Fioliner stråler ikke og de projiserer ikke lyd. Fiolinisten lager rett og slett lydbølger. En fantastisk fiolinist lager også bra lyd ut av et middels instrument. Men det er ikke noe mystisk bak det, bare tusenvis av timer med øving og spilling.
Jeg har vært musiker selv i en del år. På ingen måte på det nivået som disse mesterfiolinistene, men har kjennskap til forskjeller i instrumenter. Mange mener for eksempel at de første el gitarene/bassene fra Fender var de beste. De er også hinsides priset nå. Helst skal jo også elektronikken være original, fordi man har "mojo" i disse. Min 2011 P-bass spiller imidlertid fletta av hvilken som helst pre-CBS Fender. Byggekvaliteten er også betydelig bedre, det vil si tilpasning mellom hals og kropp og bånd på halsen.
Ville jeg gjerne ha hatt en 1958 Fender P-bass ? Ja!!!!!!!!!!
..men av ikke helt kvalitative årsaker kanskje..
Ehhh - strykerinstrumenter stråler, og de projiserer ulike frekvenser i ulike retninger, alt etter konstruksjon og materialvalg.
Punkt. Slut. Finito.
Nå kan vi begynne å diskutere - hva var emnet?
Nei, projisere handler om optikk/bilder. Se Store Norske Leksikon:
"Projisere, overføre, avbilde; danne en projeksjon, frembringe bilde (av gjenstand) f.eks. på en skjerm ved hjelp av optiske linser; lokalisere (gjenstand for sansefornemmelse) utenfor seg."
Stråler er ikke det samme som lydbølger.
Det er denne språkbruken som forkluderer og forvansker emner.