Impulsive (?) oppgraderinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hadde vært hyggelig det, Per Olav. Sender deg en PM i løpet av helga.

Fantastisk bra skive det der, Tommy. Ingenting i veien med smaken!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det ruller en tråd her om dagen om hvorvidt folk kjøper CD-plater lenger. Og selv om jeg aller helst spiller vinyl, kjøper jeg digitale ølbrikker fremdeles. Akkurat nå er det kanonsalg på Naxosdirect, og jeg har kjøpt et lass med plater av Angela Hewitt, Fabio Biondi, Martin Frøst, Jordi Savall, Chet Baker, Kungsbacka Piano Trio og en drøss andre helter. For nesten ingenting!

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    FYI, det er 35% på Hyperion også...

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.401
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ........... kjøpt et lass med plater av Angela Hewitt, Fabio Biondi, Martin Frøst, Jordi Savall, Chet Baker, Kungsbacka Piano Trio og et lass andre helter......
    Jøss, bare artister på favorittlista mi det der. Ville vært skikkelig spooky uten Kungsbacka Trio der, de kjenner jeg ikke. Men de må vel være bra, og skal sjekkes.
    Som dere sier, mye godt å få kjøpt for en billig penge.
    ingen diskuterer downloads og om de er verd pengene, enten det er FLAC eller andre varianter, mens CD beskrives om avlegs og døende.
    Hvis prisforskjellen er minimal mellom nedlasting og fysisk CD velger jeg selvfølgelig fysisk skive.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Kungsbacka er et eventyr av en trio, Ottone! Deres ene Haydn-skive på Naxos er på salg for 9,- kroner!!
    De spilte på Oslo Kammermusikkfestival i 2007, og det er en av de mest magiske konsertene jeg har vært på noen gang. Anbefales på det aller varmeste!

Her spiller de Grieg.

De kan det også.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ingen diskuterer downloads og om de er verd pengene, enten det er FLAC eller andre varianter, mens CD beskrives om avlegs og døende.
    Hvis prisforskjellen er minimal mellom nedlasting og fysisk CD velger jeg selvfølgelig fysisk skive.
    Tror ikke det er så mange som kjøper FLAC på nett? Virker som utvalget er for dårlig?
    Når cdon, platekompaniet, play, amazon osv selger FLAC på samme måte som de selger CDer så blir det kun FLAC på meg.
    Frem til det så kjøpes det CDer som rippes i FLAC.

Det sikreste tegnet på at CDer er avlegs og dødt er at prisene dumpes.
    "Folk flest" har stoppet å handle dem.

M

musicus

Gjest
    Det sikreste tegnet på at CDer er avlegs og dødt er at prisene dumpes.
    "Folk flest" har stoppet å handle dem.
    Faen!, der bekreftet du noe jeg har lurt på lenge, jeg er visst ikke som "folk flest" ;)

mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    Det er fjortiser i Norge som har slakket av på CD-kjøp. Ikke skikkelige mannfolk. Worldwide.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Skikkelige mannfolk kjøper CD-plater!! :) :) :)
    INGEN audiofile er som folk flest, men noen er i overkant romantiske når det gjelder datateknologi fra syttitallet ;)
    Se!! Jeg har plass til over 700 MEGAbyte på denne lille sølvskiva her! :) :) :)

Det fine må være at musikken kommer frem til ørene, samma hvilken måte den lagres og avspilles på.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    Snakket med en i går som hadde rast hele serveren sin. Jeg gliste godt da. En måned siden jeg foreslo Qnap backup løsning.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det er mange grunner til å holde på med vinyl og fremdeles kjøpe CD-plater. Det er en av dem. En server full av musikk som tryner er ikke mye stas....

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Snakket med en i går som hadde rast hele serveren sin. Jeg gliste godt da. En måned siden jeg foreslo Qnap backup løsning.
    Skadefryd er nordmannens største glede.

En CD er en fysisk backup, behold CDene eller ordne backup på annen måte.
    Ekte mannfolk tar ikke backup. :D

• Liker
    Reaksjoner: oct

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    Jeg var i min fulle rett til å glise RoDa, samme karen solgte vinylsamlingen sin da CD'ene kom, angrer som en gris nå.. og jamen solgte han alle CD'ene og DVD'ene (rundt 800 stk.) da han gikk over til PC basert avspilling for to-tre år siden.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mye snakk om ekte mannfolk her... :cool:... Men tenderer til å være enig med Sluket...Tanken på en server som raser er ikke mye kul...Og med oppdateringer av drivere, nye programmer kombinert med tingens iboende jæ..skap ifht data er det befriende å kunne sette på ei skive uten videre seremoni... Denne zappingen mellom artister på ei bøgfjøl, det er vel noe av det mest metroseksuelle som finne i audio verden..Rett og slett ikke ha guts nok til å høre ei skive helt til ende, men måtte zappe mellom sitt utvalg av Kari Bremnes, Diana Krall og ( FYSJ ) Patrica Barber... Gjerne med diverse oppløsninger så en virkelig kan få nyte sine 15 sekunder av hver sang... Jommen sa jeg MUSIKKGLEDE.... :p... Så det å være mann, høre ei skive av Tom Waits til ende og kose seg med det enkle er helt ok...

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Berre lukten av gamle vinylplater er grunn nok til å fortsette med slikt.
    For ikkje å snakke om når ein er i slitne butikker fulle av musikk og god atmosfære fra hine hårde dager.

Dagens musikk med filer og tall,uten lukt,det er fattigt for pokker.

Mvh.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Vi er helt på linje her, mine herrer. ;)

For min del er det vinyl som gjelder når både lyden og feelgoodfaktoren teller. Og det gjør den jo som oftest.

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Mye snakk om ekte mannfolk her... :cool:... Men tenderer til å være enig med Sluket...Tanken på en server som raser er ikke mye kul...Og med oppdateringer av drivere, nye programmer kombinert med tingens iboende jæ..skap ifht data er det befriende å kunne sette på ei skive uten videre seremoni... Denne zappingen mellom artister på ei bøgfjøl, det er vel noe av det mest metroseksuelle som finne i audio verden..Rett og slett ikke ha guts nok til å høre ei skive helt til ende, men måtte zappe mellom sitt utvalg av Kari Bremnes, Diana Krall og ( FYSJ ) Patrica Barber... Gjerne med diverse oppløsninger så en virkelig kan få nyte sine 15 sekunder av hver sang... Jommen sa jeg MUSIKKGLEDE.... :p... Så det å være mann, høre ei skive av Tom Waits til ende og kose seg med det enkle er helt ok...
    Jåsskuk. (blir sikkert moderert vekk, men du fatter skissa, og at det er kun en omskriving av tullebukk)
    Hører vinyl jeg også, og liker at det er en annen måte å lytte på, med album delt i to eller fire like store deler.

Tanken på en server som raser er like fjern som tanken på en CDspiller som raser, elektronikk på samme måte.
    Oppdatering av drivere og nye programmer? Da har du valgt feil løsning. Sjokk: CDer inneholder data, og det du gjør når du spiller av en CD er å konvertere det til analoge musikksignaler. Uten videre seremoni? Det er jo nettopp seremonien dere taler så pent for? PC-lyd done right ER musikk uten videre seremoni.

Zappingen blir verken mer eller mindre på grunn av løsningen, det er du som er zapperen. Å skylde på PC-lyd fordi den gjør det lettere for deg å hoppe mellom låter og versjoner av låter.... sorry, den holder ikke. Bøgfjøl, metroseksuell, ikke ha guts nok til å høre hele plater, Det sedvanlige pisset om Bremnes, Krall og Barber. Alt dette står du fritt til å slenge dritt om, men å hekte det på PC-lyd og gi den skylda.... sorry, den holder ikke.

PC-lyd gjort rett er rett og slett uhyrlig musikkbefordrende, og ute av veien mellom deg og musikken. Jeg har aldri hørt så mye ny og spennende musikk som etter at jeg fjernet CDspilleren fra stereoanlegget. Kombinasjonen av vinyl og PC-lyd er strøken. Sånn, da har jeg brukt langt mer enn 15 sekunder på deg, HCS, på tide å zappe ;)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe, du Rolf du Rolf.. Lengden på innlegget ditt viser at du følte jeg traff blink.. :). Men skjønner hva du sier. Selvom datakrasj har en langt større sannsynlighet enn at en cd spiller tar kvelden.. ;-)...

Strøken får gjengitt musikk aldri blitt, det hele er en mer eller mindre bra illusjon..

Og jeg føler fortsatt ikke for å få meg pc løsning.. Dessverre Rolf.. ;-).. Iherdig forsvar av egne valg er stort sett det vi driver med her inne.. ;-)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, du Rolf du Rolf.. Lengden på innlegget ditt viser at du følte jeg traff blink.. :). Men skjønner hva du sier. Selvom datakrasj har en langt større sannsynlighet enn at en cd spiller tar kvelden.. ;-)...
    Strøken får gjengitt musikk aldri blitt, det hele er en mer eller mindre bra illusjon..
    Og jeg føler fortsatt ikke for å få meg pc løsning.. Dessverre Rolf.. ;-).. Iherdig forsvar av egne valg er stort sett det vi driver med her inne.. ;-)
    Forsvar av egne løsninger er helt ok, det er jo en grunn for at vi velger de løsningene.
    Det er likevel unødvendig å pisse på andre sine valg.

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Forsvar av egne løsninger er helt ok, det er jo en grunn for at vi velger de løsningene.
    Hvem som pisser , evt hvem som driter seg ut , skal være usagt... Det er nok takhøyde forhåpentligvis til at de som sverger til ren pc avspilling til de som kun hører bare vinyl og alle oss midt i mellom kan kose seg med sin løsning ...Tror du ikke det Roda ? ;)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hvem som pisser , evt hvem som driter seg ut , skal være usagt... Det er nok takhøyde forhåpentligvis til at de som sverger til ren pc avspilling til de som kun hører bare vinyl og alle oss midt i mellom kan kose seg med sin løsning ...Tror du ikke det Roda ? ;)
    God plass til alle!
    Det jeg "tenner" på er når du skal putte folk i bås. Zapping og Barber kontra hele skiver og Waits....? ;)
    For å være litt alvorlig så tror jeg det har veldig lett for å bli mye zapping i starten med PClyd siden utvalget musikk plutselig er enormt, men at det roer seg med tiden.
    Som du sikkert husker så var jeg veldig anti PClyd selv tidligere, og grunnen til konverteringen min var vinyl.
    I etterpåklokskapens navn må jeg innrømme at min frykt for fremtiden var ubegrunnet.
    Nå har jeg i samme periode også mistet trua på mye magisk innen hobbyen, og er på mange områder en frafallen.
    Sunnhetstegn eller bare trist?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Hvis man har en fornuftig designet serverløsning skal det mye til for at den raser. Jeg hadde jordfeil i kåken som medførte at strømmen gikk flere ganger om dagen. Null problem

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    34.159
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Nå har jeg i samme periode også mistet trua på mye magisk innen hobbyen, og er på mange områder en frafallen.
    Når tåka endelig letter, er du ikke frafallen Rolf, da har du endelig sett lyset - og det er absolutt et sunnhetstegn.

ShineySmileysBlink.jpg

/ Morten

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.801
    Sted
    Phobos
    Jeg synes det alltid er festlig når man bruker PC-krasj som et argument mot filbasert avspilling. Å rippe hele musikksamlingen sin for så å ignorere elementære ting som backup eller diskredundans og så bruke dette mot filbasert avspilling blir omtrent det samme som å si at CD er noe upålitelige greier fordi de fungerer så dårlig etter at ungene har hatt den i lekekassa et halvår. Man kan imidlertid tid trøste seg med at CDen aldri kan oppnå det samme pålitetlighetspotensialet som riktig oppbevarte datafiler, uansett hvordan man vrir på saken.

Jeg synes Roda sa det fint tidligere. Det eneste argumentet for CD-plata er de som foretrekker seremonien i seg selv eller vil ha en simplest mulig løsning i oppsett og drift. For de som vil ha musikkavspillingen uten videre seremoni så er filbasert fint. Det er plass til begge deler for de som måtte ønske det.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.912
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes det alltid er festlig når man bruker PC-krasj som et argument mot filbasert avspilling. Å rippe hele musikksamlingen sin for så å ignorere elementære ting som backup eller diskredundans og så bruke dette mot filbasert avspilling blir omtrent det samme som å si at CD er noe upålitelige greier fordi de fungerer så dårlig etter at ungene har hatt den i lekekassa et halvår. Man kan imidlertid tid trøste seg med at CDen aldri kan oppnå det samme pålitetlighetspotensialet som riktig oppbevarte datafiler, uansett hvordan man vrir på saken.

Jeg synes Roda sa det fint tidligere. Det eneste argumentet for CD-plata er de som foretrekker seremonien i seg selv eller vil ha en simplest mulig løsning i oppsett og drift. For de som vil ha musikkavspillingen uten videre seremoni så er filbasert fint. Det er plass til begge deler for de som måtte ønske det.
    Tiltredes. Kunne ikke formulert det bedre selv.

mvh

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Helt klart plass til det meste, men den swappingen som jeg ofte blir eksponert for med de med kun fil-baserte løsninger er en uting.. Skjer aldri hos de som bruker vinyl til kilde.. ;-).. Nyt musikken og ikke fall for fristelsen til tekno-runk fordi en disper en server.. :)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Hyggelig å se det er liv i heimen impulse, så får andre "diskutere" "musikk" og kilder (andre steder for min del). Tålmodig er du......
    Tror nesten jeg snart etter x antall år må melde fra på orntli´ neste gang svigermor avlegges et besøk. ;)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Det hadde vært både usedvanlig hyggelig og veldig på tide, Eros! Godt du fremdeles har en svigermor i nabolaget. ;)
    Ellers er det jo hyggelig at folk diskuterer, og jeg skal ikke si mye på arenaen heller. Bare at det er en og annen som synes å ta ting litt vel alvorlig innimellom. Lighten up, guys!
    Det finnes viktigere ting i verden enn hifi.
    Musikk, for eksempel.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg har gått litt bananas på vårsalget til naxosdirect, og her forleden datt det inn en perle av en plate som burde finnes i ethvert møblert hjem med inteseese for musikk og lyd.
    Mozarts divertimento i E, samt fuger og preludier etter Bach med The Hermitage String Trio. Sanseløst vakkert spilt, ekstremt nærvær, og en lyd som er noe av det mest dynamiske, riktige og mest kroppslige jeg kan huske å ha hørt fra CD i det hele tatt. Denne kommer til å spilles mye, og dette er så langt fra audiofil støy som det er mulig å komme. For en lyd !
    Jeg er ikke helt sikker på hva jeg betalte, men mener det var 59,-.
    Det er rett og slett bare til å bli svimmelt lykkelig av.
    Her er det bare å kjenne sin besøkelsestid og få den i hus mens den enda er tilgjengelig, i alle fall om man liker den ypperste kammermusikken som er skrevet noen gang.....

8435574.jpg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    17.294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hva er kammermusikk? Finnes det noe på WiMP som kan brukes som referanse på hvilken type musikk det er?
    Vil jo nødig hive ut møblene, men gidder heller ikke kjøpe dersom jeg ikke liker musikken.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    Kammermusikk er gjerne en liten bøling nerder som sitter og filer kattetarmer til den store gullmedalje... kjennetegnes gjerne ved at man blir lei av høre på det etter 17 sek. sånn ca.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    Nå blir jeg nok slått ihjel av Ottone et al. :cool: MEN jeg har mye kammermusikk selv...

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.771
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lite klassisk band, RoDa, typisk 8 musikere eller færre.
    Når impulse sier at den Chandosskiva er bra er det er fint sted å begynne. Musikken er både tilgjengelig og krevende.

Jeg hyseklasker deg, Sluket! Og bråstopper. Man kan tøyse med alt.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Hva er kammermusikk? Finnes det noe på WiMP som kan brukes som referanse på hvilken type musikk det er?
    Vil jo nødig hive ut møblene, men gidder heller ikke kjøpe dersom jeg ikke liker musikken.
    Du blir vel ikke finansielt svimmel av et evt. bomkjøp på femtini kroner håper jeg, RoDa? Dessuten kan det jo være du liker musikken etterhvert?? ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.279
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    47
    har gitterchokene stabilisert seg da?:cool:
    ekstra mye god harpiks klang
    mvh
    Leif

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Gjett om de har! Her er det mer bue, streng, harpiks og kasse, mer farger og klang og mer instrumentegenart enn noen gang. Og mer liv! ;)

M

musicus

Gjest
    Da er vi to som har mistet troen, selv med forskjellig kildetilnærming, absolutt ett sunnhetstegn for min del iaf :)

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn