Ingebjørg Kosmo i Carmen ...

V

vredensgnag

Gjest
Det har jo vært kontroversielt at Kosmo skulle synge tittelrollen. Hun er gift med Bjørn Simensen, og det har vært snakket en del om at ting ikke var som det skulle være - hun forsvarte seg til og med i et intervju i Magasinet, husker jeg.

Vel - var på premieren, og hun skulle ikke sunget Carmen. Det var kunstnerisk selvmord på et plan som i Italia ville resultert i høylytt piping og buing, men som i Norge førte til at hun ikke får bifallende applaus etter noen av sine soli. Ved utkall etter teppefall markerer publikum sin misnøye på et vis som er nesten unorsk, ved å gi henne meget moderat applaus, mens Don José og Micaela får ovasjoner og bravo-tilrop.

Hvorfor skriver jeg dette?
Første sesong i den nye operaen nærmer seg slutten, og det har mildt sagt vært blanda drops.
Første ordentlige oppsetning, Porgy & Bess, var pinlig - en amatørversjon; og som folk kjenner var det meningen at man skulle åpnet med Jorden rundt på 80 dager, som ble kansellert.

Deretter fulgte kanselleringene på rekke og rad - Peter Grimes og Valkyrien forsvant, balletten Limbs Theorem fikk færre forestillinger, og Thora fra Rimol ble fremført som enkelt sangspill. Og som salt i såret kunne man se Flaggermusen i stedet for Valkyrien ... (og påskuddet om sceneteknikk er bare tull. Valkyrien var en teknisk langt enklere oppsetning enn Flaggermusen.)

Høydepunktet ble Don Carlo for undertegnede, Elektra gjenstår.

Så Bjørn Simensen, som skal ha honnør for kampen for å få oppført en ny opera, presterte å sette sammen et sinnsykt ambisiøst og ugjennomførbart program for første sesong -- der jeg syns at dagens Carmen-oppsetning, med kona til eks-sjefen i hovedrollen, tegner som en operaskandale vi kommer til å lese en del om.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.681
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ingebjørg Kosmo, hvem f. er det ?
Unnskyld, men dette var trist lesning. Det positive er at det kan bare gå en vei.
edit: det er jo nesten ingen som klarer å gjøre en troverdig Carmen, så her kreves det mer enn gjennomsnittlig norsk godvilje....

Ærbødigst J.

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Husker veldig godt første gang jeg hørte Ingebjørg Kosmo. Det var som Komponisten i Ariadne auf Naxos av Strauss, og hun var helt fantastisk. Jeg tenkte faktisk, her har du ikke bare en "sanger", men en stor musiker - en forståelse for spenningen i musikken og dramaet og en kjempeflott stemme. Derfor er det ekstra interessant at VG nevner Don Carlos - for der var Anja Harteros fantastisk nettopp på samme måte, ved både å være stor sanger og musiker på samme tid. Skal være enig i at Harteros er "bedre" enn Kosmo - men slike opplevelser er viktige uansett.

Produksjoner som Don Carlos kan vi forvente kanskje hvert annet år eller med ennå større intervaller. Den type verdensnavn som solister, størrelse på kor og orkester og ikke minst påkostet scenografi er noe et så lite miljø som det norske ikke har mulighet til å fremvise ofte uten å knekke nakken økonomisk. Defor kan ikke Don Carlos være målestokken. Den bør være - hva fikk de til på Youngstorget? Og blir de bedre og bedre for hver produksjon i det nye huset?

mvh patro

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.696
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vel, som jeg skrev i en tråd for lenge siden - det gjenstår å se om satsingen på operabygning i Bjørvika er et uttrykk for kultursatsing i Norge, eller et uttrykk for det nyrike Norges behov for å feire seg selv (sagt på en pen måte), eller blære seg med rikdommen (sagt på en litt mindre pen måte).

Jeg har alltid fryktet for at det skulle bli lite penger igjen til kulturproduksjon og opera (over det ganske land) etter at husleia var betalt, og hvis åpningssesongen er noe å dømme etter (for oss som står på sidelinjen her i distriktene) er det klart at den nye operabygningen ikke akkurat er noen triumf for andre kunstarter enn arkitekturen.

V

vredensgnag

Gjest
Ingebjørg Kosmo ville ikke fått rollen om hun var ukvalifisert - selvinnsikten hos flere er god nok til det, får vi håpe. Og jeg holder ikke Harteros som målestokken. Men jeg har sett så mye opera, i så mange land, langs et så bredt kvalitetsspekter, at det ikke var vanskelig å skjønne at gårsdagens protagonist ikke holdt mål. Og om det nå var kun jeg som satt og fnøs i stolen ville dette aldri vært skrevet. Carmen grep ikke publikum, i stykket av samme navn - og det skyldtes svikt hos fremfører. Om det nå var dagsform, premierenerver, problemer med halsen - det får vi sikkert høre mer om.
Som en langt mer operakyndig venn kommenterte i pausen: Nå går parykker veggimellom i stjernens garderobe.
Og dessverre ble det ikke bedre etter pausen.

Poenget med innlegget? Dette bygget er så langt betraktelig mye større enn talentene det er bygget for.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.994
Sted
Kongsberg
Hei.

Leit med premieren vredensgnag. Carmen bør være en høytidsstund så det er klart fallhøyden er stor. Men etter å ha sett "den samme" oppsetningen på "Hovedscenen" på søndag er det litt jeg lurer på. Jeg syntes at oppsetningen var teatralsk meget god, både når det gjaldt skuespillerprestasjoner og det scenetekniske, men sangerne imponerte meg ikke noe særlig. Ble de holdt igjen? Selv Jonas Kaufmanns fremførelse ble bare middels i min bok (forventningene var selvfølgelig skyhøye etter forrige ukes portrett i "Hovedscenen").

En annen ting er at selv om Carmen er tittelrollen i operaen, er etter min mening Don Jose hovedrollen i stykket. Det er hans historie som fortelles og det er vel også han som synger mest. Mange av disse sangene er alldeles nydelige men det er vel ingen "svisker" - kanskje med unntak av denne: http://www.youtube.com/watch?v=c51qIiOc5xc&feature=related Derfor er det vel ofte Carmens "Habanera": http://www.youtube.com/watch?v=hvBl...AF9284D07&playnext=1&playnext_from=PL&index=3 eller tyrefekteren "Votre Toast": http://www.youtube.com/watch?v=OqEn57tVA1s som huskes.

Jeg var selv tildtede på forestillingen filmet i det første kuttet - og dette er blandt de tre beste forestillingene jeg har vært på (sammen med en Aida og en Lucia De Lammermoore). Marina Domeshenko var en utmerket Carmen selv om hun ble totalt utsunget av Villazon. Det var her det ble klart for meg at Don Jose er hovedrollen i stykket ;) Gleder meg til denne kommer på DVD. Villazon på sitt aller beste!

mvh :)

Vedlegg

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.163
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Like godt at det var utsolgt da vi i gamlegjengen skulle finne operagave til et vennepar forleden.
Nå blir det Rusalka eller Tannhäuser i stedet.

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Antall liker
0
Var på forestillingen i går. Forstår godt tidligere innlegg i denne tråden.

Man kommer ikke utenom at uten en erotisk og dampende Carmen faller litt av fundamentet sammen i denne operaen. Hun var uelegant og stiv. Satt å lurte på om det var noe ironi her; en stakkarslig Carmen som skulle "leve livet". Tror nok ikke det var ment slik, nei.

Produksjonen ellers synes jeg var bra.

Knut

P

Parelius

Gjest
Faen! Her skal jeg inn i bygget, og så skal jeg gå slapp ut igjen? Endelig godt at jeg har med medbragt, om vredensgnags dom står dagene igjennom.

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Ser på hjemmesidene til operaen at Hege Høisæter også skal synge Carmen i en del av forestillingene - det kan jo være hun er mer, ehh, dampende, Parelius...

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.384
Jeg så også Domaschenko som Carmen i Berlin (på Staatsoper) for et par år siden, i en flott oppsetning (selv om settingen var "moderne" - tyskerne benytter jo enhver anledning til litt lakk & lær).

Men sanglig var det så utrolig - overlegent liksom. Dvs at alle notene satt der de skulle - selvfølgelig - men i tillegg øste alle på med følelser, skuespill og musikalitet så man satt med bakoversveis i timesvis.

Opera e r følelser!

Ingebjørg Kosmo som Carmen? Jørgen Kosmo som Don José ?

P

Parelius

Gjest
Jeg var på stedet i går. Første gang i den nye Operaen på forestilling.

En herlig sal, må jeg si, og min plassering i 2. etg. litt på siden gav meg god benplass og bevegelsesrom – jeg er litt urolig i min sittestilling. Flott skue ned i orkestergraven, som nesten fremstod som en utsmykning i seg selv. Masse glade mennesker som det var vanskelig å plassere som tilhørende en spesifikk klasse eller sosialt lag – både fjøs og brostein i skjønn i forening.

Jeg er ennå ikke helt klar på hva Carmen egentlig handler om - ja om den handler om noe spesielt overhodet annet enn platt sentimentalitet og kjønnsdrift. Men de flotte oversettelser som ble gitt på displayet foran meg – ypperlig sak, egentlig, når en tenker på at det for det meste er umulig å forstå hva som blir sunget selv når luftstrømmen passer organene i norsk språkdrakt; og her var det endatil nesten fransk – hjalp jo litt for oss som har annet å fylle hodet med enn liberettoer. Jeg merket meg dog den romantiske variant/tolkning av den kantianske autonomitanke som avsluttet 2. akt; når viljen er sin egen lov og en legger ut på frihetens vandring outside the law. Avslutningen, denne merkverdighet hvor helten mener å redde kvinnen ved å kommandere henne til å elske ham, for på slikt et merkverdig vis frelse seg selv er jo nesten uovertruffen kitch. Hun blir selvfølgelig liggende igjen for heltens knivmot. Sjalusie? Tja. Det er vel så mangt. Av og til dominanse, herredømme, kontroll og makt - alle disse ord som gjerne sier det samme. Slikt er selvsagt sjalusie. Men kan sjalusien også være noe annet i visse tilfeller? Er det hjertet som totalt utleverer seg, som legger seg på hoggestabben og ber om å bli mottatt som den kosteligste gave? Der en liksom gir hele seg? Og når den returneres uåpnet, så er der intet igjen av en selv, fordi en gav alt som ingen tok imot? Kanskje var det ikke et mord, men et selvmord som ble begått. En formørket uklar tanke forfeilet referansen og mistok seg selv som en annen. Bare i den andre er jeg meg selv.

Hva angår sangen; umiddelbart savnet jeg noe av den umiddelbarhet og nærhet jeg er vant til fra Underwater. Det blir en litt annen måte å høre på; ikke akkurat nærfeltslytting. Men det er stort når koret føner håret på en der på balkongen. Carmen var så som så. Det var jo på ingen måte slik at hennes sang ødela noe som helst, men opera er mer enn sang. Det er teater, det er figurer, kjøtt og blod også tatt inn gjennom øyet og ikke bare øret. Av og til kan det som presenteres øret så og si sette øyets bidrag helt i klammer; da er sange stor. Men ikke her. Her ble det nesten omvendt, det var som om øyet satte øret i klammer. Når Carmen og den elskovssyke mann velter seg på langbordet i 2. akt, så er det som to uformelige klumper som tilfeldigvis støter mot hverandre og transformere det hele til en Monty sketsj. En glemmer sangen og ler så huset rister (metaforisk sagt). Avslutningvis i siste akt fremstår Carmen i en drakt hvis snitt og farge mer henleder tanken på et velfylt påskeegg enn objektet for en manns lengsel etter det ultimate erotikum. Det er i slike stunder en priser herren for at en tok med medbragt når en blir presentert for noe så blodfattig.

Kvelden ble nesten avsluttet med de to siste settene på Underwater. Smuglersjefen selv fra Carmen sang også der. Fortreffelig. Så var det bare å avslutte den høykulturelle kveld med noe høyerotisk…

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Den beste anmeldelse av en operaforestilling jeg har lest. Noen sinne.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
BRAVO BRAVO BRAVO Parelius!!
DC DC DC!!!

Må legge til at jeg kjenner Ingebjørg og som vredensgnag nevner lenger opp, har hun nok ikke fått rollen om hun ikke var kompetent nok. For kompetent, det er hun.
Klart hun ikke holder en standard som de store stjernene fra farne dager og de som er det i dag, men jeg vet at det bor utrolig mye i denne damen. Og når det etterlyses temperement og villskap etc i hennes tolkning, så skjønner jeg lite av hva som etter kritikkene skjedde på premieren. For er det noe Ingebjørg har for formidler, så er jo nettopp dette noe av hennes sterkeste side.
Har ikke fått snakket med henne om dette, men skal prøve å få hennes versjon ved anledning.
Jeg håper bare at hun ikke lar seg affisere negativt av kritikken, som hun forøvrig sikkert har fått med seg, og fortsetter og synge og spille slik jeg vet at hun er god for.

Topp Bunn