Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det er definitivt de opprinnelige Harvest pressingene fra utgivelsesåret som gjelder. Eksempelvis:
    FC - Harvest 1C 064-65 042, 65042 - 1983
    WYWH - Harvest SHVL 814 - 1975
    DSOTM - Harvest SHVL 804 - 1973
    Amimals - 7C 064-98434 - 1977

    Om man ikke på død og liv skal jakte på UK first press, så er lydkvaliteten god på de øvrige europeiske/skandinaviske pressingene.

    Her er min portefølje av skivene.

    Pink Floyd.jpg


    Edit: Ser at jeg faktisk har logget min WYWH-pressing fra 1975 feil på Discogs.:eek: Det er 1C 064-96918 Germany 1975 jeg har. Må korrigere:).

    Et hedelig unntak mht re-issues er 20th annivarsary utgivelsen av Division Bell. Uten å ha hørt originalpressingen (som er grisedyr på bruktmarkedet) så kan det vel neppe gjøres nevneverdig bedre enn denne.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du får komme til Drøbak og få justert gyroen med en The Wall mastertape session...:cool:
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takker, ptb.

    Da ser jeg at min WYWH er 1C062-96 918 og fra 1975 (VG/M), DSOTM er SHLV 804 og fra 1973 (VG/VG+), TFC er 1C 064-65042 og er fra 1983 (M/M). Så alt er såre vel, I presume...:cool:
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Da er planen lagt for neste Drøbaktur, Leif!
    Si fra når. Kanskje jeg kan joine - hvis det passer herrene, seff, så jeg får endelig sett og hørt dette myteomspunne LMC oppsettet. Og ikke minst få en leksjon i hvordan disse tapene låter :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hva pressinger angår, er det jo faktisk ikke det viktigste i verden om den er herfra eller derfra. Min " Vegg" er kanadisk CBS, og låter kanon. Det viktigste er jo å få skivene i hus, så går det an å gå dypere inn i pressing-og opplagsmyra etterhvert.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Vi koordinerer, kompis. Det er vel på tide at du får hørt det mytiske oppsettet i Drøbak nå.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hva pressinger angår, er det jo faktisk ikke det viktigste i verden om den er herfra eller derfra. Min " Vegg" er kanadisk CBS, og låter kanon.
    Helt rett, og ikke missforstå mitt innlegg mht å eksemplifisere at det er Harvest som "gjelder", men opprinnelige pressing fra utgivelsesåret. Det var mest nærliggende å referere til Harvest, da det er de som fortrinnsvis finnes i det skandinaviske bruktmarkedet - og for DSOTM ser det ut til at Harvest også gjaldt "globalt".

    The Wall og WYWH ser ut til å opprinnelig bli utgitt på Colombia og CBS label i US, og ikke Harvest. Det har vel med rettigheter å gjøre, og utgavene på disse labels fra opprinnelig utgivelsesår er nok fullt på høyde/lik (lyd-messige) med de europeiske:).
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke remasteren fra 2012 av The Wall også bra? Har den ikke selv, men min 2011-remaster av DSOTM ( https://www.discogs.com/Pink-Floyd-The-Dark-Side-Of-The-Moon/release/3211255 ) står overraskende lite tilbake for mine to tidlige UK 1973-pressinger (2. og 10-ish. Den ble presset i maaange opplag det første halvåret) av SHVL 804 fra Harvest. Jeg har ikke hørt "solid triangle"-førstepressingen, men jeg har ikke hørt noen andre med bedre lyd enn andrepressingen min. ( https://www.discogs.com/Pink-Floyd-The-Dark-Side-Of-The-Moon/release/2655031). Når 2011-remasteren låter nærmest like bra, har de gjort noe riktig. :) ...for det har vært noen sørgelige versjoner (CD-remasteren fra 1995, anyone?) i mellomtiden.

    ...Så jeg skulle jo tro at The Wall fra samme serie av remastere også var vellykket?

    https://www.discogs.com/Pink-Floyd-The-Wall/release/3437392

    ...men det finnes jo et mylder av pressinger og bootlegs, så det er ikke alltid så lett å velge, eller engang vite helt hva man har. :)
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jeg vet at du har fokuset på musikken, og ikke på serienummeret ved innløpsrilla, ptb. No worries!
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det kan være mitt eks, selvfølgelig, men 79-utgaven er åpnere, tightere og går dypere. Klart bedre!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det kan være mitt eks, selvfølgelig, men 79-utgaven er åpnere, tightere og går dypere. Klart bedre!
    Det er sikkert riktig, det. Jeg bare antok at de hadde gjort samme gode jobb med The Wall, men det er jo ingen automatikk i det.

    Jeg har en hollandsk Harvest-andrepressing fra 1979. Sikkert den som ble solgt i Norge da plata kom ut her:

    https://www.discogs.com/Pink-Floyd-The-Wall/release/1403080

    ...Men jeg har ikke sammenliknet den med den nye, som sagt.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er ikke remasteren fra 2012 av The Wall også bra?
    Med fare for å spame tråden > hold oss i øra @impulse, og si fra når nok er mer enn nok:).

    Joda re-issue serien av TH, WYWH og DSOTM er langt fra dårlige, og som du selv skriver om DSOTM - nærmest like bra. Men originalutgivelsene er hakket bedre på alle parametre, slik @impulse er inne få.
    The Wall re-issuen er flatere, tammere og ikke like definert.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ang. pressinger som ble solgt i Norge, så er min Animals en svensk førstepressing fra 1977. :) En tid da vinyl solgte så bra, og distribusjonen fungerte slik, at plater ble produsert overalt. :)

    Ble det presset plater i Norge, mon tro? Antar det. :)

    Beklager OT i tråden, Impulse, men Pink Floyd og Vinyl er kanskje innafor? :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Lite trolig, finner ingen "logg" på norsk pressing. Høyst trolig kun svensk- og kanskje nederlandsk pressing som ble distribuert her.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sikkert sant. Av vinyl jeg kjøpte lokalt på sent 80- og tidlig 90-tall er i alle fall veldig mye presset i Nederland.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Alt dette er klart innafor, mine herrer. Vinyl og Floyd? I denne tråden er det så spot on som det går an, så det er bare å fortsette å nerde !

    Er det noe jeg liker, så er det trafikk i tråden !
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    i Impulse sin private kosekrok her på Sentralen er det høyt under taket, må vite.
     

    awe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    2.059
    Antall liker
    1.827
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Min engelske presning av The Wall byr på øksehogg-dynamikk. Mastertape i Drøbak kan medføre nakkesleng og kjever ute av ledd, vil jeg tro.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette ble da snasent. Riktig et vakkert "mini" - anlegg :). Bare erter deg litt, fin tapet til venstre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Artig. Litt uortodokse ting å ha i et norsk hus. Noe som jeg finner helt klart innafor :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.956
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    som den estetikeren du er burde du gi ledningene opp til TV´n et strøk med blått
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ser dessuten at det er plass til både super tweetere og subwoofere også!:D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Joda, vi har marokkanske fliser både i stua og over benken på kjøkkenet, dessuten skal vi legge det i entreen. Det er forresten ikke såå uortodokst. Det var ganske vanlig i endel hus rundt 1890-1925, og finnes i andre hus her nede også. Dessuten var oppgangen i min mormors bygård i Odinsgate full av det. Den er fra 1897.

    Notert, Leif! Og helt enig! Det er bare ikke så lett å få til å feste!

    Supertweeter kunne jeg tenke meg å prøve, Gunner! Sub er ikke tale om. No need!
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det synes jeg virkelig det er, Ruby. Du er hjertelig velkommen til en lytt, forresten.
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Supert. Vi finner tid.
    Er ellers forundret over hvor bra det gamle engelske sluttrinnet spiller. Enkelte ganger, er de gamle eldst...:cool:

    /Ruby:)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Få lagt inn et bilde av den gamle her da Ruby? Var en lekker sak. Quicksilver snart på brukten? ;)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det var ment som en fleip:rolleyes:. Syntes ikke du manglet noe på frekvensfløyene av det du spilte/presenterte.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Hehe. Jeg tok vel egentlig den, Gunner. Men akkurat supertweetere skulle jeg gjerne prøvd, må jeg si.;-
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn