Import av rørforsterker?

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Jeg har tenkt å importere en rørforsterker fra kina, og jeg lurer på om noen har erfaring med det?

Har jo sett, at det finnes jo ingen CE merking og lignende..Hvordan forholder tollen seg til det, er det noe de bryr seg om? Og er det moms på fraktkostnadene?

Hvordan er det forresten med gitter, bygger folk seg det for å ha rundt rørene, eller hvordan fikses det? Kan ikke ha rørene, slik at det går an å ta på dem. Alle rørforsterkere omtrendt har jo rørene fritt tilgjengelig, og jeg har aldri skjønt hvorfor de ikke bygges inn, det er jo bare i veien, farlig for barn, brann, osv...

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
611
Skal du importere fra kina, bør du gå for en eller annen modell fra Meixing Ming-da. På disse følger det med "gitter". Ser veldig bra ut.
Det er moms på totalprisen med frakt ja. CE merkingen er det ingen som bryr seg om. Går du for en mc3008ab, og bytter ut røra med gode nos rør har du en rørforsterker i ekte High End klasse!!

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
26
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
CE merkingen er det ingen som bryr seg om.

Med unntak av forsikringselskapet etter at huset ditt har brent ned. ;D ;D Disse forsterkerne er vel ikke byggd for norsk nett.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Hvordan er det forresten med gitter, bygger folk seg det for å ha rundt rørene, eller hvordan fikses det? Kan ikke ha rørene, slik at det går an å ta på dem. Alle rørforsterkere omtrendt har jo rørene fritt tilgjengelig, og jeg har aldri skjønt hvorfor de ikke bygges inn, det er jo bare i veien, farlig for barn, brann, osv...
Virker som du ikke er helt klar for rør ennå. Eller at du bør finne en plassering høyt over det nivået de små når opp til. Husk at det er viktig å få bort varmen fra rør og andre varme komponenter. All form for innbygging, innkapslig o.l. reduserer varmeutstrålingen.

C

cosmos

Gjest
Med unntak av forsikringselskapet etter at huset ditt har brent ned. ;D ;D Disse forsterkerne er vel ikke byggd for norsk nett.
CE er tull. nesten som thx, man kan velge å få det godkjent og testet for en sum eller ikke. selv om det ikke står CE på produktet betyr det overhode ikke at de er noe dårligere bygget enn andre ting.
i tilegg er det sjeldent noe er inngravert i stålet med "CE". kan du forestille deg en brannmann gå rundt i huset med instrukser om å se etter CE merker? ;D

har selv en Ming Da fra kina. mc34-a. betalte 4200kr levert +litt moms. (skrev ned verdien). og jeg betalte for mye, har sett samme amp andre plasser hvor jeg kunne spart 70-80dollar....
det er forøvrig en bra forsterker ;) noe av det bedre jeg har hørt under 10k sammenlignet med transistor. den spiller luftig oppløst og veldig levende.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Åssen er egentlig brukt verdien på kinesisk rør utstyr?

Er det sånn at rørene som følger med bare er å kaste?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Åssen er egentlig brukt verdien på kinesisk rør utstyr?

Er det sånn at rørene som følger med bare er å kaste?
Bruktverdien tror jeg holder seg omtrent som på annet utstyr. Faller i samme tempo. Men bruktprisen vil og bør være avhengig av hvordan utstyret er behandlet. Både utvendig og innvendig. Mange såkalte "oppgraderinger" er rene katastrofer. Rørene er stort sett umulig å identifisere hvor kommer fra. Bortsett fra at de er laget i Kina. De behøver ikke være dårlige, men du vil utvilsomt oppleve en forbedring om du skifter til nye anerkjente merker eller anerkjent NOS.

C

cosmos

Gjest
det meste fra kina er identisk til de modellene som selges her. audiofoni har riktig nok versjoner med fjernkontroll, muligens noe bedre rør og "nordic" på fremsiden. ellers er de like.
så du kan vel kreve nesten det samme som bruktverdien av de som er kjøpt i norge

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Hva slags priser må du ut med her i landet for å få en rørforsterker på 25kg?

Og en på 15 kg?

og en på 9 kg?

Hvor store varmeovner de de forresten
?

Ser jo de fort drar 200Watt , jevnt..Går alt i varme, og det blir som en 200W varmeovn?

