Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Sånn er det når du kikker innom denne tråden med jevne mellomrom vet du, Cross!

Ellers har jeg brukt endel av dagen på å lytte meg inn på anlegget sånn som det låter her det står nå. Og det er i alle fall klart at denne stua ikke er uten utfordringer. Nå er diskantbetoningen borte, etter at jeg fikk plassert ptbs utmerkede dempematter under monoblokkene, men så er det bassen, da. Høyttalerne står nærmere bakvegg her, og høyre høyttaler står såpass nære sidevegg at den egentlig står i et hjørne. Det gjør at bassen mister spenst og blir klart mer buldrete ved enkelte frekvenser enn jeg setter pris på. Plasseringen mht hjørnet er i grunnen gitt, så det eneste jeg kan gjøre, er å eksperimentere med avstand til bakvegg når jeg lytter, og bare skyve høyttalerne tilbake mot veggen når jeg ikke spiller på anlegget.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tungt når man er låst i en gitt posisjon. Har så å si ingenting å gå på selv mht avstand til veggen. Jeg har dog aldri hørt mine HT andre steder enn hos meg selv i dette kjipe rommet, så jeg aner ikke hvordan de egentlig spiller gitt bedre arbeidsbetingelser. Men det har har jo du med dine HT, så det blir nok ikke like lett å slå seg til ro, impulse;)

Må få hørt anlegget ditt selv, for å vite hva som plager deg:cool:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    På denne dagen virker det egentlig absurd å ha fokus på lyd som sådan. Jeg er fremdeles både rystet og sjokkert av beskjeden jeg våknet opp til i dag. At David Bowie skulle gå ut av tiden nå, virker helt absurd. Han var en gigant, et geni, en gentleman og en stilskaper som greide å levere fantastisk og ikke minst relevant musikk tiår etter tiår. Han gav oss en avskjedspresang som er noe av det sterkeste han har levert siden 1980, med et mørke som ikke er vanskelig å forstå når han nå er borte. På dager som denne, når vi må ta inn over oss at selv ikke våre største helter er udødelige, kjenner jeg på en mørk, trist bevissthet om at verden ikke blir den samme igjen. Ikke på langt nær. Det er som om balansepunktet vårt, eller vårt indre landskap, er forandret for alltid. Jeg kjenner igjen følelsen fra den uvirkelige desemberdagen da John Lennon forlot oss. I går fikk Lennon selskap der oppe av en av sine beste venner. Den første mannen på Mars.

Så her har det gått i et assortert utvalg Bowie, med litt ekstra fokus på " Scary Monsters", "Stage", "Young Americans" og "Heathen", som jeg ikke har hørt på lenge. For ikke å snakke om mitt personlige gåsehudøyeblikk fra mange å tilbake, "Wild is the wind".

Og joda, jeg fikk lyden til å sitte enda litt bedre her ved å flytte høyttalerne enda en fot lenger ut i rommet, og hele anlegget 40 cm til venstre. Men på en dag som denne er det liksom ikke så nøye.
    Hvil i fred, Aladdin Sane.

Sist redigert:
    U

utgatt25555

Gjest
    Med tanke på omstendighetene rundt sykdommen og det som lå foran ham, er det å lytte/se denne videon idag extra sterkt, hvilken kunstner og formidler!!...

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Akkurat det har jeg også tenkt på flere ganger i dag, musicus...

U

utgatt25555

Gjest
    Usedvanlig klokt, spør du meg.
    Ja helt enig, leste presis noen som gav seg ut på tolkning av teksten/videon Blackstar, hvor det ble dratt linjer til Major Tom som oppdaget en svart stjerne i ett Mars lignende landskap og symbolikken i det igjen betyr slutten som artist/person, og en dödninge skalle som skulle tilbes som ett symbol på denne stjerne statusen lever videre etter avgang osv osv...interessant å lese, men helt der er ikke jeg i mitt Bowie forhold at jeg legger slike föringer...Men!! en usedvanlig artist, som kan klare å gjennomföre noe som dette ifht til sin egen endelige avgang, fantastisk, både symbolsk og musikalsk...

mvh

Sist redigert av en moderator:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Et geni forlot oss i går. Og hans reise ut av tiden var antageligvis like stramt regissert som hans liv på jorden.

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    19.191
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ja, noen cm her og der kan gjøre forskjell. Eller en mm inn i evigheten....

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    I dag har jeg brukt endel tid på å være med å dissekere en platespiller med hastighetsproblemer. Vi fant ut av det til slutt, men det tok mye av dagen før vi var hundre prosent førnøyde. En av platene vi spilte mye, var Ketil Bjørnstads "Musikk for en lang natt", innspilt i 1977 med den nå hengangne audiofile legenden Svein Erik Børja bak spakene. Og for en lyd det er på den plata! Jeg har alle Bjørnstads tidlige utgivelser på vinyl, og du kan trygt si at jeg skal ta dem fram igjen...

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg har forresten lagt merke til at det er endel kafeer, utesteder og klubber i London, Paris og andre verdensbyer som har sett verdien i å investere i virkelig utsøkte hifi-anlegg, for så å invitere gjestene sine på lytteseanser. Det virker som om det begynner å bli populært å sitte og lytte andektig til musikk man trodde man kjente, om man skal dømme etter kommentarene fra folk som er vant til å lytte via telefon og tarvelige ørepropper. Plutselig er musikken tilstede i rommet, fargerik, taktil, dynamisk og levende. Så jeg fikk en ide. Jeg skal jaggu invitere "the locals" på nybrygget kaffe og anstendig musikkgjengivelse!

6

65finger

Gjest
    og før du vet ordet av det er det picnic i hobøl med the locals. griselyder og annet fanteri

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Mulig det, men det er et stykke til Hobøl, serru... Dette er Hølen. Nok locals til en picknick, dog.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det gjorde du jaggu. Men så lenge du tenkte ​Hølen, er alt tilgitt. (Her skulle det selvfølgelig vært etpar smilefjes, men det lar seg visst ikke legge inn med telefon..)

U

utgatt25555

Gjest
    En skive jeg tilfeldigvis plukket med for en liten peng for en stund siden...må si at jeg aldri har värt noen tilhenger eller funnet noe spennende i folkemusikken, men dette var sterkt, kontemplativt og spennende, om man er i mood for slikt, nytt for meg, men dette blir ikke siste skiva jeg handler, neste tar jeg t.o.m til full pris...

Norwegian violinist and Hardanger fiddler Nils Økland has made many friends with his ECM recordings with the Christian Wallumrød Ensemble. Now comes his first solo album (2009) for the label, subtle, approachable, exploratory, and intensely melodic.

mvh

• Liker
    Reaksjoner: 2m

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Nydelig plate det der, musicus. En stund siden jeg spilte den sist. Det tror jeg at jeg må gjøre noe med snart!
    Fikk du plukket fram "Musikk for en lang natt", forresten?

U

utgatt25555

Gjest
    Nydelig plate det der, musicus. En stund siden jeg spilte den sist. Det tror jeg at jeg må gjøre noe med snart!
    Fikk du plukket fram "Musikk for en lang natt", forresten?
    Jo, har plukket fram den, men surra meg bort i en film ”Flight” med Denzel Washington, og så ble det Ökland som fikk starte först musikalsk igjen, får snurre den andre som kveldens siste :)

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    En plate med den tittelen burde jo passe fantastisk bra når man går inn i de små timer, skulle jeg tro. Spent på hva du synes om lyden!

U

utgatt25555

Gjest
    God morgen!..
    Kaldt, sol og lite snö, og snart klar for en liten Norges tur, med Zoega Skånerosten i kruset...apropo kaffe, har vandret litt i sortimentet deres denne hösten/vinteren, men det var deilig å komme tilbake til Skånerosten, den er nok den fortrukne (ferdigmalte) på Moccamaster´en men så står det en uåpnet med Sommer blanding bönner igjen, jule blandingen er det en stund siden jeg så noe av ;)

Jo, den fikk den siste stunden för leggetid igår kveld, lyden er upåklagelig! jeg satt ikke og lytte skal innrömmes, men hadde den på i bakgrunnen, men det er jo ikke lenge siden jeg fikk en skikkelig positiv opplevelse med en annen av KB´s eldre plater der Börja var innblandet, det er meget bra!! :)

mvh

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    God ettermiddag! Mulig jeg må prøve meg på den klassiske skånerosten igjen ved neste korsvei, musicus. Julekaffen deres var helt strålende den også, men det er vel ikke mye å få av den lenger, muligens.
    Alle Bjørnstadskivene Børja har produsert, låter helt strålende. Jaggu på tide at mannen får æren han fortjener, selv om det desverre er Post Mortem..

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Bowie-night tonight. NRK2 klemmer til med en lapskaus av programmer der det burde finnes et og annet av verdi. Nå er vel kanskje ikke Sundnes Bowies likemann hva stil, vidd og eleganse angår, men akkurat i disse dager er det fint å minnes denne multikunstneren nesten uansett.

Kunstverket Lazarus​ synes å ha påvirket nesten alle tenkende og fornemmende mennesker jeg kommer over.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.824
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Morn, impulse :)

Håper du har greit med ved eller andre heftige varmekilder nå, var kaldt da jeg passerte Hølen i morges 8)

1-IMG_4385.JPG

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    God morgen, RoDa ! ??????
    Jo, det er varmekabler i de fleste gulvene (men ikke på kjøkkenet), vi har etpar gamle vedovner, som seg hør og bør i et hus fra 1835, og ikke minst har vi endel ved.. Men når det er ti varmegrader på kjøkkenet om morra'n, og du nesten forventer friske skispor over dyna når du våkner, så kjenner du at du lever, kan man si! Du får stikke innom en dag, nå som anlegget er oppe og går!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Godt å se deg innom i tråden,awe ! Håper dagene er gode og musikkopplevelsene står i kø. Jeg gar ikke fått sett mye av nrks Bowie-løft, men jeg har tatt opp alt til senere. Med husets arving tilstede, er det ikke far som råder over fjernkontrollen, nemlig.
    Jeg begriper meg ikke på Sundnes, for å være ærlig. Han dras frem hver gang statskanalen trenger et musikkalibi, enten det er Bowie, mgp eller klassisk. Jeg har tilgode å oppleve at han kan så mye om noe av det. Og hva stil, vidd, eleganse og tilstedeværelse angår.. Vel...Det skal godt gjøres å finne en mer diametral motsetning !
    Ellers er vi helt på linje når det kommer til Bowies avskjedsgave til verden. Den har påvirket alle jeg har snakket med i det siste.

• Liker
    Reaksjoner: awe

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Svært få mennesker er naturlig ekte kunstnere når det kommer til stykket. Mange vil være det, og mange kommer et forbausende langt stykke på vei med sterk vilje og gode forbindelser. Vi vasser i slitsom middelmådighet, dessverre.

Bowie er den ekte, sjeldne varen. Han minner meg om de engelske romantikerne på mange måter: En barrikadestormer i kraft av sin begavelse og med livet som innsats. Det paradoksale er at kreativiteten hans drev ham fra persona til persona, fra sketsj til sketsj, av nødvendighet, mens verden rundt ham så iscenesettelsene som freakshows og stunts - med en skummel blanding av fascinasjon, lengsel, moralsk indignasjon og alltid iboende frykt for paradigmeskifter.

I det lyset blir Lazarus forståelig i ordets absolutte forstand. Det motsatte av freakshow og stunt: "Ain't that just like me?"

I've got scars that can't be seen
    I've got drama, can't be stolen
    Everybody knows me now.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.308
    Godt å se deg innom i tråden,awe ! Håper dagene er gode og musikkopplevelsene står i kø. Jeg gar ikke fått sett mye av nrks Bowie-løft, men jeg har tatt opp alt til senere. Med husets arving tilstede, er det ikke far som råder over fjernkontrollen, nemlig.
    Jeg begriper meg ikke på Sundnes, for å være ærlig. Han dras frem hver gang statskanalen trenger et musikkalibi, enten det er Bowie, mgp eller klassisk. Jeg har tilgode å oppleve at han kan så mye om noe av det. Og hva stil, vidd, eleganse og tilstedeværelse angår.. Vel...Det skal godt gjøres å finne en mer diametral motsetning !
    Ellers er vi helt på linje når det kommer til Bowies avskjedsgave til verden. Den har påvirket alle jeg har snakket med i det siste.
    ...Sundnes !!!! Don´t get me started. Sørgelige tilstander i kongeriket, nå han, Sophie Elise og føkkings Fotballfrue er blant de viktigste meningsbærerne

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Middelmådighetens triumf, Kim. Trist, men sant.

En Bowie-analyse for evigheten, det der awe. At hans mange roller sa urovekkende mye om hans indre, mens verden applauderte hans showmanship, er en ganske skremmende sannhet. Fascinerende paraleller til de britiske romantikerne, ikke minst. Jeg har alltid tenkt at det er mange paraleller også til Warhol, og din treffende kunstnerkommentar er jo helt i hans " fifteen minutes of fame"-gate. Hva Sundnes, Sophie Elise og fotballfrue angår (for ikke å snakke om et skremmende antall andre...) er det tragiske at det synes å bli snakk om mye, mye mer enn femten minutter...

• Liker
    Reaksjoner: awe

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    God mandagsmorgen til alle.
    For en stund siden ble jeg så inspirert av vinylentusiast og fotograf Znerkens ode til det analoge, til følelsen det gav å spille vinylplater og å fotografere med film, at jeg har børstet støvet av en av historiens største kameraklassikere. En Leica M3. Et målsøkerkamera bygget som en stridsvogn. Bygget for å virke under alle forhold. Et kompromissløst verktøy som alltid har vært elsket av brukerne. Relativt kostbart, selv i dag. Optikken er like kompromissløs, og like kostbar. Denne legenden ble laget lenge før "zoom" var et ord folk visste hva betød. Her brukes kun lyssterke faste brennvidder, henholdsvis 35, 50 og 90 mm. Men det er et kamera med sjel.Bildene er pur magi, og viser så til de grader hva 35mm analogt er i stand til å gjengi. Nå er dette unikumet ladet med Kodak Tri-X, og jeg rusler rundt i tilværelsen for å feste den til film. Igjen. Det er noen år siden sist. Det er vel enslags grunnholdning at de gode tingene skal ta litt tid og kreve noe av oss. Å lage mat fra bunnen av. Spille vinylplater. Fotografere analogt. Sjekke tiden med et mekanisk ur. Barbere ansiktsfjeset med kost, barbersåpe og gammeldags enkeltbladshøvel, så langt fra Gilette Tortur man bare kan komme. Gode ting alt sammen. Kan anbefales.

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    ...men det har ikke bare dreid seg om filmbasert fotografering i dag.. Jeg tok fram en av årets julegaver, og fikk hakeslepp så det holder. Det er snakk om noe av det cooleste jeg har hørt på veldig lenge, det er laget her til lands, og det er en fryd å høre på. Hilde Louise Asbjørnsen er en dame jeg bare har lånt et halvt øre til før, men med hennes nye " Don't stay for breakfast" (snakk om klar melding! ) er hun garantert en plass på min radar. Jøsses, for en skive!!

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg var inne på audiofil-og-produsentlegenden Svein Erik Børja for etpar innlegg siden. Da i forbindelse med Ketil Bjørnstad-skiver fra søttitallet. En av grunnene til at han har fått fornyet aktualitet her i huset, er at jeg kom over en helt fenomenal høyttaler han konstruerte på tidlig åttitall. Electrocompaniet Objekt. Et prosjekt som av mange triste årsaker aldri ble produsert i særlig antall, men som er noe av det mest involverende og fascinerende jeg har hørt. Noen gang, faktisk. Og uansett pris! Desverre er den like uvanlig som øyenbryn på egg, og jeg kan ikke begripe at ikke vår hjemlige høyttalerelementprodusent tar grep og setter pyramidene i produksjon igjen. Les mer om historiens beste norske høyttaler på audiofidelity...
    Som jeg nevnte tidligere, det er på tide at Børja får den æren han fortjener.
    Husker jeg snakket med Ken Kessler om Børja for mange år siden. Kessler omtalte mannen med en ydmykhet og respekt man veldig sjelden opplever fra den kanten.

Sist redigert:

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Spennende idé å blåse støvet av en glemt perle. Vi vet jo at enkelte produkter har evnen til å formidle musikk på usedvanlig engasjerende vis, og denne lukter det klassiker av lang vei. Seas har fått en utfordring.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg får bare håpe de griper tak i den, awe! Desverre ble aldri dette prosjektet satt skikkelig i produksjon, men jeg husker at en stor del av byens audiofile i miljøet rundt Nimbus Audio hadde hørt den, og var voldsomt imponerte. Omkvedet var "Ikke kjøp høyttalere før du har hørt Objekt". Nå forstår jeg veldig godt hvorfor!

U

utgatt25555

Gjest
    Der var den ute ja, spennende lesning! Det er samme form som den min kompis hadde, han kjøpte som nevnt en diy variant av en som jobbet på SEAS engang på slutten av 80 tallet, dessverre har han solgt/kvittet seg med den for lenge siden.

Her går kvelden ellers med å spille ”Keith Jarret at the Blue Note” complete recordings, fantastisk 6cd box med den trioén, sammen med testing av strømkabler, det er nesten skremmende hvordan en slik uanselig strømledning kan blåse liv i disse live innspillingene, Franck Tchang/Audio System Int´l ”Livelines powercords”, fortsetter de å imponere slik så er jeg redd jeg ryker på en handel etterhvert :cool:

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn