B
Bollefjes
Gjest
Hei. Har vært på utkikk etter slike en stund. Noen som har en idè om en fornuftig pris på et slikt par?

|
Sniff skrev:Hvordan låter slike? Mener å huske at f.eks. gamle større Kappa-saker ikke hadde verdensrekord i homogenitet. Tenker denne vil kunne bli litt kilen vr. plassering og rom. Ikke noe for NF-folket
Mvh
Sniff
MaHa skrev:Hvordan si det enkelt? De kan låte fantastisk. En ting man skal huske med store, amerikanske systemer, er at de ikke er lagd med tanke på at folk bor i husbank-hus, dette er for grandiose living rooms. Vi snakker da stuer på 80 kvm pluss.
Ord som homogenitet, basstrykk, eller enkelte toneområder i det hele tatt blir begreper man glemmer når man hører et slikt system spille som det skal.
Jeg tør banne på at de fleste her til lands ikke har hørt det fulle potensiale i disse, inkl. undertegnede. De er high-end på sitt verste og beste. Alt av slurv og tullball med elektronikk får de til å høres ut som de tunge drog de er, og gjør det hele temmelig kjedelig, hvis man ser bort fra enkeltparametre som verdens mest fantastiske dypbass osv osv.
Nei, gi de en kilde fra helvete, og det samme med pre og effekttrinn, som makter å spille pen musikk selv i den verste motvind, så kvitterer de med opplevelser helt, helt utenom det vanlige. Man kan fort henge seg opp i makroegenskapene på slike saker, men gi de litt tid, så oppdager du et mylder av musikalske småaspekter og detaljer som er helt frydefullt. Jeg har til gode å høre en så åpen og ærlig høyttaler, uansett konstruksjonstype.
Bommer du derimot med utstyret, så blir de bare noen enorme høyttalere som spiller høyt.
Jeg har hørt de ved et par anledninger, bla med ML. Aldri i enorme rom, men store nok til at de slipper litt. Jeg glemmer de aldri. Allikevel, som nevnt i en annen tråd, får du tak i lillebroren Gamma (ikke separate basskabinetter), så kan du leve lykkelig med de og. Litt billigere elektronikk slipper du unna med, samt at du slipper og kjøpe Midtåsen-eiendommen etter Anders Jahre i Sandefjord bare for å få de inn døra.
HansO skrev:Ligger et sett Beta til salgs hos hifido.jp (fikk ikke linken til å virke).
Pris: 698000 Yen = ca. 34000,- NOK
Blir vel endel i frakt + evt MVA.
Hadde jeg hatt plass så.... ;D
Må nok være kjapt ute, ser at de er reseverte nå desverre.
Reconing er vel greit på hylevare,men ikke på elementer til seriøse høytalere ,de er jo som regel bestillt med andre spesifikasjoner en standar element til høytaler produsent .Jeg har hørt flere som har de dyre systemene til infinity som sliter med å skaffe de rette elementene.Rudi skrev:Hva for noe deler er det dere trenger eller er redde for og ikke få tak på ? Reconinger klarer jeg og få tak på i løpet av 1 uke til de......... og hvis jeg klarer det så klarer dere det helt sikkert også............. delefilter komponenter er av helt vanlige typer.......... men seff så kan det hende man må ta seg bryet med og sjekke ebay for og få tak nye mellom/diskant element, men de dukker opp der dann og vann, men hvor ofte brenner man slike....... jeg har aldrig hørt om noen som har hatt problemer med de.
Kommer forøvrig et sett tilsalgs snart i Norge komplett med 5 Krell slutt trinn og el delefilter. Eneste problemet med disse er at tre verket har forskjellig farge foran og bak......... hvis slikt betyr noe da.
laban skrev:Reconing er vel greit på hylevare,men ikke på elementer til seriøse høytalere ,de er jo som regel bestillt med andre spesifikasjoner en standar element til høytaler produsent .Jeg har hørt flere som har de dyre systemene til infinity som sliter med å skaffe de rette elementene.Rudi skrev:Hva for noe deler er det dere trenger eller er redde for og ikke få tak på ? Reconinger klarer jeg og få tak på i løpet av 1 uke til de......... og hvis jeg klarer det så klarer dere det helt sikkert også............. delefilter komponenter er av helt vanlige typer.......... men seff så kan det hende man må ta seg bryet med og sjekke ebay for og få tak nye mellom/diskant element, men de dukker opp der dann og vann, men hvor ofte brenner man slike....... jeg har aldrig hørt om noen som har hatt problemer med de.
Kommer forøvrig et sett tilsalgs snart i Norge komplett med 5 Krell slutt trinn og el delefilter. Eneste problemet med disse er at tre verket har forskjellig farge foran og bak......... hvis slikt betyr noe da.
Mvh
Laban
(Jeg forstår IKKE problemstillingen )det sa en sjef jeg hadde for mange år siden også,det hører med til historien,at han overkjørte kundene fordi han viste best,resultate ble null kunder etterpå. ;DRudi skrev:laban skrev:Reconing er vel greit på hylevare,men ikke på elementer til seriøse høytalere ,de er jo som regel bestillt med andre spesifikasjoner en standar element til høytaler produsent .Jeg har hørt flere som har de dyre systemene til infinity som sliter med å skaffe de rette elementene.Rudi skrev:Hva for noe deler er det dere trenger eller er redde for og ikke få tak på ? Reconinger klarer jeg og få tak på i løpet av 1 uke til de......... og hvis jeg klarer det så klarer dere det helt sikkert også............. delefilter komponenter er av helt vanlige typer.......... men seff så kan det hende man må ta seg bryet med og sjekke ebay for og få tak nye mellom/diskant element, men de dukker opp der dann og vann, men hvor ofte brenner man slike....... jeg har aldrig hørt om noen som har hatt problemer med de.
Mvh
Laban
Beklager, men jeg forstår IKKE problemstillingen du liner opp, så lenge det finnes orgianle Infinity "coner" til disse bassene og få tak på uten mye styr......... så hva er egentlig problemet ?? Det er IKKE super-spesielle basser som kun sitter i disse høytalerne hvis det er det du tror, de sitter i flere andre Infinity modeller også. Faktisk vet jeg om opp til flere som har byttet/oppgradert sine IRS Beta og Gamma høytalere med ATC basser og det er ikke pga at orginal elementene var "slutt", vet til og med om en kar på Nordstrand som solgte alle sine 8 stk 12"ere til en fyr som drev med bilstereo og de brukes nå i en pickuptruck.
Slett ikke ille for to helpaller fra Japan.timc skrev:HansO skrev:Ligger et sett Beta til salgs hos hifido.jp (fikk ikke linken til å virke).
Frakt fra hifido er ubegripelig billig.
Jeg spurte hva to høyttalere ville koste å sende. Høyttalerne veide ca 100kg/stk og måtte sendes på en helpalle hver. Pris levert på døra var 3500,-
-Tim
orange speaker repair videreselger danske vifa elementer...Imperial skrev:Det er bare L emimsa som er out of stock..
Det er en sjappe i USA som heter orange speaker repair, som muligens ha slike, men dette blir mer tvilsomt for hvert år..
Zzzzt! OCSR! Her er siden. Her vet de det meste..
mvh
HansO skrev:Slett ikke ille for to helpaller fra Japan.timc skrev:HansO skrev:Ligger et sett Beta til salgs hos hifido.jp (fikk ikke linken til å virke).
Frakt fra hifido er ubegripelig billig.
Jeg spurte hva to høyttalere ville koste å sende. Høyttalerne veide ca 100kg/stk og måtte sendes på en helpalle hver. Pris levert på døra var 3500,-
-Tim
Skal ikke se bort fra at det blir et fremtidig kjøp fra hifido, da helst noe "eldre" JBL.
IRS BETA'an og et sett DELTA er fortsatt til salgs hos Hifido.
MVH
Infinity IRS Beta låt stort og fett hos Decibel Hi-Fi i Oslo på slutten av 80-tallet.
Jeg husker vi hadde spent for 2 x Nakamichi PA7E mkII, CA7E og en diger sølvfarget Nakamichi DAT-spiller.
Vinylriggen til Per-Arne husker jeg ikke, men jeg husker at vi dro på så voldsomt at sikringskretsløpene til Betaene koblet fra hele stasen ;D 8)
Nakka blokkene hadde ikke trøbbel med å dra systemt, men det hadde nok vært bedre lyd med et par andre forsterkere jeg kjenner til i dag
Men stua bør nok være +50 m2 for et slikt system.
skulle jeg kjøpe min siste høyttaler idette livet og hadde råd til den riktige elektronikken ble det beta.Hva for noe deler er det dere trenger eller er redde for og ikke få tak på ? Reconinger klarer jeg og få tak på i løpet av 1 uke til de......... og hvis jeg klarer det så klarer dere det helt sikkert også............. delefilter komponenter er av helt vanlige typer.......... men seff så kan det hende man må ta seg bryet med og sjekke ebay for og få tak nye mellom/diskant element, men de dukker opp der dann og vann, men hvor ofte brenner man slike....... jeg har aldrig hørt om noen som har hatt problemer med de.
Du mente vel RS3A først og RS2B nåEn må starte et sted. Jeg for min del starta med RS4000. Så ble det RS IIb og nå RS IIIB. Nå har jeg bygd meg nytt hus med stue på 100 Kvm, så nå er jeg klarMå bare snakke med kona først nå så.
Sild, akkevitt og øl setter sine spor LeikisDu mente vel RS3A først og RS2B nåEn må starte et sted. Jeg for min del starta med RS4000. Så ble det RS IIb og nå RS IIIB. Nå har jeg bygd meg nytt hus med stue på 100 Kvm, så nå er jeg klarMå bare snakke med kona først nå så.
![]()
Dette var ment som et innlegg i debatten om hvor vanskelig det kunne være å skaffe reservedeler.Hva skal man med et par løse mellomtoner som dette... dersom en ikke har et komplett ht sett og ønsker seg reservedeler...