Liker forresten den her og andre produkter i samme merke:

http://hifitrade.se/product_info.ph...d=102&osCsid=4318a5b0c28f32df6e1407acbbc724d6

Men har ikke funnet ut noen måte og importere en slik på.

la meg legge til, høytalerne det skal drive er ca 4 ohm, og har følsomhet på 93 DB.

C

cosmos

Gjest

Og en på 15 kg?

og en på 9 kg?

sjekk http://audiofoni.no/
tror de har mc34a på salg for tiden til 6500kr(!) 13kg ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31

Og en på 15 kg?

og en på 9 kg?

Hvor store varmeovner de de forresten
?

Ser jo de fort drar 200Watt , jevnt..Går alt i varme, og det blir som en 200W varmeovn?

http://hifitrade.se/product_info.ph...d=102&osCsid=4318a5b0c28f32df6e1407acbbc724d6

la meg legge til, høytalerne det skal drive er ca 4 ohm, og har følsomhet på 93 DB.
Trodde ikke at vekt og pris hang sammen slik.
En 200 watt varmeovn opptar og avgir 200 watt. Omtrent samme forhold som glødelamper.
Forsterkere?
Kommer an på type og hvor høyt du spiller. Ved null volum går alt bort i varme. Det gjelder alle forsterkere.
Ved fullt volum blir det forholdet mellom tilført effekt og utgangseffekten. Det er i første rekke effekten som går med til gløding som er den store forskjellen mellom rør- og transistorforsterkere. Det er ikke SÅ mye som går med til gløding. Fra 0.5 watt og opp til 15 watt pr. rør. Opp til 50 watt i helt spesielle tilfeller.

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Mulig jeg er helt på jordet, men jeg trodde desto tyngre, desto bedre trafoer, desto bedre lyd, og derfor og høyere pris.

C

cosmos

Gjest
tvilsomt.
man kan da bygge en bra rørforsterker på et par kilo. mer effekt betyr ikke bedre lyd ;)

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
tvilsomt.
man kan da bygge en bra rørforsterker på et par kilo.  mer effekt betyr ikke bedre lyd ;)
Husker jeg i 1998 eller 99 var og så på et par rør monoblokker hos lyric, eller den shappa som var rett over veien for der ljudia, var før (nå er ingen av dem der lengre), og det kosta ca. 30 tusen..

Prisene på å få noe ok, må ha falt dramatisk?

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm

Og en på 15 kg?

og en på 9 kg?

http://www.nysound.com/

Importpriser, levert på døra, alt inkludert blir omtrent:
10 Kg: typsik en rimelig EL84 på 2x10w fra Yarland, eller Mingda: 2500-4000 Kr.
15 Kg: typsik EL34 PP 2x30W fra Mingda, Yarland, Dynavox, Jolida, Cayin o.l.: 3500-7000 Kr.
25 Kg: "tung" EL34 eller KT88 fra Cayin, Melody, Classic o.l 8000-15000 Kr.

Den som er avbildet bør kunne leveres på døra for ca. 11000 kr. fra ornec, nysound, eller HiFiTrade (som du linket til).

Med egenimport av én stk blir frakten en forholdsvis stor andel av kostnaden. Det ser ut som en del av merkene derfor kan kjøpes (nesten) like rimelig fra en av de norske eller svensk forhandlerne.

Svein.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.722
Sted
Holmestrand
CE er tull. nesten som thx, man kan velge å få det godkjent og testet for en sum eller ikke. selv om det ikke står CE på produktet betyr det overhode ikke at de er noe dårligere bygget enn andre ting.
i tilegg er det sjeldent noe er inngravert i stålet med "CE". kan du forestille deg en brannmann gå rundt i huset med instrukser om å se etter CE merker? ;D

har selv en Ming Da fra kina. mc34-a. betalte 4200kr levert +litt moms. (skrev ned verdien). og jeg betalte for mye, har sett samme amp andre plasser hvor jeg kunne spart 70-80dollar....
det er forøvrig en bra forsterker ;) noe av det bedre jeg har hørt under 10k sammenlignet med transistor. den spiller luftig  oppløst og veldig levende.

Brannmenn ser vel neppe etter CE-merket, men blir det brann og den oppstod i forsterkeren blir den kontrollert. Har selv jobbet på Nemko og sett på slike ting (fra branner).

Topp Bunn