Infinity IRS BETA

B

Bollefjes

Gjest
Hei. Har vært på utkikk etter slike en stund. Noen som har en idè om en fornuftig pris på et slikt par?

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
984
Torget vurderinger
18
Min gamle drømmehøytaler :)
Mener å huske at nyprisen i Norge lå på ca 120k ($10k). Dette var på slutten av 80 tallet. Hva fornuftig pris er i dag er ikke lett å fastslå. Har sett dem ts på audiogon for $5000. Synes dette var noe dyrt, men dette høytalersystemet er svært sjelden å se på bruktmarkedet så det er kanskje prisen man må betale.
Lykke til i jakten videre...

mvh

L

Lars.N

Gjest
Drømme høytaler,men pass opp er ikke sikkert det er lett å få tak i elementer til den lenger,hvis behovet skulle være der.

Mvh

Laban

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Hvordan låter slike? Mener å huske at f.eks. gamle større Kappa-saker ikke hadde verdensrekord i homogenitet. Tenker denne vil kunne bli litt kilen vr. plassering og rom. Ikke noe for NF-folket

Mvh
Sniff

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Hvordan si det enkelt? De kan låte fantastisk. En ting man skal huske med store, amerikanske systemer, er at de ikke er lagd med tanke på at folk bor i husbank-hus, dette er for grandiose living rooms. Vi snakker da stuer på 80 kvm pluss.
Ord som homogenitet, basstrykk, eller enkelte toneområder i det hele tatt blir begreper man glemmer når man hører et slikt system spille som det skal.
Jeg tør banne på at de fleste her til lands ikke har hørt det fulle potensiale i disse, inkl. undertegnede. De er high-end på sitt verste og beste. Alt av slurv og tullball med elektronikk får de til å høres ut som de tunge drog de er, og gjør det hele temmelig kjedelig, hvis man ser bort fra enkeltparametre som verdens mest fantastiske dypbass osv osv.

Nei, gi de en kilde fra helvete, og det samme med pre og effekttrinn, som makter å spille pen musikk selv i den verste motvind, så kvitterer de med opplevelser helt, helt utenom det vanlige. Man kan fort henge seg opp i makroegenskapene på slike saker, men gi de litt tid, så oppdager du et mylder av musikalske småaspekter og detaljer som er helt frydefullt. Jeg har til gode å høre en så åpen og ærlig høyttaler, uansett konstruksjonstype.
Bommer du derimot med utstyret, så blir de bare noen enorme høyttalere som spiller høyt.

Jeg har hørt de ved et par anledninger, bla med ML. Aldri i enorme rom, men store nok til at de slipper litt. Jeg glemmer de aldri. Allikevel, som nevnt i en annen tråd, får du tak i lillebroren Gamma (ikke separate basskabinetter), så kan du leve lykkelig med de og. Litt billigere elektronikk slipper du unna med, samt at du slipper og kjøpe Midtåsen-eiendommen etter Anders Jahre i Sandefjord bare for å få de inn døra.

Sniff skrev:
Hvordan låter slike? Mener å huske at f.eks. gamle større Kappa-saker ikke hadde verdensrekord i homogenitet. Tenker denne vil kunne bli litt kilen vr. plassering og rom. Ikke noe for NF-folket

Mvh
Sniff

T

timc

Gjest
MaHa skrev:
Hvordan si det enkelt? De kan låte fantastisk. En ting man skal huske med store, amerikanske systemer, er at de ikke er lagd med tanke på at folk bor i husbank-hus, dette er for grandiose living rooms. Vi snakker da stuer på 80 kvm pluss.
Ord som homogenitet, basstrykk, eller enkelte toneområder i det hele tatt blir begreper man glemmer når man hører et slikt system spille som det skal.
Jeg tør banne på at de fleste her til lands ikke har hørt det fulle potensiale i disse, inkl. undertegnede. De er high-end på sitt verste og beste. Alt av slurv og tullball med elektronikk får de til å høres ut som de tunge drog de er, og gjør det hele temmelig kjedelig, hvis man ser bort fra enkeltparametre som verdens mest fantastiske dypbass osv osv.

Nei, gi de en kilde fra helvete, og det samme med pre og effekttrinn, som makter å spille pen musikk selv i den verste motvind, så kvitterer de med opplevelser helt, helt utenom det vanlige. Man kan fort henge seg opp i makroegenskapene på slike saker, men gi de litt tid, så oppdager du et mylder av musikalske småaspekter og detaljer som er helt frydefullt. Jeg har til gode å høre en så åpen og ærlig høyttaler, uansett konstruksjonstype.
Bommer du derimot med utstyret, så blir de bare noen enorme høyttalere som spiller høyt.

Jeg har hørt de ved et par anledninger, bla med ML. Aldri i enorme rom, men store nok til at de slipper litt. Jeg glemmer de aldri. Allikevel, som nevnt i en annen tråd, får du tak i lillebroren Gamma (ikke separate basskabinetter), så kan du leve lykkelig med de og. Litt billigere elektronikk slipper du unna med, samt at du slipper og kjøpe Midtåsen-eiendommen etter Anders Jahre i Sandefjord bare for å få de inn døra.

Støttes 100%

Dette med tilgjengelighet på elementer bør sjekkes.

-Tim

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
747
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Husker jeg at gikk å siklet på disse hos Nor-radio i Sandvika. De var utstilt sammen med de store Mark Levinson monoblokkene 33. Desverre så ville han ikke spille på dem :mad: så jeg måtte bare drømme om hvor bra de var.. ::)..

Mener å huske at man måtte ha tre sett med forsterkere (diskant/mellomtone/bass) for å drive dem ?

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.406
Torget vurderinger
1
Har sett de til 5000-9000 dollar over dammen, er et par til salgs i Nederland for 8000 euro, mye penger når det er vanskelig å skaffe deler…….

Når det er sagt så er det ikke mye i forhold til hva du må betale for nye som spiller tilsvarende. I tillegg må du ha to stereo trinn

Jeg lytter til de dagelig og har enda til gode å høre noe som spiller bedre (i mine ører), bedre på noen parametere ja, men som helhet nei.

Synes heller ikke de e r så vanskelig å hanskes med, det gjelder både plassering og amp. Du har 4 tårn og aktiv deling, så vanskeligere enn noen alt i ett som spiller i tilsvarende frekvensområde er det ikke.

Slik ser mine ut

Vedlegg

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.150
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Hva for noe deler er det dere trenger eller er redde for og ikke få tak på ? Reconinger klarer jeg og få tak på i løpet av 1 uke til de......... og hvis jeg klarer det så klarer dere det helt sikkert også ;)............. delefilter komponenter er av helt vanlige typer.......... men seff så kan det hende man må ta seg bryet med og sjekke ebay for og få tak nye mellom/diskant element, men de dukker opp der dann og vann, men hvor ofte brenner man slike....... jeg har aldrig hørt om noen som har hatt problemer med de.
Kommer forøvrig et sett tilsalgs snart i Norge komplett med 5 Krell slutt trinn og el delefilter. Eneste problemet med disse er at tre verket har forskjellig farge foran og bak......... hvis slikt betyr noe da.

HansO

Medlem
Ble medlem
30.12.2006
Antall liker
0
Ligger et sett Beta til salgs hos hifido.jp (fikk ikke linken til å virke).

Pris: 698000 Yen = ca. 34000,- NOK

Blir vel endel i frakt + evt MVA.

Hadde jeg hatt plass så.... ;D

Må nok være kjapt ute, ser at de er reseverte nå desverre.

T

timc

Gjest
HansO skrev:

Frakt fra hifido er ubegripelig billig.

Jeg spurte hva to høyttalere ville koste å sende. Høyttalerne veide ca 100kg/stk og måtte sendes på en helpalle hver. Pris levert på døra var 3500,-

-Tim

L

Lars.N

Gjest
Rudi skrev:
Hva for noe deler er det dere trenger eller er redde for og ikke få tak på ? Reconinger klarer jeg og få tak på i løpet av 1 uke til de......... og hvis jeg klarer det så klarer dere det helt sikkert også ;)............. delefilter komponenter er av helt vanlige typer.......... men seff så kan det hende man må ta seg bryet med og sjekke ebay for og få tak nye mellom/diskant element, men de dukker opp der dann og vann, men hvor ofte brenner man slike....... jeg har aldrig hørt om noen som har hatt problemer med de.
Kommer forøvrig et sett tilsalgs snart i Norge komplett med 5 Krell slutt trinn og el delefilter. Eneste problemet med disse er at tre verket har forskjellig farge foran og bak......... hvis slikt betyr noe da.
Reconing er vel greit på hylevare,men ikke på elementer til seriøse høytalere ,de er jo som regel bestillt med andre spesifikasjoner en standar element til høytaler produsent .Jeg har hørt flere som har de dyre systemene til infinity som sliter med å skaffe de rette elementene.

Mvh

Laban

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
14.150
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
laban skrev:
Rudi skrev:
Reconing er vel greit på hylevare,men ikke på elementer til seriøse høytalere ,de er jo som regel bestillt med andre spesifikasjoner en standar element til høytaler produsent .Jeg har hørt flere som har de dyre systemene til infinity som sliter med å skaffe de rette elementene.

Mvh

Laban

Beklager, men jeg forstår IKKE problemstillingen du liner opp, så lenge det finnes orgianle Infinity "coner" til disse bassene og få tak på uten mye styr......... så hva er egentlig problemet ?? Det er IKKE super-spesielle basser som kun sitter i disse høytalerne hvis det er det du tror, de sitter i flere andre Infinity modeller også. Faktisk vet jeg om opp til flere som har byttet/oppgradert sine IRS Beta og Gamma høytalere med ATC basser og det er ikke pga at orginal elementene var "slutt", vet til og med om en kar på Nordstrand som solgte alle sine 8 stk 12"ere til en fyr som drev med bilstereo og de brukes nå i en pickuptruck.

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.773
Infinity IRS Beta låt stort og fett hos Decibel Hi-Fi i Oslo på slutten av 80-tallet.
Jeg husker vi hadde spent for 2 x Nakamichi PA7E mkII, CA7E og en diger sølvfarget Nakamichi DAT-spiller.
Vinylriggen til Per-Arne husker jeg ikke, men jeg husker at vi dro på så voldsomt at sikringskretsløpene til Betaene koblet fra hele stasen ;D 8)
Nakka blokkene hadde ikke trøbbel med å dra systemt, men det hadde nok vært bedre lyd med et par andre forsterkere jeg kjenner til i dag ;)
Men stua bør nok være +50 m2 for et slikt system.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det er bare L emimsa som er out of stock..
Det er en sjappe i USA som heter orange speaker repair, som muligens ha slike, men dette blir mer tvilsomt for hvert år..

Zzzzt! OCSR! Her er siden. Her vet de det meste..
mvh

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Antall liker
120
Torget vurderinger
2
Knallhøyttalere dette, men som en reminder er anbefalt forsterkeri oppgitt til 4x500w minimum. Disse spiller så godt, hvis du putter på litt Krell for et par hundre tusen.............. ;D
Det jeg mener og si: Har du ikke råd til skikkelig med power på disse, ja da bør du nøye deg med bildene.......

L

Lars.N

Gjest
Rudi skrev:
laban skrev:
Rudi skrev:

Mvh

Laban

Beklager, men jeg forstår IKKE problemstillingen du liner opp, så lenge det finnes orgianle Infinity "coner" til disse bassene og få tak på uten mye styr......... så hva er egentlig problemet ?? Det er IKKE super-spesielle basser som kun sitter i disse høytalerne hvis det er det du tror, de sitter i flere andre Infinity modeller også. Faktisk vet jeg om opp til flere som har byttet/oppgradert sine IRS Beta og Gamma høytalere med ATC basser og det er ikke pga at orginal elementene var "slutt", vet til og med om en kar på Nordstrand som solgte alle sine 8 stk 12"ere til en fyr som drev med bilstereo og de brukes nå i en pickuptruck.
(Jeg forstår IKKE problemstillingen )det sa en sjef jeg hadde for mange år siden også,det hører med til historien,at han overkjørte kundene fordi han viste best,resultate ble null kunder etterpå. ;D

Mvh

Laban

HansO

Medlem
Ble medlem
30.12.2006
Antall liker
0
timc skrev:
HansO skrev:

Jeg spurte hva to høyttalere ville koste å sende. Høyttalerne veide ca 100kg/stk og måtte sendes på en helpalle hver. Pris levert på døra var 3500,-

-Tim
Slett ikke ille for to helpaller fra Japan.
Skal ikke se bort fra at det blir et fremtidig kjøp fra hifido, da helst noe "eldre" JBL.

IRS BETA'an og et sett DELTA er fortsatt til salgs hos Hifido.

MVH

baden

Medlem
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
0
Imperial skrev:
Det er bare L emimsa som er out of stock..
Det er en sjappe i USA som heter orange speaker repair, som muligens ha slike, men dette blir mer tvilsomt for hvert år..

Zzzzt! OCSR! Her er siden. Her vet de det meste..
mvh
orange speaker repair videreselger danske vifa elementer...
billigere og kontakte vifa direkte da...

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Delta er imo ikke skikkelig gøy før du får på en servostyring og vips har en Gamma ;)

HansO skrev:
timc skrev:
HansO skrev:

-Tim
Slett ikke ille for to helpaller fra Japan.
Skal ikke se bort fra at det blir et fremtidig kjøp fra hifido, da helst noe "eldre" JBL.

IRS BETA'an og et sett DELTA er fortsatt til salgs hos Hifido.

