Ingen bass i sweetspot

extenso

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
0
Jeg la ut følgende problemstilling i en vennetråd for Audio Physic, men den passer vel bedre her:

Nydelig oppløsning og musikalitet, men jeg savner bass i mine Audio Physic Spark 5. De er uansett ingen bassmonstre, men bassen fungerer bra når jeg er 1,5 m unna. Problemet er at sweetspot i sofaen er dobbelt så langt unna. Da dør bassen ut.

Nå står ht 2,5 m fra hverandre, 50 cm ut fra bakvegg. Å flytte dem lengre ut på golvet er uaktuelt. Det er sikkert mye å gjøre med rommet, som er cirka 4 x 5 m, med mur og parkett, men bør jeg vurdere andre ting før jeg tar fram håndverkeren i meg? Elektronisk romkorrigering (Inguz osv.)? Sub? Ny forsterker? (Thule IA350B i dag.)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Jeg har et uproblematisk rom (det finnes vel kanskje ikke helt) og har fått til plassering av de aller fleste høyttalere der i normal størrelse. Spark 3 derimot, var jaggu ikke bare bare. De fungerte delvis på bass, slet med å måtte ha veldig plass til sidevegg (dette var med ringradiator), og krevde elektronikk med en noe fet klangbalanse og/eller enda bedre og veloppløst elektronikk. En liten mismatch eller dårlig kilde på disse, og det ville bare ikke. Spesielt vanskelig var det med ulikt kinautstyr på akkurat disse, en knøttliten antydning til gnell og dårlig oppløsning var nok til å ikke orke å kose seg med musikk.

Jeg minns også at det var innenfor en veldig liten sone bassen var temmelig ok.
Vi er vel ikke de første som har slitt med plassering av AP?

edit: når jeg leser dette igjen, så ser jeg at jeg hadde nesten det samme bassproblemet. Det enkleste for meg ble å bytte høyttaler, uten ta jeg på noen måte anbefaler deg det samme. Man bør bare spørre seg selv hvor mye man er villig til å gjøre for å få det til.

R

Roysen

Gjest
Audio Physics mindre høytalere er svært kilne i forhold til plassering for oppnå god bass. Jeg er redd at dersom du ikke kan følge deres plasserings oppskrift vil du få problemer med å oppnå god bass uten en subwoofer.

Mvh
Roysen

O

omholt

Gjest
Hva med å sitte veldig nærmt? Har du prøvd å flytte høyttalerne litt til sidene, det kan noen ganger ha stor effekt.
Dersom du er låst til både plassering og sitteposisjonen du har nå, tror jeg både Inguz/lydkorreksjon eller/og bassfeller er løsingen.
Jeg hadde svært lite bass på min forrige plassering. Det hjalp mye med tykke absorbenter i førsterefleksjonen bak høyttalerne og bassfeller i hjørnene hjalp også. Bass under 50Hz må du derimot gjør med Eq eller Helmholtzer. Er også usikker på hvor mye du kan få til utav en dårlig plassering med bare akustiske tiltak. Sikker andre som kan bidra her, men jeg tror lydkorreksjon også må til.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
Kanskje litt flåsete sagt dette, men sweetspot er der lyden er best, ikke der sofaen tilfeldigvis står.
Plassering av sweetspot kan endres hovedsaklig ved å endre høytalerposisjon eller akustikken i rommet.

Ser du nevner Inguz romkorreksjon. Mulig det kan hjelpe noe, men forvent ikke mirakler. Det er veldig lite romkorreksjon kan gjøre ved utfasing av stående bølger. De vil være bestemt av romgeometrien din og den kan du ikke endre elektronisk.

K

Khanate

Gjest
Tiltak nr 1: Prøv ulike plasseringer sideveis.
Følgende plassering skal i teorien kansellere alle utfasinger i bassen mellom sideveggene:

V vegg- 25% - V-HT - 50% - H-HT - 25% H vegg

Altså om du har 4m mellom veggene; plasser HT med 2m avstand innbyrdes, og 1m til sidevegg!
Ok dette er teori som benyttes i Kinoer for å gi mest mulig homogen bass i hele lokalet, så det behøver ikke gi det du ønsker i sweet spot. Uansett, ved laborering sideveis kan du påvirke utfasing og forsterking som konsekvens av reflekser fra sideveggene. Kanselleringer som konsekvens av refleksjoner fra hjørner, gulv og tak, bakvegg og frontvegg, krever i teorien flytting av høyttalerne i dypet og høyden av rommet.

Om ikke dette gir noe, så er det vel helmholz som gjelder. Vanlig rockwool skal ikke gi noe bidrag i bassen (med mindre den har en tykkelse tilnærmet 1/4 av resonansfrekvensen.

Eq kan ikke korrigere for kanselleringer i rommet, men det kan hjelpe deg med å brenne opp et eller annet.

extenso

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
0
Veggen skrev:
Kanskje litt flåsete sagt dette, men sweetspot er der lyden er best, ikke der sofaen tilfeldigvis står.
Du har naturligvis rett, men plassering i rommet er temmelig låst, så dermed må sweetspot justeres til å havne der sofaen står. Den justeringen har jeg altså ikke funnet for AP.

For øvrig mange gode innspill her. Takker så mye. Jeg må vurdere hvilke som egner seg best.

Hvis jeg skulle bytte høyttaler, hva ville dere anbefale? Faktum er at jeg nylig byttet fra System Audio 1750 i håp om litt mykere diskant og mellomtone. Det har AP bidratt med, men at bassen skulle forsvinne var ikke kalkulert inn... Jeg er svak for god design, gjerne slanke ht, selv om det selvsagt kan gi mindre bass.

K

Khanate

Gjest
Hva med en sokk eller skumgummiklump i hvert bassrefleksrør?

Hm, kom til å tenke på en sak. Det hender jo at helmholtzresonateren i høyttaleren spiller med rommet. På samme måte som helmholzresonatorene som benyttes som mekaniske sugekretser i rommet.
Nå kjenner ikke jeg dine høyttalere, men regner med at de er bassrefleks. Det koster ikke meget å test ut hva en demping (med sokk) eller blokkering (med skumgummi) av bassrefleksporten gjør for bassresponsen.

extenso

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
0
Khanate skrev:
Nå kjenner ikke jeg dine høyttalere, men regner med at de er bassrefleks. Det koster ikke meget å test ut hva en demping (med sokk) eller blokkering (med skumgummi) av bassrefleksporten gjør for bassresponsen.
Ja, det er bassrefleks. Artig idé som absolutt skal testes.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
Hvorfor foreslår dere egentlig ting som reduserer bassnivået når det presenterte problemet er for lite bass?

Jeg vil tro at du må gjøre en ut av to: bytt høyttalere eller plasser deg nærmere bakvegg(alternativt lytt i nærfelt)

O

omholt

Gjest
SOEDAL skrev:
Hvorfor foreslår dere egentlig ting som reduserer bassnivået når det presenterte problemet er for lite bass?

Jeg vil tro at du må gjøre en ut av to: bytt høyttalere eller plasser deg nærmere bakvegg(alternativt lytt i nærfelt)
Hva mener du med forslag som reduserer bassnivået?
Roysens sitt forslag er heller ikke dumt. Utvide med sub.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
517
omholt skrev:
Jeg hadde svært lite bass på min forrige plassering. Det hjalp mye med tykke absorbenter i førsterefleksjonen bak høyttalerne og bassfeller i hjørnene hjalp også. Bass under 50Hz må du derimot gjør med Eq eller Helmholtzer.
Hvordan kan bassabsorbenter øke bassnivået i lytteposisjon? Misforstår jeg noe her eller?

Andre forslag, som demping av bassport forstår jeg heller ikke noe av.

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Yes, flytt sofaen -- eller trekk høyttalerne nærmere.

Jeg har betydelig forandring i lydtrykk i bassen (SPL) om jeg flytter lytteposisjonen med så lite som 40cm.

Sitter du der bassbølgen dipper så er det relativt stumt ...

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Jeg må si meg enig med de som foreslår flytting av enten sofa eller høyttalere. I følge min forståelse av sweetspot, er det definitivt ikke der bassen blir borte. Det høres for meg ut som om sweetspot er nærmere høyttalerne dine enn sofaen din er.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Bruk dette programmet, det beregner frekvensrespons i rommet avhengig av plasseringer. Se hva som skjedde med bassen når du flytter deg fram i ditt rom, den mørke kurven øker bassen akkurat som du hørte.. ;)

Simulert bass går vesenlig dypere, enn reelt siden høyttalerens avtagende frekvensrespons i bassen ikke er inkludert..

http://www.pvconsultants.com/audio/reflection/rrc.htm

Sleiven

Vedlegg

O

omholt

Gjest
SOEDAL skrev:
omholt skrev:
Jeg hadde svært lite bass på min forrige plassering. Det hjalp mye med tykke absorbenter i førsterefleksjonen bak høyttalerne og bassfeller i hjørnene hjalp også. Bass under 50Hz må du derimot gjør med Eq eller Helmholtzer.
Hvordan kan bassabsorbenter øke bassnivået i lytteposisjon? Misforstår jeg noe her eller?
Fordi bassfeller/absorbenter demper i bassområde og fjerner resonanser. Resultatet er strammere bass og mer fremtrende bass. Kan ikke si noe hvorfor rent teknisk, men det fungerte i hvert fall helt klart hos meg. Høyttalere kan også stå nærmere absorbenter enn vegg. Men det er klart at dersom man sitter i et nullpunkt, så er ikke det nødvendigvis hele løsningen. Synes uansett det er bra sted og begynne. Det fører jo også til bedre lyd i hele frekvensområde. Kommer jo forøvrig ann på hvilke bassområde man skal gjøre noe med. Tradisjonelle bassfeller gjør ikke noe med bass under 60-50Hz.

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
extenso skrev:
Jeg la ut følgende problemstilling i en vennetråd for Audio Physic, men den passer vel bedre her:

Nydelig oppløsning og musikalitet, men jeg savner bass i mine Audio Physic Spark 5. De er uansett ingen bassmonstre, men bassen fungerer bra når jeg er 1,5 m unna. Problemet er at sweetspot i sofaen er dobbelt så langt unna. Da dør bassen ut.

Nå står ht 2,5 m fra hverandre, 50 cm ut fra bakvegg. Å flytte dem lengre ut på golvet er uaktuelt. Det er sikkert mye å gjøre med rommet, som er cirka 4 x 5 m, med mur og parkett, men bør jeg vurdere andre ting før jeg tar fram håndverkeren i meg? Elektronisk romkorrigering (Inguz osv.)? Sub? Ny forsterker? (Thule IA350B i dag.)
Rätt placering av högtalarna är punkt 1 punkt 2 och punkt 3. :D

Har du hittat rätt gäller sen att se vad som är problemen med ljudet. I ditt fall har du uppenbarligen en dipp i frekvensgången. Detta beror på ett tryckminima i basen och som du själv har uppfattat/upplevt är basen närvarande på andra platser i rummet - där har du tryckmaxima.

Subwoofer och/eller digital rumskompensering kommer nog inte lösa dina problem. :(

Här har vi två mätningar som är relevanta för denna fråga:

Observera vad som händer med tryckminimat vid ca 30 Hz...

;) ;D

O

omholt

Gjest
Regner med det er brukt en eller flere helmholtz resonatorer her Engelholm?

extenso

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
0
EngelholmAudio skrev:
Subwoofer och/eller digital rumskompensering kommer nog inte lösa dina problem. :(
Nyttig avklaring. Da spørs det om veien går til butikken for lytting på nye høyttalere. Et godt påskudd, spør du meg. ;-)

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
omholt skrev:
Regner med det er brukt en eller flere helmholtz resonatorer her Engelholm?
3 stycken V6'or och mätningen är gjord precis vid resonatorns mynning. Totalt i detta rummet finns 17 stycken HH (både V4 och V6 samt måttbeställda specialare) men vid mättillfället var bara 3 eller 7 injusterade.

:)

Ble medlem
13.02.2008
Antall liker
0
Det er de stående bølgene i rommet ditt som forårsaker dette problemet.
Bassen blir kansellert eller utfaset midt i rommet. Etter de dimensjonene du oppgir har du total utfasning ved 5m=68,7 hz og 4m=86 hz, Det eneste du kan gjøre er å bygge bassfeller for å bli kvitt problemet ,da eq av systemet vil kunne ødelegge elementene dine, Vær derfor varsom ved bruk av digital romkorr.

Per M (Lydtekn.)Østland lydstudio. ;)

Taggen

Medlem
Ble medlem
16.12.2007
Antall liker
0
Hva er disse bassfellene for noe som det er snakk om her?
Har litt av det samme problemet som trådstarter..

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
621
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
extenso skrev:
Veggen skrev:
Du har naturligvis rett, men plassering i rommet er temmelig låst, så dermed må sweetspot justeres til å havne der sofaen står. Den justeringen har jeg altså ikke funnet for AP.

For øvrig mange gode innspill her. Takker så mye. Jeg må vurdere hvilke som egner seg best.

Hvis jeg skulle bytte høyttaler, hva ville dere anbefale? Faktum er at jeg nylig byttet fra System Audio 1750 i håp om litt mykere diskant og mellomtone. Det har AP bidratt med, men at bassen skulle forsvinne var ikke kalkulert inn... Jeg er svak for god design, gjerne slanke ht, selv om det selvsagt kan gi mindre bass.

Har ikke Amphion ht innebygget romkorreksjonsgreier? Kunne det være noe? Men det må ikke ha lyst (slankt) utstyr.

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hei.

Har selv Audiophysics Spark 5.
Jeg har hatt dem i en murleilighet .. ca 7x3,5m, og hatt høytalerene på langveggen og sittet med ryggen til bakvegg. Her har det nesten vert for mye bass. Har akkurat nå flyttet hele stereoen til en kjeller med et L formet rom og sitter ikke med ryggen til noen bakvegg. Jeg har nå samme problem som deg. Nå er mellombassen og "dypbassen" meget redusert i forhold til før. Har masse bass rundt om i hjørnene...

Hva vil jeg egentlig si:- At Spark5'en spiller fyldig og med punch hvis den står riktig plassert.

Jeg skal teste litt bassfeller osv tenker jeg... kanskje bygge en vegg bak lytteposisjon for å "samle opp" litt bass kanskje...

Så jeg ville heller teste litt til før jeg bytter høytaler.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.978
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
easyrider skrev:
Hei.

Har selv Audiophysics Spark 5.
Jeg har hatt dem i en murleilighet .. ca 7x3,5m, og hatt høytalerene på langveggen og sittet med ryggen til bakvegg. Her har det nesten vert for mye bass. Har akkurat nå flyttet hele stereoen til en kjeller med et L formet rom og sitter ikke med ryggen til noen bakvegg. Jeg har nå samme problem som deg. Nå er mellombassen og "dypbassen" meget redusert i forhold til før. Har masse bass rundt om i hjørnene...

Hva vil jeg egentlig si:- At Spark5'en spiller fyldig og med punch hvis den står riktig plassert.

Jeg skal teste litt bassfeller osv tenker jeg... kanskje bygge en vegg bak lytteposisjon for å "samle opp" litt bass kanskje...

Så jeg ville heller teste litt til før jeg bytter høytaler.
Har du prøvd å flytte litt rundt på stolen?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Jeg vet et høres dumt ut, men jeg tillater meg å nevne det likevel.

Har du sjekket at alt er koblet i fase. Evt også innternkobling. (kan sjekkes med et 9V batteri om nødvendig)

Dersom bassen ikke er i fase, blir det veldig feil.

Jeg har 25 år's erfaring med utstyr oppkobling etc. Likevel klarte jeg å koble feilfase her forleden. Forsto ikke hvorfor jeg hadde bass langs veggene mens ikke i lytteposisjon.

Forrige uke testet jeg kabler og mistet perspektivet. Da hadde jeg nok en gang krysset + og minus ???

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hva skal jeg gjøre som har minst 12dB+ på alt under 80hz? Rundt 50 er det helt overnaturlig trykk i sitteposisjon, moro på film men jeg har måttet slutte og lytte på musikk. :( dsp 8024 hjalp noe men..

O

omholt

Gjest
IsakAlexander skrev:
Hva skal jeg gjøre som har minst 12dB+ på alt under 80hz? Rundt 50 er det helt overnaturlig trykk i sitteposisjon, moro på film men jeg har måttet slutte og lytte på musikk. :( dsp 8024 hjalp noe men..
Dersom du ikke har noe imot å bruke PC i signalkilden, så kan Audiolense være løsningen.
http://www.juicehifi.com/no/index.html

easyrider

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Erland skrev:
Har du sjekket at alt er koblet i fase. Evt også innternkobling. (kan sjekkes med et 9V batteri om nødvendig)
Jeg har 25 år's erfaring med utstyr oppkobling etc. Likevel klarte jeg å koble feilfase her forleden. Forsto ikke hvorfor jeg hadde bass langs veggene mens ikke i lytteposisjon.
Hehe.. har sjekket (visuelt), men ikke prøvd å bytte om for å sjekke om det blir dårligere eller bedre.... will do! internkablingen er det ikke noe feil på... har hatt samme utstyret hele tiden.

Selv den beste kan gjøre feil:)

ER.

Topp Bunn