V
vredensgnag
Gjest
Det har jo vært kontroversielt at Kosmo skulle synge tittelrollen. Hun er gift med Bjørn Simensen, og det har vært snakket en del om at ting ikke var som det skulle være - hun forsvarte seg til og med i et intervju i Magasinet, husker jeg.
Vel - var på premieren, og hun skulle ikke sunget Carmen. Det var kunstnerisk selvmord på et plan som i Italia ville resultert i høylytt piping og buing, men som i Norge førte til at hun ikke får bifallende applaus etter noen av sine soli. Ved utkall etter teppefall markerer publikum sin misnøye på et vis som er nesten unorsk, ved å gi henne meget moderat applaus, mens Don José og Micaela får ovasjoner og bravo-tilrop.
Hvorfor skriver jeg dette?
Første sesong i den nye operaen nærmer seg slutten, og det har mildt sagt vært blanda drops.
Første ordentlige oppsetning, Porgy & Bess, var pinlig - en amatørversjon; og som folk kjenner var det meningen at man skulle åpnet med Jorden rundt på 80 dager, som ble kansellert.
Deretter fulgte kanselleringene på rekke og rad - Peter Grimes og Valkyrien forsvant, balletten Limbs Theorem fikk færre forestillinger, og Thora fra Rimol ble fremført som enkelt sangspill. Og som salt i såret kunne man se Flaggermusen i stedet for Valkyrien ... (og påskuddet om sceneteknikk er bare tull. Valkyrien var en teknisk langt enklere oppsetning enn Flaggermusen.)
Høydepunktet ble Don Carlo for undertegnede, Elektra gjenstår.
Så Bjørn Simensen, som skal ha honnør for kampen for å få oppført en ny opera, presterte å sette sammen et sinnsykt ambisiøst og ugjennomførbart program for første sesong -- der jeg syns at dagens Carmen-oppsetning, med kona til eks-sjefen i hovedrollen, tegner som en operaskandale vi kommer til å lese en del om.
Vel - var på premieren, og hun skulle ikke sunget Carmen. Det var kunstnerisk selvmord på et plan som i Italia ville resultert i høylytt piping og buing, men som i Norge førte til at hun ikke får bifallende applaus etter noen av sine soli. Ved utkall etter teppefall markerer publikum sin misnøye på et vis som er nesten unorsk, ved å gi henne meget moderat applaus, mens Don José og Micaela får ovasjoner og bravo-tilrop.
Hvorfor skriver jeg dette?
Første sesong i den nye operaen nærmer seg slutten, og det har mildt sagt vært blanda drops.
Første ordentlige oppsetning, Porgy & Bess, var pinlig - en amatørversjon; og som folk kjenner var det meningen at man skulle åpnet med Jorden rundt på 80 dager, som ble kansellert.
Deretter fulgte kanselleringene på rekke og rad - Peter Grimes og Valkyrien forsvant, balletten Limbs Theorem fikk færre forestillinger, og Thora fra Rimol ble fremført som enkelt sangspill. Og som salt i såret kunne man se Flaggermusen i stedet for Valkyrien ... (og påskuddet om sceneteknikk er bare tull. Valkyrien var en teknisk langt enklere oppsetning enn Flaggermusen.)
Høydepunktet ble Don Carlo for undertegnede, Elektra gjenstår.
Så Bjørn Simensen, som skal ha honnør for kampen for å få oppført en ny opera, presterte å sette sammen et sinnsykt ambisiøst og ugjennomførbart program for første sesong -- der jeg syns at dagens Carmen-oppsetning, med kona til eks-sjefen i hovedrollen, tegner som en operaskandale vi kommer til å lese en del om.