Inn på boligmarkedet?

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
… eller drite i det og bo hjemme hos mutter i håp om at boligprisene skal synke som en stein? ???

MVH

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.277
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ville heller ha satset på overvintring i telt før jeg delte hus med muttern min, ihvertfall!
mvh

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
La meg komme med et par opplysninger:

21 år
Singel
Stavanger/Sandnes området
Boligprisene økte med 21% i dette området i fjor.
Lav egenkapital
Snart ferdig med læretid
Muligheter for å låne opp til 1,3 mil

Pris for en leilighet på ca 40m2 er 1,4 mil

Er ikke dette håpløst for oss som skal inn på et boligmarked?

MVH

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.277
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Ville ha satset på morsan en stund.Deretter på samboer med egen inntekt. Utrolig mye lettere å finansiere en egen bolig med 2 inntekter.
mvh

N

nb

Gjest
Avhenger om du tror prisene skal opp eller ned. Tror du de skal opp, vil du neppe klare å spare opp nok egenkapital til å holde tritt med prisutviklingen. Tror du prisene skal falle, blir du hjemme hos mamma eller leier.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Boligmarkede i Stavanger/Sandnes område er jo djevelens verk for tiden. Har tro på at den vil stabilisere seg. Men vil den synke? Det er umulig å si. Men skulle nesten tror at det snart ikke kunne bli være.....

MVH

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Boligprisene varierer, men det har alltid vært, og vil alltid være den største og tyngste investeringen de fleste av oss gjør, den gangen vi kjøper vår første bolig.
Bit tenna sammen, det er værst første gangen.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Mange av mine bekjente har ventet på nedgang eller stabilisering, og de venter og venter. Noen har ventet i 5 år, andre har ventet i 10 år. Hvor lenge skal du vente?

Studerte med en fra Baskerland. Foreldrene hans i St. Sebastian kjøpte en 100kvm leilighet for 12 mill. Han sa det var helt normalt ettersom det var og hadde vært slik leenge i pressområder av Spania.
Du får ta dette som en kommentar, jeg er ingen ekspert på boigmarkedet.

zerum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.05.2005
Antall liker
214
Viktig å planlegge skikkeleg, og ordne seg slik at ein ikkje treng å bu i pressområda.
HeHe helt enig,overtok et hus nå i januar,hadde huset vore litt meir sentralt (over fjorden) hadde det kosta 500000 meir.Slapp unna med 80k for hus på 75kvm+garasje+snekkerbod.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.831
Sted
Østfold
historisk sett er det vel nå ca 15 år siden vi hadde prisfall på det norske boligmarkedet. En stagnasjon i prisen kan derfor være noe optimistisk med den relativt trygge rentepolitikken som tross alt føres i Norge for tiden. Å vente med å komme seg inn i markedet er egentlig en renteøkonomisk dårlig ide da rentenivået er relativt lavt i forhold til prisøkningen på bolig. Dersom du har andre boutgifter. Om du klarer å sette av 5-6000kr/mnd i BSU er imidlertid saken en helt annen for da vil du redusere renteutgiftene du senere ville fått.

Om du kjøper noe til rundt en mill og har for eksempel 100k i egenkapital ender du med et lån som ikke er så hårreisende å dra med seg på en inntekt. Du må nok finne deg i relativt lav standard og ikke mest optimale plassering men trikset kan ofte være å ta et oppusningsprosjekt, samt handle i et område som det er en viss interesse for å utvikle. Gjør man det smart kan man oppleve økning i 50-100%-klassen på 3-4 år.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
… eller drite i det og bo hjemme hos mutter i håp om at boligprisene skal synke som en stein? ???
I Norge vil det stort sett bestandig lønne seg å låne penger og kjøpe seg en eller annen form for bolig slik at man kommer seg inn på boligmarkedet. Relativt gunstige regler for rentefradrag og skattefrihet på gevinst av salg av egen bolig som man bor i, gjør dette på sikt til den mest gunstige spareformen her til lands.

Det er mulig at det vil komme en liten korreksjon i boligprisene når norsk økonomi en eller annen gang vil gå litt dårligere, men i pressområdene kan man ikke vente seg noen særlig nedgang i boligprisene med mindre det blir bygget veldig mange flere nye boliger (som det vel ikke er plass til) eller skjer et skikkelig krakk (noe som vel heller ikke vil skje med det første med mindre noen finner opp en ny energikilder som gjør olje og gass overflødig over natten).

Klem til, det er mitt råd. Men ta høyde for at renta vil stige noen prosent.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Dersom du er litt tøff så kan du leie bolig og og investere oppspart egenkapital og penger som blir til overs i noe som gir god avkastning.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.614
Torget vurderinger
0
Dersom du er litt tøff så kan du leie bolig og og investere oppspart egenkapital og penger som blir til overs i noe som gir god avkastning.

Hmmmm........ Risikabelt og farlig ! Man bør ikke investere i noe som gir god avkastning uten å ha råd til å tape pengene !

God avkastning = høy risiko !!!!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.614
Torget vurderinger
0
Om du bur i Oslo, kan båt vere eit alternativ, høyrer eg.
Vi på landsbygda er ikkje med på karusellen......fekk tidleg 240 m2 innandørs å boltre meg på....

I tillegg til prisen er det et utall andre fordeler med å bo utenfor bykjernen. Kom bare ikke hit jeg bor for da blir det press her også ! ;D ;D ;D

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
51
KJøp noe du kan leie ut halvparten av. Gjerne noe du kan pusse opp hvis du er nevenyttig og har fritidsproblemer.

Mvh

K

knutinh

Gjest
KJøp noe du kan leie ut halvparten av. Gjerne noe du kan pusse opp hvis du er nevenyttig og har fritidsproblemer.

Mvh
Dette er i praksis en dobbelt gamble på at boligprisene skal holde tritt med renteutgifter.

Dersom du kjøper en leilighet til 2 mill for å leie ut halvparten kontra å kjøpe en til 1 mill for deg selv så kan man vel regne med at du dobler uttelling dersom prisene stiger og renta holder seg lav, og dobler smellen dersom renta stiger og vi får en smell i markedet.

Selvsagt er det skattefordeler ved å leie ut halvpart av egen bolig som også må inn i regnestykket.

Det er min ubekreftede teori at leiemarkedet er noe dempet i forhold til eie-markedet. Mao, at når renta er veldig lav så er det relativt dyrt å leie, mens når renta er veldig høy så er det relativt økonomisk å leie.

Dette betyr i så fall at det å ha stor bolig med utleie ikke nødvendigvis er en god forsikring mot "harde tider" på bolig/rente-markedet, siden leieinntektene ikke greier å kompensere for økte utgifter og man totalt sett hadde vært bedre tjent med en mindre bolig og mindre i lån (i hvert fall i forhold til situasjonen når man kjøpte med lave renter).

-k

R

Rojoh

Gjest
Hmm... Jeg kjøpte faktisk leilighet her i Stavanger dagen før NB varslet renteoppgang.

Jeg har jo fått med meg gårsdagens tale fra Gjedrem, og vet vel ikke helt hva jeg skal tro. Men jeg trenger tak over hodet, og å leie synes jeg er litt ukomfortabelt. Selvsagt måtte lommeboken vrenges til det ytterste, så her blir vel størrelsen på renteøkningen er vesentlig tema.

De fleste som må gi ågerpriser for bolig, gjør det vel fordi det er mange om beinet. Alternativet er å ikke få bolig der man ønsker. Jeg vil tro at boliger/leiligheter i pressområder til enhver tid vil ligge like oppunder hva det generelle lønnsnivået indikerer.Blir renten for høy for mange, så vil selvsagt prisnivået måtte tilpasses, men jeg har vel vanskelig for å tro at et krakk vil kunne komme uten politisk styring av rentenivået.

Har man råd til å betjene lånet og har kjøpt bolig/leilighet for å bo der, så vil det sikkert over tid være fornuftig å gå inn i boligmarkedet.

Hvorvidt presset i de mest populære områdene i byene vil avta, det stiller jeg meg tvilende til.

Så den største faren jeg ser, er at renten blir så høy at folk får betjeningsvansker og tvinges til å selge med tap. Er dette et realistisk scenario?

Mvh. Johan

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Hmmmm........ Risikabelt og farlig ! Man bør ikke investere i noe som gir god avkastning uten å ha råd til å tape pengene !

