. Et vintage røranlegg som spiller flettta av det meste nye på markedet er faktisk bare skrot sett med forsikringsselskapets øyne.

AmCar miljøet hadde samme problem, men nå har de fått spesialavtaler om forsikring av klassiske biler som verdsettes på en annen måte enn vanlige bruktbiler. Det var kanskje en ide for oss også å prøve å få en slik ordning?

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Du er inne på noe helt essensielt nå, Spiralis. Det er ett faktisk økonmisk tap som er selskapets ansvar å erstatte, og dette tapet er akkurat som du sier, noe som går nedover etterhvert grunnet faktisk eller tenkt verditap.

Men, jeg får virkelig håpe at den tabellen du viser til, gjelder for fåtallet av selskap, for den var virkelig dårlig. De første fem årene bør ikke ha så voldsomt med avskrivning.

Spiralis skrev:
Det dere må spørre om er er hvordan de beregner erstatningsverdien etter at brannen har herjet huset.

For et forsikringselskap er ikke et HiFi anlegg det samme som det er for oss. For dem er det BRUKT forbrukerelektronikk!!! Nyverdien er en ting, men så trekkes det fra for hvert år som har gått siden det var nytt. Mange av "spesialforsikringene" folk her inne har tegnet på HiFi vil ikke gi en krone i utbetaling.

Typisk beregning kan være slik:
Nypris = 100K
Etter 1 år = 80K
Etter 2 år = 70K
Etter 3 år = 60K
Etter 4 år = 50K
Etter 5 år = 40K
deretter = 10K ( hvis du er heldig ! )

Tabellen vil variere fra selskap til selskap og mellom forsikringstyper, men spesiellt for oss som kjøper brukt High End så er det viktig å huske at selskapet bare ser på dette som vi sikler over som "gammalt ræl"!
Skal det være mening i ekstraforsikring på HiFi må man ha en ganske spesifik avtale om restverdi etter så og så mange år. Et vintage røranlegg som spiller flettta av det meste nye på markedet er faktisk bare skrot sett med forsikringsselskapets øyne.

AmCar miljøet hadde samme problem, men nå har de fått spesialavtaler om forsikring av klassiske biler som verdsettes på en annen måte enn vanlige bruktbiler. Det var kanskje en ide for oss også å prøve å få en slik ordning?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Jeg har opplevd å komme hjem til tomt hus tidligere og når det gjelder erstatning av anlegget opppfattet jeg forsikringsselskapet mitt som rettferdige.

For meg var den psykiske belastningen etter innbruddet det største problemet.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.819
Torget vurderinger
0
MaHa, tabellen er "friskt husket" fra noe jeg fikk iposten fra et selskap for noen år siden. Jeg fikk hakeslepp i allefall. Nå vet jeg at slike avskrivingsregler variere fra selskap til selskap. Det selskapet jeg hadde på den tiden hadde 0 % avskriving de første 3 årene til sammenligning. Men det vesentlige er at man sjekker med selskapet FØR noe skjer.

Anonym, du er ikke den eneste som føler det slik, etter som jeg har lest/hørt er dette en vanlig reaksjon. Man føler seg invadert.

Det mest fornuftige er å stelle seg slik at behovet for forsikring blir minimert. Sikre huset mot inbrudd så godt som mulig samt ha en proaktiv og bevisst holdning i forhold til brannfare.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Det finnes en del myter rundt skadeoppgjør, og det finnes mange sannheter, naturligvis. Det de aller fleste opplever, er at selskapet er der når man trenger hjelp av de. Anonym er inne på det, det å være midt i en skadesak kan være en ganske ubehagelig opplevelse, og da trenger man en hjelpende hånd på mange måter. En god skadebehandler ser at det er denne verdien man må representere.

Så finnes det såklart en mange unntak fra god skadebehandling, akkurat som vi har leie historier om Olga som ikke fikk enerom på sykehuset ol. Jeg tror personlig at veldig mange av disse historiene handler om kunder som opplever å bli skuffet når de ikke får som de har forventet, men får til punkt og prikke det de har avtale med selskapet om, og som står nøye beskrevet i både vilkårsett og forsikringsbevis. Målinger hvert år på tilfredshet ved skadeoppgjør, viser at det i snitt nå er oppunder 80% tilfredshet i selskapene, ett par av de er ett lite hestehode foran. I disse siste prosentene tror jeg det finnes en god blanding av de som rett og slett blir skuffet når de innser realiteten i den dekningen de har avtalt og betalt for, de som rett og slett får dårlig oppgjør kombinert med dårlig behandling (og de er det nok en solid dose av, det er ikke å nekte for), men så har vi også de som driver med svik i liten eller stor skala. Det er best for alle parter om at de sistnevnte holder seg innenfor misfornøydprosenten, noe annet har kun dårlige effekter.

Topp Bunn