Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Har man vært en snartur i Gøteborg, og ikke minst på Bengans, gjelder det å ta med seg litt svensk musikk hjem. Så da ble det fonogrammet til en gentleman som i likhet med en av mine favorittpianister, Angela Hewitt, også spiller på Fazioli.
    Benny Anderssons selvforklarende titulerte «Piano» er fredfyllt musikk å fylle stua med på en lørdag.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.661
    Antall liker
    58.505
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har hørt noe på Andersons PIANO på Tidal, og synes det låter ok og er fin høst og vintermusikk.
    Er kvaliteten på LP god?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg kjøpte den faktisk på ølbrikke, Blues. Ser for meg at det slett ikke bare er jeg som kommer til å spille den, for å si det sånn. Og da er det safest med digitalt.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Men apropos analogt, i dag var Morten fra NAT innom med platespilleren etter litt TLC. Strålende service fra den kanten som vanlig. Så nå står den her og spiller igjen, og det låter nydelig. Bo Sundstrøms hypersløye «Mitt dumma jag» ruller for fjerde gang...
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.211
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Se der, ja. Da er (nesten) alt som det skal være igjen, og det i denne sakrale tiden aka jul.
    Grattis!
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Men apropos analogt, i dag var Morten fra NAT innom med platespilleren etter litt TLC. Strålende service fra den kanten som vanlig. Så nå står den her og spiller igjen, og det låter nydelig. Bo Sundstrøms hypersløye «Mitt dumma jag» ruller for fjerde gang...
    Har det rett og slett vært noe problemer med Bergmann snurra?

    mvh
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Men apropos analogt, i dag var Morten fra NAT innom med platespilleren etter litt TLC. Strålende service fra den kanten som vanlig. Så nå står den her og spiller igjen, og det låter nydelig.
    Mao - det begynner å ordne seg til jul:)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    motoren - neida, den står her og spiller alldeles fantastisk, jeg jobbet bare litt iherdig for å få optimalt vakuum til henholdsvis tallerken og arm. Det løste seg lett med kortere vakkumslange. Nå er den kortet ned, spilleren er vatret og satt opp på nytt, og kvitterer med den overlegent beste vinyllyden jeg har hatt i hus. Kombinasjonen Bergmann Magne/Koetsu Urushi/Grandinote Celio er pur magi. Celio likte seg riktignok ikke rett under Meishu, men nå er den flyttet, og det låter så vanvittig fint at det kommer til å bli vanskelig å skru av å finne senga i kveld.
    Akkurat nå er det en japansk pressing av Camels «Moonmadness» som får spilletid... og det ER virkelig magisk...
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det var godt å høre at Magne ikke har sviktet deg :) kos deg med verdens flotteste spiller

    mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det har den så definitivt ikke, motoren! Takk skal du ha; jeg er helt enig. Magne er virkelig det lekreste jeg kan tenke meg når det kommer til platespillere..
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Analogt er jo kilne greier, og nå har jeg et helt perverst vellydende riaatrinn i oppsettet som med god margin er det beste som har vært tilkoblet her. Signore Magris Grandinote Celio. Det låter mer tredimensjonalt og mer avslappet, mer «mastertape» enn noe annet jeg har hørt her, og alt det som måpende er skrevet om denne boksen er jaggu sant. Det er et hinsides bra riaatrinn. Tredimensjonalitet, detaljeringsgrad, naturlighet og en evne til å avdekke lag, klang, dynamikk og helhet som er noe helt for seg selv. Men akkurat hos meg liker den ikke å stå plassert på nivået under Meishu. Den brummer. Flytter jeg en ut av benken, er den tyst.Under Bergmann er kanskje det logiske stedet å ha den, men den er faktisk ikke helt tyst der heller.
    Så da er midt på gulvet det stille valget. Men så lange kabler har jeg ikke, og et digert og tungt riaatrinn midt på stuegulvet er uansett litt i overkant upraktisk.
    Det er ikke første gang jeg opplever at riaatrinn er kilne, det er vel mer regelen enn det er unntaket, for Electrocompaniets geniale ECP 2 var ikke alltid knepptyst den heller. Og mange trinn som har vært på test har krevd nennsom plassering.
    Lett skal det faen ikke være!
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Er det nogen med respekt for sig selv som sætter elektronik på gulvet? Ja altså medmindre det er betongulv.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva med å ha Meishu under riaa som igjen står ved siden av/til høyre for Bergmann
    virker jo som om det er ovenfra den er mest sårbar, neppe gjennom topp-platen....
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Er det nogen med respekt for sig selv som sætter elektronik på gulvet? Ja altså medmindre det er betongulv.
    Det tviler jeg på, drossel. Og det gjør heller ikke jeg. Den står på gulvet akkurat nå for å kunne avklare hvor den plukker opp støy, sånn i tilfelle det var uklart formulert.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    hva med å ha Meishu under riaa som igjen står ved siden av/til høyre for Bergmann
    virker jo som om det er ovenfra den er mest sårbar, neppe gjennom topp-platen....
    Det er en teoretisk mulighet, men det blir urovekkende trangt for Meishu akkurat der, dvs på nederste nivå i det hele tatt..
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kan du ha en egen Meishu hylle opp bak på et vis?
    enten som vegghylle eller noe festet til racket?
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    638
    Antall liker
    510
    Torget vurderinger
    23
    Kobberplate under Meishu? Mener å huske en artikkel i Stereophile en gang hvor de brukte en syltynn kobberblate under platematte for å hindre at P.U. Plukket opp støy fra motor.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gudene vet, Leif. Det er mulig jeg må lete etter nytt rack uansett, og det er omtrent det kjipeste jeg kan tenke meg å handle. Enten er de schtøgge som helvete, dyre eller ubrukelige. Evt alle tre tingene på en gang.

