Infellingshøyttaler høyt på vegg.

Jflesja

Fersking
Ble medlem
18.03.2015
Innlegg
4
Antall liker
0
Hei
Jeg bor i en liten leilighet med høyt tak og har ingen gode plasseringsmuligheter for gulv/stativ høyttalere.
Planlegger derfor å bygge inn høyttalere over kjøkkenkabinettene.
Lytte Avstand blir ca 4-5m etter hvor du sitter i stua. Laveste punkt på høyttalerene blir på 2.3m.

Trenger derfor tips på innfellingshøyttaler med god vertikal spredning, slik at sweetspot ikke blir en meter over lytteposisjon.
Vurderer speakercraft-profile-aim-cinema-three fra soundgarden, men finner ingen informasjon angående spredning, og om de fungerer i en dyp vegg (ca 40cm).
Er det noen som har erfaring med å bygge høyttalere uten kasse i en så dyp vegg? Påvirker det hvordan de spiller?

WP_20150318_12_33_20_Pro.jpg
profile_aim_cinema3.jpg
 

oseanna

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.05.2007
Innlegg
182
Antall liker
126
Torget vurderinger
1
Er det ikke lettere å sette en stativhøyttaler på et veggstativ og vinkle de nedover?
 

Jflesja

Fersking
Ble medlem
18.03.2015
Innlegg
4
Antall liker
0
Kanskje, men jeg kan trekke kablene bak veggen å få skjult alt dersom jeg bygger det inn.
Dessuten blir det ganske store vegghøyttalere for å få tilsvarende lyd.
 

dundun

Medlem
Ble medlem
17.09.2004
Innlegg
21
Antall liker
12
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg har nøyaktig samme høyttalere på mitt kjøkken, med nøyaktig samme plassering over overskap på en høy vegg. De spiller inn i et stort åpent rom, ca 50 cm høyt og 60 cm dypt. Jeg har montert disse liggende, fordi man da kan vinkle mellomtone/diskant nedover, og med bassene innerst.

I tillegg ville jeg lagt opp en fire-leder høyttalerkabel, da de har mulighet for biamping hvis det skulle bli aktuelt.

Hvordan låter det? Det fungerer helt utmerket, de spiller bass omtrent som en gulvstående høyttaler, ingen behov for subwoofer. De låter nok litt stort og fett, heller enn tynt og pistrete som mange innfellingshøyttalere ofte gjør. De spiller også høyt og uten vibrasjoner, selv om de bare er montert rett i gipsen.

Send meg en PM hvis du ønsker noen bilder av løsningen.
 

Jflesja

Fersking
Ble medlem
18.03.2015
Innlegg
4
Antall liker
0
Det høres bra ut, blir nødt til å borre å se hvordan de har plassert stendere.
Plaserte du bassene ut mot sidene eller i midten?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det finnes mange andre innebyggingshøyttalere som kan vinkle diskanten dit du vil, og andre har ferdigvinklet diskant, evt hele høyttaleren bak den flate grillen.
Dette bør med andre ord kunne ordne seg bra, uansett om du velger disse du har sett på fra før, eller noe annet.
 

Jflesja

Fersking
Ble medlem
18.03.2015
Innlegg
4
Antall liker
0
Jeg er åpen for forslag. Ønsker noe som spiller like "stort". Gjerne noe som kan kjøpes i Stavanger/Sandnes området.
Jeg har vert på maxwell og soundgarden foreløpig.
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
Vet Soundgarden Forus har ganske bra demo av Speakercraft.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.065
Antall liker
3.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hi-Fi Klubben i Stavanger skal også ha en del slikt i mange fasonger og prisklasser. Tidligere hadde de også subwoofere beregnet for innfelling i sortimentet sitt. Er usikker på om de bare er midlertidig ute, eller om de aldri kommer tilbake, siden folk flest muligens kjøpte vanlige suber og dytta de inn i et hull i veggen.
 
Topp Bunn