Diverse In Our Time

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.394
Antall liker
20.817
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ikke Neville Chamberlain, men Ernest Hemingway. Jeg snublet over 1924-utgaven på internettene, den som kun har de snuppekorte historiene som senere ble kalt mellomkapitler. Dette MÅ du ha lest før du dør (selv), altså!

http://web.uvic.ca/~mvp1922/wp-content/uploads/2015/07/Hemingway-in-our-time-1924.pdf

chapter 4

We were in a garden at Mons. Young Buckley came in with his
patrol from across the river. The first German I saw climbed up
over the garden wall. We waited till he got one leg over and then
potted him. He had so much equipment on and looked awfully
surprised and fell down into the garden. Then three more came
over further down the wall. We shot them. They all came just like
that.


.
.

Edit: Overskriften min er feil. det skulle stått in our time. In Our Time er tittelen på den senere utvidete utgaven.
 
Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.558
Antall liker
15.592
Torget vurderinger
2
Tyrefekting var, om mulig, enda mer brutalt dengang. Hestene hadde ikke matter som beskyttet dem og oksene var ikke sløvet. (Tyrefekting ble turistifisert, så det skulle bli mindre "blood and guts" i arenaen.) Hangen til blodritualer på den Iberiske halvøyen er fortsatt gjennomgående og minner om dyreoffer-ritualene i gamle kulturer, som man også kan se i enkelte kulturer idag. (Som i Nepal, der det går med hundretusener dyr for å "ære" Gadhimai).

Fortsatt kastes det dyr ut av tårn (selv om det er blitt forbudt), det settes fakler i hornene på okser (Toro de Fuego), man har "corridas" i gatene der dyr pines, dyr styrtes utfor klipper og det avholdes "klassisk" tyrefektning for lukket publikum på private arenaer.

Når man skal prøve å forstå de politiske motsetningene i dagens Spania, må man også ta høyde for den brutaliteten som den spanske borgerkrigen ble utført med, av begge sider. Minnene sitter i og kløften mellom partene er vid gjennom generasjoner, pga ønsket om blodhevn.
Jeg tror Hemingways hang til Spania, som begynner i disse skriveriene, kanskje skyldtes et behov for å få nærmere innsikt i disse impulsene i mennesket, der vilje til brutalitet ble bevis for at man var villig til alt om nødvendig.

Skjermbilde 2018-01-27 kl. 11.37.38.jpg
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.558
Antall liker
15.592
Torget vurderinger
2
^Du registrerte kanskje at Hemingways skriverier ikke hadde noe å gjøre med Chamberlain?

Da kan man like gjerne anbefale Melvyn Braggs podcast-serie "In Our Time" på BBC 4.
BBC Radio 4 - In Our Time
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Synes avtalen, "paper in my hand" med Herr Hitler var vesentlig mer avgjørende for historien enn Hemingways små notater jeg..... Derfor
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.032
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Derfor prøver du å fortelle trådstarter at han valgte feil «in our time»?
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.558
Antall liker
15.592
Torget vurderinger
2
Synes avtalen, "paper in my hand" med Herr Hitler var vesentlig mer avgjørende for historien enn Hemingways små notater jeg..... Derfor
Nja, forholdvis irrelevant hva du la inn og synes.
Ezra Pound gjorde status på engelsk prosa, hvori inngikk disse stilstudiene. Er man litt belest i Hemingway, ser man at han her innvarsler både sin skrivestil: nøktern, presis, kortfattet; og innlemmer karakterer som skal bli del av persongalleriet i kommende bøker. (Disse petitessene kom før hans første roman).
Pound, på den tiden en veletablert intellektuell og forfatter, fant Hemingways "små notater" så interessante at de fikk stå som eksempel på prosastil det var verdt å merke seg. Godt sett, gitt at Hemingway, med denne nøkterne stilen, stod til Nobelpris en del år etter.

Hemingway selv så på Pound som mentor og inspirator. Jeg finner følgende vakre beskrivelse fra EH på Pounds wikiside:

"[W]e have Pound the major poet devoting, say, one fifth of his time to poetry. With the rest of his time he tries to advance the fortunes, both material and artistic, of his friends. He defends them when they are attacked, he gets them into magazines and out of jail. He loans them money. He sells their pictures. He arranges concerts for them. He writes articles about them. He introduces them to wealthy women. He gets publishers to take their books. He sits up all night with them when they claim to be dying and he witnesses their wills. He advances them hospital expenses and dissuades them from suicide. And in the end a few of them refrain from knifing him at the first opportunity."

Takk til Valentino.
Skjermbilde 2018-01-27 kl. 14.13.42.jpg
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.558
Antall liker
15.592
Torget vurderinger
2
Her er en litt mer relevant "In Our Time" enn Chamberlain. Melvyn Bragg med gjester diskuterer "Masculinity in Literature", i podcasten som heter "In Our Time".
Regner med at dette er haglen Hemingway skjøt seg med. (Hans kone sa han var i ferd med å pusse den).

BBC Radio 4 - In Our Time, Masculinity in Literature

Skjermbilde 2018-01-27 kl. 18.13.40.jpg
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.455
Antall liker
7.793
Torget vurderinger
0
For noen år siden satt jeg en sen natt på jobb og ventet på "noe å gjøre", og for å fordrive tiden sto Tv'n på. TCM, Turner Classic Movies, gammel svart/hvit film om manskapet på en engelsk torpedobåt under WWI. Fikk ikke sett begynnelsen og heller ikke slutten, men det jeg så var meget gripende. Så noen måneder senere igjen hadde jeg en bok, en tykk murstein, som sengelektyre. Boka het "Kort fortalt,- Hemingways noveller i samling". Og der fikk jeg et anfall av "deja vu", har ikke lest dette før men det var da så merkelig kjent. Og så slo det meg at jeg hadde sett dette på film, den filmen jeg så en del av en sen nattetime. Dog uten å være klar over at det var "sjefen sjøl" som hadde skrevet historien.

Ganske symptomatisk for mitt forhold til Hemingway. Var vel ikke mer enn 10-12 år da jeg leste ham første gang. Også da totalt uvitende om at det var en av verdenslitteraturens mestere. Den sommeren leste jeg "Den ene mot de mange", "Klokkene ringer for deg", Farvel til våpenene", og "Og solen går sin gang". Hadde noen på forhånd sagt at dette var "stor litteratur" tror jeg ikke at jeg hadde begynt på bøkene engang. Men min far var over snittet interessert i bøker og litteratur, vi fikk 2-3 store kasser tilkjørt fra bokhandleren hver gang det var Mammutsalg. Og min far var en meget slu pedagog. Han kjøpte både Hemingway, Steinbeck og flere store forfattere i paperback utgaver som han tok med på hytta. Der satte han dem inn i en bokhylle med diverse cowboybøker av ymse kvalitet, romantisk sirup i rosafarget omsalg etc. Han kalkulerte med at vi, mine brødre og jeg, ville snuble over disse bøkene og lese dem "ved uhell". Og han hadde rett. I den alderen der valgte jeg bøker ut fra bildet på forsiden av boka og intet annet! Problemet var at lærerinnen min på barneskolen "slet litt" med at jeg ikke bare kunne tittelen men også kjente til innholdet av bøker som "Dagdrivergjengen" og Cannery Row". "Av mus og menn" ble aldri noen favoritt hos meg, til det var den nok for mørk i tonen og vanskelig å forstå da jeg var så ung. Men jeg glemmer ikke sukket fra "Frøken" som sa: "Men Steinbeck er da ikke barnebøker!" Hun mente nok det samme om Hemingway. Men han ble jeg veldig glad i. Han har/hadde en lettlest stil med korte setninger og lite utenomsnakk slik at han går å lese for ganske så unge mennesker. Husker jag var noe sur på opphavet da jeg ikke fikk ta med "Den gamle manne og havet" hjem for å lese den der. Hyttebøker skulle stå på hytta, -basta! Den boken hadde en meget spennende tegning på forsiden og da jeg kom på hytta neste sommer var det første jeg gjorde å sikre meg den.

Etter som jeg ble eldre oppdaget jeg jo også personen Hemingway. Og han er vel en av de som virkelig fortjener betegnelsen "larger than life". Historien om flykrasjet ved Viktoriafallene er jo typisk for dette. Da de ( Hemingway og kone/elskerinne?? ) etter to tre dager ble reddet sa han til en journalist at " det hadde vært litt vanskelig, de hadde verken mat eller drikke, - kun noen flasker champagne!" Lenge siden jeg hørte historien så mulig det er noen detaljer her som ikke er 100% riktige, men essensen er riktig uansett!
Hemingway flykrasj.jpg
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.394
Antall liker
20.817
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ta heller originalen om du skal lese Hemingway-noveller i annen språkdrakt enn Gunnar Larsens.

In the old days Horton Bay was a lumbering town. No one who lived in it was out of sound of the big saws in the mill by the lake. Then one year there were no more logs to make lumber. The lumber schooners came into the bay and were loaded with the cut of the mill that stood stacked in the yard. All the piles of lumber were carried away.

Larsens I dag er det fredag (Orig: Today is Friday) bør man helst lese langfredag kveld til vin med for mye garvesyre.

Artig sammentreff: The End of Something, som utdraget Dagbladet trekker fram er åpningen på, følger mellomkapittelet We were in a garden at Mons i In Our Time.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.394
Antall liker
20.817
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1


Jeg fant, jeg fant, i bokhylla. Til ungdommen! som leser alt for lite norsk.
 
Topp Bunn