Induksjonskoketopp

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
58
Torget vurderinger
0
Hjelp, jeg trenger råd fra 'sentralens gourmetchefer og andre som har personlig erfaring med induksjonskoketopper. Vi har for tiden en koketopp som drives av gass, og har gått grundig lei av denne. Ikke spør hvorfor...

Kom heller med innspill og gode tips/råd om hvilket merke/modell vi bør kjøpe, evt. hvilke kriterier vi bør stille for å ende opp med den beste/rette induksjonsplata. En opplysning er at den nye toppen bør være minst 72cm bred, dvs. vi ønsker en "widescreen-modell".

Mvh
Sture

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Hvorfor?

Jeg har akkurat flyttet fra min store gasskomfyr som jeg trivdes godt med, og har nettopp bygd kjøkken med induksjonstopp fra Ikea: HIN4S. 78 cm bred og virker lovende, kan hvertfall koke vann fort.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.890
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har Miele widescreen induksjonstopp. Effektiv. Presis. Digg.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Miele, siemens, Gaggenau, Neff osv.
Min erfaring er at det ikke er stor kvalitetsforskjell på induksjonstopper.
Det dreier seg mere om design, spesialfunksjoner som utvidet kokesone osv.
Det beste rådet jeg kan gi deg er å tenke over dine matlagingsvaner for så å handle inn etter det.
Lager du mye mat og mat av litt mere avansert karakter, så sier det seg selv at du trenger et annet produkt enn en person som bare trenger å steke speilegg...
Gaggenau har bla. denne 90cm toppen:

Ganske fiffig, for da står kjelene på rekke og rad isteden for i dybden, det gjør ting mere oversiktlig.
Selv har jeg valgt en løsning med dominotopper fra Italienske Barazza med induksjon, teppanyaki og grill topp:

I tillegg bruker jeg en Scholtes multiplo dampkoker, frityr sak

og en Grant SV 1000 Immersion circulator for sous vide:

Dette er samme circulatoren som brukes hos bla. Gordon Ramsay og Heston Blumenthal.

Jeg må forresten skryte litt av sous vide som tilbredningsteknikk. Hvis målet ditt er perfeksjon, så er sous vide svaret.
Nå har prisene på utstyr begynt å komme så langt ned at det ikke er noe særlig dyrere enn hva det koster å kjøpe en god stekeovn.
Vakumpakkemaskin gjør også at svinn ved matlagning blir drastisk redusert.
Jeg har en Henkelman mini jumbo, denne er ikke større enn at den går ann å ha i et normalt stort kjøkken.

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
56
Torget vurderinger
17
Lei av gass ::) :)
Nuvell, det viktigste i valget av induksjonstopp er hvordan den kontrolleres. Jeg vil på det sterkeste anbefale å styre unna touchpaneler som er plassert på toppen. Litt fett på fingrene eller litt søl så blir det bare krøll. Jeg hadde tidligere en Miele som på alle andre måter var topp, men dette poenget irriterte meg grundig. Jeg har Gaggenau på jobben og er veldig godt fornøyd med det. Deres lille magnetiske "puck" er et genialt konsept.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
vi har den 90 cm brede Gaggenau topp med magnetisk "vrider/puck" og den er genial,topp i bruk og det hele er meget elegant i design
mvh
Leif

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Problemet med induksjonstopp er at man blir gal av ventetiden når man innimellom bruker andre typer.

N

nb

Gjest
Induksjon er genialt. Den høye effekten og momentane varmekontrollen gjør gass overflødig, det er i alle fall min mening. Ingen ting brenner seg fast og har man småbarn i heimen er det ingen ettervarme på koketoppen.

Jeg hadde en fra Siemens som funket brillefint, men det er neppe allverdens forskjeller i hvordan de er å lage mat på - det er jo ikke akkurat rocket science og maten i pannen bryr seg sannsynligvis lite om hva det står på merkelappen.

Uansett hva du går for, så pass i alle fall på at du får en med individuelle kontroller for hver kokesone. Det finnes en del modeller hvor du først må velge plate, så velge om den skal opp eller ned. Det synest i alle fall jeg er skikkelig tungvindt. Jeg ville også gått for en som er falsettslipt eller hva det nå heter, dvs at det ikke er en "kant" rundt toppen. Ser mye penere ut, og forestiller meg også at den er lettere å holde ren. De koster gjerne en tusenlapp eller to mer enn de uten slik sliping.

Lager du mye og litt avansert mat, ville jeg gått for en ekstra stor en.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Milee, Siemens, Bosch. De legger litt mer penger i elektronikken så ikke det blir en masse feil. Induksjon er jo elektronikk, først og fremst.

N

nb

Gjest
MaHa skrev:
Milee, Siemens, Bosch. De legger litt mer penger i elektronikken så ikke det blir en masse feil. Induksjon er jo elektronikk, først og fremst.
Siemens og Bosch er for øvrig akkurat det samme når det kommer til hvitevarer.

I en annen tråd var det en formudeltager som hadde en kompis som fikset hvitevarer, han sa at Miele klikket akkurat like ofte som andre ting - siden det er elektronikken som går og ikke mekanikken, og elektronikken skiller det lite på mens mekanikken er svært god. Eneste forskjell var at eierne av Miele-sakene ble mye surere siden de hadde betalt såpass mye for sakene i utgangspunktet.

Mine Miele-saker har ikke sviktet meg så langt, så jeg er godt fornøyd med produktene derfra.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Gaggenau toppen med magnet - pucken :
du velger sone og deretter effekt
ikke tungvint i det hele tatt:
du bare peker på sonen og vrir pucken.den kan spinnes skikkelig fort
har også en ekstrem full guffe funksjon som er lynrask
eneste er at elektrikeren måtte legge opp en egen kurs pga strømtrekket
mvh
Leif

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
56
Torget vurderinger
17
LMC skrev:
Gaggenau toppen med magnet - pucken :
du velger sone og deretter effekt
ikke tungvint i det hele tatt:
du bare peker på sonen og vrir pucken.den kan spinnes skikkelig fort
har også en ekstrem full guffe funksjon som er lynrask
eneste er at elektrikeren måtte legge opp en egen kurs pga strømtrekket
mvh
Leif
Tildeles, den er virkelig flott og ektremt enkel å bruke!
Jeg har den ikke hjemme pga strømtrekket; der er det gass.

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Kim skrev:
Lei av gass ::) :)
Nuvell, det viktigste i valget av induksjonstopp er hvordan den kontrolleres. Jeg vil på det sterkeste anbefale å styre unna touchpaneler som er plassert på toppen. Litt fett på fingrene eller litt søl så blir det bare krøll. Jeg hadde tidligere en Miele som på alle andre måter var topp, men dette poenget irriterte meg grundig. Jeg har Gaggenau på jobben og er veldig godt fornøyd med det. Deres lille magnetiske "puck" er et genialt konsept.
Må si meg enig..
Har en Bosch induksjonskomfyr med touch panel.. Kunne tenkt meg noe så enkelt som gode gammeldagse vri knotter...

Men kommer aldri til å kjøpe noe annet enn induksjon igjen..

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
pucken til Gaggenau er det nærmeste du kommer vri knotter på induksjon,men mye mere brukervennlig
mvh
Leif

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.884
Jeg er i allefall ikke spesielt imponert over touch-panelet på toppen min. Den henger seg opp så ille innimellom så jeg må ned og slå sikringen av og på. Men jeg husker ikke hvilket merke den er. Og så irriterer timeren meg. For å sette på timeren på plata jeg bruker mest må jeg først trykke på timerknappen fire ganger før jeg kan begynne å stille tiden og den er treg til å oppfatte trykkene.

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Eneste problemet jeg kan si å ha erfart med Bosch sin induksjonstopp er under rengjøring ved matlaging. Da er det enkelt å trigge av en uønsket touchfunksjon. Men en lærere fort hvordan dette skal unngås. Jeg hadde gass før og går ikke frivillig tilbake.

jakr

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.155
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
lurer egentlig på hva gass kan, som ikke induksjon kan?
men effektiviteten er avhengig av kvaliteten på kjelene!
hørte noen som sa at selv om IKEA kjelene fungerer, er de ikke like effektive som dyrere varianter fra andre produsenter, og det kan vel ha noe med renheten i stålet å gjøre og hvor magnetisk det er?
mvh
Leif

N

nb

Gjest
LMC skrev:
Fint lite. De aller største gassblussene har muligens høyere effekt. Og det kan kjøres full pupp på alle blussene samtidig, men det er neppe et reelt behov for det. Og alt annet likt er det greit å slippe gass under trykk inne i boligen. Induksjon er også mye mer praktisk med tanke på renhold.

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Antall liker
56
Torget vurderinger
17
LMC skrev:
hørte noen som sa at selv om IKEA kjelene fungerer, er de ikke like effektive som dyrere varianter fra andre produsenter, og det kan vel ha noe med renheten i stålet å gjøre og hvor magnetisk det er?
mvh
Leif
Ja, renheten i stålet og påfølgende magnetisme og ledeevne påvirker effekten.

Induksjon kan i alle fall fritere ballene dine om du står over grytene for lenge og kan ikke benyttes av personer med pacemaker. Gass har ikke den egenskapen ;D

(Jeg gikk fra induksjon til gass og kommer ikke til å bytte. Men det er ikke det som er temaet her.)

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.706
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg har Siemens, og er fornøyd!

Powerboost slik at det kommer på kok utrolig kjapt, og kan sette på automatisk kokefunksjon (regulerer styrken slik at det akkurat småkoker) er funksjoner som gjør seg i hverdagen.

Touchpanel som funker fint for min del. Kanskje det er andre patenter som er mer praktisk i bruk, men jeg sjeneres ikke.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
LMC skrev:
mvh
Leif
Gass kan levere enda større effekt, men dette blir først aktuelt når du f.eks trenger å lage kraft i en 100 liters gryte o.l
Gass er også billigere enn strøm - ihvertfall når vi snakker om stor skala bruk som på f.eks en restaurant.
Når det er sagt så har veldig mange profesjonelle kjøkken byttet ut gassen med induksjon, da induksjon i praksis leverer de samme fordelene som gass:
A. Du får varme øyeblikkelig, noe som er avgjørende på et profesjonellt kjøkken, da konstant varme fra f.eks tradisjonelle jernplater øker tempraturen i rommet betraktelig
B. Du får veldig presis kontroll av varmen.
Induksjon har to fordeler som gass ikke har:
Renholdet lettes enormt og kokesonen blir kald umiddelbart etter at du tar av kokekaret.
Hvis du titter på kjøkkenet til de fleste 1, 2 og 3 stjerners kjøkken så har de som oftest induksjonstopper, men faktum er jo at der det er mulig så har jo mye av kokingen og stekingen på slike kjøkken blitt tatt over av tempraturstyrte vannbad - eller sous vide om du vil. Det gir enda bedre kontroll over kjærnetempraturen, letter renholdet og logistikken, samt at det produserer et produkt som er perfekt stekt kant til kant.

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
58
Torget vurderinger
0
Takk for alle gode innspill. Må si at hvitevarene dine, wotg, virkelig ser flotte ut, kan tenke meg at det er morsomt å lage mat med slikt utstyr. Dessverre rekker ikke budsjettet vårt til tilsvarende produkter, men det er likevel veldig inspirerende å se noen som har tatt det hele litt ut.

Skal nå prøve å få lagd en kort liste over platetopper som virker interessante for oss, og håper på nye innspill på de modellene.

Mvh
Sture

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.342
Sted
Nadadouro, Portugal
Noen plater er veldig følsomme for riper, andre ikke tror jeg. Hadde en eldre Gorenje vanlig koketopp, denne var der faktisk ingen riper i. Skiftet ut med en AEG induksjon og i begynnelsen turde jeg nesten ikke bruke den da der kom riper i den. Litt merkeligt for det er vel samme type glass de bruker.
Så for en stund siden noen Gorenje modeller, tror jeg det var, som hadde en ruglete overflate og da ikke var følsomme for riper, men jeg tror ikke de lages mer, ser de ikke noe sted. Overflaten på de var hvit tror jeg.
Ellers, induksjon er genial når man skal brase og steke skikkelig, da brer man aviser ut over koketopp og halve benkeplaten, setter gryten på og setter på boost. Etterpå fjernes avisene bare igjen og man har nesten ren topp.
Eneste der irriterer meg er den pipelyd der kommer når man fjerner en gryte, hvorfor den skal pipe er en gåte da toppen jo slår seg selv av etter en stund. Hørte om et merke forleden der ikke har denne lyden, eller i det minste har en veldig svak lyd, skal sjekke..

Er det ikke Elkjøp der i disse dager har godt tilbud på ovn og induksjonstopp....nuvel, det har de jo hele tiden.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Dette med irriterende touchknapper må jeg si meg enig i. På min Bosch er det klønete.
Angående kjeler så er det nok helt korrekt at bla. Ikeas kjeler har ett dårligere stål. Ingen tvil om det er blandet ut med mye grums, det hører man på hvordan de synger når man skrur opp, kontra på andre, gode kjeler.

En ting jeg kan se for meg som en klar fordel med gass, er at toppene tåler mer juling. Man kan slenge rundt og kokkelere mer med steke/traktørpanner uten å bry seg om at det kan slå nedi toppen ved uhell. I tillegg er det vel egentlig kun gass som gir nok effekt/kw til ekte woking?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.890
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Liker touchknappene på Mieletoppen vår, jeg. Enkelt renhold. Men jeg er jo heller ikke en slik superkokk som slenger kjørlene omkring på komfyren heller da.

Til Wok har vi bluss.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Blåser liv i denne. Jeg er i ferd med bytte kjøkken med hvitevarer i den lille leiligheten min og skal ha en 60cm induksjonstopp med minst en regulerbar (rektangulær) sone med høy effekt. Hva er best av det som lages om dagen, og hvilke erfaringer har man her med ulike produsenter og varianter?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.448
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Har denne - dvs tidligere modell av denne. Kun litt designendring av display-symbolene ser det ut til:

Siemens - EH675MN27E - Induksjonstopp, 60 cm comfortDesign

Meget fornøyd på alle måter, ikke minst med Slider-touch funksjonen for å stille styrke. En annen fordel - koketoppen har stål beskyttelseskanter på sidene.

Topp Bunn