innbilt kvalitet

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
awe skrev:
Jeg har spilt mye piano, Elektron. Mitt poeng ligger snarere i tendensen og essensen enn i hvorvidt analogien er fysisk overførbar. Du kan kalle det en metafor, hvis det hjelper.
Jepp, tar den awe.

Elektron
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
BT skrev:
Jeg trodde grunnen til at man oppgraderer er at man får råd til noe bedre, eller at man har oppdaget nye spennende komponenter som man ikke kjente til før, eller at naboen har oppgradert, eller at 40-årskrisen gjør seg gjeldende. Men hvis folk blir lykkelige av å oppgradere på grunn av at fidelity har skrevet "Verdens Beste" igjen, så er sikkert det lykke like god som noen annen. Det holder da å være lykkelig, uten at man nødvendigvis må være det av de riktige grunnene?
Problemet er bare at en slik kjøpt lykke blir dyr i lengden. Den er nemlig som regel like forgjengelig som varmen man får med å pisse i buksa.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Karma skrev:
BT skrev:
Jeg trodde grunnen til at man oppgraderer er at man får råd til noe bedre, eller at man har oppdaget nye spennende komponenter som man ikke kjente til før, eller at naboen har oppgradert, eller at 40-årskrisen gjør seg gjeldende. Men hvis folk blir lykkelige av å oppgradere på grunn av at fidelity har skrevet "Verdens Beste" igjen, så er sikkert det lykke like god som noen annen. Det holder da å være lykkelig, uten at man nødvendigvis må være det av de riktige grunnene?
Problemet er bare at en slik kjøpt lykke blir dyr i lengden. Den er nemlig som regel like forgjengelig som varmen man får med å pisse i buksa.
Det ligger i menneskets natur og ønske utvikling, progresjon...det er med på å gjøre oss lykkelige. Dette gjelder på alle livets områder, hvorfor skulle hifi være annerledes? ;)

De som mener at veien er målet er inne på noe.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
topline skrev:
Karma skrev:
BT skrev:
Jeg trodde grunnen til at man oppgraderer er at man får råd til noe bedre, eller at man har oppdaget nye spennende komponenter som man ikke kjente til før, eller at naboen har oppgradert, eller at 40-årskrisen gjør seg gjeldende. Men hvis folk blir lykkelige av å oppgradere på grunn av at fidelity har skrevet "Verdens Beste" igjen, så er sikkert det lykke like god som noen annen. Det holder da å være lykkelig, uten at man nødvendigvis må være det av de riktige grunnene?
Problemet er bare at en slik kjøpt lykke blir dyr i lengden. Den er nemlig som regel like forgjengelig som varmen man får med å pisse i buksa.
Det ligger i menneskets natur og ønske utvikling, progresjon...det er med på å gjøre oss lykkelige. Dette gjelder på alle livets områder, hvorfor skulle hifi være annerledes? ;)

De som mener at veien er målet er inne på noe.
Slik form for lykkesøken kan fort bli en stressfaktor i livet, når man stadig opplever at målet er et fatamorgana..
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Karma skrev:
BT skrev:
Jeg trodde grunnen til at man oppgraderer er at man får råd til noe bedre, eller at man har oppdaget nye spennende komponenter som man ikke kjente til før, eller at naboen har oppgradert, eller at 40-årskrisen gjør seg gjeldende. Men hvis folk blir lykkelige av å oppgradere på grunn av at fidelity har skrevet "Verdens Beste" igjen, så er sikkert det lykke like god som noen annen. Det holder da å være lykkelig, uten at man nødvendigvis må være det av de riktige grunnene?
Problemet er bare at en slik kjøpt lykke blir dyr i lengden. Den er nemlig som regel like forgjengelig som varmen man får med å pisse i buksa.
En mann bør bruke sine penger på det som gjør ham lykkelig før kona rekker å bruke dem opp.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
BT skrev:
Karma skrev:
BT skrev:
Jeg trodde grunnen til at man oppgraderer er at man får råd til noe bedre, eller at man har oppdaget nye spennende komponenter som man ikke kjente til før, eller at naboen har oppgradert, eller at 40-årskrisen gjør seg gjeldende. Men hvis folk blir lykkelige av å oppgradere på grunn av at fidelity har skrevet "Verdens Beste" igjen, så er sikkert det lykke like god som noen annen. Det holder da å være lykkelig, uten at man nødvendigvis må være det av de riktige grunnene?
Problemet er bare at en slik kjøpt lykke blir dyr i lengden. Den er nemlig som regel like forgjengelig som varmen man får med å pisse i buksa.
En mann bør bruke sine penger på det som gjør ham lykkelig før kona rekker å bruke dem opp.
Men hva gjør han så når han har brukt opp alle pengene? Da har han jo ikke en gang råd til å kjøpe seg ny kone..
Glede seg over den "innbilte kvaliteten" på gammel kone og stereoutstyr? For innbilning er jo tema for denne tråd. ;)
 