God avkastning = høy risiko !!!!
Boligmarkedet kan i fremtiden vise seg å være enten risikabelt eller gi dårlig avkasting. Poenget mitt er det at investering i bolig ikke er den eneste måten å forvalte sin kapital på.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Bolig er blandt det sikreste man kan investere i. det er også blandt de investeringsformene som gir best avkastning.
At Gjedrem valgte å sette opp renten enda en gang er forsåvid greit nok, men det hadde nok lønt seg å sette opp renten med f.eks 0,5% eller 0,75% isteden for disse gjentatte 0,25% økningene han har holdt på med nå i lang tid.
Faktum er jo at samme hva renta blir så vil jo folk trenge et sted å bo og i og med at Norge er et laangt land så vil presset på de store byene bare øke - derved også prisene.
Vår politiske ledelse har i alt for lang tid hatt fingrene i ørene mens de har skreket distriktspolitikk om og om igjen.
Selvfølgelig må vi sørge for distriktene, men når presset på storbyene er så stort som det har vært de siste ti årene så må man ta konsekvensen av dette å bevilge penger nok til de byene som trenger det mest.
ved å bygge fler komunalt eide utleiboliger på strategiske plasser så har man ihvertfall en bedre mulighet til å bremse de galloperende boligprisene.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Vet man ikke hva man skal/hvor man er om 3 år (+-) er det ingen grunn til å kjøpe sitt eget.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.317
Torget vurderinger
28
Men, det å eie sitt eget gir en egen glede. Kjøpte leiligheten min for drøye fem år siden og det er det smarteste jeg har gjort (i hvert fall smartere enn å betale 11k til en ukjent tulling på ebay tidligere i uken er jeg redd). Bare følelsen av å putte penger i noe eget fremfor å betale en utlånshai (au, jeg er visst blitt en selv) er en god følelse.

Når det gjelder det å kjøpe noe større for å leie ut: Dette kan være et alternativ på steder hvor det er veldig dyrt (f.eks i Oslo hvor drøye millionen vil gi deg et sted å parkere bilen). Mitt råd er å kjøpe. Det er kanskje trangt i starten, men tar du høyde for renten så blir det stort sett rimeligere etterhvert (lønnsøkning osv, i hvert fall i din alder).

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Skjønner liksom ikke helt det der med å kalle det for og "investere" i egen bolig. De aller fleste trenger vel et tak over hodet, så hvorfor betale til andre enn ditt eget lån. 1987-88 blir ofte nevnt, den gang med et krakk og renter opp til 17-18% på det værste . At markedet kan få en nedgang er det ingen tvil om, men at vi noengang skal oppleve samme rentenivå, aldri! Bare bankenes automatisering, og færre betjente filialer, har ført til en reduksjon av kostnader, som i sin tur gjør at maks utlåns rente vil bli en god del lavere enn den gang.
Min anbefaling ville være å kjøpe stort, og leie ut til en kompis (eller flere) i en så lang periode som føles riktig. I din alder er jo det normalt et mindre problem, i motsetning til noe eldre og kanskje egen familie involvert. Du får penger til ekstra nedbetaling av gjeld og ikke minst til inventar.(å etablere seg koster på mange måter) 1-2 roms leiligheter er hot shit, og koster vanvittig mye i forhold til hva du får. Legg merke til at de fleste kjøperne låser seg i den tankebanen at "dette er det jeg har råd til, å se på større objekter er bare tull", og kan derfor ikke gå særlig lengre i forhold til pris/størrelse. Går du så en klasse opp, har du langt færre å konkurere med, og langt færre idiotbud imot.

Et eksempel. For fire år siden kjøpte jeg en fireroms på 129 kvm, sentralt Oslo for knappe 2,1 mill. inkl fellesgjeld (heis/garasje). I nabolaget gikk en typisk to-roms for ca. 1,3-1,4 .
Min nærmeste nabo solgte nettopp sin toroms på 61kvm, for knappe 2 mill (alt inkl.) Hvis du i min situasjon hadde kjøpt tilsvarende leilighet som meg, og leid ut deler for 5000.- pr mnd i en fireårsperiode (ingen upris i forhold til pris/standard og leiemarked ellers) kunne du trekt av 240.000 minus gjeldsrente av ekstra lånebeløp for perioden. Du kan også tenke at din økonomiske livssituasjon, høyst sannsynlig på disse fire årene har forandret seg i positiv retning. Da er ikke de ekstra lånekronene en så stor belastning i forhold til størrelsen leilighet du sitter igjen med.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.317
Torget vurderinger
28
Vi tenker ikke så ulikt vi Eros. Men, det kommer en tid når en etablerer seg og ikke ønsker leieboer, men da her man kanskje dame som kan steppe inn og delta i forpliktelsene (eller man kan satse på at økonomien er såvidt bedret at man kan beholde styringen alene, i tilfelle.....)

Topp Bunn