MVH

WinnieTP

Medlem
Ble medlem
06.10.2013
Antall liker
24
Sted
Oslo
Decibel Hi-Fi. Stedet jeg kjøpte mine første Infinity Rs6b og Electrocompaniets 50W forsterker/+pre samt Ariston RD platespiller. Gode minner om det stedet! Infinity var et klart valg: RS5 (kul bass) eller RS6b (spilte penest), mens jeg husker jeg vaklet mellom Luxman og EC. Et supertilbud på EC forsterkersettet avgjorde valget. Beta var den gangen en morsom og frydefull absurditet. :)

Infinity IRS Beta låt stort og fett hos Decibel Hi-Fi i Oslo på slutten av 80-tallet.
Jeg husker vi hadde spent for 2 x Nakamichi PA7E mkII, CA7E og en diger sølvfarget Nakamichi DAT-spiller.
Vinylriggen til Per-Arne husker jeg ikke, men jeg husker at vi dro på så voldsomt at sikringskretsløpene til Betaene koblet fra hele stasen ;D 8)
Nakka blokkene hadde ikke trøbbel med å dra systemt, men det hadde nok vært bedre lyd med et par andre forsterkere jeg kjenner til i dag ;)
Men stua bør nok være +50 m2 for et slikt system.

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Antall liker
673
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
skulle jeg kjøpe min siste høyttaler idette livet og hadde råd til den riktige elektronikken ble det beta.

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
En må starte et sted. Jeg for min del starta med RS4000. Så ble det RS IIb og nå RS IIIB. Nå har jeg bygd meg nytt hus med stue på 100 Kvm, så nå er jeg klar :) Må bare snakke med kona først nå så.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.258
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
En må starte et sted. Jeg for min del starta med RS4000. Så ble det RS IIb og nå RS IIIB. Nå har jeg bygd meg nytt hus med stue på 100 Kvm, så nå er jeg klar :) Må bare snakke med kona først nå så.
Du mente vel RS3A først og RS2B nå :)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.671
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kjempehøgtalar, i fleire forståingar....
Til å spele symfonisk musikk, eller storband, Supertramp - du kan neppe få det mykje betre, iallfall om du har eit stort nok lytterom. Så må du ha rette forsterkariet, sjølvsagt.
Eg sikla ei stund på dei nest største Infintyane, og var på sett og vis sterkt freista til å kjøpe Sigma i si tid. Men eg var i den tida i ei musikalsk utvikling der minimumsorkester, kvartettar og visesong var viktig, så det vart ikkje slike. Men flotte høgtalarar er det.

WinnieTP

Medlem
Ble medlem
06.10.2013
Antall liker
24
Sted
Oslo
Gleder meg til de nykjøpte IRS Betaene kommer i hus om en 10 dagers tid! Det skal bli more å oppgradere fra Renaissance 90'ene, som jeg må innrømme jeg har vært/er ganske så fornøyd med. (De lyder vel egentlig bedre enn noensinne etter at jeg oppgraderte på forsterkersiden.) Foreløpig koser jeg meg over bildet av betaene.......

IRSBeta.png

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.597
Torget vurderinger
24
Hva skal man med et par løse mellomtoner som dette... dersom en ikke har et komplett ht sett og ønsker seg reservedeler...

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
Hva skal man med et par løse mellomtoner som dette... dersom en ikke har et komplett ht sett og ønsker seg reservedeler...
Dette var ment som et innlegg i debatten om hvor vanskelig det kunne være å skaffe reservedeler.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.597
Torget vurderinger
24
Nettopp!

WinnieTP

Medlem
Ble medlem
06.10.2013
Antall liker
24
Sted
Oslo
Ad klassisk Infinity og deler:

Graz hos Apogee lager Emim til klassisk Infinity. Disse har fått mye skryt. Man kan bestille på dette forumet.
Apogee Acoustics • View topic - EMIM's now on pre-order

Watkins woofere kan man bestille hos Watkins selv: Professional AND affordable speaker repair and refoam by Watkins Engineering

Det er desverre sant at Infinity selv ikke lager deler lenger, og Harman setter ingen prestisje/ære i å serve Infinity sin vintage fanskare.

I tillegg til Emim fra Graz og woofere fra Watkins finnes det fortsatt godt med tilbud på ebay og også folk som reparerer deler (F.eks setter inn nye bånd i bånddiskantene).

Sist redigert:

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Antall liker
304
Sted
Trondheim
I mine RS IIb er det skiftet til Graz. De fungerer veldig bra. Noen sier at de faktisk fungerer bedre enn de originale.

Topp Bunn