    Kobberplate kan funke, bevis! Takk for tipset!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Gudene vet, Leif. Det er mulig jeg må lete etter nytt rack uansett, og det er omtrent det kjipeste jeg kan tenke meg å handle. Enten er de schtøgge som helvete, dyre eller ubrukelige. Evt alle tre tingene på en gang.

    Kobberplate kan funke, bevis! Takk for tipset!
    hva med det systemet som Fosse og gjengen kjører?
    en kjøkkenfolie med en krokodilleklemme til jordskrue burde gi deg en pekepinn om det er veien å gå....
    evt heve Bergmann for å øke avstand
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.841
    Antall liker
    50.842
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Gudene vet, Leif. Det er mulig jeg må lete etter nytt rack uansett, og det er omtrent det kjipeste jeg kan tenke meg å handle. Enten er de schtøgge som helvete, dyre eller ubrukelige. Evt alle tre tingene på en gang.

    Kobberplate kan funke, bevis! Takk for tipset!
    hva med det systemet som Fosse og gjengen kjører?
    en kjøkkenfolie med en krokodilleklemme til jordskrue burde gi deg en pekepinn om det er veien å gå....
    evt heve Bergmann for å øke avstand
    Kan da itte heve Bergmannen,er jo nesten ny jo:)

    O
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hehe. Den blir, Ove. Den blir en laaaang stund...Ikke alle som har like heftig byttefrekvens, serr’u....8)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    I kveld spilles det kammermusikk i stova. Jeg fikk en veldig trist beskjed i dag som gjør at jeg havnet i det hjørnet. En tekstmelding fra en av mine tidligere kolleger i Oslo Kammermusikkfestival i ettermiddag gjorde meg klar over at reportoaransvarlig i festivalen, August, en av de hyggeligste og mest kunnskapsrike og vennlige menneskene jeg noen gang har møtt, gikk ut av tiden for litt siden. Jeg har aldri møtt noe menneske som kunne mer om klassisk musikk, og som var så god til å formidle hvor utrolig vakker den musikken kunne være.
    Så i kveld spiller jeg Haydn og Vivaldi til ære for August.
    I morgen er det på med den mørke dressen og gå i enda en begravelse.
    Noen mennesker skulle det vært livstidsgaranti på.
    August var sånn. Han var musikk tvers igjennom.

    Det tynnes i rekkene.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    På vei hjem fra Augusts begravelse tikket det inn et raskt svar fra Audio Notes serviceavdeling, som etter å ha sett på bildet av strømforsyningskortet kunne bekrefte uten fnugg av tvil at det virkelig er et 6x4R-rør jeg trenger. Selvfølgelig nesten ikke til å oppdrive, men AN skulle se om de har noen liggende. Ellers blir det å rewire sokkelen så den kan brukes med vanlig «bog standard» 6x4. Det er nemlig laaaangt lettere å finne.
    Audio Note er jaggu noe for seg selv.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Myk deseberlørdagsmorgen i landsbyen. Walker’s Shortbread til morgenkaffen, fyr på vedovnen i kjøkkenet og Bo Sundstrøms «Mitt dumma jag» på anlegget. God ælj!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.297
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    GRATULERER MED DAGEN
    MÅTTE DU FÅ MANGE GODE OPPLEVELSER PÅ DENNE FINE VINTERDAGEN
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.211
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Grattis med dagen, sir! ;D

    Må føles rart å ha fødselsdag så tett opp til en venns bortgang. Men vi får skjene avgårde som best vi kan, vi som er igjen, helt til enden møter oss også.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Tusen takk, Leif!
    Dagen har startet alldeles nydelig, så jeg regner med at vi snakker flytsone her nå! ;)
    Takker så mye, kompis.
    Det kjennes litt rart, men August var syk, så ekstremt overraskende var det egentlig ikke. Jeg skal sette på en Vilde Frang-plate og skåle til ære for mannen i kveld.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.431
    Antall liker
    17.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer så mye med dagen:)

    Siden du ikke kan sies å være direkte overbegeistret over hun som har skrevet låten, får vi bruke en fin cover isteden;)

     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Tusen takk skal du ha, ptb! Det var noe til cover, ja! Strålende!
    Dessuten traff du en ekstra, solid innertier her. Disse kara kommer fra Brønnøysund, hvor hele farsslekta er fra....
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hjertelig takk, Tønnes!
    Det begynner å bli noen år siden siste lyttesesjon hos meg, så du er hjertelig velkommen neste gang du måtte ha anledning!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn