Ingvar Öhmans venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg overdrev en smule når jeg sa det er ukjent, men for folk flest er det ukjent og da blir det vrient og omsette på bruktbørsen.
    Guru eller forhandleren av Guru brukte Holographic som forsterker på Guru junior på hifi-messeni Horten et år. Dessuten har jeg hørt mye bra om hodetelefonforsterkeren deres.

    Jeg føler det snart er på tide å bestemme seg. Jeg er smålei av å stadig kikke på bruktbørsen og på Finn.
    Det ligger et par spennende alternativer på bruktsiden, men mest av alt er jeg nyskjerrig på Yamaha a-s2100 eller a-s3000. Mye pga god innebygget riia ( og et veldig flott ytre )
    Rega Brio r (2017) frister også.
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    Av de forsterkerne jeg har hatt koblet på Guru Junior, har jeg vel vært aller mest fornøyd med Rega Brio og Exposure 2010.
    Og så har jeg lagt merke til at Guru også er spesielt populære blant Naim-folket.
    Ut ifra dette kan vi kanskje skimte en hypotese om at sånne klassiske engelske forsterkere med 50 watt og masse "PRat" er tingen?
    Eller kanskje det bare er meg...
     
    Sist redigert:

    triodelab

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2018
    Innlegg
    109
    Antall liker
    49
    Jeg bruker Nexus Atacama med spesialtilpasset toppplate.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Har grublet litt på hva slags forsterker som hadde vært ideelt til Guruene.
    De spilte veldig godt med min Trafomatic Elegance rørforsterker, men de vokste enda litt mer med en kvalitetstranse.
    Coda forsterkeren dro disse småtassene til nye høyder. Både i nivå, bredde og evnen til å spille høyt.
    Så de liker åpenbart å få tilgang til både effekt og strømreserver.

    Ser at Griffenfield muligens har siktet seg inn på Yamaha med mosfet transistorer. Det ser ut som spennende saker, uten at jeg kan si noe som helst om det.
    Selv, har jeg fundert på Roksan, Heed eller Moon.
    Men så lenge Codaen leverer som den gjør, så vet jeg ikke om det er noen som helst grunn for å teste noe annet.

    Men du verden, så godt disse Guruene spiller!
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Ja jeg prøver å få til kjøp av Yamaha.
    Hovedsaklig grunnet klangen jeg oppfatter at de har. Etter mye lesing tolker jeg de som musikalske med et snev av varme og god kontroll nedover. Innebygget riia av god kvalitet er en kjempebonus. Det samme gjelder hodetelefonutgang selv om headfi er underprioritert her. Lekker å se på er den også.

    Hadde jeg fortsatt eid Junior hadde jeg muligens satset på noen av de du ramset opp. I tillegg til Rega Brio r og en eller annen integrert Naim.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Jeg synes de Yamahaene ser fantastisk flotte ut, men setter et bittelite spørsmålstegn mot bruk mot Guru, siden de har mosfet transistorer, og ut fra mine erfaringer med det, kan det kaaaanskje bli noe for varmtlydende sammen med Guru?
    Har selv har Stello ai500 og Coda S12 med mosfet, og de var meget gode på høyttalere som var litt lyse eller nøytrale.
    Merker selv at mine Guru Junior har best klang med transistor, med rør ble det tidvis noe vel mye cognac i glasset her. Men... Hver sin smak, og jeg har jo heller ikke hørt Yamaha. Så jeg skal være forsiktig med å si for mye.

    Naim er jeg skeptisk til, da jeg ikke har sansen for produsenter som lager produkter som man kan oppgradere med strømforsyning om man vil.
    Det betyr i hodet mitt at produktet enten ikke er godt nok fra bunnen av, eller at produsenten driver med lurerier og skal ha folk til å koste på svindyre tilleggsalternativer.
    Så sånn sett, burde jeg stryke Heed fra listen min over også.
    Moon leverer knallgode totalpakker, men det koster veldig om man skal ha bra med effekt.
    Rega aner jeg lite om, Har Rega R nok effekt? Merker jo med min Coda at Guru liker effekt og strøm.
    Så sånn sett, sitter jeg igjen med Roksan k3 av alternativene nevnt over. Greit med effekt, greit stor strømforsyning og jeg tror den har en passende lydsignatur.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Lykke til med innspillingen.
    Du vil merke stor forskjell underveis. Hos meg kom og gikk bassen underveis blandt annet.
    Mine heter forresten "Telefon grau"
    Mulig de har skiftet navn underveis?
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Lykke til med innspillingen.
    Du vil merke stor forskjell underveis. Hos meg kom og gikk bassen underveis blandt annet.
    Mine heter forresten "Telefon grau"
    Mulig de har skiftet navn underveis?
    På esken er det merket "Blue". Jeg vil absolutt si at de godt kan hete både "Telefon Grau" og "Ocean Grey" for den del. Fargen endrer seg etter lysforholdene ser jeg. Knall finish.
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det står faktisk "Blue" på esken min også.
    Vurderer du org. Stativene?
    Har kun sett orginalstativene på bilder. De ser litt ustødig ut syns jeg. Heftig pris er det på de også når man ser på materialbruk.
     

    triodelab

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2018
    Innlegg
    109
    Antall liker
    49
    Jeg synes de Yamahaene ser fantastisk flotte ut, men setter et bittelite spørsmålstegn mot bruk mot Guru, siden de har mosfet transistorer, og ut fra mine erfaringer med det, kan det kaaaanskje bli noe for varmtlydende sammen med Guru?
    Har selv har Stello ai500 og Coda S12 med mosfet, og de var meget gode på høyttalere som var litt lyse eller nøytrale.
    Merker selv at mine Guru Junior har best klang med transistor, med rør ble det tidvis noe vel mye cognac i glasset her. Men... Hver sin smak, og jeg har jo heller ikke hørt Yamaha. Så jeg skal være forsiktig med å si for mye.

    Naim er jeg skeptisk til, da jeg ikke har sansen for produsenter som lager produkter som man kan oppgradere med strømforsyning om man vil.
    Det betyr i hodet mitt at produktet enten ikke er godt nok fra bunnen av, eller at produsenten driver med lurerier og skal ha folk til å koste på svindyre tilleggsalternativer.
    Så sånn sett, burde jeg stryke Heed fra listen min over også.
    Moon leverer knallgode totalpakker, men det koster veldig om man skal ha bra med effekt.
    Rega aner jeg lite om, Har Rega R nok effekt? Merker jo med min Coda at Guru liker effekt og strøm.
    Så sånn sett, sitter jeg igjen med Roksan k3 av alternativene nevnt over. Greit med effekt, greit stor strømforsyning og jeg tror den har en passende lydsignatur.
    Jeg bruker vekselsvis Audionet SAM G2 og Triode Lab EL 84 TTS. Sam g 2 er en mosfet forsterker og matcher Guruene perfekt og du kan spille meget høyt uten forvrengning av lyden. Lyden blir absolutt ikke for varm eller mørk, men bare deilig forførende. I tillegg er riiakortet av høy klasse. EL 84 og Guru låter kanskje litt varmt, men er full av dynamikk og slett ikke så ulik lydbildet på Sam. Vrir jeg derimot volumet forbi kl 1300 blir det dog for meget for en liten 10 watter og lyden blir da slitsom, men på normale lyttenivåer er det ren magi. Så jeg tror faktisk ikke Guru er så nøye på om det er klasse D, A, AB eller rør, de leverer på et høyt nivå uansett.
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Førsteinntrykket av Q10 var/er ikke mye å skryte av. Innelukket og usammenhengende lyd. Måtte sjekke koblinger,alt på stell. Sent igår kveld,midt i ei låt så begynte de å åpenbare seg. En total forvandling til det bedre,men jeg tror de trenger en del timer før de løsner skikkelig.De har fått bortimot 20 timer på hittil.Krell`en har overhodet ingen problemer med å drive de,men jeg har ikke spillt på noe særlig høyt volum enda.

    Planen er å bruke en Devialet D200/220 Pro om litt.Mest pga alt i en boks.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Førsteinntrykket av Q10 var/er ikke mye å skryte av. Innelukket og usammenhengende lyd. Måtte sjekke koblinger,alt på stell. Sent igår kveld,midt i ei låt så begynte de å åpenbare seg. En total forvandling til det bedre,men jeg tror de trenger en del timer før de løsner skikkelig.De har fått bortimot 20 timer på hittil.Krell`en har overhodet ingen problemer med å drive de,men jeg har ikke spillt på noe særlig høyt volum enda.

    Planen er å bruke en Devialet D200/220 Pro om litt.Mest pga alt i en boks.
    Og sånn kommer det til å være mange timer til. Frem og tilbake vekslende mellom middelmådig og sånn tålig greit.
    Jeg mistet tålmodigheten og satt de tett mot hverandre, koblet en ut av fase og la ett par dyner over. Lot de stå sånn 10-12 timer før jeg satt de på plass for en lytt. Var jeg ikke fornøyd gjentok jeg det igjen og igjen og igjen osv osv.
    De tåler endel juling så peis på med variert basstung musikk.
    Jeg brukte Hifisentralens egen spilleliste på Tidal/Spotify som kun er spor med mye bass.

    Sjefen for Sthlm audio bekreftet min mistanke om laaang innspillingstid.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Førsteinntrykket av Q10 var/er ikke mye å skryte av. Innelukket og usammenhengende lyd. Måtte sjekke koblinger,alt på stell. Sent igår kveld,midt i ei låt så begynte de å åpenbare seg. En total forvandling til det bedre,men jeg tror de trenger en del timer før de løsner skikkelig.De har fått bortimot 20 timer på hittil.Krell`en har overhodet ingen problemer med å drive de,men jeg har ikke spillt på noe særlig høyt volum enda.

    Planen er å bruke en Devialet D200/220 Pro om litt.Mest pga alt i en boks.
    Hvordan låter Q10 nå?
    Regner med at du har fått endel fler timer nå.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Har du fått yamaha i hus enda Griffenfeldt?
    Er spent på å høre hvordan det fungerer med Guru. :)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Har du fått yamaha i hus enda Griffenfeldt?
    Er spent på å høre hvordan det fungerer med Guru. :)
    Den befinner seg i Limbo ett sted mellom Tromsø og ukjent og der har den vært i 48t.
    Jeg håper den havner ett eller annet sporbart sted innen i morgen formiddag.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Da får vi håpe at den dukker opp snart ja.
    Hadde meget lyst til å slå til på en tilsvarende forsterker i går.
     
    Sist redigert:

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Førsteinntrykket av Q10 var/er ikke mye å skryte av. Innelukket og usammenhengende lyd. Måtte sjekke koblinger,alt på stell. Sent igår kveld,midt i ei låt så begynte de å åpenbare seg. En total forvandling til det bedre,men jeg tror de trenger en del timer før de løsner skikkelig.De har fått bortimot 20 timer på hittil.Krell`en har overhodet ingen problemer med å drive de,men jeg har ikke spillt på noe særlig høyt volum enda.

    Planen er å bruke en Devialet D200/220 Pro om litt.Mest pga alt i en boks.
    Hvordan låter Q10 nå?
    Regner med at du har fått endel fler timer nå.
    Beklager,sent svar,men de har vel stått med musikk nå i en ukes tid. Har vært igjennom hele følelses-spekteret i løpet av denne uken. I det ene øyeblikket så sitter man der med ett grandiost lydbilde og bare ler av hva disse smultringene lirer ut av seg,spesielt ut ifra fysisk størrelse. I neste øyeblikk så kollapser alt og jeg har mest lyst til å grine og angrer bittert på kjøpet. Rett og slett en schizofren høyttaler i innspillingsfasen. Jeg har hatt en del ulike høyttalerpar gjennom tidene,men aldri vært borti så store forandringer ifra ny og til nå en uke etter kjøp.
    Jeg skal snakke med produsenten og få de til å skrive noen ord i manualen til høyttalerne om dette innspillings-sirkuset. Jeg er redd at mange faktisk ikke får hørt hva disse er god for hvis man lytter til de helt nye (uinnspillte).

    Tenkte å gi de noen dager til før jeg skriver litt mer inngående om de.

    Mvh
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Førsteinntrykket av Q10 var/er ikke mye å skryte av. Innelukket og usammenhengende lyd. Måtte sjekke koblinger,alt på stell. Sent igår kveld,midt i ei låt så begynte de å åpenbare seg. En total forvandling til det bedre,men jeg tror de trenger en del timer før de løsner skikkelig.De har fått bortimot 20 timer på hittil.Krell`en har overhodet ingen problemer med å drive de,men jeg har ikke spillt på noe særlig høyt volum enda.

    Planen er å bruke en Devialet D200/220 Pro om litt.Mest pga alt i en boks.
    Hvordan låter Q10 nå?
    Regner med at du har fått endel fler timer nå.
    Beklager,sent svar,men de har vel stått med musikk nå i en ukes tid. Har vært igjennom hele følelses-spekteret i løpet av denne uken. I det ene øyeblikket så sitter man der med ett grandiost lydbilde og bare ler av hva disse smultringene lirer ut av seg,spesielt ut ifra fysisk størrelse. I neste øyeblikk så kollapser alt og jeg har mest lyst til å grine og angrer bittert på kjøpet. Rett og slett en schizofren høyttaler i innspillingsfasen. Jeg har hatt en del ulike høyttalerpar gjennom tidene,men aldri vært borti så store forandringer ifra ny og til nå en uke etter kjøp.
    Jeg skal snakke med produsenten og få de til å skrive noen ord i manualen til høyttalerne om dette innspillings-sirkuset. Jeg er redd at mange faktisk ikke får hørt hva disse er god for hvis man lytter til de helt nye (uinnspillte).

    Tenkte å gi de noen dager til før jeg skriver litt mer inngående om de.

    Mvh
    Du går igjennom det samme som jeg gjorde med andre ord! Jeg sendte Guru sthlm et pip på Messenger ang tiden det tok og de var selvsagt klar over det, men de vegret seg en smule for å gå ut med slik info forsto jeg.
    Det hjelper en del om du setter de i motfase og gir de litt juling.
    Å demonstrere disse i butikk uinnspilte er virkelig ingen vits overhode. Jeg vet ikke om Stereofil har noen de spiller på pr nå, men de burde ha et sett som er spilt inn som kunder kan høre på.
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Kjenner meg igjen i dette med Junior.
    Har i tillegg en forsterker som trenger noen timer.
    Har spilt mye musikk denne helga, og godlyden kommer og går litt. Merkelig dette.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er skikkelig prioritering, hifi opp først. Slik har det alltid vært i mine flyttinger.
     

    Othmas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Innlegg
    551
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Snudde hele stua 90 grader og fikk Guru Q10 på 70cm høye stativer. (Fortsatt 10 cm over anbefalt høyde ifra produsent.)
    Platespilleren skal på "blomsterveggen" etterhvert da det visuelt ser helt for jævlig ut der den henger.
    IMG_20180310_172530_BURST002.jpg

    IMG_20180310_172301.jpg


    Ha en fin lørdag der ute.

    Mvh
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Yamaha forsvant ut døren og Rega Brio R 2017 kommer på plass på Torsdag eller Fredag. Jeg er spent på matchen mellom Guru og Rega. Mange sier det er som hånd i hanske, men det gjenstår å se.
     

    triodelab

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2018
    Innlegg
    109
    Antall liker
    49
    Snudde hele stua 90 grader og fikk Guru Q10 på 70cm høye stativer. (Fortsatt 10 cm over anbefalt høyde ifra produsent.)
    Platespilleren skal på "blomsterveggen" etterhvert da det visuelt ser helt for jævlig ut der den henger

    Ha en fin lørdag der ute.

    Mvh

    Syns ht er plassert for nært sidevegg og for langt unna bakvegg, men hvis det låter bra så hvorfor ikke. Teori og praksis ....
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Yamaha forsvant ut døren og Rega Brio R 2017 kommer på plass på Torsdag eller Fredag. Jeg er spent på matchen mellom Guru og Rega. Mange sier det er som hånd i hanske, men det gjenstår å se.
    Min erfaring med høyttalere som yter langt over forventning/prisklassen er at de ofte er avhengige av riktig forsterker for å gjøre nettopp det. Det kan virke som om endel forsterkere som fungere helt fint på det meste annet ikke er filosofisk kompatible med slike prisbomber, og hvis man virkelig liker lyden i de høyttalerne er det en god idé å heller gi dem optimale forhold enn å skifte høyttalere. Rega amp er sannsynligvis riktig medisin for Guru, i likhet med rør vil jeg tro.
     

    kremen

    Fersking
    Ble medlem
    08.03.2018
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Jeg selv kjører en Hegel H80 til GURU Junior og er strålende fornøyd. Tenker dog å oppgradere til enten H90 eller Røst.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Yamaha forsvant ut døren og Rega Brio R 2017 kommer på plass på Torsdag eller Fredag. Jeg er spent på matchen mellom Guru og Rega. Mange sier det er som hånd i hanske, men det gjenstår å se.
    Min erfaring med høyttalere som yter langt over forventning/prisklassen er at de ofte er avhengige av riktig forsterker for å gjøre nettopp det. Det kan virke som om endel forsterkere som fungere helt fint på det meste annet ikke er filosofisk kompatible med slike prisbomber, og hvis man virkelig liker lyden i de høyttalerne er det en god idé å heller gi dem optimale forhold enn å skifte høyttalere. Rega amp er sannsynligvis riktig medisin for Guru, i likhet med rør vil jeg tro.
    Yamaha forsterkeren er nok en forsterker som låter greit på 95% av alle høyttalere som finnes, men Guru q10 er nok muligens blandt de siste 5% som ikke låter optimalt på en slik forsterker.
    Guru er etter min erfaring en høyttaler som er som ordtaket "like venner leker best"
    Styrkene er "big, bold and beautiful" og Rega greier oppgaven nokså bra..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det tror jeg så gjerne, og det gleder meg faktisk, Griffenfeldt. Jeg har Rega-forsterkere i siktet hele tiden, for dukker det opp en Brio av siste generasjon til passende sum samtidig som kontoutskriftene er skrevet med riktig farge. Delvis fordi den er ideell med mine høyttalere i Krypten, delvis fordi den er liten og enkel å stue bort når den ikke er i bruk. Og nå åpenbart i tilfelle jeg skulle kjøpe Guru for bruk i et rom som fordrer slike høyttalere. Vi vet jo aldri helt hvordan livet er om ti år, plutselig må jeg bo på hybel fordi ei kjerring har kastet meg ut og livet butter imot. Bygger flere anlegg for forskjellige livssituasjoner og livskriser. ;)

    Edit: Spørsmål om Rega fjernet, det hører hjemme i en annen tråd. :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn