Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvis "barnet" er hjemme kan det hende jeg tar md en Lollipopp og stikker innom i ettermiddag, sånn rundt 16. Hvis dette passer ? Så kan en få høre litt samt drikke litt kaffe. Er du snill kan det hende du endog får beskue de nye kjæledeggene mine ... :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Fanken! Den hadde jeg glemt! Skriver noe i dag! ;D

Takk skal du ha, forresten. Stikk oppom når det passer. Har den svarte, møkkete rotta du kaller bil fått igjen gangsynet og bensintilførselen, tro?

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Da har jeg bladd igjennom hele tråden - som seg hør og bør etter å ha hilst på i den virkelige verden.
    Fantastiske musikktips, flotte bilder og en upåklagelig presentasjon av et anlegg jeg mer enn gjerne låner mine ører til.
    Tar gjerne den blå fare med på tur til Bærum. Så får du ta en nærmere kikk på hva japanerne fant på da de skulle lage «en stasjonsvogn når du trenger det - sporty og elegant».

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Tusen takk, Brasse! Hyggelig å hilse på deg! ;) Du er hertelig velkommen. Ta med deg Roberten og noen plater, døra er åpen så lenge jeg er hjemme. ;D

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Når er så dette? Går det an å henge seg på med Arinbjørn? :)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Klart det går! Så lenge det er greitt å sitte bak uten belte ;)
    Når? Når bilen fungerer. Så, neste uke – neste år.

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Brasse skrev:
    Klart det går! Så lenge det er greitt å sitte bak uten belte ;)
    Når? Når bilen fungerer. Så, neste uke – neste år.
    Sålenge du kjører pent så. ;) Føles direkte uvant å sitte i bil uten belte. Med unntak av i militæret, for der var jo trenden av ingen skulle ha belte hvis ikke alle kunne ha det. :p

Neste uke er den mest ledige uka på evigheter tilfeldigvis i såfall. 8)

Er bilen syk?

shaunv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Supert!:) Jo flere jo bedre er det ikke? Gitt at det er plass da. ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Her er det plass. Det går tre mann i lyttesofaen, en i hver av stolene ved siden av (som det er to av!) og fire på kjøkkenet. Selvfølgelig er ikke alle disse da plassert i sweetspot, ;) men det får gå på rundgang.

Ellers har jeg begynt å få den nye lydvirkeligheten under huden. Den nye tidsregningen etter at dedikert kurs til anlegget var et faktum, mener jeg. Elektrikeren ble stående å se litt uforstående på meg da jeg ville ha firekvadratskabel fra sikringsboksen, men et "jøss, det har jeg ikke lagt opp før" er jo ingen hindring.

Lydbildet er større og mere dynamisk, det virker som et tynt støyslør er borte, de perspektiviske egenskapene i opptakene trer mye bedre fram, og det låter mye renere. Og jeg som trodde jeg nærmest var i mål! Så feil kan man ta! Bassen er et kapittel for seg. Den er dypere og strammere, og det virker som om forsterkeren puster lettere og har enda bedre grep på alt som skjer. Det grepet var ikke akkurat veikt fra før, nå er det avsindig. Når Peter Gabriels ganske tåkete "Biko" fra 1980 fremstår med en dynamikk, et trøkk og en åpenhet som gjør at jeg nærmest får følelsen av å ikke ha hørt dette sporet før, DA har det skjedd ting. For ikke å snakke om det Daniel Lanois-produserte sporet "Red Rain" fra 1986, som kan låte masete og ganske blodfattig. Det folder seg plutselig ut med en kompleksitet og en gjennomskinnelighet som er til å måpe av. Tony Levins avgrunnsdype og nesten alltid romlete stick-bass står fjellstøtt og får kaffekoppen min til å riste på bordet. Sånn har jeg virkelig aldri hørt dette sporet før. Det er det samme uansett hva jeg setter på. Julian Bream, Marillion, Charlie Parker, Springsteen, Steve Forbert, Angela Hewitt. Mere av flygelet, gitaren, saksofonen, vokalen og prog-øset. Mere uttrykk, klang og skala.
    Det er bare en ting å si, har du ikke dedikert kurs til anlegget, har du en kanonoppgradering i vente! Dette er noe av det morsomste jeg har funnet på med anlegget noen gang. Ring til elektrikeren din, hører du! Med en gang!!

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.307
    4-kvadrat "vanlig" kabel????

Hva er dette for slags unnfallenhet, Impulse?

Nei, Oblivion Energetic skal det være - med 4 trebokser på - da snakker vi oppgradering!

Hiv deg på telefonen til Raymond med en gang!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    BigSwifty skrev:
    4-kvadrat "vanlig" kabel????

Hva er dette for slags unnfallenhet, Impulse?

Nei, Oblivion Energetic skal det være - med 4 trebokser på - da snakker vi oppgradering!

Hiv deg på telefonen til Raymond med en gang!

Den der ventet jeg nesten på, Kim. ;) Du får heller regne meg som unfallen til jeg eier mitt eget bosted. Når den tid kommer skal jeg ringe Raymond øyeblikkelig. ;) Inntli da får proletaren greie seg med vanlig kabel, er jeg redd. ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det har gått enda noen dager,og det siste nummeret av Fidelity har endog rukket å komme til de fleste verdige trengendes postkasser. Jeg på min side har sittet og lyttet til anlegget slik det framstår med turbostrøm, også kalt egen kurs. Det som blir tydelig, er hvor mye av det vi ofte problematiserer over her inne, som egentlig giodt kan ha sitt opphav i dårlig og uren strøm. Jeg trodde på sett og vis jeg hadde koll på greiene, både med nettfilter og ekstremt gode dedikerte nettkabler, men neida. It ain´t over ´till the fat lady sings.
    Jaggu måtte det en dedikert kurs til. Nå har inntrykkene satt seg, og det er ikke småtteri heller. Alt jeg setter på fremstår med mye rikere fargepalett og med mer kompleks og naturlig frigjort klang. Det er en helt annen autoritet i det som spilles. Lydbildet er dramatisk større i alle retninger, og bunnoktavene er potente som pokker, med et avgrunnsdypt skyv. Særlig den evinnerlige tidligmusikken min har dramatisk og fargerik bassinformasjon i mengder, og det er nesten urovekkende klart hvor mye både opptaksrom og instrumenter bidrar til dette skyvet. Alt som skjer i opptaksrommet er grundigere belyst, og særlig åpenbarer det seg detaljer, trøkk og farger lengst inn i studio, bakerst i koret og i de fjerneste avkrokene av opptakslokalitetene. Jeg nevnte gamle Gabriel-skiver i innlegget over her, men de siste dagene har det dukket fram uante detaljer og strukturer i det aller meste jeg har satt på. Ofte er lyden påfallende mye renere, og særlig pop- og rockinnspillinger med litt masete og unyansert diskant er plutselig oppløste og lettflytende der de tidligere var kantete og litt harde. På Marc Jordans "This is how men cry", en riktig smyger av en skive som alltid får meg til å lure på hvorfor ingen synes å begripe at mannen eksisterer, har vokalen alltid hatt en litt presset og kornete kvalitet, i skarp kontrast til den mykere og veldig uttrykksfulle instrumentlyden. Plutselig er denne kornetheten helt borte, og stemmen låter modent, blått og vektløst. Det var polkker ta meg støy alt sammen! At det er en ubegripelig stor oppgradering å få strømmen skikkelig på plass i veggen og gi anlegget optimal tilgang til føden, er hevet over enhver tvil. Jeg visste at det kom til å hjelpe, men at det skulle bli så grenseløst mye bedre, tok meg visst på senga likevel.
    Ok, nå er dere advart. Har du ikke skikkelig orden på strømmen, vet du rett og slett ikke hvordan anlegget ditt egentlig låter. ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.562
    Torget vurderinger
    24
    Hmmmmm...... skeptisk. Det er ikke bare våronna som har inntruffet i øregangene da?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    pengesluk skrev:
    Hmmmmm...... skeptisk. Det er ikke bare våronna som har inntruffet i øregangene da?

Vel, ærede alliansebroder, jeg var også skeptisk. Men som kjent, nøling er tap, og det eneste du går glipp av ved å massere skepsisen din, er dagevis med oppgradert musikkglede, for å si det sånn.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jeg har hørt veldig varierte rapporter om det der med dedikert 16a kurs til stereoen.

noen er fra seg av begeistring, mens andre rapporterer om null forskjell.

kan det ha noe med hvor bra strømforholdene er i kåken (dvs. området) fra før av?

jeg har hatt en el-kontrollør hos meg to ganger, og han målte stabilt 233v i hele leiligheten, og det på to ulike tidspunkter på døgnet. lurer derfor på om jeg har noe å hente på få lagt dedikert kurs til anlegget.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Meget intr lesning Impulse.
    Ein slik oppgradering er vel også relativt sett "gratis" når det er så lett hørbare forskjeller,artig.

Her går det i 2,5kv,unntatt dei siste 8meterne,som er 4kv.
    Håper det "hjelper" litt.

Mvh.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gago skrev:
    jeg har hørt veldig varierte rapporter om det der med dedikert 16a kurs til stereoen.

noen er fra seg av begeistring, mens andre rapporterer om null forskjell.

kan det ha noe med hvor bra strømforholdene er i kåken (dvs. området) fra før av?

jeg har hatt en el-kontrollør hos meg to ganger, og han målte stabilt 233v i hele leiligheten, og det på to ulike tidspunkter på døgnet. lurer derfor på om jeg har noe å hente på få lagt dedikert kurs til anlegget.

Sånn vil det jo alltid være. Noen hører jo faen ikke forskjell på kabler heller. Finger´n gjorde det samme i går, og ble helt satt ut av et resultat som nok var enda mere dramatisk enn det jeg gnåler om, men så har han også notorisk ustabil strøm i området.

Jeg ville tatt sats og gjort det. Noe sier meg at forsterkeriet puster mye lettere når den får være alene på kursen. Sånn låter det her, i alle fall.

Du har rett, samlanes. Det var nærmest gratis, i alle fall i forhod til hva folk som oss gjerne betaler for oppgraderinger. ;)

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Grattis impulse, gjorde det samme her for vel to år siden. Og jeg angrer ikke jeg heller :D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    impulse skrev:
    Sånn vil det jo alltid være. Noen hører jo faen ikke forskjell på kabler heller.

vel, jeg snakker om fornuftige og erfarne audiofile her, og ikke placebobefengte fjøsnisser som har bestemt seg på forhånd for å ikke høre forskjell på noen ting.

uansett, jeg skal sjekke ut mulighetene for å prøve dette hjemme hos meg, aberet er vel at det kommer til å se ut som et helvete med tjukke ledninger som løper langs gulv eller tak helt fra garderoben (sikringsboksen) og inn til stua.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Takker, Verminski. ;) Jeg hørte du ble litt satt ut du også.

Lykke til med kabeltrekksforsøkene, Gago. Finner du en elektriker som har bladd i minst ett eks av Bonytt, er vel sjansen stor for at det vil kunne se spiselig ut for fruen også. ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    det første jeg skal gjøre er i alle fall å stikke til h.r. og høre litt, han har mulighet til å koble til med både "vanlig" og dedikert, så litt ab-testing blir mulig. :D

btw, har vi denne muligheten hos deg og finger også?
    sammenligne?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Ja, her kan det sammenlignes. ;) Det er bare å komme. Jeg har barnefrihelg. ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.562
    Torget vurderinger
    24
    impulse skrev:
    pengesluk skrev:

Vel, ærede alliansebroder, jeg var også skeptisk. Men som kjent, nøling er tap, og det eneste du går glipp av ved å massere skepsisen din, er dagevis med oppgradert musikkglede, for å si det sånn.

Hehehehehehe....... hadde deg nesten der! Hårsår i dag?
    Jeg kan trøste deg med at forbedringene du hører ikke skyldes halucinogener. Det er store forbedringspotensialer i å rydde opp i strømforsyningen. Jeg har eget nytt sikringsskap kun til musikkrommet, med 6 kv. kurs til amper etc. og 4 kv. til andre eventuelt mindre kraftkrevende utstyr. Videre har jeg lagt ned 50 m med egen jordledning, som er koblet til armeringen i vegger og gulv i lytterommet, Faraday-style. Nå skal det sies at jeg er elektromann selv.... Dessuten er jeg en ordentlig Latstokk og det er rimelig å anta at jeg ikke hadde tatt bryet med å gjøre dette dersom det ikke hadde noe for seg. Må dog innrømme at det ble gjort før anlegget ble installert, av generalpreventive hensyn, og er altså ikke et "tweak" gjort etterpå. Men det spiller forsåvidt ingen rolle, faktorenes orden er som kjent likegyldig.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    impulse skrev:
    Ja, her kan det sammenlignes. ;) Det er bare å komme. Jeg har barnefrihelg. ;)

kult!
    jeg er alenepappa til helgen, men skal prøve å ta en tur i nærmeste fremtid.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Du hadde meg nesten, sluket. Men bare nesten. ;) Jeg har da verbalt gangsyn, mann. :) Vet jo at du er fagmann, så det var vel ingen bombe at du hadde strømmen på det tørre. Det hørtes ikke ut som om det var mange glipptakene der, nei!

Om jeg er hårsår i dag? Allergisk, småforbanna og sulten, men det hele kompenseres ytterst elegant av det faktum at anlegget låter bedre enn noen gang. Da tåler jeg liksom litt ekstra, så neida...jeg tror ikke det. ;D

Broder Gago, jeg planlegger et treff i begynnelsen av Juni, så da får du i alle fall muligheten. Om det passer for deg da, selvfølgelig. Det håper jeg virkelig det gjør. ;)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.779
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    treffet skal jeg nok få med meg, bare det ikke er helt i begynnelsen av juni.
    etter 8. juni passer meg best.
    eller siste helgen i mai.
    men, of course, du slenger bare ut den datoen som passer deg, og krysser fingrene for at flest mulig kan.

men jeg tar nok en tur lenge før den tid, må jo sjekke dette strømhysteriet dere. ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gago skrev:
    treffet skal jeg nok få med meg, bare det ikke er helt i begynnelsen av juni.
    etter 8. juni passer meg best.
    eller siste helgen i mai.
    men, of course, du slenger bare ut den datoen som passer deg, og krysser fingrene for at flest mulig kan.

men jeg tar nok en tur lenge før den tid, må jo sjekke dette strømhysteriet dere. ;D
    Du er hjertelig velkommen når som helst. Det har jo skjedd litt her siden sist. ;)

Ellers blir treffet garantert etter 8. juni, rett og slett fordi datteren min er her i fire uker fra mandag. Jeg slenger ut en dato i løpet av helga.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gago skrev:
    det første jeg skal gjøre er i alle fall å stikke til h.r. og høre litt, han har mulighet til å koble til med både "vanlig" og dedikert, så litt ab-testing blir mulig. :D

btw, har vi denne muligheten hos deg og finger også?
    sammenligne?
    Hos meg er det veldig enkelt. bytte til stikket ved siden av. fungerer veldig bra her. mye tull med strømmen her er det i utgangspunktet

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.562
    Torget vurderinger
    24
    Veldig enkelt å demo'e forskjellen, en lang skjøteledning fra en vilkårlig valgt stikkontakt og så rett inn på anlegget. Eventuelt trigge støykilder type vaskemaskin, oppvaskmaskin, varmeregulering, triac'er osv. Jeg målte bl.a. med oscilloskop og dere vil ikke engang tro hvor mye dritt som går via lysnettet. Spesielt DAC'er og annet digitalutstyr er utsatt. Villig til å sluke en halv gris på at dette er det beste/rimeligste tiltaket generelt på anlegg av litt ytelse. Egen generator drevet av elmotor er nok det mest skuddsikre, men dette er vel å ta i litt. Jeg erkjenner det....

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    I kveld skulle jeg sittet oppe i skogkanten med Amademus og drukket fødselsdagsmalt, men tilfeldighetene ville det anderledes. I stedet sitter jeg relativt koboltblå til sinns og lytter til en av de beste skivene jeg har, Bob Dylans "Time out of mind" fra det året min datter ble født. His Bobness er coolere enn de fleste, og akkurat nå gjør han sitt beste for å underholde fra tjuefiretommeren fra eplefabrikken, gjennom den lille trådløse fyrstikkeskedac´en fra Audio Pro som jeg gikk forholdsvis bananas over i siste Fidelity, og inn i anlegget. Det låter kanonbra! Selv bittesmå strømforsyninger liker visst dedikert kurs! ;)

Amademus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Antall liker
    121
    Torget vurderinger
    1
    Trist å høre at din far er syk. Hils å ønsk han god bedring fra meg :)
    Her er hode litt trangt i dag, men går bra. Nå er det oppvask.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Med dine ekstensive musikk-kunnskaper hadde det vært en fin liten tradisjon å fortelle om ett album hver uke impulse. Slik sett kunne kampen imot den audiofile støyen holdes ved like her inne :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Finn hadde sine øyeblikk han, Finger´n. Men det er vel en stund siden. Til og med Manfred Eicher skulle gjøre stjerne av mannen. Han sleit visst litt.
    Det andre sporet brukte jeg rettighetene mine til å slette. Jeg får nupper på sjelen og sterke brekningsreflekser av danseband, så kom ikke her. Forsetter du sånn, blir det kald pulverkaffe på deg ved hvert besøk heretter. Skamme seg!!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn