Ja det skader ikke med litt CJ premier i oppsettet 
O
O
Nydelig sak! Og for en duell!En begivenhetsrik mandag i provinsen.
Etter en veldig hyggelig tur til en hedersmann med usedvanlig god smak hva hifielektronikk angår, kom både Evo og jeg hjem med nytt forsterkeri.
Det er jo godt at ens venner forbarmer seg over en når forforsterkeren som vanligvis står her, ligger i tørrdokk i påvente av service.
Som awe så korrekt påpeker litt lenger oppe på siden her, en preamp er av helt avgjørende betydning for klang, innsikt, timing, tonalitet og følelsen av tilstedeværelse. Så lenge den er god nok, vel å merke.
Dermed er det jo nærmest enslags poetisk rettferdighet i at forforsterkeren jeg har fått låne nå, en gang har vært i netopp awes eie.
Og nå står den her. riktignok bare på det den heldige eieren og cj-samleren Arne så generøst omtaler som "langtidslån".
Så i morgen kobler jeg opp en forforsterker fra fabrikken som har produsert en usannsynlig rekke klassikere innen arten.
En conrad-johnson Premier 16.
Det skal bli uhyre spennende å høre hvordan den står seg i et oppsett som vanligvis huser dens kanskje største konkurrent fra den tiden de begge var i salg;
Hovland HP 100.
Vis vedlegget 440882
Bare det å måtte huske på å slå av når man svimler seg i seng etter å ha sovnet foran anlegget en sen natt er grunn til å ønske at transistorer kunne gjøre samme jobben, det er hardt å være rørbruker.Så har husets førstedame reist på ferie til Hellas, og huset er bare mitt en uke. Det åpner jo for noen lange lytteøkter og sene kvelder. Det er jo ikke så mange av dem, egentlig. Så om det er et tidspunkt jeg gjerne skulle hatt en solid bunke 6922-rør i skuffen, så er det akkurat nå.
Men dengang ei. Noen ganger er det helvetes utgjort.
Om det ikke hadde vært for at rør låter fullstendig overlegent, hadde jeg meldt overgang til transistor forlengst.
Jeg har noen 6922 (og ekvivalenter). Hva trenger du?Så har husets førstedame reist på ferie til Hellas, og huset er bare mitt en uke. Det åpner jo for noen lange lytteøkter og sene kvelder. Det er jo ikke så mange av dem, egentlig. Så om det er et tidspunkt jeg gjerne skulle hatt en solid bunke 6922-rør i skuffen, så er det akkurat nå.
Om det ikke hadde vært for at rør låter fullstendig overlegent, hadde jeg meldt overgang til transistor forlengst.
Skjønner at noe er for alvorlig til å spøkes medHrmm, må minne på at vi har hatt mange transistorforsterkere i våre liv, det er ikke mange årene siden jeg selv brukte det som hovedforsterker. Og nettopp på grunn av det som var grunnlaget for mitt hjertesukk så har jeg fortsatt transistorforsterkere, og på soverommet har jeg uttalt at det aldri kommer rør inn. Slik er det bare, men vi er jo ikke på glid når vi mener at transistorer ikke kan gjøre samme jobben som rør i våre anlegg. Selv har jeg hatt et problemfritt forhold til rør, kun en gang har et rør røket før det har blitt skiftet ut med noe bedre.
Min Octave V80 har en funksjon som heter Ecomode.Bare det å måtte huske på å slå av når man svimler seg i seng etter å ha sovnet foran anlegget en sen natt er grunn til å ønske at transistorer kunne gjøre samme jobben, det er hardt å være rørbruker.Så har husets førstedame reist på ferie til Hellas, og huset er bare mitt en uke. Det åpner jo for noen lange lytteøkter og sene kvelder. Det er jo ikke så mange av dem, egentlig. Så om det er et tidspunkt jeg gjerne skulle hatt en solid bunke 6922-rør i skuffen, så er det akkurat nå.
Om det ikke hadde vært for at rør låter fullstendig overlegent, hadde jeg meldt overgang til transistor forlengst.![]()
Dette grenser nesten mot religion, he he he. Men for å være litt alvorlig så utelukkes aldri transistor, men i min nåværende krypt vil ikke transe gjøre jobben med de høyttalerne som står her. Og de er nok det siste som byttes ut av dagens utstyr. Men det kan jo hende at jeg får flere rom å leke med enn soverom og krypt, og da vil nok høykvalitets transistorforsterker være aktuelt.Skjønner at noe er for alvorlig til å spøkes medHrmm, må minne på at vi har hatt mange transistorforsterkere i våre liv, det er ikke mange årene siden jeg selv brukte det som hovedforsterker. Og nettopp på grunn av det som var grunnlaget for mitt hjertesukk så har jeg fortsatt transistorforsterkere, og på soverommet har jeg uttalt at det aldri kommer rør inn. Slik er det bare, men vi er jo ikke på glid når vi mener at transistorer ikke kan gjøre samme jobben som rør i våre anlegg. Selv har jeg hatt et problemfritt forhold til rør, kun en gang har et rør røket før det har blitt skiftet ut med noe bedre.![]()