Hvorfor må det være sånn?
Sånn er det i dag. I går fikk ikke halvparten av telenor-kundene tilgang til Bank ID.
Sitter nå ved siden av en nordmann som bor i USA. Han sier at antall driftsavbrudd og nedetid på IT-systemer som oppleves i Norge, ville vært helt uakseptabelt i USA. Der er bankene oppe 24/7.
Da jeg spurte ham om hva årsaken er til ulikheten er, var svaret kort og godt kompetanse eller inkompetanse. Dem kjøper ikke it-tjenester fra noen halvdøde rotter i baltikum, men drifter systemene selv med kompetente folk som vet hva dem gjør og hvordan systemene oppfører seg etter systemfix og oppgraderinger.
Hvorfor snakkes ikke dette mer om? Har institusjonene her på berger definert hva som er akseptabel nedetid og da får bare folk finne seg i det?
Sånn er det i dag. I går fikk ikke halvparten av telenor-kundene tilgang til Bank ID.
Sitter nå ved siden av en nordmann som bor i USA. Han sier at antall driftsavbrudd og nedetid på IT-systemer som oppleves i Norge, ville vært helt uakseptabelt i USA. Der er bankene oppe 24/7.
Da jeg spurte ham om hva årsaken er til ulikheten er, var svaret kort og godt kompetanse eller inkompetanse. Dem kjøper ikke it-tjenester fra noen halvdøde rotter i baltikum, men drifter systemene selv med kompetente folk som vet hva dem gjør og hvordan systemene oppfører seg etter systemfix og oppgraderinger.
Hvorfor snakkes ikke dette mer om? Har institusjonene her på berger definert hva som er akseptabel nedetid og da får bare folk finne seg i det?


