Inkompabilliltet mellom DAC og drivverk.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Hvor stor rolle spiller kompabilliteten mellom DAC og drivverk egentlig? Kan man oppleve at en i utgangspunktet glimrende DAC høres ut som et takras kombinert med et drivverk som ikke matcher?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Hvor stor rolle spiller kompabilliteten mellom DAC og drivverk egentlig? Kan man oppleve at en i utgangspunktet glimrende DAC høres ut som et takras kombinert med et drivverk som ikke matcher?
Etter hva jeg er istand til å tolke de forskjellige innleggene om dette emnet, så er det dacen som er problemet hvis inkompabilitet oppstår.

Ingen dac er glimrende hvis den gjør forskjell på innkommende signaler.... ;)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Meg bekjent er det de færreste DAC'er som er uberørt av prestasjonene til drivverket. Og har man et transparent system så hører man ofte tydelige forskjeller.

De "enkleste" DAC'ene tar det SPDIF-signalet de blir servert og kan være ganske følsomme for jitter. Men det betyr ikke at de ikke kan gi glimrende prestasjoner med det rette drivverket.

Litt nyere/mer sofistikerte dac'er med asynkron sample rate converter a la AD 1896 har god jitterundertrykking over en viss frekvens, men klarer ikke å undertrykke lavfrekvent jitter.

Apogee har laget en BIG BEN klokke-enhet som samtidig forandrer formen på SPDIF-pulsene. Dette gjør signalet mer lettlest, og dermed blir jitterundertrykkingen enda bedre. Det er ganske mange som har tatt denne i bruk. Jeg har ikke hørt om kommersielle DAC'er som har noe mer sofistikert jitterundertrykking enn ASRC på inngangen (- med unntak av USB dac'er som gjør jitterproblematikken til et "internt" anliggende.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Her i gården skjedde det merkelige at når jeg kobla til en DAC til 12K til anlegget, med Pioneer PD-9700 som drivverk så spilte komboen Pioneer/DAC klart dårlige enn da jeg benyttet Pioneeren som ren cd spiller. Her er det jo to muligheter: DACen stinker eller så er kompabilliteten mellom drivverk og DAC lik null.

Forskjellen i lyd var ikke akkurat dramatisk. Noe som også gjør meg temmelig forundret. Pioneer PD-9700 er jo en gammal utdatert sak, mens DACen er et år gammel.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
Hva består forverringen i?

Det kan være en dårlig digitalutgang på Pioneeren. Eller at du har fått mindre jitter og ikke liker lyden. Det kan bli litt skarpere i toppen med mindre jitter.

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Når du nevner at det er forbausende liten forskjell på en eldre cd spiller og lyden av en moderne dac kan jeg nevne at jeg har en gammel Denon dac som jeg bruker på en eldre sony dvd spiller for å få bra lyd på filmer. Når jeg koblet min Shengya(vincent) cd spiller til dacen for å teste ut lyden ble jeg forbauset over at denne gamle dacen spilte veldig bra og at jeg faktisk kunne levd med lyden av den eldre dacen.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Hva består forverringen i?

Det kan være en dårlig digitalutgang på Pioneeren. Eller at du har fått mindre jitter og ikke liker lyden. Det kan bli litt skarpere i toppen med mindre jitter.
Forverringen, eller hvordan lyden fra DACen fravviker fra Pioneeren er, at med DAC mister lyden noe fylde. I tillegg blir den subjektivt tynnere i toppen, stemmer mister kropp. Detaljering, dybde i lydbilde og alt annet er helt likt.
Tror ikke digitalutgangen på Pioneeren forårsaker dette. Har brukt denne spilleren som drivverk på en gammel Micromega DAC1 der forskjellen i lyd var stor drivverk/DAC VS Drivverk som cd spiller. Videre har forsterkeren min en integrert DAC (er på verksted i skrivende stund, bruker en Rotell RA-03 nå) og men den hører man også en vesentlig forskjell i lyden (forbedring) når denne er innkoblet kontra egenlyden i Pioneeren.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
NEWSFLASH... Det er ikke alle DVD spillere som gir bit-korrekt digital-signal ut...selv om 44,1khz/16bit er angitt...
Og det er lydmessig forskjell på drivverk & laser-mekanismer!

Arne K

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
NEWSFLASH... Det er ikke alle DVD spillere som gir bit-korrekt digital-signal ut...selv om 44,1khz/16bit er angitt...
Og det er lydmessig forskjell på drivverk & laser-mekanismer!

Arne K
Javel, men kan du forklare hvorfor en Benchmark dac 1 (sikkert andre også) tilsynelatende ikke er interessert i å diskriminere mellom innmuligheter?

Inntil noe annet blir bevist, så mener jeg at dacen er problemet når forskjeller (degraderinger) oppstår.

Man kan gjerne komme med haugevis av dacer som lyder fortreffende i helt spesielle konstallasjoner, men hvorfor skal man bruke masse tid og penger på å lete etter slike når andre faktisk får det til?

Heldigvis har jeg pt ikke noen løs dac, men jeg vet hvor jeg skal lete når den tid kommer.

Det er sjelden at jeg tar det som står i hifi-blader for god fisk, men dac-testen i high-fidelity velger jeg å stole på. Utenforstående på dette forum og på andre fora har samme oppfatning som high-fidelity. Det er ikke hverdagskost etter min mening.
Dacer som er mest mulig nøytrale vil være førstevalget for meg. Jeg ønsker med andre ord mest mulig opprinnelsesdynamikk på det jeg skal lytte til.( Det motsatte av sameness). ;)

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.208
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Det finnes mange DAC'er som er utrolig flexble(=nesten u-påvirket) på innsignalet, og det er mange spillere som har en absolutt elendig digital-utgang...
Og SPDIF standarden er så "slakk" og simpel, at de som satte den skulle hatt skam-bank!

Men; i praksis, er forskjellen ofte så lite som hvilken mottaker-chip som benyttes i DAC'en, noen er bra (CS8412/CS8414/AK4114/..), noen er tilnærmet ubrukelige, uansett kopling (DIR1703/4/CS8420/...).

Arne K

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.870
til Realist,

Jeg er iofs enig i det du skriver at det er DACen sitt problem når degradering oppstår. Så lenge man er oppmerksom på at svært mange DACer som er lagd mot forbrukermarkedet har dette problemet.

Benchmark DACen er nok mye mer immun mot jitter enn mange DACer i de tusen hjem:

http://www.benchmarkmedia.com/appnotes-d/whyultralock.html

Det virker som leverandørene til proffmarkedet for øyeblikket har en klar ledelse når det gjelder jitterundertrykking ift DA-konvertering.

Cobra2,

Jeg er enig i at Sony og Phillips burde få smake bjørkeriset etter "prestasjonen" med SPDIF

Topp Bunn