Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hallo i stuen! Sa for noen uker siden at jeg skulle komme innom i uke 7. Har ligget rett ut med forkjølelse av et eller annet slag fra mandag denne uken. Til helga skal jeg en tur til Trondheim, så det blir litt knapt med tid til besøk denne uka. Neste uke er det vinterferie med mange muligheter for et besøk, så hvis det passer like godt den uken, kommer jeg gjerne innom da i stedet.

God natt!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Du er hjertelig velkommen, Atle. Jeg skal ingen steder i vinterferien. God bedring og god natt!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Foreløpig er det Von Schweikert og Reference 3a som kommer innom etterhvert, HC. Veldig spennende ting.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Vilken modell av VS har du på vei inn,Trond?
    I utgangspunktet har de i grunnen ingen modeller som er konstruert med tanke på så lite effekt som en 300B SET.
    Men det blir ivertfall spennende å høre vilke inntrykk du får av VS.

edit: Ikke dermed slik at jeg mener det blir krasj med kun 8w. Ble overasket sist jeg koblet opp min lille 300B 8w både på VR4Jr og de enda større VR4genIII. Man kan ikke spille veldig høyt uten at det kollapser,men opp til et visst nivå ble jeg overasket over hvordan forsterkeren dro/kontrolerte bass-seksjonen. Og det er høytalere som viser de flotte egenskapene til rør og SET.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hei, Rune! Regnet nesten med at du stakk innom når det ble snakk om VS!
    Det kommer et sett Unified 2 mk II hit. Jeg er spent!

U

utgatt25555

Gjest
    Fått sjekket opp Aspara´ne? de vil jeg tro man kan få for en meget hyggelig pris etterhvert om de står der fortsatt!..

mvh

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.442
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    som jeg nevnte på telefonen før idag Trond
    det er da ingen grunn til at ikke dette problemet vil opptre i større eller mindre omfang, uansett hvilken ht du bytter ut til......
    om du får en tykk, ullen hump fordi ht står i et hjørne, kan du som en av flere alternativer kjøpe en slik aktiv motfase-bass ht som kan justeres til å utkansellere roomnoden...
    alt gå for dsp...gud forby

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Hei, Rune! Regnet nesten med at du stakk innom når det ble snakk om VS!
    Det kommer et sett Unified 2 mk II hit. Jeg er spent!
    Hehe,jeg burde snart fått litt lønn fra Albert for alt mitt skryt og vås om hans høytalere.
    Blir spennende å se om du deler litt av min begeistring for VS.Føler meg litt alene :D
    Har aldri hørt noen av Unifield modellene. Unifield 2 ser ut til å få veldig gode tilbakemeldinger.Liker godt prinsippet med coax.

Du bør ivertfall få testet de andre høytalere du vurderer i DITT rom før du eventuellt bytter ut H2'ene som du liker så godt.Men dette vet du sikkert godt selv :)

Tenkte litt på at Audio Note høytalere også kan vere verdt en test viss det er slik å forstå at du må ha høytalere tett i frontvegg ?
    Tror fort Uni2 kan bli for voldsomme i deler av bassen viss de må stå tett i vegger.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det har du rett i, Leif. Jeg har slett ikke glemt den telefonsamtalen. Ikke minst fikk jeg litt mer oversikt ogfokus på hva som kan gjøres. Og selvfølgelig vil enhver høyttaler jeg dytter inn her påvirkes av plasseringen. Men selv om jeg aller helst vil løse romproblemene og beholde de jeg har, er det spennende å høre alternativer her. Men jeg har ikke tenkt å legge ut på en årelang høyttalerreise. Førsteprioritet er å løse romproblemene.
    Jeg har tilgode å bli overbevist hva dsp angår, bare for å ha sagt det...

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Etter å ha lest på nett har jeg lite tro på VS Unified med forsterker du råder over. Gode høyttalere, men ikke SET mat. Har Roald i fullt alvor ment at du får noe som helst headroom med disse må jeg si at det er betenkelig. Isåfall er han en av de få som tror på disse og SET.

Fikk du sendt et par rør i dag? Satser på at de er her mandagen. Ha en fin kveld :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Vel, nå er det flere dimensjoner ved dette. Jeg har lyst til å gjøre en sak på mer lettdrevne høyttalere, ettersom jeg opplever at de havner litt utenfor fokus, på tross av at såpass mange bruker rørforsterkere. Jeg ser slett ikke bort ifra at det ikke funker her, men da har vi flere andre de kan prøves hos, i tilfelle. Eller jeg kobler opp en annen forsterker.Situasjonen min handler forøvrig ikke bare om at H2 ikke nødvendigvis er ideell til rommet, (eller som LMC påpeker, at plasseringen langt fra er ideell, uansett høyttaler..) men også om at det kan være godt for husfreden å utforske noe som ikke ruver fullt så mye. Roald har ikke uttrykt uforbeholden tro på SET i denne sammenhengen, han heller. Bare så det er sagt.

Skulle ha ringt deg i går, jeg har noen smårør å gå igjennom. Foreløpig har jeg funnet noen, men ikke to like, typisk nok. Men jeg vet jeg har. Så jeg får nok ikke sendt før mandag.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tirsdag går akkurat. Og ja, du har flere gode poeng. Du vil uansett ha glede av å teste ut i ditt eget rom. Blir nok bra.

Ha en fin lørdag ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    En fortsatt god lørdag til deg også, HC! Og til resten av gjengen som er innom tråden. Min lørdagsettermiddag tilbringes på gamle trakter. Kaffebrenneriet i Frognerveien, etter en lang bytur på jakt etter musikk og svart/hvite motiver. Det var ikke så vanskelig. Hele byen var monokrom i dag.
    Meksikansk "Cup of excellence"-kaffe i koppen, sliten kropp etter timer med bytråkking, men god ettermiddagsstemning. Så nå sitter jeg og undees på om jeg skal unne meg Dylans monoboks på vinyl..

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg ser forøvrig at en eller annen godt armert sjel har funnet det nødvendig å starte enda en kabeltråd!?
    Og selvfølgelig har oscilloskop-ayathollaene kastet seg på enda en gang...

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Vel, nå er det flere dimensjoner ved dette. Jeg har lyst til å gjøre en sak på mer lettdrevne høyttalere, ettersom jeg opplever at de havner litt utenfor fokus, på tross av at såpass mange bruker rørforsterkere. Jeg ser slett ikke bort ifra at det ikke funker her, men da har vi flere andre de kan prøves hos, i tilfelle. Eller jeg kobler opp en annen forsterker.Situasjonen min handler forøvrig ikke bare om at H2 ikke nødvendigvis er ideell til rommet, (eller som LMC påpeker, at plasseringen langt fra er ideell, uansett høyttaler..) men også om at det kan være godt for husfreden å utforske noe som ikke ruver fullt så mye. Roald har ikke uttrykt uforbeholden tro på SET i denne sammenhengen, han heller. Bare så det er sagt.

Skulle ha ringt deg i går, jeg har noen smårør å gå igjennom. Foreløpig har jeg funnet noen, men ikke to like, typisk nok. Men jeg vet jeg har. Så jeg får nok ikke sendt før mandag.
    Jeg gleder meg til å lese om dine inntrykk av Uni2. Viss de er skikkelig innspillt så tror jeg du får høre mye av potensiale de har selv med kun 8w. Etter min erfaring så viser VS høytalere vilket godt prinsipp SET er,mens man samtidig sitter med følelsen av at "hadde jeg bare hatt minst 30-50w av desse deilige wattene! "

Jeg kjøpte for en stund siden en DIY FirstWatt F5,og på VR4Jr er dette en av de beste lydopplevelser jeg har hatt. Så viss der skulle slenge en F5 standard eller F5Turbo i din omgangskrets,så tror jeg det kan vere en kanonmatch. Sannsynligvis enda bedre er Nelson Pass Xa30.5/8 eller kraftigere i den serien.
    Hypex passer også veldig bra til VS av det jeg har hørt,men syns FW F5 var klart mer realistisk og ekte på VR4Jr.
    Gode El34 konstruksjoner syns jeg også kler VS veldig godt.

Av de opptak jeg ser på nettet syns jeg de alltid virker å bruke utstyr som bikker de over til det for pågående og mekaniske.Også litt for på i dette klippet,men klippet viser litt av deres gode "PA-lignende" potensiale.Her bruker de det som ser ut som en KT88 Mcintosh,og KT88 blir ofte litt for "på" etter min smak. EL34 for eksempel har ofte en tøddel mykere karakter.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gode poenger det der, Rune! Jeg har faktisk tenkt på å skaffe meg en Pass-amp for å ha noe å veksle mellom. Eller en Lectron JH 50, men de begynner å bli uvanlige. Det ligger riktignok en ute nå, men prisen er altfor høy..

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Husets førstedame hadde et lass venninner på 50-års-fest i går. Da jeg kom hjem, viste det seg at kvelden ikke hadde vært så gunstig for anlegget. Plutselig, høy brum i venstre kanal førte til at anlegget selvfølgelig ble slått av. For å bedre fremkommeligheten i stua når anlegget likevel ikke virket, ble den venstre høyttaleren skjøvet helt inn mot veggen, med det resultatet at enda en av mine fra før av ganske lurvete Soundcare-spikes tok kvelden. Så nå står den ene høyttaleren bare og vagler på to føtter. Den ene hadde tatt kvelden før, og er grunnen til at jeg la ut en annonse på sentralen hvor jeg ønsket to sett 6mm soundcare. De går jo i oppløsning etterhvert, så det er fint å ha noen på lager. Så nå trenger jeg i hvert fall fire stk Soundcare 6mm for å få høyttaleren på plass igjen, og så håper jeg brummengen i venstre amp har en levelig forklaring...
    I sånne øyeblikk ser jeg verdien av en stabil transistoramp, for å si det sånn..

• Liker
    Reaksjoner: HCS

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kan sende deg 4 stk i morgen. Send meg adressen din på pm. Du er jo snill med rør.. :)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ugh, ingen fred å få for en stakkars forpint hifi-sjel (spesielt hvis man bruker rør og vinyl, hehehe!). Ser vel mørkt ut for turen min til deg på tirsdagen mht lytting av anlegget/romproblemene?:(

Håper uansett at det ordner seg ASAP:)

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tar turen uansett, lyd eller ei. Hyggelig å tjatas, dessuten har du utmerket kaffe:cool:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Strålende! Velkommen skal du være. Jeg er ganske utålmodig om dagen, så jeg satser hardt på å komme i mål..

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Sånn! Da er det Superspikes på vei, og så er det bare å krysse fingrene og håpe at det ikkje er noe gæli' med ampen når jeg kobler det hele opp igjen. De neste dagene brukes i tilfelle til å eksperimentere med plassering og rom. Så får vi se.
    Og høre.

Ellers skal gudene vite at dagene har sine utfordringer. I forrige uke hadde vi lekkasje på det ene toalettet. Sånt blir jo aldri rimelig. Nå ser det ut som om den var endel mer alvorlig enn rørleggeren påsto. Vi må legge nytt gulv.
    Og faenskap kommer jo aldri alene. Så i går punkterte vi. Da vi etterhvert ankom Dekkmann for å kjøpe nytt, ble det raskt konstatert at dekkene hadde sett sine beste dager. De så ikke slitt ut, men de var i grunnen i ferd med å dele seg innvendig, og kunne eksplodere. Så resultatet var ikke ett nytt dekk, men fire. Der røyk jaggu musikkbudsjettet for neste halvår....

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.141
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Er det ikke alltid slik da? Når man er på et punkt der det meste kjennes passelig komfortabelt, og livet føles ganske greit - da dukker det opp noe uforventet drit som drar en ned " plass" igjen:(

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er visst akkurat sånn det er, ptb. "Loven om alle tings iboende faenskap".
    Men man må jo bare leve med det. Dagen har vært fin likevel. :)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.285
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fikk du Soundcare spiksa? Burde være hos deg i dag, senest i morgen. Forøvrig ingen rør her... :confused:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jøss! Da går det seint! Rør er sendt, og burde vært der nå. Har ikke fått spikes, men satser på i morgen!

• Liker
    Reaksjoner: HCS
    U

utgatt25555

Gjest
    Go kveld...

Murphy´s slår till igjen, det er ikke hyggelig når det kommer ramlende slik, håpe det löser seg!! selv er vel det meste utenom helsa på stell her, fikk god bruk for det tipset jeg fikk av deg og ringte Farbror Doktorn og han holdt med, har ett kne som hovnet opp og låste seg, da kom det godt med, så er det bare å håpe det gir seg de närmeste dagene...

Fordelen er at musikken nytes halvt liggende og man har kommet (forelöbig) i mål hva underlag/legg til höyttalerene gjelder, det blev en kombinasjon av SD fötter og Solid Tech SpikeShoes (aluminium/messing) som gav den önskede klangen, SD föttene gikk jeg faktisk opp en klasse mer på enn hva som er anbefalt, det funker best synes jeg...så da er det lydmessige, estetiske og stabile ivaretatt, som det skal väre m.a.o...:cool:

mvh

Sist redigert av en moderator:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    God ettermiddag og takk skal du ha, musicus!
    Joda, det løser seg nok, men det blir noen ikke helt innkalkulerte oppoverbakker først.
    Godt å høre at tipset fungerte!
    Nå har jeg SD-føtter på vei selv, så anlegget skal opp og stå med best mulig demping. ;)

U

utgatt25555

Gjest
    Go formiddag!

Her nytes siste restene av Sommerblandingens bønner i snøværet, apropo høyttalere, er dette noe du kjenner til? Heco Direct, den finns for lytting i Gbg (bildet er derfra) og jeg synes du skal ta en studietur og lytte litt, ryktet forteller at det skal være spennede saker til en fornuftig pris, jeg planlegger selv en tur innom å få med meg disse... :)

Heco Direkt | Deutsch | Heco

Skulle klare seg med 10W og mer, 95 db følsomhet, hornladet silkesdom på toppen med 11” i bunn, det er vel innenfor dine mono´s? prisen er 25000,- Sek, som intro tilbud siden blir det 29 900,-

HECO Direkt - Akkelis Audio

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    God formiddag, musicus!
    Det var et spennende tips, ja! Jeg har såvidt sett den etpar steder, men ikke hørt den. Den ser gjennomført og skikkelig gjennomtenkt ut, og som både LMC og Horny er inne på, dette burde være i min gate. Ganske cool retro-estetikk også. Må sjekkes ut! Aner faktisk ikke om Heco har representasjon her til lands akkurat nå, men en researchtur til Gøteborg hadde vært stas! Vi må definitivt ringes en av dagene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn