Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    impulse skrev:
    Apropos fryd..eller mangel på det. Hva er det som gjør at presumptivt fornuftige mennesker høvler hverandre ned i skoa fordi de ikke liker andres forhold til kabler, eller summene, være seg gigantiske eller knøttsmå, andre forumdeltakere bruker på dette? På en vanlig førjulssøndag, i adventstiden altså, dukker den ene kabeltråden etter den andre fram og samler tvilere, , overbeviste, døve, hørende, hatske og frelste til kamp på tørre..eh.....tastaturet. Ikke kommer vi noen vei heller. Vi går til angrep på hverandres opplevelser ! Vi blir ikke enige om hva som kan høres og ikke. Noen mener allt er innbilning. De kunne vel egentlig drevet med fluefiske, dressurridning eller modelltog. Noen ser sitt snitt til å misjonere for sitt syn, til å frelse de "døve" eller de som ødsler sine midler på ledning. Det vrimler visst av keisere, både med og uten klær. Noen sogar drapert i Solid Core. Tonen er kjip, fordummende, nedlatende og ikke et forum som er et tilholdssted for folk med den samme hobbyen verdig. Det synes å være endel taleføre her inne som riktignok fikk i seg store mengder bokstavkjeks som barn, men som skylte dem ned med eddik. Ikke veldig sjarmerende.
    For et års tid siden eller så skrev jeg her inne at venne- og anleggstrådene og vinylsidene snart er de eneste som huser noen form for glede, entusiasme, forbrødring, hjelpsomhet og iver. Det står jeg ved. Gleden bor på overtid her inne. Utkastelsesorde er på vei.
    Netopp derfor opprettet jeg denne tråden, for å se om det var mulig å finne tilbake til tonen og entusiasmen fra tidligere bloggtråder, både andres og egen. Og jeg tror vi har funnet den!
    Samtidig kan det virke som om det er enda mer polarisering og høyere skuldre enn før. Kabelkrangletrådene formerer seg som overkåte kaniner, Høvdingen modererer basert på misforståelser og synes det er greit, alt for å unngå netopp krangling.Selv om det vel er sånn at misforståelser fører til netopp...krangling. Er det så dårlige kår for de gode opplevelsene, brorskapet, erfaringene og den felles gledenover det denne hobbyen gir oss at den må gi tapt for stivbente prinsipper, meningstyranni, overformynderi og nedlatenhet? Vil vi ha det sånn??
    Og før det nå kommer en kranglete faen og hevder at jeg bare ønsker meg tannløs idyll, ingenting kunne være lenger fra sannheten. De som kjenner meg vet at jeg ikke går av veien for en meningsutveksling. Men det er et stykke fra tannløs idyll til overpolarisering og "borgerkrig". Jeg bruker nok tid på HiFi som det er, og jeg gidder ikke bruke tid på et samlingssted som dyrker argumentasjonen for argumentasjonens egen del, og hvor dagens nytte av sentralen måles i hvor mange motstandere man tror man har brakt til en foreløpig taushet. Er det dette vi vil? Det er ting som kan tyde på det. Desverre. For om det ikke er dette vi vil, må vi ta noen grep. Vi er i ferd med å bli kvalt av våre egne kabler.
    Godt sagt!! Enig i alt du skriver Impulse... "som jeg skulle sagt det selv" - og jeg støtter det selvfølgelig fullt ut.. :)

    PS. Har sendt deg noen PM'er vedr min "jobb" med Energetic kablene..
    Er mine erfaringer sammenfallende med det du har opplevd???
    Kjekt å få svar - når du har tid...

    Beste
    Hilsen F :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Bladde meg gjennom tråden i den tro at jeg hadde lest noe av din lyrikk vedrørende Dac 2 vs. din forrige, men jeg greide ikke finne noe. Kan du skrive litt om hvordan du opplevde forskjellene, og om din forrige dac var i original stand, eller blod trimmet slik som min er nå?!
    Er egentlig veldig imponert over nivået av dynamikk og oppløsning min gamle Dac1 fremviser nå når jeg har jobbet med underlag, og andre små tweaks :)
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    impulse skrev:
    Ellers begynner jeg å bli lei av den turnøvelsen det er å skifte CD. Det er ikke plass nok mellom drevet og hylla til å komme til uten å vri på seg brokk. Tror jeg må ha meg nytt rack. Det er vel bare å styre mot Vindern en kveld for besiktigelse av det aktuelle......
    Her kunne jo jeg kommet med et forslag til løsning etter min egen erfaring, men du synes kanskje at alt som har med data å gjøre er noe herk..? ;D

    Ellers er du inne på tanker rundt vår omgangstone på denne sentralen som også jeg har fundert mye over. Voksne menn(?) som sitter ved hvert sitt tastatur og hamrer løs på hverandre. Hva er egentlig grunnen til det enorme engasjementet? Tilsynelatende lærde og kloke(?) mennesker som bruker ufattelig mye av sin tid til slik daglig krangling!?
    Tror likevel kanske at jeg ser flere syndere på BEGGE sider av skyttergraven, enn det du ser..?
    Innrømmer også at jeg har hatt egne svin på skogen..(jobber fortsatt med saken ;))
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Karma skrev:
    impulse skrev:
    Ellers begynner jeg å bli lei av den turnøvelsen det er å skifte CD. Det er ikke plass nok mellom drevet og hylla til å komme til uten å vri på seg brokk. Tror jeg må ha meg nytt rack. Det er vel bare å styre mot Vindern en kveld for besiktigelse av det aktuelle......
    Her kunne jo jeg kommet med et forslag til løsning etter min egen erfaring, men du synes kanskje at alt som har med data å gjøre er noe herk..? ;D

    Ellers er du inne på tanker rundt vår omgangstone på denne sentralen som også jeg har fundert mye over. Voksne menn(?) som sitter ved hvert sitt tastatur og hamrer løs på hverandre. Hva er egentlig grunnen til det enorme engasjementet? Tilsynelatende lærde og kloke(?) mennesker som bruker ufattelig mye av sin tid til slik daglig krangling!?
    Tror likevel kanske at jeg ser flere syndere på BEGGE sider av skyttergraven, enn det du ser..?
    Innrømmer også at jeg har hatt egne svin på skogen..(jobber fortsatt med saken ;))
    Syntes du har en fin tone her inne jeg Karma.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Harddiskbasert avspilling er nok noe som kommer til meg også, Karma. Akkurat nå synes jeg det funker fint med drev, og jeg grøsser ved tanken på å rippe hele samlingen. Derfor satser jeg på å vente til Finger´n har lånt og rippet hver eneste plate jeg har, så kan jeg jo bare kopiere harddisken... ;) Det er fremdeles noen sider ved HD-avspilling jeg gjerne skulle sett løst først,(Firewire i stedet for ganske håpløs USB, for eksempel!) men det kommer!

    Med hensyn til omgangstone ser jeg folk i skyttergravene på begge sider av debatten, men det primære for meg var å sette søkelyset på polarisering, kabelgnål og omgangstone. Ingen av delene gavner sentralen, In my not so humble opinion...


    Fallen, jeg lover å komme tilbake til AN-dac-"duellen". Min 1.1 Signature var ganske blodtrimma, ja. Det er min nåværende også. Den leder med et drøyt hestehode, for å si det sånn..


    Fredd, takk skal du ha ! :) Svar ang. kablene kommer, bare ha litt tålmodighet. Tenker det detter noe ned i innboksen din i morgen.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    impulse skrev:
    Fallen, jeg lover å komme tilbake til AN-dac-"duellen". Min 1.1 Signature var ganske blodtrimma, ja. Det er min nåværende også. Den leder med et drøyt hestehode, for å si det sånn..
    Det gleder jeg meg til :)
    At Dac 2.1 Signature leder i den duellen er jeg slett ikke overasket over, men jeg er spent på å høre om hvor de største forskjellene ligger.
    Denne dacen som jeg har her nå gjør seg slett ikke bort når den spiller i synergi med kit1, og Lascala.
    Virkelig en frempå og rå liten tass er det ;)
    Men jeg begynner jo å bli nysgjerrig på hva sortementet til AN kan oppdrive av ren vellyd når man beveger seg litt opp i hierarkiet :D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Forstår at det imponerer,ja. Er det en filterløs dac du har? Det som skjer når man beveger seg oppover i hierarkiet kan beskrives overfladisk og kort; Mye mer av alt. Klangfarger, åpenhet, dynamikk, rom, autoritet. Men bevares, jeg skal ikke avspise deg med sånne selvfølgeligheter. Sammenligning kommer! ;)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Nå er det vel strengt tatt natt snart.. men jeg liker å sitte oppe. Skrivingen går lettere, huset er stille og det blir tid for litt ettertanke. I bakgrunnen går denne. Intet mindre enn ubegripelig vakkert.
     

    Vedlegg

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    impulse skrev:
    Forstår at det imponerer,ja. Er det en filterløs dac du har? Det som skjer når manbeveger seg oppover i hierarkiet kan beskrives overfladisk og kort; Mye mer av alt. Klangfarger, åpenhet, dynamikk, rom, autoritet. Men bevares, jeg skal ikke avspise deg med sånne selvfølgeligheter. Sammenligning kommer! ;)
    Jammen ikke sikker på det med filter. Trodde ikke Audio Note og PQ var så veldig glade i filtere?!

    Har et par nakenbilder for de som er forstandige på sånt.
    (selv om de gjerne passer bedre i min egen tråd?!)







     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Utstrakt bruk av Duelund sølvkabling, ser det ut til! Det funker! Ellers ser det ut til å være en modell fra midten av nittitallet etter frontplaten å dømme. I så fall kan det være litt å gjøre på filtersiden. Akkurat hvilken er jeg ikke kar om å fastslå, men den ser litt anderledes ut enn de fleste jeg har sett. Om du tar en runde med Bambadoo, Upgrade eller Akustisk Bureau/Audiocompaniet, kan du sikkert få litt mer detaljer, samt tips til hva som kan gjøres
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    impulse skrev:
    Utstrakt bruk av Duelund sølvkabling, ser det ut til! Det funker! Ellers ser det ut til å være en modell fra midten av nittitallet etter frontplaten å dømme. I så fall kan det være litt å gjøre på filtersiden. Akkurat hvilken er jeg ikke kar om å fastslå, men den ser litt anderledes ut enn de fleste jeg har sett. Om du tar en runde med Bambadoo, Upgrade eller Akustisk Bureau/Audiocompaniet, kan du sikkert få litt mer detaljer, samt tips til hva som kan gjøres
    Takk for tipset! Det skal jeg gjøre :)
    Forøvrig har denne blitt bygget om til å ta 5687 rør av en eller annen grunn. Funker det også, selv om jeg gjerne kunne foretrukket fleksibiliteten med 6922.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    5687 er slett ikke noe dårlig rør, for å si det forsiktig. En gammel Audio Note-favoritt. Du slipper i alle fall de ofte stratosfæriske prisene som tas for gode 6922-typer!
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    impulse skrev:
    5687 er slett ikke noe dårlig rør, for å si det forsiktig. En gammel Audio Note-favoritt. Du slipper i alle fall de ofte stratosfæriske prisene som tas for gode 6922-typer!
    Ser helt klart den fordelen, men jeg har så mye snaks i 6922 skuffen som jeg gjerne skulle testet ut.
    Men kjenner jeg meg selv rett så snuser jeg vel opp noe rart snart ;)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Vel, Fallen.. Jeg lovte deg noen ord om min tidligere fabrikkbygde Audio Note Dac 1.1x Signature i blodtrimma utgave (bedre kondiser, K-grade-chip, sølvkabling innvendig, bedre dioder, Siemens&Halske 6922) mot det dyret som står her nå, også fabrikkbygd 2.1x Signature som etter ankomst har fått innvendig sølvkabel og K-grade chip. 1.1x spiller veldig "analogt" (er ikke særlig glad i det ordet, det er litt i klasse med "rørlyd". Grøss!) men ok, jeg bruker det i alle fall i den mening at den har mye til felles med en god vinylrigg lymessig. Ro, størrelse og dybde på lydbildet og ikke minst klangfarger som svært få CD-spillere kan gjøre den etter. Med omsorgsfull plassering, god nettkabel og ikke minst rør og digitalkabel i toppklasse har den også dynamikk og bassgjengivelse som er alldeles glimrende. En svært kompetent transistorbasert dac har kanskje enda litt mer skyv nedover, men kommer ikke i nærheten av stoffeligheten, følelsen av trommeskinn som treffes, luften som settes i bevegelse, den resonante klangbunnen i en stor, akustisk bass og i det hele tatt opplevelsen av et virkelig instrument. Sånt er tydeligvis både jævlig vanskelig og relativt dyrt å mestre, men her ligger noe av ANs genialitet, spør du meg. 1.1x Sig. var forøvrig totalt filterløs. Jeg foretrekker det med veldig klar margin. Det gir mer ro, bedre oppløsning, langt bedre utklingning og en mye større grad av stoffelighet og tilstedeværelse. Men det er meg. Jeg ser ikke bort ifra at andre kan like lyden av eldre AN-dac-konstruksjoner. Uansett, jeg er på linje med Peter Qs holdninger.

    2.1x Signature har en enda mer romslig signatur. Lydbildet er enormt stort, og er preget av en veldig ro. Det virker litt friere og høyere under taket i opptaksrommet. Det er mer luft mellom utøvere, det virker som om subtile detaljer, strengeanslag, små særegenheter ved instrumenter eller musikeres måte å tolke på er litt tydeligere. Den logger enda dypere ned i avgrunnen, men vi snakker ikke om store forskjeller. Det er mer av alt, et hakk kvassere oppløsning, enda et strå mer frigjort. Stoffeligheten er også litt bedre, slik at instrumentkarakteren kommer enda bedre fram. Den er om mulig enda mer kilen på plassering, det var langt større forskjeller på underlag her.Sikkert fordi den har rør også i strømforsyningen. Jo flere rør osv..... ;) Den endte opp på en vekttilpasset Base, og der blir den. Likte seg godt på en Townsend Seismic Sink også, men den er det platespilleren som bor på til daglig.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Mange takk for en slik god beskrivelse.
    Jeg kjenner meg rett og slett veldig igjen i alle disse ordene.
    Og nettopp noe av det jeg kan savne om jeg skal være pirkete er "friere og høyere under taket" følelsen.
    Ihvertfall om jeg skal sammenligne med noe av det andre som har vært innom her.

    Spørs om jeg ikke må snuse på en oppgradering av dac om ikke så alt for lenge :)
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Bare hyggelig, Fallen. Jeg tror du kan komme langt med å fortsette å blodtrimme den du har. Du får sende den på en liten turne i retning litt AN-kompetanse, så skal du se du får hjem et annet dyr om noen uker.

    Jeg ser det ruller en tråd om utstyr som får utvidet opphold hos folk, og i den forbindelsen tenkte jeg at jeg skulle si litt om etpar ting jeg har hatt, og som jeg virkelig savner. Først ut er en av hifi-historiens mest geniale platespillere, en spiller som har genuine og overlegne kvaliteter på endel områder. Flyingeniøren og musilkkelskeren William Firebaughhs genistrek "The Well Tempered Classic". Ufattelig enkel, nyskapende og sensasjonelt gjennomtenkt. Armen er om mulig enda mer genial enn verket, og kan få enhver pickup du hiver på den til å synge. Har du en Dynavector i skuffen, er det grunn god nok til å lete etter en. Det er en magisk kombinasjon ! Spiller med en naturlighet og med en så totalt "umekanisk" signatur at det kanskje er noe av det tetteste man kommer mastertape. De som husker den legendariske og avsindig positive 17-siders anmeldelsen i IAR på åttitallet, vet hvor god denne er. Folk husker tydeligvis dårlig, for denne kan fremdeles plukkes opp for Mikke Mus-penger, om du er så heldig å finne en. Hvorfor jeg solgte min? Vel, skjør armkabling, spiller uten lokk og datter med besøk av særs klåfingret venninne ble en ubehagelig og grisedyr opplevelse. Du kan si jeg gikk igjennom noe av det samme som broder Gago nå gjør. Jeg bestemte meg for å gå for det nåværende vintageklenodiet. Jeg angrer ikke, men skulle gjerne hatt dem begge to.
    På bildet sees forøvrig min elskede Grado "The Reference" som sammen med armkablingen fra Cardas ble redusert til invalide vrak uka etter. Jeg grøsser fremdeles ved tanken.
     

    Vedlegg

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, den platespilleren er bare lekker....

    Hilsen Mikke Mus ;D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Se her, ja! Herrene liker visst den veltempererte. Klassisk, funksjonell grammofon som spiser Rega P9, diverse boreriggmodeller et al. til frokost, men som av årsaker jeg aldri kommer til å begripe er sørgelig oversett. Fremer sammenlignet lillebroren med en ny LP 12 for etpar år siden. Han foretrakk flyingeniørens genistrek. Det ble heller ikke viet særlig oppmerksomhet. Vel, det skal vel se ut som en sigøyners våte boreplattformdrøm these days. I det løpet har WT lite å melde. :)
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    Bling er dessverre atter tidens melodi, ser det ut til :(
    Hadde besøk av et perifert familiemedlem som tror hifi dreier seg om knapper og lysdioder i går. Løkringen dissa Papworth'en i drøye ordelag... 2*16 W og greier, pfft. 8 kilos surroundreciever'n hans har 5* 100, noe heelt annet må vite ;D Det var før han fikk høre tassen barnefødt i Cambridge spille ;D ;D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det er godt du fikk nagla ignoranten til veggen, Øistein! Det er noen komponenter som virkelig har noe som setter dem i en klasse for seg. Ampen din er et glimrende eksempel. Well Tempered et annet. Så har vi Snell Type Q (som nesten ingen vet om..) Spica TC 50 (som enda færre vet om) mine egne Impulse og dennes mindre søsken (som ganske mange vet om etterhvert... :D ) og en drøss andre. Kanskje stoff til etpar artikler der, når jeg tenker meg om.... ;D
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Jeg regner det som en selvfølge at han fikk en velfortjent dose grisejuling også
     

    Horny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Innlegg
    1.001
    Antall liker
    1.326
    Torget vurderinger
    5
    impulse skrev:
    Det er godt du fikk nagla ignoranten til veggen, Øistein! Det er noen komponenter som virkelig har noe som setter dem i en klasse for seg. Ampen din er et glimrende eksempel. Well Tempered et annet. Så har vi Snell Type Q (som nesten ingen vet om..) Spica TC 50 (som enda færre vet om) mine egne Impulse og dennes mindre søsken (som ganske mange vet om etterhvert... :D ) og en drøss andre. Kanskje stoff til etpar artikler der, når jeg tenker meg om.... ;D
    Hadde nesten glemt at jeg har et par Spica TC 60 i boden. Ikke like legendariske som TC 50, men enda bedre ;)
     

    shaunv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    1.577
    Antall liker
    67
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    19
    Du får mase på at Andreas får i stand den WT'en, for jeg fikk ialle fall ikke kjøpe den ::) Hvorfor er det ingen som fører WT i Norge lurer jeg på! For den spilleren med golfball har jeg lyst på!
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Horny skrev:
    impulse skrev:
    Det er godt du fikk nagla ignoranten til veggen, Øistein! Det er noen komponenter som virkelig har noe som setter dem i en klasse for seg. Ampen din er et glimrende eksempel. Well Tempered et annet. Så har vi Snell Type Q (som nesten ingen vet om..) Spica TC 50 (som enda færre vet om) mine egne Impulse og dennes mindre søsken (som ganske mange vet om etterhvert... :D ) og en drøss andre. Kanskje stoff til etpar artikler der, når jeg tenker meg om.... ;D
    Hadde nesten glemt at jeg har et par Spica TC 60 i boden. Ikke like legendariske som TC 50, men enda bedre ;)
    Ouuuuhhh. Det er visst en liten enkel tweak på disse jeg hørte om, men jeg finner det ikke helt frem. (Kommer nok på det.) Overvurderte saker, selvfølgelig, men om du har liten plass i boden, så skulle jeg vise meg fra en litt elskverdig side…

    HELDIGGRISEN!
     

    Amademus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.09.2008
    Innlegg
    504
    Antall liker
    116
    Torget vurderinger
    1
    shaunv skrev:
    Du får mase på at Andreas får i stand den WT'en, for jeg fikk ialle fall ikke kjøpe den ::) Hvorfor er det ingen som fører WT i Norge lurer jeg på! For den spilleren med golfball har jeg lyst på!
    Nå er den til salgs om du har lyst på den ;)

    Mvh

    Andreas.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.956
    Antall liker
    28.038
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    impulse skrev:
    Apropos fryd..eller mangel på det. Hva er det som gjør at presumptivt fornuftige mennesker høvler hverandre ned i skoa fordi de ikke liker andres forhold til kabler, eller summene, være seg gigantiske eller knøttsmå, andre forumdeltakere bruker på dette? På en vanlig førjulssøndag, i adventstiden altså, dukker den ene kabeltråden etter den andre fram og samler tvilere, , overbeviste, døve, hørende, hatske og frelste til kamp på tørre..eh.....tastaturet. Ikke kommer vi noen vei heller. Vi går til angrep på hverandres opplevelser ! Vi blir ikke enige om hva som kan høres og ikke. Noen mener allt er innbilning. De kunne vel egentlig drevet med fluefiske, dressurridning eller modelltog. Noen ser sitt snitt til å misjonere for sitt syn, til å frelse de "døve" eller de som ødsler sine midler på ledning. Det vrimler visst av keisere, både med og uten klær. Noen sogar drapert i Solid Core. Tonen er kjip, fordummende, nedlatende og ikke et forum som er et tilholdssted for folk med den samme hobbyen verdig. Det synes å være endel taleføre her inne som riktignok fikk i seg store mengder bokstavkjeks som barn, men som skylte dem ned med eddik. Ikke veldig sjarmerende.
    For et års tid siden eller så skrev jeg her inne at venne- og anleggstrådene og vinylsidene snart er de eneste som huser noen form for glede, entusiasme, forbrødring, hjelpsomhet og iver. Det står jeg ved. Gleden bor på overtid her inne. Utkastelsesorde er på vei.
    Netopp derfor opprettet jeg denne tråden, for å se om det var mulig å finne tilbake til tonen og entusiasmen fra tidligere bloggtråder, både andres og egen. Og jeg tror vi har funnet den!
    Samtidig kan det virke som om det er enda mer polarisering og høyere skuldre enn før. Kabelkrangletrådene formerer seg som overkåte kaniner, Høvdingen modererer basert på misforståelser og synes det er greit, alt for å unngå netopp krangling.Selv om det vel er sånn at misforståelser fører til netopp...krangling. Er det så dårlige kår for de gode opplevelsene, brorskapet, erfaringene og den felles gledenover det denne hobbyen gir oss at den må gi tapt for stivbente prinsipper, meningstyranni, overformynderi og nedlatenhet? Vil vi ha det sånn??
    Og før det nå kommer en kranglete faen og hevder at jeg bare ønsker meg tannløs idyll, ingenting kunne være lenger fra sannheten. De som kjenner meg vet at jeg ikke går av veien for en meningsutveksling. Men det er et stykke fra tannløs idyll til overpolarisering og "borgerkrig". Jeg bruker nok tid på HiFi som det er, og jeg gidder ikke bruke tid på et samlingssted som dyrker argumentasjonen for argumentasjonens egen del, og hvor dagens nytte av sentralen måles i hvor mange motstandere man tror man har brakt til en foreløpig taushet. Er det dette vi vil? Det er ting som kan tyde på det. Desverre. For om det ikke er dette vi vil, må vi ta noen grep. Vi er i ferd med å bli kvalt av våre egne kabler.
    Dette er forsåvidt behørig kommentert allerede, men altså; fint og reflektert innlegg Impulse!
    Denne pussige lille hobbyen vår, er da vitterlig en kilde til glede og opplevelse - allikevel er dette det første vi glemmer, når noen mener noe annet enn oss, vi er rare vi, små menneskene...

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Takk, Morten. Ja, meningen var vel netopp å sette igang noen tanker om hva disse små ubetydelighetene kan gjøre med oss..og om vi vil ha det sånn. Jeg synes det har gått over streken, i alle fall.
     

    donnerwetter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.02.2008
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    105
    65finger skrev:
    Jeg regner det som en selvfølge at han fikk en velfortjent dose grisejuling også
    Nei, men det regner jeg glatt med at kjerringa hans vil dele ut med rund hånd ;D
    Han begynte å legge planer om innkjøp av nytt anlegg ganske umiddelbart, og kjenner jeg kjerringa hans rett så blir det ikke uten sverdslag ;D
    I tillegg er han naturligvis satt opp på lista over besøkende som ikke får servert hverken malt, calvados eller armangac. Kun dårlig cognac, eller muligens en likør ;D
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Igjen, det er godt du vet å sette ignoranter ettertrykkelig til veggs, Øistein. Å bli avspist ("avdrukket" er vel egentlig et bedre, om enn ikke-eksisterende ord å bruke her..) med en skarve likør mens resten av selskapet er midt i en Armagnac, virker i aller høyeste grad passende. ;D

    Vel, tilbake til min lille "Audiophile Memory lane"-tur. Etter at Valentino har lagt ut sin sylkvasse definisjon på en audiofils forhold til lyder og ikke musikk i sin profil er det jo blitt et tendensiøst ord, men jeg regner jo med at mannen kjenner meg godt nok til ikke å arkivere meg med den Audiophilius Vulgaris-merkelappen uansett.

    Høsten 1990 var jeg på en demo av det som var Infinitys store nyhet det året. Det relativt kompakte high-end systemet Modulus. Minimonitorer i et mystisk komposittmateriale, i lekker pianolakkfinish og med deres relativt legendariske Emit bånddiskant. Spesialtilpassede og dengang ganske futuristisk utseende stativer, og sist, men slett ikke minst, en tolvtommers servokontrollert sub med innebygget 250w forsterker. Det var i overkant eksotisk den gangen ! Jeg husker jeg hørte alt sammen med Nakamichis toppelektronikk og ble grenseløst imponert. Det var så dynamisk og vektløst og så utrolig maktfullt at jeg rett og slett visste at jeg måtte ha et sånt sett. Det var dyrt som pokker også, nesten femti tusen kroner var jævlig mye penger for snart tjue år siden. Det spilte ingen rolle. Dette var det beste jeg hadde hørtnoen gang. Husker jeg spurte Per Arne Moshovd på Decibel HiFi hva han ville kjøpt om han skulle byttet ut ESL-63 med Gradient-subber. Han ble nesten blank i øynene og ropte "Modulus!"
    Noen år senere flyttet vi, og mine Quad ESL-63 fikk reisepass. Tilfeldighetene ville at det akkurat da sto et komplett Modulus-sett til salgs i en butikk på Lillestrøm, og jeg var ikke særlig sen om å sikre meg dem.Nesten ubrukte, helt strøkne og til halv pris og greier! Den lørdagsettermiddagen i August 1995 kansellerte jeg alle avtaler, lot konemor dra på vennemiddag alene og satt hjemme og spilte plater. Aldri hadde jeg hatt bedre lyd i huset. En supermonitor med bånddiskant og en lynrask og superpotent sub som lot seg integrere! Til dags dato er dette den beste sub/satelittkomboen jeg har hørt. At de holder mål enda, kan jeg bekrefte. En kamerat av meg har sine enda, og jeg tror ikke han i sine villeste fantasier kunne tenke seg å bytte. Han ble nærmest spastisk av fryd etter å ha hørt mine, solgte sine Martin Logan CLS II og har altså Modulus enda, fjorten år senere.
    Jeg husker fremdeles noen uker med kombinasjonen Modulus/Kora Eclipse/Kora 100SB og Copland CDA 288 som noen av mine aller fineste lytteopplevelser. Den kombinasjonen var rett og slett pur magi, og det tok meg mange år å få noe i hus som satte den i skyggen.

    Nå om dagen er komplette Modulus-sett omtrent like sjeldne som bringebær på ripsbusker. Infinity er slett ikke hva de var, og det beskrives vel aller best ved at de nå har et system som kalles Modulus II. Og jada,du gjettet riktig. Det er et billig surroundsystem. Deler til Modulus er like vanskelig å få tak i som det er å tilfeldigvis ramle over arken Moses oppbevarte steintavlene i, men det hender det er komplette systemer å finne på danskenes HiFi4all. Som oftest i hvit pianolakk, har jeg sett. Vi har med en sørgelig oversett, men kommende superklassiker å gjøre her. Den er langt oppe på min liste over favorittkomponenter gjennom tidene. Jeg hadde mine til skilsmisse og annet faenskap gjorde at jeg måtte omprioritere. Jeg angrer enda.
     

    Vedlegg

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Og så til et stykke superklassisk hifi jeg hadde et langt og nært forhold til, men som til slutt måtte vike for en mer oppløst og enda mer uttrykksfull konkurrent. Cj Premier Ten, conrad johnsons (jada, det skal skrives med minuskler!) referansepreamp fra tidlig nittitall. Den kostet ikke langt unna det samme som Modulus-systemet, og jeg mener å huske at TAS gav cj kjeft for å lansere noe så grenseløst dyrt! Det sier litt om hvilken retning prisene på high end har tatt de siste årene.. ;)

    Denne ble jo ganske behørig presentert i Fidelity sammen med resten av oppsettet for halvannet år siden, så jeg skal være kort. Premier Ten er noe av det mest musikalske jeg kan tenke meg når vi snakker komponenter. Dens måte å gjengi klang, kroppslighet, stoffelighet og karakter på overgås ikke av mange. Gjengivelsen av rom og en forbløffende tredimensjonalitet er også en "må -høres- for- å- tros"-kvalitet. Den har denne avslappede, selvfølgelige roen som er sjelden å komme ut for i hifi-sammenheng, men som så ofte kan oppleves live. Musikken puster virkelig, og får troverdighet og kjøtt på beina. Den kan få et lettere anemisk oppsett til å blomstre, og når den omgis av sympatiserende komponenter vil den kunne bytte ut oppgraderingsnevrosene med pur glede over musikkens vesen. Bygget som en stridsvogn, med en litt mer gylden klang enn det som er rådende hos opphavsmennene i dag. Classic cj high-end, no less. Nestenvintage av ypperste klasse som også kan plukkes opp får relativt humane summer i dag. I alle fall en stund til.
     

    Vedlegg

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    ..og siden vi er inne på forsterkeri, min tidligere JJ 322 må vel være et av hifi-historiens mest hemmelige produkter. Den har den berømte x-faktoren, men det er ikke mange som er klar over hvilken perle dette er. Den ser ut som om den koster fem ganger mer enn den gjør, spiller langt mer åpent, lineært og maktfullt enn fryktelig mange av sine konkurrenter, er i stand til å oppvise både forførende musikalitet og fryktinngydende kontroll med den rette høyttaleren, og har vel ikke akkurat så mange konkurrenter til prisen, spør du meg. Den har gitt meg flere hakeslepp enn alle andre komponenter jeg har hatt residerende, men nå er det nye tider, og den blir etterhvert både å se og høre i mine oppveksttrakter i hovedstaden. Den kommer til et godt hjem, heldigvis.
     

    Vedlegg

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir "bedre og bedre dag for dag"(sitat fra nrk morgentrim for eldre på 80tallet.)

    For kun trefire år siden var feks muse ,jj og Cj tilnermet ukjent for meg.

    Takket vere fidelity,og sniklesing her,er heldigvis kunnskapskurven og interessen på vei oppover,mens økonomien går motsatt retning.

    De største infinity på bildet står i stua til ein kamerat,koblet på dp elektronikk+gyrodec vinyl.

    Det låter såklart bra,men desverre har de sikkert allt for lite plass(2stuer med halvvegg på midten,ca 18kvmx2)
    De hadde hvertfall en nypris på 600 000,han kjøpte de fra statene,fraktet med båt,tok ca 3mnd.)er sikkert de samme som på ditt bilde Trond?
    Trur han fikk de for 300 000kr.


    Eigeren jobbet hver helg i flere år som lydmann,mens han gikk på ungdomsskolen/yrkesskolen.
    Trur han kjøpte de som 17-18åring.

    Takk for all inspirasjonen slike tråder gir.

    Mvh.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    impulse skrev:
    Etter at Valentino har lagt ut sin sylkvasse definisjon på en audiofils forhold til lyder og ikke musikk i sin profil er det jo blitt et tendensiøst ord, men jeg regner jo med at mannen kjenner meg godt nok til ikke å arkivere meg med den Audiophilius Vulgaris-merkelappen uansett.
    Da hadde jeg nok gått med i dragsuget selv. Jeg liker å kalle meg audiofil, men om definisjonen dreies slik som utsagnet tilsier er det jo ikke noe moro å kalle seg audiofil. En gang var populisme et honnørord, ikke sant?
     
    O

    Oblivion

    Gjest
    Valentino skrev:
    impulse skrev:
    Etter at Valentino har lagt ut sin sylkvasse definisjon på en audiofils forhold til lyder og ikke musikk i sin profil er det jo blitt et tendensiøst ord, men jeg regner jo med at mannen kjenner meg godt nok til ikke å arkivere meg med den Audiophilius Vulgaris-merkelappen uansett.
    Da hadde jeg nok gått med i dragsuget selv. Jeg liker å kalle meg audiofil, men om definisjonen dreies slik som utsagnet tilsier er det jo ikke noe moro å kalle seg audiofil. En gang var populisme et honnørord, ikke sant?
    Du kan jo oppdatere profilen din med:
    Audiofile er ikke særlig glade i musikk, men de liker godt lyden den lager med "Hedmarkskurven".
    Da blir profilen din litt mindre generell og litt mer lokal...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn