Politikk, religion og samfunn Inkompetent nisseland

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
11.582
Antall liker
4.138
Hvorfor må det være sånn?
Sånn er det i dag. I går fikk ikke halvparten av telenor-kundene tilgang til Bank ID.

Skjermbilde 2019-07-09 kl. 13.21.28.jpg

Sitter nå ved siden av en nordmann som bor i USA. Han sier at antall driftsavbrudd og nedetid på IT-systemer som oppleves i Norge, ville vært helt uakseptabelt i USA. Der er bankene oppe 24/7.
Da jeg spurte ham om hva årsaken er til ulikheten er, var svaret kort og godt kompetanse eller inkompetanse. Dem kjøper ikke it-tjenester fra noen halvdøde rotter i baltikum, men drifter systemene selv med kompetente folk som vet hva dem gjør og hvordan systemene oppfører seg etter systemfix og oppgraderinger.

Hvorfor snakkes ikke dette mer om? Har institusjonene her på berger definert hva som er akseptabel nedetid og da får bare folk finne seg i det?
 
C

cruiser

Gjest
Amerikanere som fortsatt betaler regninger ved å sende sjekker pr post har ikke rett til å uttale seg. Ellers er det vel evry som server de fleste norske banker.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
11.582
Antall liker
4.138
Amerikanere som fortsatt betaler regninger ved å sende sjekker pr post har ikke rett til å uttale seg. Ellers er det vel evry som server de fleste norske banker.
Hvem som server bankene er irrelevant. Bankene kjøper tjenester innenfor fastlagte rammer som partene er blitt enige om.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.089
Antall liker
13.283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har institusjonene her på berger definert hva som er akseptabel nedetid
Ja det kan jeg forsikre deg om at man (bankene) har. Men hva som skjer i infrastrukturen hos Telenor er Telenor ansvarlig for. Og sofistikerte løsninger har komplekse verdikjeder. BankID på Mobil er særdeles komplekst, men upsiden er også en særdeles stor funksjonalitet som fungerer på nasjonalt og etter hvert også på europeisk nivå. Amerikanerne som knapt har begynt med chipper på kredittkortene har ikke nasjonale infrastrukturer med sofistikerte løsninger på nasjonalt nivå for for eksempel digital signatur (og et er vel stor grunn til å tvile på at de noensinne vil få det).
 
Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.670
Antall liker
2.477
Torget vurderinger
1
Er i USA på lang ferie nå, og må si at dette landet oppleves som et u land når det gjelder disse tingene. Det meste er basert på cash, mobilnettet er en katastrofe når det gjelder dekning og dropouts. Aldri opplevd tilsvarende i Europa. Min mening er at disse tingene fungerer svært godt i Norge og at din amerikanske venn pynter på virkeligheten.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
11.582
Antall liker
4.138
Beklager at jeg skrev USA. Jeg skulle ha skrevet California (som er verdens femte største økonomi).
Der fungerer det og digital infrastruktur er stedvis langt foran norge, som f eks bruk av kontaktløs betaling.
 
C

cruiser

Gjest
^^Det er også min erfaring. Fullstendig håpløst.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
11.925
Antall liker
11.845
Torget vurderinger
2
Å reise i USA er som å komme til 70 tallet det gjelder samfunnsteknologi og moderne bekvemmeligheter vi tar som en selvfølge i Norge
Bare å forundre seg iver at iPhone og Facebook stammer fra USA. Har du prøvd sykehus eller offentlige instanser der? Ingenting skjer før du klarer å finne fram et American Express card...men først må det fylles ut 4 sider advokat formularer...som man får i 4 ulike køer...
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
11.582
Antall liker
4.138
Er i USA på lang ferie nå, og må si at dette landet oppleves som et u land når det gjelder disse tingene. Det meste er basert på cash, mobilnettet er en katastrofe når det gjelder dekning og dropouts. Aldri opplevd tilsvarende i Europa. Min mening er at disse tingene fungerer svært godt i Norge og at din amerikanske venn pynter på virkeligheten.
Helt uforståelig.

Var i Florida 2 uker i mars. Alt gikk på kort. Selv det å betale for en trillevogn for kofferter på flyplassen, var betalingen credit card på en liten automat.
Kjøre taxi var noe helt annet. Taxi er borte vekk og kjøring gikk i Uber som er en helt annen virkelighet i brukeropplevelse
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
11.582
Antall liker
4.138
Og skjønner ikke hvorfor folket henger seg opp i USA.

Dere snakker om at Bank ID er så jævla avansert og (innforstått) av den grunn må påregne en del nedetid.
Hallo??
Man klarte å få folk til månen i 69, da burde man få til en sømløs brukeropplevelse på Bank ID i 2019.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.089
Antall liker
13.283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Er i USA på lang ferie nå, og må si at dette landet oppleves som et u land når det gjelder disse tingene. Det meste er basert på cash, mobilnettet er en katastrofe når det gjelder dekning og dropouts. Aldri opplevd tilsvarende i Europa. Min mening er at disse tingene fungerer svært godt i Norge og at din amerikanske venn pynter på virkeligheten.
ja det er virkelig et kvantesprang at forbrukerne slipper å bruke noen sekunder på å dra kortet.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.089
Antall liker
13.283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
I Norge hadde vi et fungerende betalingsterminalsystem allerede på 80-tallet... Det er ikke vanskelig å ta i bruk siste generasjon teknologi når du starter fra zilch....
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.670
Antall liker
2.477
Torget vurderinger
1
Er i USA på lang ferie nå, og må si at dette landet oppleves som et u land når det gjelder disse tingene. Det meste er basert på cash, mobilnettet er en katastrofe når det gjelder dekning og dropouts. Aldri opplevd tilsvarende i Europa. Min mening er at disse tingene fungerer svært godt i Norge og at din amerikanske venn pynter på virkeligheten.
Helt uforståelig.

Var i Florida 2 uker i mars. Alt gikk på kort. Selv det å betale for en trillevogn for kofferter på flyplassen, var betalingen credit card på en liten automat.
Kjøre taxi var noe helt annet. Taxi er borte vekk og kjøring gikk i Uber som er en helt annen virkelighet i brukeropplevelse
Sitter på flyplassen nå og skal fra California til Florida :). Kjørt gjennom store deler av California nå og opplever veldig gammeldags og dårlige systemer her borte. 4g dekning faller ut også i storbyer som LA og San Fransico (har amerikansk T-mobile). Sjekket nettopp inn via United, og prosessen er så omfattende og involverer så mange antagelig svært lavtlønnede personer, at innsjekking i Norge fremstår som en annen verden.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.931
Antall liker
1.137
Reis så til Kina, Korea etc og opplev at Europa er i steinalderen..
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.452
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Beklager at jeg skrev USA. Jeg skulle ha skrevet California (som er verdens femte største økonomi).
Der fungerer det og digital infrastruktur er stedvis langt foran norge, som f eks bruk av kontaktløs betaling.
Betyr det at US Bank fungerte plettfritt i hele California, mens problemene i linken jeg la inn tidligere utelukkende er relatert til andre stater i USA? Og er dette da inkompetente nissestater?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
11.582
Antall liker
4.138
Bank ID var nede i går morges, og nede nå, for Telenor kunder.

Skjermbilde 2019-10-08 kl. 13.25.59.jpg

Siden jeg opprettet denne tråden (som jeg gjorde i forbannelse av at ID-tjenester ikke fungerer når jeg trenger det) har det vært tull med bank-Id nesten hver eneste uke.
Det er skrevet at kompleksiteten i systemene er så høy, at dette må man kanskje regne med. Var dette tatt høyde for når teknologien ble lansert?
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
14.186
Antall liker
10.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
24
Bank ID var nede i går morges, og nede nå, for Telenor kunder.

Vis vedlegget 556186

Siden jeg opprettet denne tråden (som jeg gjorde i forbannelse av at ID-tjenester ikke fungerer når jeg trenger det) har det vært tull med bank-Id nesten hver eneste uke.
Det er skrevet at kompleksiteten i systemene er så høy, at dette må man kanskje regne med. Var dette tatt høyde for når teknologien ble lansert?
Feilen ligger i Telenor sine systemer, hvis ryktene er sanne så er grunnmuren relativt dårlig og Telenor har bygget en skyskraper oppe på nevnte grunnmur.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
23.222
Antall liker
16.085
For noen år siden var nettbanken til DNB nede. Som i helt nede. Da fant de etter mye leting ut at den underliggende årsaken til feilen var bruk av en bestemt serie MasterCard på noen få utvalgte minibanker i Spania i et bestemt tidsrom. Så godt som selvsagt hadde ingen tenkt på dette da løsningene ble utviklet og ingen har noensinne testet det (hvorfor skulle noen i Norge i det hele ha tenkt på dette på forhhånd?)

Moderne digitale verdikjeder er svært komplekse. Det er mulig teknologien ser enkel ut for de som bare bruker den og opplever at den virker nesten hele tiden. Det er også en del som sliter med å skjønne hvor mye mer komplekts et stort, kommersielt og skalerbart system med svært strenge krav til sikkerhet er kontra noe mikk man har snekret sammen hjemme på PCen i Excel, Python eller lignende som bare akkurat fungerer for et helt bestemt usecase og hvor ingen strengt tatt bryr seg når det klikker.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
14.186
Antall liker
10.278
Sted
Østfold
Torget vurderinger
24
For noen år siden var nettbanken til DNB nede. Som i helt nede. Da fant de etter mye leting ut at den underliggende årsaken til feilen var bruk av en bestemt serie MasterCard på noen få utvalgte minibanker i Spania i et bestemt tidsrom. Så godt som selvsagt hadde ingen tenkt på dette da løsningene ble utviklet og ingen har noensinne testet det (hvorfor skulle noen i Norge i det hele ha tenkt på dette på forhhånd?)

Moderne digitale verdikjeder er svært komplekse. Det er mulig teknologien ser enkel ut for de som bare bruker den og opplever at den virker nesten hele tiden. Det er også en del som sliter med å skjønne hvor mye mer komplekts et stort, kommersielt og skalerbart system med svært strenge krav til sikkerhet er kontra noe mikk man har snekret sammen hjemme på PCen i Excel, Python eller lignende som bare akkurat fungerer for et helt bestemt usecase og hvor ingen strengt tatt bryr seg når det klikker.
Og det er dette som er så utrolig viktig, systemene som vi alle er avhengig av må gjøres så robuste som overhodet mulig og det er vanskelig samtidig som de er svært komplekse. Vi får si det med et av Albert Einsteins visdomsord;
SRD_brochure_2012_cover_bt_quote.png
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.708
Antall liker
1.663
Torget vurderinger
1
Det er veldig, veldig fært å bo i Norge. Men det er veldig, veldig fint også, for da har vi så veldig, veldig mye å klaaaage på, og å hele tiden ha noe å klage på er veldig, veldig fint.
Mikroproblemer er veldig, veldig egnet til å lage veldig, veldig store saker ut av. Systemer som er nede noen ganger en kort tid er veldig, veldig fint, for da kan en klage over hvor veldig, veldig udugelige de fleste andre enn en selv er, at alt er veldig, veldig mye bedre i alle andre land, og at alt er så forferdelig forferdelig at det er forferdelig hvor forferdelig alt er her i molbolandet Norge. Hadde alt fungert prikkfritt, lytefritt, feilfritt, hadde vi hatt alle privilegier en kan tenke seg eksistere så ville vi hatt forferdelig lite å klage på, og det ville vært aldeles forferdelig å ikke kunne klage over hvor forferdelig det er i dette forferdelige landet.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
11.582
Antall liker
4.138
Det er veldig, veldig fært å bo i Norge. Men det er veldig, veldig fint også, for da har vi så veldig, veldig mye å klaaaage på, og å hele tiden ha noe å klage på er veldig, veldig fint.
Mikroproblemer er veldig, veldig egnet til å lage veldig, veldig store saker ut av. Systemer som er nede noen ganger en kort tid er veldig, veldig fint, for da kan en klage over hvor veldig, veldig udugelige de fleste andre enn en selv er, at alt er veldig, veldig mye bedre i alle andre land, og at alt er så forferdelig forferdelig at det er forferdelig hvor forferdelig alt er her i molbolandet Norge. Hadde alt fungert prikkfritt, lytefritt, feilfritt, hadde vi hatt alle privilegier en kan tenke seg eksistere så ville vi hatt forferdelig lite å klage på, og det ville vært aldeles forferdelig å ikke kunne klage over hvor forferdelig det er i dette forferdelige landet.
Syns ikke du er rettferdig nå.
Hørte på politisk kvarter på Nrk radio i morges. Støre og Solberg møttes i studio for å snakke om budsjettet. Det som først og fremst ikke var greit med budsjettet (sett med opposisjonen sin side) var at noen grupper måtte betale mer for tannreguleringen sin og brillene sine.
Skal vi si det sånn at når det var hovedsaken på sendingen, så er det mikro-mikro-mikro utfordringer vi sliter med her hjemme?

Det jeg ikke skjønner er hvorfor de underliggende problemene ikke løses, det være seg hos Telenor eller andre aktører som samspiller i Bank ID.
Jeg bruker bank-ID nesten hver dag, av og til flere ganger om dagen.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.089
Antall liker
13.283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jo enklere det skal fremstå for brukeren, jo mer kompleks blir den underliggende infrastrukturen.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.457
Antall liker
6.882
Jo enklere det skal fremstå for brukeren, jo mer kompleks blir den underliggende infrastrukturen.
Hvis det er gjort en god jobb er den underliggende infrastrukturen ryddig og velfungerende også.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.089
Antall liker
13.283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jo enklere det skal fremstå for brukeren, jo mer kompleks blir den underliggende infrastrukturen.
Hvis det er gjort en god jobb er den underliggende infrastrukturen ryddig og velfungerende også.
Ja, men det koster. Og kompleksitet er aldri bra uansett. Verdikjedene her er lange, og problemene med BankID på Mobil ligger ikke i BankID infrastrukturen, men i operatørenes nett. Og dette er en konsekvens av at man har flyttet funksjonalitet ut i mobiltelefonene for å kunne benytte mobiltelefonen som et element i to faktor autentisering. Å bygge duplisering og høye oppetid i mobilnett koster. Å finne ETSI/eIDAS sertifiserte signeringsløsninger som funker på mobil på samme måte som BankID på Mobil skal dere lete lenge etter, dette er leading edge i forhold til europeiske compliancekrav.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
11.582
Antall liker
4.138
Jo enklere det skal fremstå for brukeren, jo mer kompleks blir den underliggende infrastrukturen.
Hvis det er gjort en god jobb er den underliggende infrastrukturen ryddig og velfungerende også.
Ja, men det koster. Og kompleksitet er aldri bra uansett. Verdikjedene her er lange, og problemene med BankID på Mobil ligger ikke i BankID infrastrukturen, men i operatørenes nett. Og dette er en konsekvens av at man har flyttet funksjonalitet ut i mobiltelefonene for å kunne benytte mobiltelefonen som et element i to faktor autentisering. Å bygge duplisering og høye oppetid i mobilnett koster. Å finne ETSI/eIDAS sertifiserte signeringsløsninger som funker på mobil på samme måte som BankID på Mobil skal dere lete lenge etter, dette er leading edge i forhold til europeiske compliancekrav.
Vil løsningen på probleme her være 5G-nettet?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
21.089
Antall liker
13.283
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Nei. For å utdype: 5G nettet er bare det ytterste ledd i distribusjonsnettet. Når strømmen går hjemme hos deg er det vanligvis ikke fordi kabelen ned i gata svikter....
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
20.277
Antall liker
8.801
Torget vurderinger
0
Nei. For å utdype: 5G nettet er bare det ytterste ledd i distribusjonsnettet. Når strømmen går hjemme hos deg er det vanligvis ikke fordi kabelen ned i gata svikter....
Men det hjelper selvsagt å betale strømregninga!
 
C

cruiser

Gjest
Hvilken funksjonalitet er det snakk om, utover å flytte MYE data veldig fort?
 
Topp Bunn