V

vredensgnag

Gjest
Man skal ikke se bort fra at menns utskiftingsdille på ulike områder i livet er en projeksjon - som bunner i avmakt fordi det er andre ting vi har akseptert som ikke kan skiftes ut. På denne måten får vi kanskje en tilfredsstillelse, ved at vi sender et signal til omgivelsene om hva man kan finne på å gjøre når man ikke er fornøyd.
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
vredensgnag skrev:
Man skal ikke se bort fra at menns utskiftingsdille på ulike områder i livet er en projeksjon - som bunner i avmakt fordi det er andre ting vi har akseptert som ikke kan skiftes ut. På denne måten får vi kanskje en tilfredsstillelse, ved at vi sender et signal til omgivelsene om hva man kan finne på å gjøre når man ikke er fornøyd.
Bruk og kast er kanskje det mest dominerende kjennetegn ved vår kultur. En kultur der "folk flest" har FRP`s partiprogram som sin maksimale tankedybde. En kultur der bruk og kast for lengst også har blitt dominerende i mellommenneskelige relasjoner, inkludert partner.
(Nå må jeg visst gi meg, før jeg drukner i mitt eget hav av tungsinn.. ::))
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.720
Torget vurderinger
96
Bx skrev:
Noen burde iscenesette en sammenlikning av bildekvaliteten på de nye flatskjermene (gjerne HD) og de gamle tykke TV-ene.

Sist jeg kjøpte TV i Norge var flatskjermen en tenåring med kviser og i stemmeskiftet. Når jeg viste kortene så satt det ikke langt inne for TV-selgeren å innrømme at en billig-gammel-TV fra Panasonic hadde klart bedre bildekvalitet enn selv de beste flatskjermene. Nå har det gått en del år. Og ettersom jeg har flyttet til Houston så måtte vi anskaffe et par nye TV-er. Begge er flate som en pannekake. Og den største tar HD. 55 tommer LED. Med stor oppløsning og bra sortnivå. Og 240 Hz frekvens. Da jeg spurte installatørene om dette egentlig var bedre enn gammel-TV-ene så mente de at svaret var nei....

Stillbildene er strålende, men jeg sitter med en følelse av at bevegelsene flyter mye bedre både på en billig DLP prosjektor og en gammeldags TV. Litt kornethet som vises i eksemplet tidligere i tråden her blir viktig først når bevegelsesdynamikken fungerer. Jeg er ikke overbevist om at det er tilfellet for de nye TV-ene. Allikevel selger de som hakka møkk.

Det er ikke alltid at teknologiske endringer er teknologiske fremskritt. Vi er nok lettlurte som bare f.... På den annen side så ble jo vekten drøy på de gamle TV-ene når de krøp over 30 tommer.
Alt går over i HD etterhvert. Et full HD bilde på en god flatskjerm er totalt overlegent noe en bildrørs tv greier. Synes også SD oppløsning fra gode
kilder også med letthet danker ut det beste jeg så på bilderør. Både på bevegelse og stillbilder. Se på en gammeldags tv og pek på alle feil; jeg er sikker på at du finner ganske mange flere enn på en flatskjerm. Men, analoge signaler ser ikke bra ut på lcd/plasma. Analoge bilder er heldigvis snart en saga blott.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Karma skrev:
BT skrev:
Karma skrev:
BT skrev:
Jeg trodde grunnen til at man oppgraderer er at man får råd til noe bedre, eller at man har oppdaget nye spennende komponenter som man ikke kjente til før, eller at naboen har oppgradert, eller at 40-årskrisen gjør seg gjeldende. Men hvis folk blir lykkelige av å oppgradere på grunn av at fidelity har skrevet "Verdens Beste" igjen, så er sikkert det lykke like god som noen annen. Det holder da å være lykkelig, uten at man nødvendigvis må være det av de riktige grunnene?
Problemet er bare at en slik kjøpt lykke blir dyr i lengden. Den er nemlig som regel like forgjengelig som varmen man får med å pisse i buksa.
En mann bør bruke sine penger på det som gjør ham lykkelig før kona rekker å bruke dem opp.
Men hva gjør han så når han har brukt opp alle pengene? Da har han jo ikke en gang råd til å kjøpe seg ny kone..
Glede seg over den "innbilte kvaliteten" på gammel kone og stereoutstyr? For innbilning er jo tema for denne tråd. ;)
Da tjener man nye penger. Om man må bytte ut kona kan man sikkert oppleve mange innbildte kvaliteter med den nye kona også.

Men hvem er det som avgjør om kvalitetene er innbildte eller ekte egentlig?
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
BT skrev:
Men hvem er det som avgjør om kvalitetene er innbildte eller ekte egentlig?
Det kan være mange det. F.eks. "Østfoldsmafiaen"? Eller kanskje "Målemafiaen"? ;D
 
V

vredensgnag

Gjest
Min holdning er enkel - det jeg opplever kan ikke være innbilt, det er min opplevelse. Men den er min og subjektiv.
Det er langt fra gitt at du vil dele denne opplevelsen.

Dette er ikke et problem, så lenge jeg ikke forsøker å få deg til å kjøpe en påstått merverdi på grunnlag av noe som ikke finnes andre steder enn inne i hodet mitt.

Om jeg tror en glassbit er en diamant så er det fint for meg, jeg tror jeg har en diamant. Og så lenge jeg lar være å "teste" glassbiten, så er den en diamant.
Men om jeg prøver å selge den til deg, påstår den er en diamant og forlanger at du skal godta prisen, uten å teste glassbiten - så kan det være det blir diskusjon. Det er opp til deg.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
vredensgnag skrev:
Min holdning er enkel - det jeg opplever kan ikke være innbilt, det er min opplevelse. Men den er min og subjektiv.
Det er langt fra gitt at du vil dele denne opplevelsen.

Dette er ikke et problem, så lenge jeg ikke forsøker å få deg til å kjøpe en påstått merverdi på grunnlag av noe som ikke finnes andre steder enn inne i hodet mitt.

Om jeg tror en glassbit er en diamant så er det fint for meg, jeg tror jeg har en diamant. Og så lenge jeg lar være å "teste" glassbiten, så er den en diamant.
Men om jeg prøver å selge den til deg, påstår den er en diamant og forlanger at du skal godta prisen, uten å teste glassbiten - så kan det være det blir diskusjon. Det er opp til deg.
Jeg skjønner ikke helt hvor du vil.

Hvis det er hifi-selgere du vil til livs så kommer det ikke så mye mer svada fra dem enn det gjør fra selgere i andre bransjer. Det er i alle fall min erfaring. Folk med dyp teknisk innsikt blir gjerne ingeniører og ikke selgere.
 
M

musicus

Gjest
vredensgnag skrev:
Min holdning er enkel - det jeg opplever kan ikke være innbilt, det er min opplevelse. Men den er min og subjektiv.
Det er langt fra gitt at du vil dele denne opplevelsen.
Her melder jeg om enighet, stor enighet :) ...

mvh
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Bx skrev:
Stillbildene er strålende, men jeg sitter med en følelse av at bevegelsene flyter mye bedre både på en billig DLP prosjektor og en gammeldags TV. Litt kornethet som vises i eksemplet tidligere i tråden her blir viktig først når bevegelsesdynamikken fungerer. Jeg er ikke overbevist om at det er tilfellet for de nye TV-ene. Allikevel selger de som hakka møkk.
På det punktet (bevegelse) er jo plasma klart bedre enn LCD. Se fotball på en LCD til 25k ved siden av en plasma fra Panasonic til 6k, og du vil se at Panasonic plasmaen er overlegen. Sammenligningen med en bilderør blir vanskelig p.g.a. store forskjeller i størrelse. Men mest sansynlig takler nok bilderørs TVen SD og bevegelse bedre ja. HD på en god flatskjerm er derimot flere hakk bedre.

Uansett enig i poenget ditt. ;)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
rolfozzy skrev:
Jeg har iført meg den vrangforestillingen at nå låter det greit nok her.
Den vil jeg gjerne beholde.

Nå blir det og fortsette og innbille meg at jeg trenger mer musikk.
Enig! Nå er det hyllemetere med kvalitetsvinyl som gjelder!

;D
 
D

Desillusjonert

Gjest
LCD skjermer er et godt eksempel.

Først de siste årene har disse skjermene blitt like gode og bedre enn CRT skjermer. Men alle skulle ha det...fordi "alle" sa det, fordi det var nytt og fordi utseende var kuult...

Reklame funker!
Hva et blad skriver teller...
Og ikke minst hva kompiser sier, det teller aller mest!

Så da er det bare å finne den gyldne middelvei og prøve å tenke litt selv :)
 
Topp Bunn